Permalänk
Avstängd

en fråga ang sk chiller

Satt och kollade Tradera nyss, och såg den här>

http://gamla.tradera.com/item/301820/220347372/waterchiller-h...

Kan man använda den för överklockning?

Behöver man en pump eller nåt till?

Permalänk
Avstängd

Jag har en CoolIT Systems ECO A.L.C nu, som är GRYM, men kan jag koppla in den till chillern?, och använda den pumpen?

Permalänk
Medlem

En vattenkylare är knappast en vardagspryl. Så du får ta det lugnt mellan svaren. Det är ingen chatt.

Jag hitta lite på den:

Citat:

The chiller can only function properly if the cooling loop is equipped with a sufficiently powerful pump.

Det kommer inte funka med din nuvarande kylare, du behöver göra en customloop för att kunna använda den vattenkylaren. Dvs, du får dra nya slangar till egna block, pump osv. Det är ju en vattenkylare så en radiator kommer du inte behöva så du kan i princip köra det fläktlöst. Men jag tror inte kompressorn i denna vattenkylaren är ljudlös, så räkna med att det blir en del oväsen.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

ok, tack för svaret

Permalänk
Medlem

Låter nog en hel del....

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderad*

Observera att vi, av rättviseskäl, inte tillåter bumpning. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Skrivet av knobby:

Ingen??

Nähä, jag får googla lite då..

Tjo

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Dom låter endel men bara när dom går, det är många benchare som använder såna chillers för att kyla ner vattnet i loopen. Dom går ner till ca 1-2C, men går att modda så man får minus grader.

Beroende på hur kraftig chiller man har så kommer chillern bara gå igång en kort stund och kyla ner vattnet, sen stänger den av sig och går igång igen när temp går över den temp man ställt in osv.

Från början är dom gjorda för akvarie bruk men tex. aquatuning säljer dom.

Permalänk
Medlem

hejsan! lånar tråden lite. är själv lite nyfiken på chiller. Hur undviker man kondens? antar att det kommer bildas på slangarna i burken?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

hejsan! lånar tråden lite. är själv lite nyfiken på chiller. Hur undviker man kondens? antar att det kommer bildas på slangarna i burken?

Ja, det gör det. Undviker det gör du genom att använda rörisolering: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Tillbehor/...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok, tack för länken. Har idag en custom loop. Så egentligen det enda som behövs är isolera slangarna i dagens loop samt köpa en chiller o koppla på, är det så enkelt? eller är det ngt mer jag behöver tänka på? hur blir det med blocken på tex cpu? samt fullcover blocken på gpuerna? antar att det kommer bli kondens där oxo?

samt min behållare med vatten, den är gjord i glas. hhmmmm blev kansker ändå lite mer jobb än vad jag tänkte mig....

Skrivet av Arazand:

Ja, det gör det. Undviker det gör du genom att använda rörisolering: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Tillbehor/...

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Ok, tack för länken. Har idag en custom loop. Så egentligen det enda som behövs är isolera slangarna i dagens loop samt köpa en chiller o koppla på, är det så enkelt? eller är det ngt mer jag behöver tänka på? hur blir det med blocken på tex cpu? samt fullcover blocken på gpuerna? antar att det kommer bli kondens där oxo?

samt min behållare med vatten, den är gjord i glas. hhmmmm blev kansker ändå lite mer jobb än vad jag tänkte mig....

Jag är tyvärr inte 100% säker på hur det är med korrusion och smuts ifrån en sådan här chiller enhet. Men i princip är det ju bara till att koppla bort radiatorerna och använda chillern för detta istället. Men tänk på att en chiller låter mycket, det är en kompressor likt den som finns i kylskåp. Och de är egentligen till för akvarium.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för svaren, känns som att jag hoppar detta ändå Får lägga pengarna på ngt annat skoj. trodde inte chiller skulle låta så mycket. Minns när jag höll på med vappochiller, inte så ljudlöst direkt.

idag är min burk i peoncip ljudlös med custom loop. så håller mig nog där.

Skrivet av Arazand:

Jag är tyvärr inte 100% säker på hur det är med korrusion och smuts ifrån en sådan här chiller enhet. Men i princip är det ju bara till att koppla bort radiatorerna och använda chillern för detta istället. Men tänk på att en chiller låter mycket, det är en kompressor likt den som finns i kylskåp. Och de är egentligen till för akvarium.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop