Be Quiet Silent Base 800

Permalänk
Medlem

Ser verkligen intressant ut. Nackdelarna med fläktkontroll är inget som påverkar mig. Dessutom känns det ganska dumt att i huvud taget ge möjlighet att öppna chassidörren för en fläkt i ett chassi som verkligen siktar på att vara så tyst som möjligt. Rent spontant tänker jag att man sågar bort de där kanterna som stack ut, och slänger på en ljuddämpande matta rakt över fläktdörren och inte tänker mer på den!

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Finns väl inga chassin som har en vettig fläktkontroller inbyggd. Inte vad jag kan påminna mig iaf..
En Fläktkontroller enligt mig ska arbeta självständigt enligt en fläktprofil, som jag själv har bestämt. Där fläkthastigheterna är baserade på temperatur sensorer.

Plastiga och äckliga fläkt "rattar" eller andra reglage som en massa chassin R4 medräknat, är bakåt strävande enligt mig.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

inga mätvärden på ljud kontra kylning? om inteså kan det ej kallas för recension

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornex:

Tyckte chassit såg bra ut!

Dock så tänker jag på att ljud studsar ju...Om man nu har datorn med utblåset nära väggen( säg 20cm ifrån väggen) så kommer det studsa upp och låta...Jag har isolerat väggen just vid datorernas utblåst för att inte ljudet ska studsa hit och dit.

Bättre att låta det studsa än att gå direkt mot användaren (Ljudet kommer ju ta vägen någonstans) eftersom det försvagas varje gång det reflekteras i en yta. Så är man riktigt känslig får man sätta dämpande material i väggen (som du gjort). Tar allt ljud den vägen kommer ju nivån bli bättre än om det går direkt mot dig

Permalänk
Medlem

"hej, och välkomna till swiclockers!"
skrattade lite, gjorde min dag, även om det är ett mer rätt engelsk accent än hur man brukar säga sweclockers med lite svengelsk accent

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Finns väl inga chassin som har en vettig fläktkontroller inbyggd. Inte vad jag kan påminna mig iaf..
En Fläktkontroller enligt mig ska arbeta självständigt enligt en fläktprofil, som jag själv har bestämt. Där fläkthastigheterna är baserade på temperatur sensorer.

Plastiga och äckliga fläkt "rattar" eller andra reglage som en massa chassin R4 medräknat, är bakåt strävande enligt mig.

Håller med, Vem orkar egentligen hålla på och ställa fläktarna manuellt varje gång man drar igång ett spel eller liknande, Då använder jag mkt hellre moderkortets egna fläktstyrning.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Finns väl inga chassin som har en vettig fläktkontroller inbyggd. Inte vad jag kan påminna mig iaf..
En Fläktkontroller enligt mig ska arbeta självständigt enligt en fläktprofil, som jag själv har bestämt. Där fläkthastigheterna är baserade på temperatur sensorer.

Plastiga och äckliga fläkt "rattar" eller andra reglage som en massa chassin R4 medräknat, är bakåt strävande enligt mig.

phanteks

Permalänk
Inaktiv

Himla tråkigt att det ser så billigt och plastig ut. Inte minst det groteska utseendet. Och de där stöd skenorna i botten tycker jag är helt onödiga då jag inte kan sätta chassiet i en vanlig cpu-hållare. Varför ska alla chassie tillverkare envisas att ha nätagget i botten? Det ger ju inga som helst fördelar.

Älskar mitt Antec Solo 2 men ack så litet och trångt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Himla tråkigt att det ser så billigt och plastig ut. Inte minst det groteska utseendet. Och de där stöd skenorna i botten tycker jag är helt onödiga då jag inte kan sätta chassiet i en vanlig cpu-hållare. Varför ska alla chassie tillverkare envisas att ha nätagget i botten? Det ger ju inga som helst fördelar.

Älskar mitt Antec Solo 2 men ack så litet och trångt.

Nja fördelen med att ha det i botten är väl att det slipper dra in varmluft från insidan av chassiet och så får man ju även väldigt bra ventillationsmöjligheter för processorn.

Permalänk
Medlem

Var det inte väldigt likt Fractal Design R4. Lite sämre och lite bättre. Uttagen för USB och de övriga sitter ju lite galet till om man har lådan under sitt skrivbord. Här är R4 bättre. Utrymmet bakom moderkortsplåten. Jag håller jag inte med om att tre centimeter ger gott om plats. Nu har ju Jonas få saker monterade en SSD och en vanlig disk. Jag som har en R4 har två SSD, två DVD:er och ytterligare fyra hårddiskar. Då blir det mer ont om plats. Det undre fläktfiltret, här är ju Be Quiet lika otänksamma som Fractal Design. Står datorn under ett skrivbord eller som hos mig i ett skåp så är det besvärligt att dra ut filtret. Försök få till att filtret dras ut från framsidan.
En annan sak där Fractal Design är bättre det är ju fläktkontrollen som kommer med R4. En sådan som gärna orkar styra fler än tre hade ju varit käckt om Be Quiet fått med.
Så på det hela taget blir det inget lådbyte nu inte. Undra bara vad R5 kan erbjuda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Fint chassi men på tok för stort för mig. Det där med fläkt bakom moderkortet verkar ju lite märkligt. Verkar inte vara så lätt att få betyget Utmärkt av Jonas när det kommer till chassin, vilket är bra så klart.
Klockren recension som alltid.
Nu väntar vi bara till den 24e också

Förstår inte riktigt varför han tycker det är dumt med fläkt där, det kan ju sitta 2 stycken SSD där, behöver dom inte hållas svala?