Intel Core i7 4790K - Räcker originalkylaren o funkar mitt minne?

Permalänk
Medlem

Intel Core i7 4790K - Räcker originalkylaren o funkar mitt minne?

Är sugen på att slå till på en Intel Core i7 4790K plus ett ASUS Z97-A ATX och sedan ett ASUS STRIX GTX 970 (det kan bli nåt annat grafikkkort men ett 979 ska det bli) . Det kommer att sitta i ett Antec 900.

Räcker originalkylaren (jag ska inte klocka) för att hålla en Intel Core i7 4790K´hyfsat sval?
Kommer mina minnen att funka med moderkortet? Jag har nu 18gb Corsair XMS3 DDR3 1600MHz.

Stort tack för svar!

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

Ska klara sig, köp dock bättre kylpasta än orginal ( arctic silver ) så blir de ännu bättre temperaturer på cpun

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk

Duger utmärkt.

Bry dig inte om att byta pasta, den som sitter på original kylarna är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Kalas! Ska bli najs med en ny burk. Hoppas att priserna sjunker lite på black friday nästa vecka

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

Det kommer hålla gott och väl, Intels originalkylare är helt ok för stock-hastigheter (samt liten klockning)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av macbang:

Ska klara sig, köp dock bättre kylpasta än orginal ( arctic silver ) så blir de ännu bättre temperaturer på cpun

Varför? Precis som Thereal_twisted så är det riktigt bra pasta som sitter på stockkylaren, shin-etsu om jag inte missminner mig.

Kika även på testern kring kylpasta, vilken kylpasta man har spelar nästan ingen roll. Majonäs och smör presterar likabra som den dyraste kylpastan med diamanter och shit i sig.

Skrivet av thereal_twisted:

Duger utmärkt.

Bry dig inte om att byta pasta, den som sitter på original kylarna är riktigt bra.

Shin-Etsu, eller har du koll på om det är någon annan pasta?

TS: Originalkylaren duger, dock är det inte säkert att du kommer ha processorn i 4.4GHz så mycket.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Varför? Precis som Thereal_twisted så är det riktigt bra pasta som sitter på stockkylaren, shin-etsu om jag inte missminner mig.

Kika även på testern kring kylpasta, vilken kylpasta man har spelar nästan ingen roll. Majonäs och smör presterar likabra som den dyraste kylpastan med diamanter och shit i sig.

Shin-Etsu, eller har du koll på om det är någon annan pasta?

TS: Originalkylaren duger, dock är det inte säkert att du kommer ha processorn i 4.4GHz så mycket.

Ingen aning om vad det är för pasta, men den är bra

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thereal_twisted:

Ingen aning om vad det är för pasta, men den är bra

Alla Corsair-kylare har shin-etsu, tycker de är väldigt snarlika som Originalkylaren.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Varför en K om du inte ska klocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

Varför en K om du inte ska klocka?

Kanske för att K har 400 MHz högre klock i både standard och boost. Dessutom är prisskillnaden liten.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slinger:

Är sugen på att slå till på en Intel Core i7 4790K plus ett ASUS Z97-A ATX och sedan ett ASUS STRIX GTX 970 (det kan bli nåt annat grafikkkort men ett 979 ska det bli) . Det kommer att sitta i ett Antec 900.

Räcker originalkylaren (jag ska inte klocka) för att hålla en Intel Core i7 4790K´hyfsat sval?
Kommer mina minnen att funka med moderkortet? Jag har nu 18gb Corsair XMS3 DDR3 1600MHz.

Stort tack för svar!

Min orginalkylare fixa så jag hade 90+ grader plus när den kör igång turbon till 4,2 bara... jag skulle undvika denna kylare.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Kanske för att K har 400 MHz högre klock i både standard och boost. Dessutom är prisskillnaden liten.

Javisst, men samtidigt mer värmeutveckling också än t ex 4790S

Permalänk
Medlem

Finns väl rätt hyfsade kylare för billig peng. Fick mitt Asus z97 A igår med 4790k. Jag köpte kraken x60 på inet för 600 tro jag de var. Bra temps med den. Finns säkert billigare som e bra oxå =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Finns väl rätt hyfsade kylare för billig peng. Fick mitt Asus z97 A igår med 4790k. Jag köpte kraken x60 på inet för 600 tro jag de var. Bra temps med den. Finns säkert billigare som e bra oxå =D

Tog du inte Noctua NH-U14S för.. 670:- eller nåt och typ en av dom bästa "små" tornen..

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |