Permalänk
Medlem

Överklocka för DayZ

Hej alla på sweclockers! Jag har just nu en relativt ny dator med en 4670K i5, 8GB Ram och ett Geforce 770. Detta har fungerat bra till de flesta spelen men då jag nyligen har börjat spela DayZ standalone betan så har jag märkt att jag väldigt ofta får låg fps och lagg i städer och andra krävande platser. Jag antar då att det är i5'an som leder till detta då DayZ ska vara ganska processorkrävande. Jag har en Corsair H50 vattenkylare och väldigt låga temperaturer i nuläget så jag antar att det skulle gå att överklocka processorn. Har aldrig gjort det förut och är total nybörjare så alla tips kring detta skulle hjälpa t.ex. hur mycket man ska överklocka, vad man ska tänka på, eller om det helt enkelt inte är processorn som är problemet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det är egentligen inte din processor som är problemet, utan spelet.
Men en överklockning kommer garanterat att hjälpa väldigt mycket (Testade för länge sedan utan min OC, gick från ca 35FPS (4,8GHz) till 25FPS (3,3GHz))

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Hjälpsam

Grattis, sitter med DayZ på hotellrum med en lite äldre MSI gaminglaptop som har AMD processor och 7970m GPU. FÅr köra allt på lägsta och halv upplösning för att få ~25 FPS QQ

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ja, jag skulle nog snarare misstänka att det är spelet i sig som är segt som sirap.
Självklart kommer du nog få lite mer frames med en OC, men standalone är riktigt dåligt än så länge, kanske blir bättre på sikt men jag är tveksam.
Med varje patch som släpps lovar dom förbättringar men jag var en av dom som köpte in mig så fort man kunde ta del av den tidiga alfa versionen, och det är inte mycket som har förbättrats, min rekommendation är att kasta standalone i papperskorgen och installera breakingpoint till arma3 istället.

Permalänk
Medlem

Överklocka kommer inte att hjälpa då grejen är att dayz är det sämst optimerade spelet i världshistorien.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

Sitter med laptopen i siggen och spelar när jag jobbar hemifrån, och det flyter på fin fint på medel settings.
Visst, det är kasst optimerat just nu, men det flyter på bra, knappt något lagg förutom pga. dåligt nätverk där jag bor under veckorna.

Så du borde inte behöva överklocka det du har för att kunna spela bra.
Sitter med datorn i signaturen hemma, och lirar på högsta settings i stort sett utan lagg.

Skrivet av MrRandom:

Överklocka kommer inte att hjälpa då grejen är att dayz är det sämst optimerade spelet i världshistorien.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har klart inte spelat många spel från Ubisoft/EA ser jag... haha.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRandom:

Överklocka kommer inte att hjälpa då grejen är att dayz är det sämst optimerade spelet i världshistorien.

Skickades från m.sweclockers.com

So? Överklockning hjälper ju ändå, snarare mer desto sämre optimerat det är.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRandom:

Överklocka kommer inte att hjälpa då grejen är att dayz är det sämst optimerade spelet i världshistorien.

Skickades från m.sweclockers.com

Att överklocla CPUn kommer garanterat hjälpa. Spelet är ooptimizerat, det är inget snack om det, men det gillar processor fart och kraft.

Skrivet av Eldritzh:

Sitter med laptopen i siggen och spelar när jag jobbar hemifrån, och det flyter på fin fint på medel settings.
Visst, det är kasst optimerat just nu, men det flyter på bra, knappt något lagg förutom pga. dåligt nätverk där jag bor under veckorna.

Så du borde inte behöva överklocka det du har för att kunna spela bra.
Sitter med datorn i signaturen hemma, och lirar på högsta settings i stort sett utan lagg.

Du har klart inte spelat många spel från Ubisoft/EA ser jag... haha.

Och du har inte spelat många spel från Bohemia interactive, för få hade du vetat att alla spel som de har släppt har dragits med samma problem.

Om vi bortser från att dayz gänget idag slänger kläder på problemen istället för att fixa dom, så är spelmotor inte designad att göra det den gör idag. BIs motorer är militärsimulatorer, som ofta har samarbetat med flera länders militärer. Och därför hoppas de nu, ett år senare på att få bygga en ny spelmotor.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Förstår att det egentligen är spelet som är problemet då det är i beta men tänkte att en överklockning skulle hjälpa vilket ni verkade hålla med om, hur mycket bör man överklocka och vad för temperaturer är okej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rewwey:

Förstår att det egentligen är spelet som är problemet då det är i beta men tänkte att en överklockning skulle hjälpa vilket ni verkade hålla med om, hur mycket bör man överklocka och vad för temperaturer är okej?

Överklocka så högt du kan, max temps kan du hitta på google

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Och du har inte spelat många spel från Bohemia interactive, för få hade du vetat att alla spel som de har släppt har dragits med samma problem.

Om vi bortser från att dayz gänget idag slänger kläder på problemen istället för att fixa dom, så är spelmotor inte designad att göra det den gör idag. BIs motorer är militärsimulatorer, som ofta har samarbetat med flera länders militärer. Och därför hoppas de nu, ett år senare på att få bygga en ny spelmotor.

Har spelat nästan alla av deras spel, men visst, de flesta av deras spel har problem med prestanda.
Gör dock ingen skillnad på att det inte är världens mest o-optimerade spel.
Samt att överklocka kommer göra nästan ingen skillnad, i detta fallet.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

är det inte så att just arma 2/Day z motorn bara kör på 1 kärna?, så jag tror en överclockning kommer avhjälpa mycket=), och inte bara i
dayz en överclockad haswell är riktigt trevlig om man bara kan hålla temperaturerna i schack:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Har spelat nästan alla av deras spel, men visst, de flesta av deras spel har problem med prestanda.
Gör dock ingen skillnad på att det inte är världens mest o-optimerade spel.
Samt att överklocka kommer göra nästan ingen skillnad, i detta fallet.

Du har uppenbarligen inte spelat något av Bohemias spel om du säger att överklocka inte kommer hjälpa när det är just CPU KRAFT och HASTIGHET som löser FPS problem i just spel från Bohemia Interactive, eftersom det är ett TUNGT cpu drivet spel som inte vet hur det ska utnyttja flera trådar, och är helt beroende på 1 eller 2 kärnors prestanda.

Du kan fortsätta argumentera, men du står rätt ensam på den sidan att det fungerar.

Testa ställ dig på kustlinjen och titta ut över havet och använd till exempel MSI afterburner för att hålla kolla på GPU usuage.
När du tittar mot have kommer den ligga på ca 95-99% men så fort du vänder dig mot inland så faller usage handlöst och du har max 60% usage på ditt grafikkort. Du anser inte att det är ooptimerat och drar med performance problem?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Att säga att en överklockning i detta fallet inte kommer hjälpa är BS. Det är precis som ovan säger, det körs på en kärna. Dvs att Intel spöar skiten ur en AMD i detta spelet, och en OCad intel med bra fart är det bästa för detta spelet. Oavsett om det är dåligt optimerat alfa/beta-version så kan man givetvis alltid kräma FPS med OC.

Jag har kört en 1090T @ 4GHz tidigare och kör nu 4690k i stock (ingen bra kylare ännu ) och intel prollen piskar skiten ur AMD i detta fallet.

Jag har ökat min snitt-fps markant. Dock finns där ganska mycket att tweaka i cfg-filer för detta spelet för att ge det en hjälp på traven till bättre flyt.
http://www.reddit.com/r/dayz/comments/28cla2/dayz_sa_frame_op...

Visa signatur

| AMD Ryzen7 5800X | 16GB 3200MHz | GeForce RTX3070 | SSD 1TB |

Permalänk
Medlem

Jag använde kanske fel ord, men det kommer inte bli någon större skillnad mot vad han har nu.
Och jag sade aldrig att det inte är ooptimerat, jag sade att det inte är så pass extremet ooptimerat som tex. en del av Ubisoft/EAs spel. Enligt min erfarenhet, och många som jag känner.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Själv anser jag att ett spel är VÄLDIGT ooptimerat om man bara kan nyttja en kärna på prollen i dag....

Visa signatur

| AMD Ryzen7 5800X | 16GB 3200MHz | GeForce RTX3070 | SSD 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaveAzoicer:

Jag använde kanske fel ord, men det kommer inte bli någon större skillnad mot vad han har nu.
Och jag sade aldrig att det inte är ooptimerat, jag sade att det inte är så pass extremet ooptimerat som tex. en del av Ubisoft/EAs spel. Enligt min erfarenhet, och många som jag känner.

Du snackar fortfarnade i nattmössan, Får du 60 FPS i snitt(över hela kartan som för övrigt bara är att glömma när du kommer norrut i de nya städerna) i dayz sitter du med hela NASAs beräkningskraft. Att få det i ett EA/Ubisoft spel är inga problem.

Att överklocka gör STOR skillnad i Dayz, det är bara att titta på Boozfob komentar:

Skrivet av Boozfob:

Testade för länge sedan utan min OC, gick från ca 35FPS (4,8GHz) till 25FPS (3,3GHz)

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Du snackar fortfarnade i nattmössan, Får du 60 FPS i snitt(över hela kartan som för övrigt bara är att glömma när du kommer norrut i de nya städerna) i dayz sitter du med hela NASAs beräkningskraft. Att få det i ett EA/Ubisoft spel är inga problem.

Att överklocka gör STOR skillnad i Dayz, det är bara att titta på Boozfob komentar:

Nej, det du läser är att jag pratar om 60FPS, vilket jag inte gör.
Det jag säger är att JAG INTE HAR NÅGOT LAGG I SPELET, ALLS, sedan jag började lira igen efter några månaders paus från spelet.
Hade problem med lagg då och då i Cherno/andra större städer, förut. Men inte haft minsta lagg förutom pga. kasst internet, som jag sade i början.

Att du läser "inte något lagg" som konstant 60FPS är inte mitt problem.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

det här var iof inte stand alonen men min förra pc med 3570k @ 4.4 ghz och överclockat 7870 2gb klarade av spelet med bra inställningar så klart han kan få det spelbart genom överclockning:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Nej, det du läser är att jag pratar om 60FPS, vilket jag inte gör.
Det jag säger är att JAG INTE HAR NÅGOT LAGG I SPELET, ALLS, sedan jag började lira igen efter några månaders paus från spelet.
Hade problem med lagg då och då i Cherno/andra större städer, förut. Men inte haft minsta lagg förutom pga. kasst internet, som jag sade i början.

Att du läser "inte något lagg" som konstant 60FPS är inte mitt problem.

Jag kan inte bry mig mindre om 60 FPS, men det brukar vara riktlinjen för bra flyt i spel. Så du menar att när du kommer in i Cherno och tittar runt snabbt att det inte laggar till för dig? Du får fan ta och ge dig. Du måste ha en super laptop som fixar bra flyt i ett spel som inte går att ha bra flyt i.

TS: Klocka på, det finns oändliga trådar, kommentarer, bloggar, spelnyhets artiklar som håller med 99.98% av alla dayz spelare. Att spelet lider av performance problem, pga av en oerhört komplicerad spelmotor, som gör någon den inte var designad för från början.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Nej, det du läser är att jag pratar om 60FPS, vilket jag inte gör.
Det jag säger är att JAG INTE HAR NÅGOT LAGG I SPELET, ALLS, sedan jag började lira igen efter några månaders paus från spelet.
Hade problem med lagg då och då i Cherno/andra större städer, förut. Men inte haft minsta lagg förutom pga. kasst internet, som jag sade i början.

Att du läser "inte något lagg" som konstant 60FPS är inte mitt problem.

Haha, dagens. Inget lagg alls med laptop... kan lugnt säga att du har typ 10-15fps på low i de största städerna.
Jag droppar till 25-30fps på de värsta ställena med dator i sign, så har svårt att tänka mig att du spelar helt laggfritt på din laptop.

Och om du anser att 15fps är laggfritt så är det dags att vakna upp.

Visa signatur

| AMD Ryzen7 5800X | 16GB 3200MHz | GeForce RTX3070 | SSD 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Jag kan inte bry mig mindre om 60 FPS, men det brukar vara riktlinjen för bra flyt i spel. Så du menar att när du kommer in i Cherno och tittar runt snabbt att det inte laggar till för dig? Du får fan ta och ge dig. Du måste ha en super laptop som fixar bra flyt i ett spel som inte går att ha bra flyt i.

TS: Klocka på, det finns oändliga trådar, kommentarer, bloggar, spelnyhets artiklar som håller med 99.98% av alla dayz spelare. Att spelet lider av performance problem, pga av en oerhört komplicerad spelmotor, som gör någon den inte var designad för från början.

Snälla du, läs vad jag skrev. För det första, så skrev jag att min laptop klarar spelet bra i medel inställningar. Det laggar sällan till än så länge.
Om du har pratat om min laptop hela dagen, då förstår jag varför du har sett det som underligt.

Men får jag föreslå att 1: Sluta vara otrevlig om du missar vissa viktiga detaljer?

Skrivet av myzzeN:

Haha, dagens. Inget lagg alls med laptop... kan lugnt säga att du har typ 10-15fps på low i de största städerna.
Jag droppar till 25-30fps på de värsta ställena med dator i sign, så har svårt att tänka mig att du spelar helt laggfritt på din laptop.

Och om du anser att 15fps är laggfritt så är det dags att vakna upp.

Läs ovanstående. Och nej, FPS går inte ner så pass lågt, men säkert runt 20ish, har inte märkt någon större fara med lagg än så länge dock.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Snälla du, läs vad jag skrev. För det första, så skrev jag att min laptop klarar spelet bra i medel inställningar. Det laggar sällan till än så länge.
Om du har pratat om min laptop hela dagen, då förstår jag varför du har sett det som underligt.

Men får jag föreslå att 1: Sluta vara otrevlig om du missar vissa viktiga detaljer?

Läs ovanstående. Och nej, FPS går inte ner så pass lågt, men säkert runt 20ish, har inte märkt någon större fara med lagg än så länge dock.

Då fick jag iaf bekräftat att vi inte är i NÄRHETEN av samma syn på vad laggfritt är. 20ish är definitivt INTE laggfritt IMO.

Visa signatur

| AMD Ryzen7 5800X | 16GB 3200MHz | GeForce RTX3070 | SSD 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av myzzeN:

Då fick jag iaf bekräftat att vi inte är i NÄRHETEN av samma syn på vad laggfritt är. 20ish är definitivt INTE laggfritt IMO.

Jag syftar med laggfritt, som att jag inte märker av att det är "stutter" eller liknande.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Snälla du, läs vad jag skrev. För det första, så skrev jag att min laptop klarar spelet bra i medel inställningar. Det laggar sällan till än så länge.
Om du har pratat om min laptop hela dagen, då förstår jag varför du har sett det som underligt.

Men får jag föreslå att 1: Sluta vara otrevlig om du missar vissa viktiga detaljer?

Jag läser vad du skriver, jag fick min laptop att köra spelet i snitt på 35 FPS, på höga inställningar just på grund av överklockning. Jag har pratat generellt om spelet, men att du sitter och anser att du anser att spelet är laggfritt även ifall du är nere på 20 FPS. 20 FPS är stutter, du kan inte komma ifrån det.

Varesig det är PC, laptop eller konsol.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Jag läser vad du skriver, jag fick min laptop att köra spelet i snitt på 35 FPS, på höga inställningar just på grund av överklockning. Jag har pratat generellt om spelet, men att du sitter och anser att du anser att spelet är laggfritt även ifall du är nere på 20 FPS. 20 FPS är stutter, du kan inte komma ifrån det.

Varesig det är PC, laptop eller konsol.

Jag har då inte märkt något stuttering, så nope, inte i detta fallet. Men det är helt klart lönlöst att diskuttera detta.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör