MHL Alt Mode ger 4K-upplösning från USB Type-C

Permalänk
Melding Plague

MHL Alt Mode ger 4K-upplösning från USB Type-C

Med en enkel adapterkabel ska nya MHL Alt Mode öppna upp för överföring av 4K-upplöst video med multikanalsljud från framtida mobila enheter, däribland telefoner och plattor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Detta kan nog bli riktigt bra. Men hur många bilder per sekund?

Permalänk
Medlem

det är ju kul, för dem som behöver det, men inte jag, kanske på gymnasium. c:

Edit: Fattade fel, trodde dem menade från en usb sticka kanske använder det i framtiden nu när jag fattar vad de menar.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

"...kopieringsskyddet HDCP 2.2." Suck. Att de aldrig lär sig. Kopieringsskydd idag är totalt meningslöst och resulterar inte i något annat än huvudvärk för betalande kunder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Jag gillar inte MHL för som jag förstått det så är det inte en fri och öppen teknik.

Med teknik som SATA, PCI Express, VGA, DVI, DisplayPort och USB så är infrastrukturen och tekniken som vi alla bygger på öppen och tillgänglig för alla på samma villkor.
Men med FireWire, Thunderbolt, HDMI och MHL så är det ett företag som äger tekniken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Jag gillar inte MHL för som jag förstått det så är det inte en fri och öppen teknik.

Med teknik som SATA, PCI Express, VGA, DVI, DisplayPort och USB så är infrastrukturen och tekniken som vi alla bygger på öppen och tillgänglig för alla på samma villkor.
Men med FireWire, Thunderbolt, HDMI och MHL så är det ett företag som äger tekniken.

Just därför ska man undvika den. Om man jämför DP med HDMI så har DP fungerat långt bättre från dag ett. HDMI är det alltid ett jävla strul med.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tilax:

Trevligt! Detta kan nog bli riktigt bra. Men hur många bilder per sekund?

Definitionen för video dras vid strax under 24fps. Så åtminstone 24fps? Tippar på 30 är lättast att implementera, frågan är om den bara kör en hdmi signal genom komtakten eller om det är någon seriell signal...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag gillar inte MHL för som jag förstått det så är det inte en fri och öppen teknik.

Med teknik som SATA, PCI Express, VGA, DVI, DisplayPort och USB så är infrastrukturen och tekniken som vi alla bygger på öppen och tillgänglig för alla på samma villkor.
Men med FireWire, Thunderbolt, HDMI och MHL så är det ett företag som äger tekniken.

Det är alltid någon som äger tekniken, skillnaden är att inte alla tar betalt för det. I MHLs fall så är det en hel grupp företag, som t.ex. Nokia, Samsung, Sony och Toshiba, som utvecklat det tillsammans.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

"...kopieringsskyddet HDCP 2.2." Suck. Att de aldrig lär sig. Kopieringsskydd idag är totalt meningslöst och resulterar inte i något annat än huvudvärk för betalande kunder.

Blir ju inte ens huvudvärk. En jag känner spelar/tittar dagligen på nedladdat material över DVI och HDMI som båda har HDCP.

Permalänk
Medlem

Kan dom inte utveckla nån trådlös standard för det där nån gång, så man slipper dra en kabel mellan datorn och skärmen? Hur jävla svårt kan det vara. :/

Permalänk
Medlem

ointressant dom kan väl göra någon ny standard istället för MHL eller hdmi displayport är ju det enda som funkar med 4k & den e strax för långsam & nästa blir med komprimering känns som att kontakter är bekymmret idag (dom hinner inte fixa standarder i tid) sen trådlöst fjoll kan man glömma helt & hållet.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FL3JM:

Kan dom inte utveckla nån trådlös standard för det där nån gång, så man slipper dra en kabel mellan datorn och skärmen? Hur jävla svårt kan det vara. :/

Det är nog inte så svårt, sätt igång vettja?

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om dom kunde ta i från tårna och fixa en ordentlig standard som håller ett tag, exempelvis 8K @ 240Hz eller liknande.