Permalänk
Medlem

4770k, 100 grader, evo 212, normalt?

När jag kör prime95 för max temp, kommer inte ihåg vad den heter så här på jobbet

Så går den i stort sett direkt upp i 90 grader, inom några minuter är den uppe i 98 grader och då stänger jag av.

I Blended så ligger jag på 65 grader i pass 1 och ca 85 grader i pass 2. Dessa grader är stabila i någon timme.

Kör som sagt med Evo 212 och Arctic Cooling Cooling MX-4.
Har monterat 25+ datorer och tyckte jag hade koll på det, har testat montera den två gånger, först lite mer kylpasta, cause reasons. Sen körde jag med ungefär ett okokt riskorn i mitten. Tycker ändå jag fått bättre grader nu.

Är det någon annan som får så pass höga grader? Har funderat på att delidda den, men börjar bli osäker på om jag kanske har en defekt version?

Ska införskaffa vattenkylning inom några månader, och innan det delidda. Men om något annat verkar galet så vette fan.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Det är antagligen kontakten emellan IHS:en och processorn som är dålig.

Det behövs förmodligen en delid. Har precis samma problem med min 4770k. Hemskt idiotiskt av Intel att limma på den istället för att löda fast den, eller hur dem nu gjorde innan och nu efter fiaskot med Haswell.

Min når nära 90 grader i 1.2 V i en custom closed loop tillsammans med ett Titan som numera inte är överklockat då pga. processorn värmer upp vattnet nå ohyggligt.

Har antagligen samma problem med dålig kontakt emellan processor och IHS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Det är antagligen kontakten emellan IHS:en och processorn som är dålig.

Det behövs förmodligen en delid. Har precis samma problem med min 4770k. Hemskt idiotiskt av Intel att limma på den istället för att löda fast den, eller hur dem nu gjorde innan och nu efter fiaskot med Haswell.

Min når nära 90 grader i 1.2 V i en custom closed loop tillsammans med ett Titan som numera inte är överklockat då pga. processorn värmer upp vattnet nå ohyggligt.

Har antagligen samma problem med dålig kontakt emellan processor och IHS.

Fast vattnet blir inte varmare för att kontakten mellan processorn och IHS är dålig.

Permalänk

Min 4770K blir 70 grader och jag har en H110... Funderar på delid men har inte riktigt resurserna att köpa ny om jag misslyckas.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Skönt att man inte är ensam med sin varma 4770k!
Kommer väl upp i 70-75 grader som mest och det var när jag körde nått stresstest.
Då kanske man inte behöver vara orolig? Har en Noctua NH-U9B SE2

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Jag har läst på flera ställen att prime95 inte ska vara bra för processorer med AVX/AVX2. Kan du testa med Aida64 istället och se vad du får?

Visa signatur
Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Sushifrukt:

När jag kör prime95 för max temp, kommer inte ihåg vad den heter så här på jobbet

Så går den i stort sett direkt upp i 90 grader, inom några minuter är den uppe i 98 grader och då stänger jag av.

I Blended så ligger jag på 65 grader i pass 1 och ca 85 grader i pass 2. Dessa grader är stabila i någon timme.

Kör som sagt med Evo 212 och Arctic Cooling Cooling MX-4.
Har monterat 25+ datorer och tyckte jag hade koll på det, har testat montera den två gånger, först lite mer kylpasta, cause reasons. Sen körde jag med ungefär ett okokt riskorn i mitten. Tycker ändå jag fått bättre grader nu.

Är det någon annan som får så pass höga grader? Har funderat på att delidda den, men börjar bli osäker på om jag kanske har en defekt version?

Ska införskaffa vattenkylning inom några månader, och innan det delidda. Men om något annat verkar galet så vette fan.

Just P95 hettar upp Haswell CPUer något enormt pga att det är ett av få program som testar med AVX instruktioner, detta belastar något oerhört. Men med det sagt: över 90 låter jäkligt varmt. Vad kör du med för spänning till CPU? Och vid vilken klockfrekvens?

Skrivet av Santrik:

Det är antagligen kontakten emellan IHS:en och processorn som är dålig.

Det behövs förmodligen en delid. Har precis samma problem med min 4770k. Hemskt idiotiskt av Intel att limma på den istället för att löda fast den, eller hur dem nu gjorde innan och nu efter fiaskot med Haswell.

Min når nära 90 grader i 1.2 V i en custom closed loop tillsammans med ett Titan som numera inte är överklockat då pga. processorn värmer upp vattnet nå ohyggligt.

Har antagligen samma problem med dålig kontakt emellan processor och IHS.

Fast det där går inte ihop alls. Om du hade haft dålig överföring mellan CPU och kylare så hade vattnet varit kallare än förväntat. Värmen hade ju "stannat kvar" i CPUn eftersom dålig kontakt mellan CPU och IHS leder till dålig värmeöverföring - alltså att värmen INTE förs över till vattnet.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av kadafi:

Jag har läst på flera ställen att prime95 inte ska vara bra för processorer med AVX/AVX2. Kan du testa med Aida64 istället och se vad du får?

Varför skulle det inte vara bra?
För att det blir för varmt? (Det är ju det som är meningen med programmet)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Dyker upp deliaddade cpu ganska ofta på marknaden. Köpte min så, med coollabs pro pasta istället för originalet.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Att 4770k blir varma utan delidd är inget ovanligt. Min kommer upp i 90+ c med en Noctua NH-U12P i Prime95. Detta är temperaturer jag aldrig når på långa vägar vid spelande eller allt annat jag gör, så jag bryr mig inte om att delidda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Fast vattnet blir inte varmare för att kontakten mellan processorn och IHS är dålig.

Skrivet av Xyborg:

Fast det där går inte ihop alls. Om du hade haft dålig överföring mellan CPU och kylare så hade vattnet varit kallare än förväntat. Värmen hade ju "stannat kvar" i CPUn eftersom dålig kontakt mellan CPU och IHS leder till dålig värmeöverföring - alltså att värmen INTE förs över till vattnet.

Nej, alltså jag venne vad fasen det är för fel då.

Så tänker jag med, men det är hyfsat konstigt att 2 stycken 240mm radiatorer och 1 120mm radiator inte kan hålla koll på en i7 4770k och ett Titan.

Kontakten emellan kylblocket på CPU är fenomenal, har monterat om den och rengjort den 3 gånger. Alla gånger riktigt fint med ren bensin.

Och Titanets EKWB block sitter på hur bra som helst tillsammans med sin backplate.

Vet inte vad jag ska dra för slutsats mer än att en delid är mycket, mycket behövlig.

- en fråga?;

Kan man montera en kylare utan IHS:en?

Ska bort från min custom loop då jag inte pallar hålla på med mekket med loopen.

Så skulle det gå att montera en NH-U14S direkt mot processorn istället för att ha IHS:en emellan? Om man nu inte monterar med högsta möjliga tryck tänker jag?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Varför skulle det inte vara bra?
För att det blir för varmt? (Det är ju det som är meningen med programmet)

Hört att prime95 ska pressa haswell på ett abnormalt sett som gör att den måste pumpa in extra effekt för att orka driva. Detta leder till sjuka temps som du aldrig når annars.

Samma sak med min 5820k

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xyborg:

Fast det där går inte ihop alls. Om du hade haft dålig överföring mellan CPU och kylare så hade vattnet varit kallare än förväntat. Värmen hade ju "stannat kvar" i CPUn eftersom dålig kontakt mellan CPU och IHS leder till dålig värmeöverföring - alltså att värmen INTE förs över till vattnet.

Njaa. Det stämmer ju att vattnet inte bör bli hetare om värmeöverföringsförmågan är sämre. Men ovan är inte helt rätt heller. Det stämmer att mer värme initialt inte förs iväg från processorn. Därför ökar deltaT. Men när väl maxtemperaturen planar ut och inte stiger längre så innebär det ju att lika mycket effekt som trycks in också går ut. Så när väl maxtemp är uppnådd så bör i stort sett samma mängd energi ändå överföras till kylanordningen. Men man har ett sämre deltaT-värde.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Hört att prime95 ska pressa haswell på ett abnormalt sett som gör att den måste pumpa in extra effekt för att orka driva. Detta leder till sjuka temps som du aldrig når annars.

Samma sak med min 5820k

Har att göra med den adaptiva spänningsmatningen att göra som jag förstod det. Googla för det finns en hel del info om detta.

Citat:

Unvalidated stress tests are not advised ( such as Prime 95 or LinX or OCCT, Intel Burn Test or other comparable applications ). For high grade CPU/IMC and System Bus testing Aida64 is recommended along with general applications usage like PC Mark 7. Aida has an advantage as it is stability test has been designed for the Haswell architecture and test specific functions like AES, AVX and other instruction sets that prime and like synthetics do not touch. As such not only does it load the CPU 100% but will also test other parts of CPU not used under applications like Prime95. Other applications to consider are SiSoft 2013 or Passmark BurnIn. Additionally this generation has a more specialized point of consideration for synthetic stress tests. When using an adaptive vid voltage control will be automatically controlled by the iVR when a complex concurrent AVX load is initialized from Applications like Prime95 or Aida Or LinX more voltage will be supplied than has been defined/requested.

http://www.hardocp.com/article/2013/06/01/intel_haswell_i7477...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förstår dock fortfarande inte varför aida skulle testa på ett bättre sätt. I texten där så står det ju att den också använder AVX och dessutom testar områden som prime95 inte rör, så då borde den väl vara ännu hårdare ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Förstår dock fortfarande inte varför aida skulle testa på ett bättre sätt. I texten där så står det ju att den också använder AVX och dessutom testar områden som prime95 inte rör, så då borde den väl vara ännu hårdare ?

Har dock också läste att aida ska vara bättre för Haswell, får ta o läsa igenom den där länken o se om det förklarar något mer.

Men vad säger ni annars? Räcker blended som test, eller ska man även köra de två andra testerna, om man nu kör prime95?
Läste i en annan tråd någon som sa att man bör köra alla 3 för att vara säker.

Men är det som ni säger, använder CPUn ens dessa instruktioner annars?
Vad kör man när man "tävlar" i bench? Cinebench?
3dmark är väl bara för grafiken more or less? Har inte satt mig in i så mycket vilka program man kör, har tänkte börja bencha lite mer, mest på hobbynivå då.
Men obviously så fungerar inte det med den jag har nu

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Varför skulle det inte vara bra?
För att det blir för varmt? (Det är ju det som är meningen med programmet)

Problemet med Prime är att det använde AVX instruktioner som har nämnts tidigare. AVX instruktioner skiter i om du har satt 1.25vcore och kan lägga till 0.1vcore och då rusar temperaturerna.

Problemet med AVX är att det inte finns många spel eller program som använder det, och därför anser folk att det är onödigt.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Alright, körde Aida64 Extreme inatt.

76 grader toppade en av mina cores, 72 toppade den lägsta på.

Känns ju som det borde ligga i de stora aktörerna intresse att man inte ska förstöra sina prylar, så känns som man borde kunna lita på de stress test programmen de föreslår.

Om man tex köpt ett moderkort från ASUS, stresstestat det i Aida64 i en hejdlöst massa timmar.
Sen kör du en benchmark eller whatever och produkten krashar, då borde man ju ha rätt att byta då de rekommenderat Aida64 och inte tex Prime95 some skullle pressa enheterna ännu mer, i en stabil klock i Prime95 lär ju inte produkten ha gått sönder i en bench senare.
Lite långsökt, men kanske fungerar som argument? Nu var kanske inte moderkort det bästa exemplet heller.

76 grader är ju hur som helst bra mycket bättre än 100!

Har dock BK modellen av gigabyte kortet, funderar på att byta till 1151 ändå när det kommer ut, om de inte blir allt för försenat ...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Sushifrukt:

Alright, körde Aida64 Extreme inatt.

76 grader toppade en av mina cores, 72 toppade den lägsta på.

Känns ju som det borde ligga i de stora aktörerna intresse att man inte ska förstöra sina prylar, så känns som man borde kunna lita på de stress test programmen de föreslår.

Om man tex köpt ett moderkort från ASUS, stresstestat det i Aida64 i en hejdlöst massa timmar.
Sen kör du en benchmark eller whatever och produkten krashar, då borde man ju ha rätt att byta då de rekommenderat Aida64 och inte tex Prime95 some skullle pressa enheterna ännu mer, i en stabil klock i Prime95 lär ju inte produkten ha gått sönder i en bench senare.
Lite långsökt, men kanske fungerar som argument? Nu var kanske inte moderkort det bästa exemplet heller.

76 grader är ju hur som helst bra mycket bättre än 100!

Har dock BK modellen av gigabyte kortet, funderar på att byta till 1151 ändå när det kommer ut, om de inte blir allt för försenat ...

Överklockning är aldrig garanterad. All överklockning sker på "egen risk" och inget som händer under - eller som en följd av - överklockning täcks av garantier utan är helt och hållet konsumentens ansvar. Tillverkare garanterar endast att produkterna ska klara av standardkonfigurationerna. Lite samma som oljebyte på en bil - det kanske går att köra tre år utan att byta olja i min Type R i de flest fall, men Honda garanterar bara att den ska hålla om man byter olja var 12:e månad/2000 mil.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Överklockning är aldrig garanterad. All överklockning sker på "egen risk" och inget som händer under - eller som en följd av - överklockning täcks av garantier utan är helt och hållet konsumentens ansvar. Tillverkare garanterar endast att produkterna ska klara av standardkonfigurationerna. Lite samma som oljebyte på en bil - det kanske går att köra tre år utan att byta olja i min Type R i de flest fall, men Honda garanterar bara att den ska hålla om man byter olja var 12:e månad/2000 mil.

Men om Honda då går ut och säger, använder du denna olja, den är gjord för "Type R", så behöver du bara byta var 18e månad. Och bilen pajar efter 13-18 månader. Är det okej då då?

Om du läser länken där de testade Aida64 och Prime95 så har de faktiskt fått svar från ASUS som rekommenderar programvara som är gjord för Haswell.

Medans jag skrev så insåg jag att det kanske är mer så här:
Honda säger att om du använder olja som är gjord för "Type R", så får du bättre resultat och i bästa fall behöver du inte byta olja lika ofta. Men, vi garanterar fortfarande bara 12 månader.

Svårt det här, klocka högre och hoppas att man inte stöter på AVX i benchtester eller spel. Då stresstesta med Aida.
Eller, klocka lägre (trist), i detta fallet inget alls, då jag som sagt får 100 grader i Prime95s värsta temp test.

Känns ju i vilket fall, om jag deliddar och nu får tillbaka 25 grader som jag sett de bästa resultaten gett. Som att 75 grade som jag typ hamnar på då är väldigt mycket.
Tror jag kör på Aida64 så får jag hoppas att de vet vad de pratar om

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.