Nokia N1 är Apple Ipad Mini-klon med Android

Permalänk
Skrivet av Commander:

Den kan konkurrera med priset utöver Nexus 7" varianten som sitter också på ~2500kr så ser jag inte vilka andra i mängden den kommer skuggas av.

Jag skulle lätt slänga in Ubuntu med Unity för att kunna köra alla Linux program + Android, ganska klockrent för priset.

Exakt! Z3580'an är ju fullt kapabel för virtualisering så en chroot + en virtuell maskin med ubuntu kan bli riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Men va f*n!´!! dom sa ju att Nokia blivit uppköpt. WTF liksom, när en människa dör så dör den. när ett bolag konkar eller köps upp så existerar den fortfarande. Sjukt sur jag blir på detta, Företag har mer värde/rättigheter än vad än människa har!
Hela internet brusade upp för ett par månader sen när Nokia sa att de köps upp av microsoft. Neee nu e jag riktigt arg!!!

Hela internet har väl dålig läsförståelse då, vilket halva Sweclockers också verkar dras med . Det stod tydligt att Microsoft köpte mobildivisionen av Nokia, resten är ju kvar. Mobiler ≠ surfplattor.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Nokia? Android?
Vafalls!?
Var det inte Nokia som för bara några veckor sedan slogs ihop helt och hållet med Microsoft?

Det har aldrig hänt, det som har hänt är att de sålt sin mobildivision till MS.

Skrivet av Ozzed:

Härligt! Kanske blir nokia produkter som inte är handikappade av Windows Phone nu då.

Men får de släppa telefoner alls, eller vad var det egentligen de sålde till Microsoft, en hög patent bara?

För i så fall skålar jag med mig själv Äntligen kan vi få se Nokia-lurar med Android

De sålde som sagt sin mobildivision med utveckling och tillverkning, fabriker etc. Kan vara så att Nokia själva har kvar en fabrik i Indien också, vet ej hur det gick med den. De sålde bara ett mindre antal patent till MS som hade med Lumias design att göra. Resten har de licensierat ut till MS, de har även licensierat ut Here maps till MS.

Skrivet av Igelkott:

Fast Nokia kommer inte tillverka konsumentprodukter själva. De licensierar ut varumärket bara.

http://www.dn.se/news-details/?NewsId=693f3ed8-7e12-408f-a4ac...

http://www.dn.se/news-details/?NewsId=109634cd-a8d5-4e96-a0b5...

Tillverkar denna platta gör de inte själv, det gör Foxconn. Utvecklat den själv har de däremot gjort, både mjuk och hårdvara. De har med andra ord gjort som Apple gör.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lamee:

Återuppliva MeeGo!!!

http://jolla.com/

Skrivet av Valiumballong:

Så det är Nokias namn på en produkt de har minimal kontroll över?

Oerhört spännande. Oerhört.

Hur menar du?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Kanske ligger det sanning i ryktena att Nokia får släppa nya smartphones 2016... Intressant vändning kan det bli, Nokia gör sig kvitt den olönsamma featurephone segmentet, tar sig ur vendor inlåsningen som windowz phone innebär. Slipper att ta kostnaden för att göra sig av med övertaliga, kanske kan locka tillbax nyckel resurser och har ett år på sig att skapa en ny produktline... Kan det ligga något i detta ?

Permalänk
Medlem

Surfplattor är för barn. Äger två. En LG gpad och Ipad air. Använder aldrig nån av dom... Vill gärna gilla paddor... Men nä.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Oändligt ointressant. Varför kommer en billig surfplatta nu? De har gjort en, som var mycket dyrare och hade den sämre varianten av Windows, RT. De kunde väl ha släppt en Win 8.1 till rimligt pris för länge sen? Varför vaknar de till liv nu?

Dessutom har jag redan ägt en Android-Nokia som jag installerade Google Play på, så jag är inte så hypad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Oändligt ointressant. Varför kommer en billig surfplatta nu? De har gjort en, som var mycket dyrare och hade den sämre varianten av Windows, RT. De kunde väl ha släppt en Win 8.1 till rimligt pris för länge sen? Varför vaknar de till liv nu?

Dessutom har jag redan ägt en Android-Nokia som jag installerade Google Play på, så jag är inte så hypad.

Låter inte som någon produkt du behöver bry dig om då. Men jag kan gissa mig till några förklaringar på varför det sker nu.

Första är att Nokia länge nästintill helhjärtat försökte bara med Windows Phone och det resulterade till slut i att de sålde mobildivisionen, så pass illa gick det oavsett vad folk har för personlig preferens. Nokia såg ingen framtid i den kursen mobildivisionen hade. Skäl nummer två angående varför de gör en basal android-platta är att de har testat med Windows RT och de har sett Microsofts "resultat" med tre generationer av Surface-plattor. Det här är (om man inte är totalt naiv) en liten nischmarknad som Microsoft själva dominerar och väldigt få tillverkare verkar har intresse av att ge sig in i. Det är ju först vid Surface Pro 3 då Microsoft själva verkligen valde att satsa på vad nisch-gruppen önskade sig som de verkar ha framgång.

Med den vetskapen, ett starkt varumärke i ryggen som Nokia är och en vilja att ge sig in i slaskplattemarknaden för att tjäna pengar så gör de ett gediget försök nu. Som sagt, mina gissningar av vad vi alla läst under åren.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

PowerVR.. Bara negativa minnen, garanterat flopp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Låter inte som någon produkt du behöver bry dig om då. Men jag kan gissa mig till några förklaringar på varför det sker nu.

Första är att Nokia länge nästintill helhjärtat försökte bara med Windows Phone och det resulterade till slut i att de sålde mobildivisionen, så pass illa gick det oavsett vad folk har för personlig preferens. Nokia såg ingen framtid i den kursen mobildivisionen hade. Skäl nummer två angående varför de gör en basal android-platta är att de har testat med Windows RT och de har sett Microsofts "resultat" med tre generationer av Surface-plattor. Det här är (om man inte är totalt naiv) en liten nischmarknad som Microsoft själva dominerar och väldigt få tillverkare verkar har intresse av att ge sig in i. Det är ju först vid Surface Pro 3 då Microsoft själva verkligen valde att satsa på vad nisch-gruppen önskade sig som de verkar ha framgång.

Med den vetskapen, ett starkt varumärke i ryggen som Nokia är och en vilja att ge sig in i slaskplattemarknaden för att tjäna pengar så gör de ett gediget försök nu. Som sagt, mina gissningar av vad vi alla läst under åren.

Fast nu känns det ju som om surfplatte-Windows-marknaden börjar ta fart, iom att det kostar noll pengar för 8-tummare och nedåt. Detta kombinerat med vilket stor gäsp en ny aktör på Android-marknaden innebär gör det hela väldigt mystiskt. Hade det varit x86 Windows 8.1 eller Win10 så kanske det hade känts fräscht.

Dessutom, Microsoft äger ju rätten att sälja vissa produkter under Nokias namn, bla smartphones. Finns ingen möjlighet att det nu kommer finnas två olika företag som säljer Nokia-tablets? (Varav ingen är Nokia.)

Och i övrigt så har jag för mig att det är Foxconn som tillverkar dessa Nokia-tablets. Samma företag som tillverkar Iphone och Ipad, så att de liknar varandra är inget konstigt...

Permalänk
Medlem

Jaa.. Det känns faktiskt intressant, skulle kunna bli ett par sådana här som julklappar men februari? Vad hände?

Permalänk
Skrivet av Imbhaa:

Man börjar ju undra hur långt det har gått när det första man tänker på är hur mycket dom kommer bli stämda av att ha gjort en mycket liknande produkt som ett annat företag gjort tidigare.

I detta fall är det i princip en kopia dessutom

Tror knappast Apple rår på Nokias patentportfölj, de har förlorat mot den tidigare. Nokia har nog inget att frukta.

Skrivet av tos:

Kanske ligger det sanning i ryktena att Nokia får släppa nya smartphones 2016... Intressant vändning kan det bli, Nokia gör sig kvitt den olönsamma featurephone segmentet, tar sig ur vendor inlåsningen som windowz phone innebär. Slipper att ta kostnaden för att göra sig av med övertaliga, kanske kan locka tillbax nyckel resurser och har ett år på sig att skapa en ny produktline... Kan det ligga något i detta ?

Det är inget rykte, det är 2016 som gäller för smartphones från Nokia om de skulle vilja det.

Skrivet av KplSteiner:

Oändligt ointressant. Varför kommer en billig surfplatta nu? De har gjort en, som var mycket dyrare och hade den sämre varianten av Windows, RT. De kunde väl ha släppt en Win 8.1 till rimligt pris för länge sen? Varför vaknar de till liv nu?

Dessutom har jag redan ägt en Android-Nokia som jag installerade Google Play på, så jag är inte så hypad.

Nokia måste släppa något om de vill hålla liv i sitt varumärke och mobiler får de inte lansera själv. Windows är de nog lite brända på. Såg att Nokias varumärke var värt 22 miljarder 2013, det är inga pengar man bara slänger bort.

Skrivet av KTL:

Låter inte som någon produkt du behöver bry dig om då. Men jag kan gissa mig till några förklaringar på varför det sker nu.

Första är att Nokia länge nästintill helhjärtat försökte bara med Windows Phone och det resulterade till slut i att de sålde mobildivisionen, så pass illa gick det oavsett vad folk har för personlig preferens. Nokia såg ingen framtid i den kursen mobildivisionen hade. Skäl nummer två angående varför de gör en basal android-platta är att de har testat med Windows RT och de har sett Microsofts "resultat" med tre generationer av Surface-plattor. Det här är (om man inte är totalt naiv) en liten nischmarknad som Microsoft själva dominerar och väldigt få tillverkare verkar har intresse av att ge sig in i. Det är ju först vid Surface Pro 3 då Microsoft själva verkligen valde att satsa på vad nisch-gruppen önskade sig som de verkar ha framgång.

Med den vetskapen, ett starkt varumärke i ryggen som Nokia är och en vilja att ge sig in i slaskplattemarknaden för att tjäna pengar så gör de ett gediget försök nu. Som sagt, mina gissningar av vad vi alla läst under åren.

Saken är nog den att Nokia hade aldrig kunnat dragit sig ur WP, det hade MS aldrig tillåtit. Nokia hade väl 90%? av WP marknaden, om Nokia lagt ner sin WP - satsning så hade MS inte haft något kvar. MS hade då med största sannorlikhet lagt ett tokbud på Nokia som ingen aktieägare kunnat sagt nej till och sagan Nokia hade varit slut. Nu finns ju i alla fall Nokia kvar om än mycket mindre än tidigare och se nu... de släpper en konsumentprodukt.

Skrivet av KplSteiner:

Fast nu känns det ju som om surfplatte-Windows-marknaden börjar ta fart, iom att det kostar noll pengar för 8-tummare och nedåt. Detta kombinerat med vilket stor gäsp en ny aktör på Android-marknaden innebär gör det hela väldigt mystiskt. Hade det varit x86 Windows 8.1 eller Win10 så kanske det hade känts fräscht.

Dessutom, Microsoft äger ju rätten att sälja vissa produkter under Nokias namn, bla smartphones. Finns ingen möjlighet att det nu kommer finnas två olika företag som säljer Nokia-tablets? (Varav ingen är Nokia.)

Och i övrigt så har jag för mig att det är Foxconn som tillverkar dessa Nokia-tablets. Samma företag som tillverkar Iphone och Ipad, så att de liknar varandra är inget konstigt...

Har för mig att MS bara fick använda Nokianamnet på de smartphones som fanns i produktion och de som var under utveckling vid affären. Nej det finns ingen "risk" att det kommer två "Nokia-tablets". Foxconn tillverkar åt flera företag utan att de liknar Apples produkter.

Skrivet av Elitist:

Jaa.. Det känns faktiskt intressant, skulle kunna bli ett par sådana här som julklappar men februari? Vad hände?

Ja tråkigt, det ultimata hade givetvis varit före jul. Både för kunderna och Nokia.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Ush det är riktigt svårt att välja nu. Det står emellan Nexus 9, Galaxy tab s 8,4 och denna. Kommer ha paddan mest till att läsa och surfa på, men det är nice att kunna göra annat ibland med.
4:3 är bäst för e-böcker och surfa. Mern som sagt, det är verkligen jobbigt detta. Samtidigt gillar jag Samsungs sätt att få deras prylar att funka med varandra (GEAR S osv) men de kör 16:9 skärm, vilket är bäst för film.
Bahh...det är bra att konsumenterna har valmöjlighet, men det är verkligen svårt. En 10 tummare är för stor att läsa böcker på så den går bort. Apple likaså.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Surfplattor är för barn. Äger två. En LG gpad och Ipad air. Använder aldrig nån av dom... Vill gärna gilla paddor... Men nä.

Du ska ha en som kör windows (inte RT...), fruktansvärt bra. Surface t.ex. får konkurrerande plattor att ställa sig i skamvrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Du ska ha en som kör windows (inte RT...), fruktansvärt bra. Surface t.ex. får konkurrerande plattor att ställa sig i skamvrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en smaksak, tyckte alla lika så skulle det inte funnits så mycket olika

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

PowerVR.. Bara negativa minnen, garanterat flopp.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur tänker du då? Power VR:s grafikkretsar sitter i var och varannan mobil/platta.

Power VR har gjort grafikkretsar länge, de låg ju bakom nytänkandet bakom Kyro som är ett av de bästa och mest innovativa grafikkretsarna som tillverkats.

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu... Dom har släppt en Android platta med atom processor?

Verkar ju vara totalt slöseri med en platta. Denna på Windows 8 Pro - perfekt. Det enda dom behövt göra med hårdvaran är slänga ut bakre kameran (alltså vem fan tar bilder med surfplattan?) och öka minnet till 128gb. Dom hade lätt kunnat sälja den för nästan dubbla priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Om Nokia bara hoppat på Android från början hade de aldrig sjunkit så här lågt som de gjort nu!

*så hade Microsoft aldrig kunnat köpa dem så billigt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Surfplattor är för barn. Äger två. En LG gpad och Ipad air. Använder aldrig nån av dom... Vill gärna gilla paddor... Men nä.

Skickades från m.sweclockers.com

Gör en hel del på mina två surfplattor som barn nog skulle tycka är rätt tråkigt. Tycker absolut de har en plats även för vuxna. De är ingen ersättare för stationär dator eller laptop, men ett bra komplement.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Vänta lite nu... Dom har släppt en Android platta med atom processor?

Verkar ju vara totalt slöseri med en platta. Denna på Windows 8 Pro - perfekt. Det enda dom behövt göra med hårdvaran är slänga ut bakre kameran (alltså vem fan tar bilder med surfplattan?) och öka minnet till 128gb. Dom hade lätt kunnat sälja den för nästan dubbla priset.

Finns ett antal modeller med Atom idag, och har så funnits ett tag.

Permalänk
Medlem

Åh, fyfan månader av trånande och väntande på denna... Älskar vad jag ser och läser om den. Upplåst bootloader, google apps, lollipop, kvalitén, priset, formfaktorn... Vill ha NU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hur menar du?

Nokia har licenserat ut sitt namn och formspråk de har inte tagit fram plattan själva. Det är en Foxconn-platta med Nokias logga på.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KplSteiner:

Fast nu känns det ju som om surfplatte-Windows-marknaden börjar ta fart, iom att det kostar noll pengar för 8-tummare och nedåt. Detta kombinerat med vilket stor gäsp en ny aktör på Android-marknaden innebär gör det hela väldigt mystiskt. Hade det varit x86 Windows 8.1 eller Win10 så kanske det hade känts fräscht.

Dessutom, Microsoft äger ju rätten att sälja vissa produkter under Nokias namn, bla smartphones. Finns ingen möjlighet att det nu kommer finnas två olika företag som säljer Nokia-tablets? (Varav ingen är Nokia.)

Och i övrigt så har jag för mig att det är Foxconn som tillverkar dessa Nokia-tablets. Samma företag som tillverkar Iphone och Ipad, så att de liknar varandra är inget konstigt...

Kanske så att försäljningen av Win-plattor ökar nu, men i så fall är det från väldigt låga nivåer. Tittar man på aktiviteten i Marketplace så kom det betydligt mer saker när Win8 och Surface var helt nytt än nu. Har själv en Win8.1 platta med Atom (Z3770) och rent tekniskt är det en riktigt bra plattform, bättre flyt i Z3770/Win8.1 än vad det är i min Ipad Mini med Retina skärm (A7/iOS 8) i t.ex. webbläsaren. Men vad spelar det för roll när väldigt få verkar bry sig om att göra applikationer för Modern UI?

Skrivet av murklor:

Vänta lite nu... Dom har släppt en Android platta med atom processor?

Verkar ju vara totalt slöseri med en platta. Denna på Windows 8 Pro - perfekt. Det enda dom behövt göra med hårdvaran är slänga ut bakre kameran (alltså vem fan tar bilder med surfplattan?) och öka minnet till 128gb. Dom hade lätt kunnat sälja den för nästan dubbla priset.

Android har fungerat väldigt bra på Atom sedan 4.0 i alla fall. Har en telefon med "gamla" Atom-arkitekturen (och den suger jämfört med nuvarande), givet att telefonen kostade <2000kr, fortfarande står sig riktigt bra rent prestandamässig och framförallt har den riktigt bra batteritid, så är det förvånande att inte fler Android-lurar kör med Atom SoC. Ingen av de appar/spel jag använder från PlayStore har haft problem med att det är x86.

Valet av PowerVR är lite lustigt, men gissningsvis drar det mindre ström än Intel HD och/eller så handlar det om att inte chansa på kompatibiliteten med spel i PlayStore. Även tidigare Atom-SoC riktade mot Android har använt PowerVR medan man kört med Intel HD graphics på Windows.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Hur tänker du då? Power VR:s grafikkretsar sitter i var och varannan mobil/platta.

Power VR har gjort grafikkretsar länge, de låg ju bakom nytänkandet bakom Kyro som är ett av de bästa och mest innovativa grafikkretsarna som tillverkats.

Just Kyro som var skit, jag köpte kyro 64MB för att få bättre grafik i spelet kingpin, men bara några sekunder senare var jag besviken.
När första skotten brann av så frös grafiken en sekund, nästa skott, frös igen.. Gissa hur automatgevär var.
Sökte på nätet efter lösning och hittade deras bibliotek av spel konfigurationer, laddade ner allt men felet kvarstod.
Testade andra spel utan framgång, samma fel där.
Enda spelet som fungerade var tetris.

Var bara att skicka in kortet och köpa en äldre TNT2 32MB pci kort, prestandan var extrem i jämförelse.

Inte undra på att dom inte gör grafik till PC längre, andra hade väl samma dåliga erfarenhet av skräpet.

Jag skulle inte ens köpa en väckarklocka med display av PowerVR, fast då skulle jag nog slippa byta till sommartid med tanke på "lagg"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Jag hade Videologics 1:a POWER VR-kort samt deras andra, visst 3Dfx körde över dem med sina kort men da spelen var kodade i POWER SGL som var deras native programmerings-spraak saa var prestandan helt OK. De var dessutom pionjärer med en hel del nya tekniker. Tile based rendering om jag minns rätt var en av dem. Efter det att 3Dfx tagit över marknaden gav de upp paa grafikkorts-marknaden och började fokusera pa kretsar för mobilmarknaden (helt ràtt strategi även om jag gärna haft en till aktör paa marknaden idag.
Kretsen som sitter i N1 är för övrigt samma som sitter i IPAD 3 Mini och är välbeprövad samt tillräckligt snabb.
Denna platta kommer antagligen ersätta min NEXUS 7 2012 om inget annat dyker upp som är intressantare.

Skrivet av quattro-2.6:

Just Kyro som var skit, jag köpte kyro 64MB för att få bättre grafik i spelet kingpin, men bara några sekunder senare var jag besviken.
När första skotten brann av så frös grafiken en sekund, nästa skott, frös igen.. Gissa hur automatgevär var.
Sökte på nätet efter lösning och hittade deras bibliotek av spel konfigurationer, laddade ner allt men felet kvarstod.
Testade andra spel utan framgång, samma fel där.
Enda spelet som fungerade var tetris.

Var bara att skicka in kortet och köpa en äldre TNT2 32MB pci kort, prestandan var extrem i jämförelse.

Inte undra på att dom inte gör grafik till PC längre, andra hade väl samma dåliga erfarenhet av skräpet.

Jag skulle inte ens köpa en väckarklocka med display av PowerVR, fast då skulle jag nog slippa byta till sommartid med tanke på "lagg"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem
Citat:

Valet av PowerVR är lite lustigt, men gissningsvis drar det mindre ström än Intel HD och/eller så handlar det om att inte chansa på kompatibiliteten med spel i PlayStore. Även tidigare Atom-SoC riktade mot Android har använt PowerVR medan man kört med Intel HD graphics på Windows.

Drivrutinerna för PowerVR är kalasbra i Android men funkar skit i Windows, gissar på att det är en av anledningarna att man valt Android istället för Windows, sedan kan jag bara gissa att kretsen ev. är strömsnålare(eller billigare) och att Nokia helst vill hålla sig borta från MS.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Nokia har licenserat ut sitt namn och formspråk de har inte tagit fram plattan själva. Det är en Foxconn-platta med Nokias logga på.

Så alla iPhones är Foxconn telefoner med Apple's logga på?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Så alla iPhones är Foxconn telefoner med Apple's logga på?

Apple licenserar inte ut till Foxconn, det gör Nokia. Foxconn sköter inte bara tillverkningen, de sköter också distribution, försäljning, garanti/kundtjänst.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nokia har licenserat ut sitt namn och formspråk de har inte tagit fram plattan själva. Det är en Foxconn-platta med Nokias logga på.

Hela designen + mjukvara (launcher etc.) kommer från Nokia . Nokia har en hel del färdiga design som de bjuder ut som färdiga paket åt villiga tillverkare som Foxconn. Tillverkaren betalar sedan Nokia per tillverkad enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Om man sitter och väntar på att Nokia som man minns det ska "återuppstå" så kan man nog tillbringa sin tid på bättre saker .

Japp, lika bra att satsa på Jolla istället som består av folk som jobbade hos Nokia, och som faktiskt utannonserade sin första tablet bara ett dygn sedan också.