Permalänk
Livsnjutare 😎

H80i eller Hyper Evo 212

Jag skall uppgradera från min H60 (ver 1) och kollar på att köra vidare med slutet vattensystem eller gå tillbaka till ordinarie kylningsmetod med fläns och fläkt.

Har en 3770k som körs i stock, men skall kunna överklockas vid behov.
Har inte provat att klocka cpu'n idag mer än 4,2 men då hänger sig saker och ting, troligtvis pga värmen. (eller bara att den inte går mer..)

Oavsett, ett byte skall göras.
Men vad hade ni valt?

H80i eller Evo 212?
Och varför ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Har läst lite ang h80i och hört att det brukar vara rätt mycket oljud där. Det jag vet är att det definitivt lär kyla bättre än ett evo 212. Dock så är ju frågan om du Behöver uppgradera. Lite temps och volts hade inte suttit helt fel för att kunna göra en fair rekommendation Evo 212 är ju mycket billigare, klart man ska ha den om man inte behöver h80i (i alla fall om man frågar mig)

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Jag skall uppgradera från min H60 (ver 1) och kollar på att köra vidare med slutet vattensystem eller gå tillbaka till ordinarie kylningsmetod med fläns och fläkt.

Har en 3770k som körs i stock, men skall kunna överklockas vid behov.
Har inte provat att klocka cpu'n idag mer än 4,2 men då hänger sig saker och ting, troligtvis pga värmen. (eller bara att den inte går mer..)

Oavsett, ett byte skall göras.
Men vad hade ni valt?

H80i eller Evo 212?
Och varför ?

Noctua är bäst enligt mig, provat slutna vatten och jag personligen gillade det inte. Phantek eller Noctua är mitt tips...

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qaaka:

Har läst lite ang h80i och hört att det brukar vara rätt mycket oljud där. Det jag vet är att det definitivt lär kyla bättre än ett evo 212. Dock så är ju frågan om du Behöver uppgradera. Lite temps och volts hade inte suttit helt fel för att kunna göra en fair rekommendation Evo 212 är ju mycket billigare, klart man ska ha den om man inte behöver h80i (i alla fall om man frågar mig)

Oljud? Beror på vilken hastighet du kör fläkten.
Jag kör max 1000rpm och cpun blir aldrig varmare än 50-55c i något spel. Och den hörs knappt.
Personligen gillar jag inte kylare av typen "torn" som tar upp halva moderkortet. Röstar för h80i.

Permalänk
Medlem

Evo skulle jag säga, personlg åsikt kanske men aldrig varit ett fan av kit-vatten. Kyler mycket bra och skillnaden mot noctua tycker jag inte är värt prisökningen. Har en evo nu och haft Noctua innan, liknande kylare.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare talare som promota H80i.
Kört både torn kylare och slutna vatten kylare, då H60.

Fördrar sluten vatten kylning alla dagar.

Om du inte bryr sig om utrymme och luftflöde så är en tornkylare väldigt bra dock!

Det kommer väl ner till vad som är viktigast för dig.

Plats och luftflöde eller pris.

More or less.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Varför inte en NH-U14S?

Finns det ingen plats höjdmässigt sett?

Skulle gått på luftkylning idag för enkelhetens skull.

Samt varför: För att den är bäst efter NH-D15 och det diffar inte mer än någon enstaka grad celsius. Skillnaden emot en AIO-vattenkylning är minimal och du slipper risken för eventuellt pumpras och oljud. Samt så är det förbannat tyst.

Permalänk
Medlem

Kul att folk tycker så olika, blir bra diskussioner då

Jag skulle vilja bidra med liten egen infallsvinkel som dels fick mig att gå all in på slutna vattenkylningsystem.

Jag anser att AIO har en stor fördel när det gäller chassitemp då ingen värme från processorn läcker ut i chassit, utan behandlas av vatten och luft i radiatorn.
Vad detta i sin tur bidrar med är att grafikkortet framförallt kommer gå svalare då det inte påverkas av varm luft.

Nu för tiden kör jag förvisso vattenkylning på både CPU och GPU, så den teorin försvinner en aning då egentligen ingen av komponenterna blir beroende av luft i chassit på samma sätt

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Persoligen tycker jag då just att H80i är bra överprisat, inte som att den är bäst enligt alla sidor utan att den är dyr, kika på Seidon som säljs för runt 350kr på reor, borde komma minst en AIO nästa fredag på black friday rean.

H80i är inte värd pengarna den kostqr i prestanda, en riktigt fet torn kylare kostar lika mycket och presterar bättre, eller evo 212 som kostar mindre men presterar lite sämre än just H80, även om det inte är ett jättehopp.

Har haft både H80 och antec 620, båda är måttligt intressanta tycker jag som sagt.

Edit: Typo

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Jag skall uppgradera från min H60 (ver 1) och kollar på att köra vidare med slutet vattensystem eller gå tillbaka till ordinarie kylningsmetod med fläns och fläkt.

Har en 3770k som körs i stock, men skall kunna överklockas vid behov.
Har inte provat att klocka cpu'n idag mer än 4,2 men då hänger sig saker och ting, troligtvis pga värmen. (eller bara att den inte går mer..)

Oavsett, ett byte skall göras.
Men vad hade ni valt?

H80i eller Evo 212?
Och varför ?

Om du får plats så är ju h100i mycket bättre om du vill ha ett tyst och iskallt system (;

Visa signatur

Windows 8.1 64-bit : Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz : 2x8(16)GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz : MSI Z97 GAMING 5 :
Zotac Nvidia GeForce GTX 780 3GB : 2TB Western Digital Green HDD (Lagring) : 256 Crucial SSD (OS)
En 32 tums 1920x1080 Samsung LED teve som skärm ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Persoligen tycker jag då just att H80i är bra överprisat, inte som att den är bäst enligt alla sidor utan att den är dyr, kika på Seidon som säljs för runt 350kr på reor, borde komma minst en AIO nästa fredag på black friday rean.

AH80i är inte värd pengarna den kostqr i prestanda, en riktigt fet torn kylare kostar lika mycket och presterar bättre, eller evo 212 som kostar mindre men presterar lite sämre än just H80, även om det inte är ett jättehopp.

Har haft både H80 och antec 620, båda är måttligt intressanta tycker jag som sagt.

Kan lite hålla med dig där! Min H80i kyler definitivt inte i världsklass, möjligtvis för att jag kör Fractals Silent R2 vilket är lågvarviga fläktar och i allmänhet inte gjorda för en radiator-konfiguration. Men att kombinera vatten med riktigt lågvarviga fläktar resulterar i ett tyst system och relativt låg temp. Kör min 3570K i 4,6Ghz. I tunga stresstest är den uppe och nosar på 70 grader, detta med alla fläktar på lägsta varvtal. Enligt mig är detta helt godkänt då man helt enkelt får en knäpptyst dator.

Men om vi ska snacka skillnader mellan luft och vatten säger jag GPU. Där finns de stora skillnaderna att uppleva Gick från Asus toppkylare med ca 70 grader i Unigine valley till Antec 620 V4 och ca 45 - 50 grader. Drog även på med betydligt mer överklockning vilket som sagt inte alls märks på tempen.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag kör med Evo212 med push n pull. I idle ligger cpu:n då på 20-24 grader. Har dock inte kollat vad den ligger på för temp när jag spelar. Men tvivlar på att den går över 50 grader då.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av svalle:

Jag kör med Evo212 med push n pull. I idle ligger cpu:n då på 20-24 grader. Har dock inte kollat vad den ligger på för temp när jag spelar. Men tvivlar på att den går över 50 grader då.

Det lutar faktiskt åt evo'n!
Pga priset, men även pga man verkar kunna få riktigt låga temps med den.
... Samt att det är sällan en fläkt går sönder, om man jämför med risken med fläktar för radiatorn och pumpen till H2O.

Push n Pull, hur sätter man upp det?
Vilka fläktar skulle rekomenderas?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Oljud? Beror på vilken hastighet du kör fläkten.
Jag kör max 1000rpm och cpun blir aldrig varmare än 50-55c i något spel. Och den hörs knappt.
Personligen gillar jag inte kylare av typen "torn" som tar upp halva moderkortet. Röstar för h80i.

Jo precis, oljud var väl kanske ett dåligt ord att använda. Men fläktljud var precis det jag menade. Hört att många byter ut sina mot andra fläktar och hör även att det kan räcka med att sänka RPM:en. Smärtgränsen är väl olika för olika personer.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag kollar på uppgraderingen främst för att min H60 tycker jag börjat låta lite vid belastning. Alltså om jag stresstester eller kör CPU-intensiva applikationer så kommer det ett... Vad skall man säga "knorrande / lätt knastrande ljud" ifrån den.

Vet att det är relativt vanligt förekommande med att H60 version 1 låter lite, men hur oroad skall jag vara?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Evo 212 lär ju inte kunna stå sig för fem öre mot H80i, har själv kört både H80i och H110 och aldrig nånsin haft problem. Har du ett rymligt chassi och inte bryr dig så mycket om det estetiska är ju luftkylning bäst i de flesta scenarion, men annars kör på vatten tycker jag.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikolajban:

Evo 212 lär ju inte kunna stå sig för fem öre mot H80i, har själv kört både H80i och H110 och aldrig nånsin haft problem. Har du ett rymligt chassi och inte bryr dig så mycket om det estetiska är ju luftkylning bäst i de flesta scenarion, men annars kör på vatten tycker jag.

Jag har en Evo 212 oöppnad som backup. Men även jag har svårt att se att den konkurrerar med H80i. Kanske med två tredjepartsfläktar, men även då känns det tveksamt.

Svårt att hitta recensioner där båda är med.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|