Vill bygga en maskin med vattenkylning och behöver hjälp.

Permalänk
Medlem

Vill bygga en maskin med vattenkylning och behöver hjälp.

Är som sagt första gången jag testar på detta men tänkte pga av värmen där jag sitter försöka mig på ett system med vattenkylning.

Vill bygga systemet på Chassit Fractal D R4
Standard I5 processor och ett AMD 6950 GPU.

Finns det nån snäll stackare därute som kan hjälpa till med vad man behöver köpa för att få det att fungera.

Pris upp till 5k som start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zappe21:

Är som sagt första gången jag testar på detta men tänkte pga av värmen där jag sitter försöka mig på ett system med vattenkylning.

Vill bygga systemet på Chassit Fractal D R4
Standard I5 processor och ett AMD 6950 GPU.

Finns det nån snäll stackare därute som kan hjälpa till med vad man behöver köpa för att få det att fungera.

Pris upp till 5k som start.

Spontant, har du kollat denna?
FAQ: Vattenkylning

Kolla även länkarna i FAQn, går in lite mer på vad du kanske behöver för pump eller radiatorer.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag har läst den flera gånger och upptäckt att det är en djungel för att hitta rätt saker. Men jag fortsätter att leta vidare till jag har en klar konf på vad jag behöver. Som exempel blir det nog nytt graffe när jag ändå är i farten.....

Alltid kul att lära sig men detta var sjukt svårt.

Permalänk
Medlem

Kanske nån som vet om nått bra "starter" kit..... ?

Permalänk

Kolla in swiftech h220x , är ett färdigt kitt som bara är plug and play med möjlighet att öka loopen i efterhand. Finns en del recensioner och den har fått väldigt bra omdömen .
Jag la själv en beställning på en sådan igår kväll så kan återkomma med egna erfarenheter framåt helgen !

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem

R4 är inte alls roligt att vattenkyla eftersom det är typ 2cm top clearance

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

Har kollat och det ska gå att få plats radiatorn i toppen även om det kommer bli tajt , man lär få flytta den lite åt vänster sidorplåt. Beror lite på vad för moderkort man har, i värsta fall kan man sätta fläktarna på utsidan chassit men det hoppas jag slippa 😁

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zappe21:

tänkte pga av värmen där jag sitter försöka mig på ett system med vattenkylning

Sitter du med en bra luftkylare idag kommer du få tämligen marginell eller ingen förbättring i temperaturer. Omgivningstemperaturen är helt avgörande för vilka temperaturer dina komponenter ligger på och att lägga pengar på en lösning som inte ger någon avgörande skillnad kanske inte är det bästa sättet att investera slantarna.

En bild som ger en uppfattning om vad du kan förvänta dig:

Delta T är temperaturskillnaden mellan omgivning och komponent.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Sitter du med en bra luftkylare idag kommer du få tämligen marginell eller ingen förbättring i temperaturer. Omgivningstemperaturen är helt avgörande för vilka temperaturer dina komponenter ligger på och att lägga pengar på en lösning som inte ger någon avgörande skillnad kanske inte är det bästa sättet att investera slantarna.

En bild som ger en uppfattning om vad du kan förvänta dig:
http://www.custompcreview.com/wp-content/uploads/2013/01/stoc...

Delta T är temperaturskillnaden mellan omgivning och komponent.

Ja på sluten ja men han ska ha costom vatten loop...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Jag vill få ned antalet fläktar som låter förbannad mkt.

Vattenkylning gör detta jobb bättre än dom fläktar jag har idag och man slipper problem med katthår i fläktarna hela tiden.

Stort tack till alla som hjälper till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matadoren:

Kolla in swiftech h220x , är ett färdigt kitt som bara är plug and play med möjlighet att öka loopen i efterhand. Finns en del recensioner och den har fått väldigt bra omdömen .
Jag la själv en beställning på en sådan igår kväll så kan återkomma med egna erfarenheter framåt helgen !

Är nog mer ute efter ett helt modulärt system. Räknar med att bygga på och om i framtiden. Funderar på att köpa allt från typ Inet och hoppas jag kan få ihop en bra korg.

Permalänk
Medlem

Att bygga custom watercooling är häftigt och säkerligen väldigt roligt (när det funkar). Men precis som med allt annat utöver basics följer information man bör veta om. Så jag föreslår att du först och främst börjar läsa på om vad det faktiskt innebär att köra riktig vattenkylning.

Några spontana saker jag själv kommer på är att:

vattnet ska bytas ut efter X antal månader
spola vatten genom radiatorerna för att få ut all möjlig skit som blivit kvar från tillverkningen

Det är lätt att sitta och dregla över alla album här på forumet på de som byggt riktigt snygga vattenkylningslösningar. Men vi får inte glömma allt slit som ligger bakom, alla problem som säkerligen uppstått, och allt underhållningsjobb som album-skaparen har framför sig.

Sedan lite allmänt blir det 1000000000 gånger roligare att bygga om man vet vad de olika komponenterna har för funktion och vilka olika modeller och sorter det finns. När man har svaret på DET.... DÅ är man redo för att dels lägga upp en rimlig budget utifrån det att man tagit reda på vad olika saker faktiskt kostar, (Så att man inte lägger upp någon fantasibild på hur mycket en produkt kostar) och att man faktiskt klarar av att välja själv vad man vill ha i sin dator.

Klarar man av ovanstående blir inte minst själva bygget betydligt enklare

https://www.youtube.com/watch?v=JtHDqdo5pR0

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zappe21:

Jag vill få ned antalet fläktar som låter förbannad mkt.

Vattenkylning gör detta jobb bättre än dom fläktar jag har idag och man slipper problem med katthår i fläktarna hela tiden.

Stort tack till alla som hjälper till.

Hehe få ner antalet fläktar bör väl snare öka... Dock så blir dom kanske större och då tystare.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Vad är det som verkar mest krångligt?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av matadoren:

Kolla in swiftech h220x , är ett färdigt kitt som bara är plug and play med möjlighet att öka loopen i efterhand. Finns en del recensioner och den har fått väldigt bra omdömen .
Jag la själv en beställning på en sådan igår kväll så kan återkomma med egna erfarenheter framåt helgen !

Var beställde du från?

Permalänk
Medlem

Kika på lite recensioner på pumpar och ta en som är i övre klassen mindre pumpar, tyst och stark är den då. Ta sedan en vettig slang, radiatorer i rätt storlek, några fläktar med bra tryck (Tänk på kompabilitet med moderkortet) och välj vattenblock efter hur många du ska ha. Har du få vattenblock, 1 eller 2, kan du ta modeller med såkallade microkanaler och liknande som hindrar flödet men ger bra avkylning. Har du någon sli lösning eller kyler ram och moderkort rekommenderas snarare öppnare vattenblock. Kika på recensioner även på dem. Fittings är enkla. Ska det se bra ut, compression. Behöver det inte det, barb fittings med slangklämma (Var försiktig när du drar åt klämman och ta gärna metall fittings. Compression fittings är extremt jobbiga att fästa slangen i beroende på modell. Därför är de inte värda besväret om man inte är noga med det estetiska. Om du tar compression rekommenderas handskar varmt.

Var beredd på att swifttechs pump är ganska mesig och inte klarar så mycket mer än det den har om du tar den.

Byggde vattenkylning med min kompis i helgen så jag har koll på det mesta enklare nu. Radiatorerna rekommenderar jag för övrigt att du rengör med vanligt kokande vatten, låt stå i fem minuter innan, tio minuter fyllda, häll ur hälften och skaka i tio minuter. Häll därefter ut vattnet i ett glas och se om du ser skräp i. Om inte, gör två gånger till. Om skräp, gör tills det inte syns och två gånger till. Sedan sköljde vi försiktigt med renat vatten för att få bort lite joner men det är inte så noga. Det är även så att det sällan finns mycket skit i radiatorerna numer. Dock bör man rengöra istället för att ta risken. Resten av komponenterna har minimal area mot radiatorerna och kan därför ignoreras, enligt mig.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Skrivet av BigWaterSplash:

Var beställde du från?

www.coolerkit.se

Dem måste fått in det väldigt nyligen för jag har allt sökt rätt ordentligt de två senaste veckorna på svenska återförsäljare och plötsligt dök de upp där.
Visserligen är deras lager i danmark men frakten gick inte på mer än 59kr.

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av matadoren:

Kolla in swiftech h220x , är ett färdigt kitt som bara är plug and play med möjlighet att öka loopen i efterhand. Finns en del recensioner och den har fått väldigt bra omdömen .
Jag la själv en beställning på en sådan igår kväll så kan återkomma med egna erfarenheter framåt helgen !

Vart köpte du den ? Jag letade för en månad sen men sluta med EB kraken x61 för mig.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Avstängd

Kolla coolIT, dom har bra vattenkylningar..

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

Vart köpte du den ? Jag letade för en månad sen men sluta med EB kraken x61 för mig.

kolla posten ovan

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem

R4 funkar fint att vattenkyla i. Man får dock modda den lite grann Det är ju betydligt roligare med custom loop. Jag kör med en 280 i fronten en 240 i toppen och 140 i baken. EK vattenblock på CPU och Grafikkort EK reservoar med en inbyggd D5 pump. 19/13 slangar för att det är lite lättare att böja till utan att det blir veck. Trångt? ja. Snyggt? inte särskilt då jag kör chassi utan fönster så kvittar det. Tyst? Hörs inte ett pip med 4 lågvarvade noctua fläktar. Kör bara en fläkt på radiatorn i taket då temperaturen är tillräckligt låg som den är och ja man får plats med en 240 i toppen. Se bara till att den är smal. Själv kör jag med siilvercoil och algdödande medel. Fick köpa det på ebay då ingen återförsäljare i Sverige säljer sånt vad jag vet. Körde DYE först men fick byta och göra rent alla delar redan efter 5-6 månader. Collerkit har väl bäst utbud och de kan fixa fram saker det inte har i lager. Annars har det brittiska återförsäljarna betydligt mer grejer att välja på om man vill ha ett snyggt system.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av matadoren:

Kolla in swiftech h220x , är ett färdigt kitt som bara är plug and play med möjlighet att öka loopen i efterhand. Finns en del recensioner och den har fått väldigt bra omdömen .
Jag la själv en beställning på en sådan igår kväll så kan återkomma med egna erfarenheter framåt helgen !

Är lite intresserad av att veta om H220x kommer platsa i R4. Min H100i sitter lite tajt nu t.ex.

Permalänk
Skrivet av matadoren:

kolla posten ovan

Nice, har väntat länge på någon svenskförsäljare skulle få in det. Återkom gärna med en liten recension!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stort tack till alla för infon. Självklart kommer det ut bilder här när jag börjar och jag kommer även lägga ut inköpslistan.

Nu är det mer till planeringsstadiet då jag lärt mig att det är bra att lägga ned all tid man kan innan köp

Permalänk

Jag har byggt vattenkylning i ett R4 chassi, du kanske kan få lite inspiration där:
#14189845

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zappe21:

Stort tack till alla för infon. Självklart kommer det ut bilder här när jag börjar och jag kommer även lägga ut inköpslistan.

Nu är det mer till planeringsstadiet då jag lärt mig att det är bra att lägga ned all tid man kan innan köp

ta bra med tid på dig. läs, titta runt, mät i chassit. jag tog ungefär en månad på mig.

Permalänk
Medlem

Tjenare, jag är inne lite på samma spår som dig, iaf den biten med att bygga en ny dator och att den skall vara vattenkyld, har inte så mycket förkunskaper inom vattenkylning tyvärr, men en sak som jag kan dela med mig efter att ha testat sjukt mycket fläktar efter att försökt (och lyckats) få ett luftkylt system som är riktigt svalt och som inte går att höra om man inte lägger örat mot chassit, är att om du vill ha en så tyst maskin som möjligt, satts på så många stora fläktar som du kan, och helst noctua, köp dom på 1200 varv och sen kan du använda motstånden som följer med för att få ner den till ca 400-500 varv eller använd fläktkontroller som styrs av datorn tex speedfan eller denna som jag blev väldigt sugen på https://www.youtube.com/watch?v=Hi36Oc3xiIk

föresten är det någon som vet vad som kommer behövas rent hårdvarumässigt för att kunna driva oculus rift utan problem ?