Permalänk
Medlem

ny dator

har köpt en ny gaming laptop, det står att jag har 2 grafikkort i den, intel HD graphics 4600 samt nvidia geforce gtx 860m

om jag nu ska spela ett pel, vilket grafikkort kommer datorn att använda?
borde jag stänga av et kort eller väljer datorn själv vilket som ska användas?

om jag ska stänga av det, hur gör jag??

Permalänk
Medlem

Vad är der för laptop?
Märke och modell.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

lenovo y50-70

Permalänk
Permalänk

ändrar kanske i bios ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

fanns switching och uma val i biosen

Permalänk
Medlem
Skrivet av spik3n:

fanns switching och uma val i biosen

Intel HD4600 är grafikkretsen i din cpu, gtx860 är ett grafikkort. Om du kan välja ska du använda gtx860 till spel (men jag tror inte du behöver välja, det brukar skötas automagiskt).

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Det sköt automatiskt. Vid problem kan du ställa in det i Nvidias kontrollpanel. Enda gången den inte har bytt för mig var när jag körde en Alpha Så kör på den automatiska.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

I nVidias kontrollpanel kan du ställa in vilket grafikkort som ska användas till vad. Det är 860m du vill använda till spel.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av Release:

Intel HD4600 är grafikkretsen i din cpu, gtx860 är ett grafikkort. Om du kan välja ska du använda gtx860 till spel (men jag tror inte du behöver välja, det brukar skötas automagiskt).

Automagiskt, dagens ord!

On-topic:

Tror som tidigare inlägg att detta växlar per (Automagi! ) , är väl vad de kallar "Nvidia Optimus" om jag kommer ihåg rätt. Men som med alla typer av denna form av teknik där det ska växla fram och tillbaka så finns det gärna buggar av vad jag erfarit. Så att det bör nog gå att låsa den till att köra en av dem konstant om nu så önskas och detta skulle jag tro förmodligen är i "Nvidia Control Panel".

Edit
Vet inte om detta stämmer, men kan vara värt ett försök.

Citat:

"Under MS-Windows the nVidia driver also provides the option to manually select the GPU in the right-click menu upon launching an executable.

Permalänk
Medlem

Japp det ska väl skötas automatiskt så länge du har laddaren i eluttaget.