Permalänk

Router fungerar bara med vissa kablar?

Jag bytte nyligen från en ZyXEL-router till en Apple Airport Extreme och har haft ett väldigt absurt problem sedan dess. De började med när jag skulle installera routern, internet fungerade helt enkelt inte, och jag kunde inte hitta felet. Till slut bytte jag ethernetkabel och vips, så fungerade det. Notera att det här problemet aldrig fanns med den gamla routern, och kablarna fungerade som de skulle när jag testade ZyXEL-routern igen.

Jag trodde att det var löst, men sen idag slutade helt plötsligt en kabel till att fungera, denna gång en från routern till min PC. Att återigen byta sladd gjorde susen. Notera att sladden fortfarande fungerar, bara inte mellan min PC och Airport (den fungerade utmärkt i 3 veckor innan detta). Vad kan problemet vara? Jag har testat alla portar och kan inte hitta någon gemensam nämnare gällande kablarna. Hittar INGET om detta på nätet..

MVH

Permalänk
Medlem

Det är inte Apple certifierade kablar, så efter en stund gillar den inte läget, och väljer att stänga ner.
Jag skojar givetvis. I verkligheten har jag ingen aning. Men det var tvunget att skrivas. Förlåt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Korsade kablar och Airporten kanske inte kan hantera detta?

Permalänk
Medlem

Vore det fel kabel, torde det inte fungera från början. Inte fungera i veckor, och sen sluta fungera.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Låter mystiskt.

Om du läser på kablarna, vad står det för text?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk

Tack för svaren!

Skrivet av iXam:

Korsade kablar och Airporten kanske inte kan hantera detta?

Hur vet jag om kabeln är korsad eller inte? Och som sagt, konstigt att den slutade fungera i så fall.

Skrivet av HenKenny:

Låter mystiskt.

Om du läser på kablarna, vad står det för text?

På den som slutade fungera står det "ISO/IEC 11801 CATEGORY 5E S-FTP 26AWG 4 PAIR PATCH CABLE LSZH", och den nya som nu fungerar har texten "EIA/TIA-568B.2 CAT5 PATCH CABLE".

Permalänk

Låter helt otroligt, men kan det vara kabelns skärm som ställer till det....?

För jag antar att ingen är "hemmagjord", har den kabeln som inte fungerar legat i kläm eller ngt liknande?

Permalänk
Rekordmedlem

Använd oskärmade kablar och se till att kontakterna är ok, det kan kanske bero på glapp pga att de är lite olika stora.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Nebudchanezzer:

Låter helt otroligt, men kan det vara kabelns skärm som ställer till det....?

För jag antar att ingen är "hemmagjord", har den kabeln som inte fungerar legat i kläm eller ngt liknande?

Som sagt fungerar kabeln fortfarande med min gamla router, men kan ju vara så. Känns svårt att ställa en diagnos..