Windows 9 gratis uppdatering för Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Jag gör det på jobbet. Som tur är kan jag överleva även om jag får ont i huvudet varje gång jag måste starta aktivitetshanteraren. Framförallt när jag vill ändra startup program och kommer ihåg att de inte finns där. Eller att man inte kan söka med "win key + w" för att enbart söka inställningar osv på startmenyn. Plus andra saker.

Men när Windows 9 släpps kommer jag att ha ett långt samtal med han som är IT-ansvarig på jobbet för att övertala honom att låta mig installera Windows 9. Har kamrater som lyckats få installera linux på sina då vi utvecklar till android så det är praktiskt. Jag hoppas kunna övertala honom!

Just nu använder jag dexpot för att få virtuella skrivbord, ska nog lista alla anledningar till varför jag är mer produktiv på Windows 8.1 plus det nya som kommer på 9an och vi får se vad som händer.

Jag är IT-ansvarig på ett företag med lite drygt 40 anställda. Windows 8 är bannlyst hos oss. Jag tar inte i skiten med tång. Jag har lagt tid på att undersöka och kom fram till att det skulle ta våra anställda påtok för mycket energi och pengar att lära folk jobba utan en start-meny. Folk är vana vid att saker funkar på ett visst sätt. Då kan man inte helt plötsligt bara ta bort det.

Att installera en tredjepartsfix, i stil med Start8, classic Shell osv, är helt oacceptabelt. Vem ska vi hänga i fall Microsoft skulle släppa en uppdatering via Windows Update som slår ut dessa tredjepartslösningar? Vem hjälper oss med allt stillestånd och problem som de skulle innebära? Om datorerna i värsta fall skulle krascha?

Folk här på forumet säger naturligtvis att den chansen är minimal men den finns ändå där. Man har inga garantier när man kör med egna lösningar som ändrar i systemet. Dessa tredjepartslösningar är inte som vanliga applikationer då de bryggar en brist i produkten som vi ser det. Då bedömmer vi i alla fall att den är kritisk och då faller tyvärr Windows 8 bort.

Dessutom, jag vill kunna sova gott om nätterna. Om nu vissa anställda får "ont i huvudet" så känns de som en helt okej kompromiss

Jag är inte ensam i detta. Flera kollegor ifrån andra företag har precis samma åsikt. De handlar inte om någon fanboyism eller elitism eller något sådant. Vi vill helt enkelt ha sakerna som får verksamheten mest effektiv. Om nu någon anställd blir missnöjd på vägen så får vi ta den smockan. De bjuder vi på. För det är vårt ansvar att alla system är uppe och rullar varje dag då de anställda ska jobba.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag är inte ensam i detta. Flera kollegor ifrån andra företag har precis samma åsikt. De handlar inte om någon fanboyism eller elitism eller något sådant. Vi vill helt enkelt ha sakerna som får verksamheten mest effektiv. Om nu någon anställd blir missnöjd på vägen så får vi ta den smockan. De bjuder vi på. För det är vårt ansvar att alla system är uppe och rullar varje dag då de anställda ska jobba.

om ni lägger några minuter på att lära era användare att trycka på windowsknappen och sedan skriva det dom vill komma så ska du se att det blir ännu mer effektivt om ni nu jagar sekunder i produktivitet än att klicka sig fram med en mus, detta oavsett win7 eller win8

nej men alla är vi olika, sitter just nu på ett projekt där en kund på 250 anställda ska byta datorer där vi då passar på att gå upp till 8.1 och kommer lägga några minuter på att visa dem startskärmen. har haft en pilotgrupp på ca 20pers och det är ingen av dem som vill gå tillbaka till win7.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

om ni lägger några minuter på att lära era användare att trycka på windowsknappen och sedan skriva det dom vill komma så ska du se att det blir ännu mer effektivt om ni nu jagar sekunder i produktivitet än att klicka sig fram med en mus, detta oavsett win7 eller win8

Totally agree.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Finns det ett självändamål i att ha det senaste operativsystemet menar du?

Jag menar att 8.1 funkar bra för mig och om man då kan få 9an gratis. Så kommer då jag inte att tveka på att uppgradera.

Varför stanna i stenåldern när nya tider är på g.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Det finns egentligen inget som är dåligt med Windows 8, och det blir ju bara bättre. Folk behöver bara förstå att saker utvecklas och sluta vara så envisa; "Det har alltid varit såhär och det måste fortsätta vara så för allt annat är dåligt och jag vill inte ens ta mig tid att lära mig de nya funktionerna". Lär man sig Windows 8 (vilket inte tar lång tid) förstår man att det är bättre.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Plus || AMD Ryzen 7 5800X || ASUS ROG STRIX RTX3070 OC White Edition || ASUS ROG STRIX LCII 360 White Edition || be quiet! Dark Base 700 White Limited Edition || Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W || Logitech G513 Carbon Lightsync Tactile || ZOWIE EC1 Gaming Mouse || Corsair Vengeance 4x8GB CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag är IT-ansvarig på ett företag med lite drygt 40 anställda. Windows 8 är bannlyst hos oss. Jag tar inte i skiten med tång. Jag har lagt tid på att undersöka och kom fram till att det skulle ta våra anställda påtok för mycket energi och pengar att lära folk jobba utan en start-meny. Folk är vana vid att saker funkar på ett visst sätt. Då kan man inte helt plötsligt bara ta bort det.

Som tur är så gäller inte detta mig då jag är 50 ggr snabbare med Win8s "startmeny".

Skrivet av radx:

Att installera en tredjepartsfix, i stil med Start8, classic Shell osv, är helt oacceptabelt. Vem ska vi hänga i fall Microsoft skulle släppa en uppdatering via Windows Update som slår ut dessa tredjepartslösningar? Vem hjälper oss med allt stillestånd och problem som de skulle innebära? Om datorerna i värsta fall skulle krascha?

Återigen något som inte gäller mig. Jag testade till och med Start8 en gång i tiden men då var jag redan van vid Win8 och kunde inte se poängen med startmenyn. Föredrog att ha sökningen på högra sidan högre upp och lite större som det är på Win8 (Om man vet hur Win8 används så behöver den inte gå fullskärm, vilket iofs inte stör mig).

Skrivet av radx:

Folk här på forumet säger naturligtvis att den chansen är minimal men den finns ändå där. Man har inga garantier när man kör med egna lösningar som ändrar i systemet. Dessa tredjepartslösningar är inte som vanliga applikationer då de bryggar en brist i produkten som vi ser det. Då bedömmer vi i alla fall att den är kritisk och då faller tyvärr Windows 8 bort.

Samma som förut förutom att jag använder tredjeparts program för att få virtuella skrivbord. Vilket alltså är en plus poäng enligt dig i detta fall då Windows 9 kommer att stödja detta nativt och jag kommer inte att behöva använda Dexpot.

Skrivet av radx:

Dessutom, jag vill kunna sova gott om nätterna. Om nu vissa anställda får "ont i huvudet" så känns de som en helt okej kompromiss

Inte bra kompromiss om de inte arbetar lika snabbt dock!! Men ja, som sagt, dessa problem gäller inte mig. Och jag pratade enbart om att jag skulle byta, inte hela firman ifall du trodde det.

Skrivet av radx:

Jag är inte ensam i detta. Flera kollegor ifrån andra företag har precis samma åsikt. De handlar inte om någon fanboyism eller elitism eller något sådant. Vi vill helt enkelt ha sakerna som får verksamheten mest effektiv. Om nu någon anställd blir missnöjd på vägen så får vi ta den smockan. De bjuder vi på. För det är vårt ansvar att alla system är uppe och rullar varje dag då de anställda ska jobba.

Låter utmärkt när de punkterna du listade stämmer, men då dom inte stämmer på mig så ser jag ingen poäng i detta alls. Jag vet dock att vår IT-ansvarig inte har dessa punkter som anledningar heller. Det handlar om olika saker som gamla program och gamla verktyg som fortfarande används. Det var nog ett år sedan (kanske 2, vet inte, när jag frågade sa dom "inte så länge sen") företaget bytte från XP till Win7.

Men bland de största anledningarna är antivirus systemet som de har som de kan ställa in till Windows 7 samt andra saker. Det är inte Windows 8 problem i sig, utan att det är så många olika saker som måste fungera att det blir enklare att hålla koll på allt om alla har samma system än om alla gör vafan dom vill. Jag förstår detta fullständigt men ska kolla hur man kan lösa detta då det finns en eller 2 som lyckats få använda linux och då borde Windows 9 vara mycket lättare att få tillåtelse om. Jag är trots allt i IT-avdelningen så jag får se hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

om ni lägger några minuter på att lära era användare att trycka på windowsknappen och sedan skriva det dom vill komma så ska du se att det blir ännu mer effektivt om ni nu jagar sekunder i produktivitet än att klicka sig fram med en mus, detta oavsett win7 eller win8

nej men alla är vi olika, sitter just nu på ett projekt där en kund på 250 anställda ska byta datorer där vi då passar på att gå upp till 8.1 och kommer lägga några minuter på att visa dem startskärmen. har haft en pilotgrupp på ca 20pers och det är ingen av dem som vill gå tillbaka till win7.

Härligt. Har ni räknat på vad de kommer kosta företaget? Vi gjorde de. Kostnaden gick inte att motivera. Men kul för dem.

Vi har folk som kör åttan men då är dessa datorer inte på vårt kontor och inte heller en del av vår miljö utan hemmakontor som fjärrar in vid behov. Fast dessa användare har på egenhand installerat Classic Shell. Så visst går det om man vill. Vad jag menar med detta är att vi inte är helt fri ifrån åttan här. Men det är inget som kommer rullas ut. Vi väntar som sagt på nian, så får vi se. De är ju tid kvar innan sjuan förlorar support ändå.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

nej men alla är vi olika, sitter just nu på ett projekt där en kund på 250 anställda ska byta datorer där vi då passar på att gå upp till 8.1 och kommer lägga några minuter på att visa dem startskärmen. har haft en pilotgrupp på ca 20pers och det är ingen av dem som vill gå tillbaka till win7.

Har man ett bra rum med projektor så tror jag att de tjänar på att lära sig Win8. Det tar tid enbart om man försöker själv. T ex så är chansen stor att man inte vet att man kan höger-klicka (eller ännu bättre, win + x) på windows loggan (startknappen) och då får man access till allt från kontrollpanelen till disk management, device manager, event viewer osv osv. Så ja, det tar tid om man måste lära sig själv. Men har man nån kort "lektion" så lär man sig hur mycket bättre Win8 är.

Men borde ni inte fråga om man ska vänta tills Win9 ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag är IT-ansvarig på ett företag med lite drygt 40 anställda. Windows 8 är bannlyst hos oss. Jag tar inte i skiten med tång. Jag har lagt tid på att undersöka och kom fram till att det skulle ta våra anställda påtok för mycket energi och pengar att lära folk jobba utan en start-meny. Folk är vana vid att saker funkar på ett visst sätt. Då kan man inte helt plötsligt bara ta bort det.

Att installera en tredjepartsfix, i stil med Start8, classic Shell osv, är helt oacceptabelt. Vem ska vi hänga i fall Microsoft skulle släppa en uppdatering via Windows Update som slår ut dessa tredjepartslösningar? Vem hjälper oss med allt stillestånd och problem som de skulle innebära? Om datorerna i värsta fall skulle krascha?

Folk här på forumet säger naturligtvis att den chansen är minimal men den finns ändå där. Man har inga garantier när man kör med egna lösningar som ändrar i systemet. Dessa tredjepartslösningar är inte som vanliga applikationer då de bryggar en brist i produkten som vi ser det. Då bedömmer vi i alla fall att den är kritisk och då faller tyvärr Windows 8 bort.

Dessutom, jag vill kunna sova gott om nätterna. Om nu vissa anställda får "ont i huvudet" så känns de som en helt okej kompromiss

Jag är inte ensam i detta. Flera kollegor ifrån andra företag har precis samma åsikt. De handlar inte om någon fanboyism eller elitism eller något sådant. Vi vill helt enkelt ha sakerna som får verksamheten mest effektiv. Om nu någon anställd blir missnöjd på vägen så får vi ta den smockan. De bjuder vi på. För det är vårt ansvar att alla system är uppe och rullar varje dag då de anställda ska jobba.

Är det verkligen så illa? Jag skapade en film som förklarade hur allt fungerar samt ett ganska omfattande dokument där användarna kunde söka och prova sig fram. Skjut ut det vanliga via GPO så som adobe, java, flash, chrome, ff m.m och via GPO ta bort allt onödigt på startmenyn t ex e-post alternativt skapa img och installera datorerna via pxe. Hjälp användaren att hjälpa sig själv, det jobbar jag efter och det fungerar bra även med de dummaste användarna.

Jobbar främst med mäklare men har även en del kunder som har 40-100ish anställda.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Jag menar att 8.1 funkar bra för mig och om man då kan få 9an gratis. Så kommer då jag inte att tveka på att uppgradera.

Varför stanna i stenåldern när nya tider är på g.

Ja, jag kan hålla med om att man bör uppgradera om man har 8.x idag, men samma sak kan inte sägas om de som hade W7 när 8.0 kom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Är det verkligen så illa? Jag skapade en film som förklarade hur allt fungerar samt ett ganska omfattande dokument där användarna kunde söka och prova sig fram. Skjut ut det vanliga via GPO så som adobe, java, flash, chrome, ff m.m och via GPO ta bort allt onödigt på startmenyn t ex e-post alternativt skapa img och installera datorerna via pxe. Hjälp användaren att hjälpa sig själv, det jobbar jag efter och det fungerar bra även med de dummaste användarna.

Jobbar främst med mäklare men har även en del kunder som har 40-100ish anställda.

Antagligen inte så illa som jag kanske ger sken av. Men vi satt redan med en miljö med Windows 7. Så vårt utgångsläge var kanske lite annorlunda än för andra. Om vi ska uppgradera ifrån sjuan till åttan så måste de ge mer än vad vi såg. Jobbet måste gå motivera helt enkelt. Så vi tog ett beslut att vänta på Microsoft, tills de släpper en version av Windows, som inte innebar en massa extraarbete för oss.

Där ser det ut som vi kommer vara nu med nian.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Härligt. Har ni räknat på vad de kommer kosta företaget? Vi gjorde de. Kostnaden gick inte att motivera. Men kul för dem.

Vi har folk som kör åttan men då är dessa datorer inte på vårt kontor och inte heller en del av vår miljö utan hemmakontor som fjärrar in vid behov. Fast dessa användare har på egenhand installerat Classic Shell. Så visst går det om man vill. Vad jag menar med detta är att vi inte är helt fri ifrån åttan här. Men det är inget som kommer rullas ut. Vi väntar som sagt på nian, så får vi se. De är ju tid kvar innan sjuan förlorar support ändå.

jag har ingen insyn i kostnaden för det, jag är bara den som utför jobbet men några kronor blir det nog eftersom vi samtidigt gå upp från office 2010 till Office CTR (365).

Skrivet av voidkahn:

Har man ett bra rum med projektor så tror jag att de tjänar på att lära sig Win8. Det tar tid enbart om man försöker själv. T ex så är chansen stor att man inte vet att man kan höger-klicka (eller ännu bättre, win + x) på windows loggan (startknappen) och då får man access till allt från kontrollpanelen till disk management, device manager, event viewer osv osv. Så ja, det tar tid om man måste lära sig själv. Men har man nån kort "lektion" så lär man sig hur mycket bättre Win8 är.

Men borde ni inte fråga om man ska vänta tills Win9 ändå?

nej!
att införa ett OS är en lång process, det är mycket som ska funktionkontrolleras, många script som ska anpassas osv.
vi började processen redan när win8 kom. vi skjuter ut installationer via SCCM och när win8 kom så fanns det inte stöd för att deploya win8 i SCCM, så det blev mycket fulfixar där, sen kom det offentliga stödet, sen kom 8.1 osv osv.
sen ska ja bara säga också att vi inte suttit heltid med detta sen win8 kom, för då skulle vi vara dåliga om vi inte fått ut det än men man har testat här och där, väntat på en funktion här och där, väntat på hårdvara som lever upp till kraven osv osv.

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av voidkahn:

Som tur är så gäller inte detta mig då jag är 50 ggr snabbare med Win8s "startmeny".

Återigen något som inte gäller mig. Jag testade till och med Start8 en gång i tiden men då var jag redan van vid Win8 och kunde inte se poängen med startmenyn. Föredrog att ha sökningen på högra sidan högre upp och lite större som det är på Win8 (Om man vet hur Win8 används så behöver den inte gå fullskärm, vilket iofs inte stör mig).

Samma som förut förutom att jag använder tredjeparts program för att få virtuella skrivbord. Vilket alltså är en plus poäng enligt dig i detta fall då Windows 9 kommer att stödja detta nativt och jag kommer inte att behöva använda Dexpot.

Inte bra kompromiss om de inte arbetar lika snabbt dock!! Men ja, som sagt, dessa problem gäller inte mig. Och jag pratade enbart om att jag skulle byta, inte hela firman ifall du trodde det.

Låter utmärkt när de punkterna du listade stämmer, men då dom inte stämmer på mig så ser jag ingen poäng i detta alls. Jag vet dock att vår IT-ansvarig inte har dessa punkter som anledningar heller. Det handlar om olika saker som gamla program och gamla verktyg som fortfarande används. Det var nog ett år sedan (kanske 2, vet inte, när jag frågade sa dom "inte så länge sen") företaget bytte från XP till Win7.

Men bland de största anledningarna är antivirus systemet som de har som de kan ställa in till Windows 7 samt andra saker. Det är inte Windows 8 problem i sig, utan att det är så många olika saker som måste fungera att det blir enklare att hålla koll på allt om alla har samma system än om alla gör vafan dom vill. Jag förstår detta fullständigt men ska kolla hur man kan lösa detta då det finns en eller 2 som lyckats få använda linux och då borde Windows 9 vara mycket lättare att få tillåtelse om. Jag är trots allt i IT-avdelningen så jag får se hur det går.

Sorry om du tog de som jag riktade våra problem mot dig. Jag gav dig bara lite av min "värld" så att säga. Det finns säkert tusen orsaker till att företag inte uppgraderar till åttan. De måste inte vara de jag listade. Jag håller tummarna för att du får köra åttan som du så gärna vill. Vi har användare som kör åttan hos oss också. Men då är det mer avancerade användare som löser sina egna bekymmer och detta är användare som jobbar på distans och är inte en del av vår miljö på de sätt som är mer traditionellt för företag.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Sorry om du tog de som jag riktade våra problem mot dig. Jag gav dig bara lite av min "värld" så att säga. Det finns säkert tusen orsaker till att företag inte uppgraderar till åttan. De måste inte vara de jag listade. Jag håller tummarna för att du får köra åttan som du så gärna vill. Vi har användare som kör åttan hos oss också. Men då är det mer avancerade användare som löser sina egna bekymmer och detta är användare som jobbar på distans och är inte en del av vår miljö på de sätt som är mer traditionellt för företag.

Lugnt. Jag hoppas dock att 9an är bättre än 8an och då ska jag försöka få köra det istället. Om man får välja själv hur man använder startmenyn, det vill säga om jag kan välja mellan hur sökningen fungerar nu och hur det kommer att göra på 9an så är det bäst. Då kan jag testa 9an och se om det fungerar lika bra som på 8an.

I övrigt verkar Windows 9 egentligen vara Windows 8.2 (många tycker att Windows 7 är typ Windows Vista egentligen och att Windows 8 är en annan version av Windows 7, jag håller inte alls med, men i det här fallet verkar det som att skillnaden mellan 9an och 8an inte är så stor) så jag antar att Windows 9 kommer att vara ok för mig då dom verkar inte ha tagit bort det som gjorde 8an så mycket bättre än 7an för oss som orkat testa det mer än en dag, eller vecka för den delen.

Minns att första tiden med Windows 8 för mig var inget bra, tyckte att det var kasst. Men jag hade oturen/turen att jag inte var försiktig med min windows 7 nyckel och blev tvungen att fortsätta testa Windows 8.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clint Eastwood:

Mkay, jag tog mig faktiskt tid och kikade på din länk och den "rad av punkter" som 8an är snabbare än XP:

1. Installation - Allvarligt? Jag avser faktiskt ett snurrande OS, installation och uppstart är helt ointressant ur ett prestandaperspektiv
2. Uppstart - Se ovan
3. Open Word doc - I Vista och framåt så installeras det en service som "tjyvstartar" hela Office paketet i office 2010-2013, därav snabbare start. Av någon anledning så körde de Office 2003 på XP maskinen, den versionen har förstås inte ens den servicen. Självklart kan man köra 2010 på XP, men de hade väl en agenda med detta...
4. Open PDF - XP snabbare. Förvånar mig inte då det ligger helt utanför MS kontroll att "optimera" uppstarten.
5. Load troyhunt.com in IE - Se punkt 3, säkerligen olika versioner av IE.
6. PassMark test - Enda jag kan se är relevant för vår diskussion. Vill du nagelfara den, men bara den, så kör på.

Du får väl fortsätta att tro vad du vill då. Jag säger att Windows 8.1 från 2013 är bättre optimerat, har mycket bättre stöd för modern hårdvara, innehåller nya moderna ramverk (till exempel DirectX 11.2) och är snabbare och effektivare än Windows XP från 2001 på en rad olika områden.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Så Windows 8 Update 2 blev Windows 9. Oh well. Hört den ska komma via Windows Update. Lustigt

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

om ni lägger några minuter på att lära era användare att trycka på windowsknappen och sedan skriva det dom vill komma så ska du se att det blir ännu mer effektivt om ni nu jagar sekunder i produktivitet än att klicka sig fram med en mus, detta oavsett win7 eller win8

nej men alla är vi olika, sitter just nu på ett projekt där en kund på 250 anställda ska byta datorer där vi då passar på att gå upp till 8.1 och kommer lägga några minuter på att visa dem startskärmen. har haft en pilotgrupp på ca 20pers och det är ingen av dem som vill gå tillbaka till win7.

Det där är nog något en hel del företag skulle kunna vinna mycket på - att lära sina anställda arbeta effektivt med sina datorer. Det gäller ju både operativsystemet samt de relevanta programsviterna. Att anställda sitter och klickar med musen för att göra allt tar rätt mycket extra tid på ett år, men det kräver ju också att man har anställt personal som kan och vill lära sig något.

Permalänk

uppdatering eller ominstalation?

Undra om det kommer funka likadant som övriga uppdateringar eller om man måste ominstallera dator och förlorar alla filer och inställningar??

Permalänk
Skrivet av radx:

Antagligen inte så illa som jag kanske ger sken av. Men vi satt redan med en miljö med Windows 7. Så vårt utgångsläge var kanske lite annorlunda än för andra. Om vi ska uppgradera ifrån sjuan till åttan så måste de ge mer än vad vi såg. Jobbet måste gå motivera helt enkelt. Så vi tog ett beslut att vänta på Microsoft, tills de släpper en version av Windows, som inte innebar en massa extraarbete för oss.

Där ser det ut som vi kommer vara nu med nian.

Sitter med +600 anställda och win7 fungerar alldeles utmärkt. Som du säger ger win8x en alldeles för hög utbildningsinsats och utbytet är minimalt för att inte säga att det ger egentligen minus resultat. Win9 så verkar de ju satsa på enterprise vilket är välkommet. Tror det är just här skon klämmer för Microsoft att väldigt få företag och organisationer har migrerat till Win8 av just de anledningar som nämnts. Det är hos företagen pengarna finns och inte hos hemanvändarna. Skjuter man då Win9 gratis för Win8 användarna så vill de ha det på jobbet..om Win9 blir bra. Sitter och väntar på första publika versionen för att se om det finns nått gottigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Enligt de läckta sidor och screenshots man sett så är det 6.4
Jag själv blev förvånad då jag inte såg att 8.1 faktiskt var 6.3
Är väl därför de gjorde 8.1 "update", eftersom den inte fick ett nytt nummer.

Vet att din åsikt är viktig, men tänk om världen inte håller med?
XP är hemsk på många sätt, jämfört med idag, och stöder inte modern hårdvara.
Grunden på den är lappad till H.vete och den har ingen drivrutinshantering som Vista och senare har. Det är skillnaden mellan en halvbra drivrutin som "typ" är testad, eller en som är godkänd av tillverkaren och OSet testare. Mao inga mer konstiga drivrutinsfel.
Snabbt och Snabbt. Min dator startar på 15-20 sek från kallstart. Har aldrig haft ett XP som startat på under 1 min, inte original version av det iaf. Sen att den inte vet vad fil cache är, utan den desperat ska tömma allt till swap så fort den kan är ett tecken till på att den inte är gjord för moderna maskiner.

XP självförstör sig på ca 6 månader, och du måste hålla på att installera om det, medan mitt Windows 7 RTM som jag hade både återställt från backup, uppdaterat till SP1, bytt moderkort och lite annat på, inte ens behövde installeras om på ca 4 år. Tekniskt sett fungerade det fortfarande, men jag fick en långsam uppstart efter byte av lite hårdvara mot slutet som gjorde att jag valde att installera om. Hade jag kört en total rensning av drivrutiner med sysprep eller acronis universal restore, så hade jag nog kunnat slippa det också. Men det kändes som tid att göra det då runt 2013, en gång till innan jag byter OS.

XP har varit ett av de bästa OSen som gjorts på sin tid, men det är dags att inse.... tiden med 64MB RAM, 200Mhz med en kärna och IDE-33 5400RPM hårddisk är över. Det OSet är inte optimerat för moderna datorn med SSD, 8 kärnor med HT och 16GB+ ram. Tom Windows 7 är gammalt på många sätt, och det jag retar mig mest på är avsaknaden av universal USB3 och att 8:an har betydligt mer optimerad uppstart.

XP är snarare hemskt för att det är världens näst mest använda operativsystem som vandrar runt som ett spöke idag eftersom M$ bestämde sig för att slopa supporten. Idiotiskt att slopa den för världens näst mest använda OS. Det (och andra saker) visar klart att M$ inte använder hjärnan.

De borde veta att man inte skrotar ett vinnande koncept. XP var länge världens överlägset mest använda operativsystem och, om man bortser från dataålderns första år har det använts av procentuellt mest användare genom tiderna. 7an har tagit oerhörd tid att få skaplig och många har bitit i ett surt äpple att uppgradera p.g.a. att de blev tvingade (dålig support). Om M$ istället hade valt att fortsätta förbättra XP (och behållt konceptet) så hade det haft stöd för ett stort antal kärnor, x64 hade kunnat introducerats i full skala mycket tidigare, det hade varit säkrare och mer lättanvänt och varit ett vettigt alternativ till andra OS. Dessutom hade de behållt sina användare.

När du talar om att det är lappat: kör du hellre ett olappat windows? Körde själv inte ens XP i början innan sp2 kom. Folk jag talat med kör heller inte 7 utan sp1. Snarare är det när det är "lappat" upp till en viss grad som det börjat bli användbart, eller hur?

Skrivet av SiRai:

Av samma anledning som du uppgraderade från Win XP till Win 7.

Det här är samma jämförelse som division med noll. "Uppgraderade", eller nedgraderade mig aldrig till "Vista Upgrade" a.k.a. 7. Körde med XP så länge det gick, registeruppgraderade, tacklade AHCI med diskett, större RAM med XP x64, icke-supportade enheter med PCIe-kort m.m. Hade boottid på som mest 12 sek! Program kom nästan direkt man klickade på dem och snabbt på nästan allt MEN... den goda sagan har ett slut. XP på en SSD håller inte för evigt. Att använda XP på en SSD var som att tigga om full format+ominstallation inom ett halvår-år. Även på en 830.

Så, när M$ tryckte på med annalkande hot om avslutad support insåg jag att det var ett logiskt steg att uppgradera till Linux. Insteget gjorde jag med Ubuntu. Till en början var det känslan av att det var annorlunda och att programmen som jag haft saknades som gjorde att jag längtade tillbaka till XP, men som sagt tryckte M$ själva på mot att jag skulle fortsätta med Linux. Efter att jag hittat bättre substitut till de flesta av programmen och vant mig vid "det annorlunda" har jag släppt M$ helt och kan nu säga att jag inte längtar tillbaka. Jag lade MER tid på att få till någonting på Windows än jag gör i Linux och det krånglar mycket mer sällan i det sistnämnda. Plus att har jag fått någonting att fungera, då fortsätter det att göra det - det kan jag inte garantera på en Windowsdist.

För de som är rädda för terminalen: jag kan med gott samvete säga att jag inte behövt pillra en enda gång i terminalen om det inte varit för att jag faktiskt gillar det. Till er som vill prova på Linux är Ubuntu en god rekommendation. Ge det tid och lite envishet för det tar ett tag att komma över tröskeln. Det mesta som går att göra i Win funkar i Linux på ett bättre sätt. Sedan avråder jag inte från att faktiskt bekanta sig med terminalen. Den är otroligt användbar och genomtänkt så det kommer vara er bästa vän om ni lärt er hur ni använder den. Men som sagt, det är inte ett måste.

Till administratörer:
Det är mycket enklare att rulla ut saker i Linux så har ni väl fått Linux etablerat i företaget har ni ett lättare underhåll framför er än med Windows. Sedan jag bytte serverOS har jag bara haft lätta underhåll som går snabbt och smidigt att genomföra. Inget som man behöver krångla med för att OSet inte gör som du vill. Plus att ni slipper dyra och onödiga licensavgifter = mer pengar till bättre hårdvara, lön och bra program.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Härligt. Har ni räknat på vad de kommer kosta företaget? Vi gjorde de. Kostnaden gick inte att motivera. Men kul för dem.

Vi har folk som kör åttan men då är dessa datorer inte på vårt kontor och inte heller en del av vår miljö utan hemmakontor som fjärrar in vid behov. Fast dessa användare har på egenhand installerat Classic Shell. Så visst går det om man vill. Vad jag menar med detta är att vi inte är helt fri ifrån åttan här. Men det är inget som kommer rullas ut. Vi väntar som sagt på nian, så får vi se. De är ju tid kvar innan sjuan förlorar support ändå.

Hur stora problemen blir beror nog också mycket på hur organisationen ser ut, gissar att en del vid det här laget kommit i kontakt med Windows 8 i det civila livet så för dessa så skulle en migrering säkerligen inte vara så problematisk. Kan också tänka mig att vana från surfplattor och smartphones positivt kan bidra till att minska tröskeln för att migrera då mycket av arbetssättet i Windows 8 faktiskt går att överföra rakt från dessa.

Förstår dock att man väljer att inte uppgradera men beror det verkligen på att ni tror att organisationen inte klarar av förändringarna eller för att det temporärt ökar arbetet samt kostnaderna för supportorganisationen?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Sitter med +600 anställda och win7 fungerar alldeles utmärkt. Som du säger ger win8x en alldeles för hög utbildningsinsats och utbytet är minimalt för att inte säga att det ger egentligen minus resultat. Win9 så verkar de ju satsa på enterprise vilket är välkommet. Tror det är just här skon klämmer för Microsoft att väldigt få företag och organisationer har migrerat till Win8 av just de anledningar som nämnts. Det är hos företagen pengarna finns och inte hos hemanvändarna. Skjuter man då Win9 gratis för Win8 användarna så vill de ha det på jobbet..om Win9 blir bra. Sitter och väntar på första publika versionen för att se om det finns nått gottigt.

Exakt. Jag kommer slänga mig över betan när den kommer. Inte för jag egentligen ska skynda ut den i verksamheten men för jag är genuint nyfiken själv. Vad jag sett än så länge så ser de rätt lovande ut. Men vad jag kör privat och vad jag tycker spelar egentligen inte så stor roll om de får en stor negativ inverkan på verksamheten. Men jag tror det kommer bli bra denna gång. Gillar stort att MS har fokus på företagsanvändare denna gång.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Hur stora problemen blir beror nog också mycket på hur organisationen ser ut, gissar att en del vid det här laget kommit i kontakt med Windows 8 i det civila livet så för dessa så skulle en migrering säkerligen inte vara så problematisk. Kan också tänka mig att vana från surfplattor och smartphones positivt kan bidra till att minska tröskeln för att migrera då mycket av arbetssättet i Windows 8 faktiskt går att överföra rakt från dessa.

Förstår dock att man väljer att inte uppgradera men beror det verkligen på att ni tror att organisationen inte klarar av förändringarna eller för att det temporärt ökar arbetet samt kostnaderna för supportorganisationen?

Om man bryter ner problemen så är kostnaderna inte så stora per anställd räknat. Men i slutändan så uppgraderar man inte bara för att de är kul utan för de ska ge något i slutändan och göra organisationen mer effektiv, säkrare samt att alla systemen ska rulla på. Allt detta tar tid och arbete.

Givetvis så skulle de gå att utbilda personalen så de förstår hur åttan fungerar men varför ska vi göra det? Man måste ställa sig den frågan. Vad vinner vi på det? Varje uppgradering kostar oss pengar i licensavgifter. De vi har fungerar stabilt. När man sedan ställer alla fördelar och nackdelar mot varandra så måste inte alltid fördelarna överstiga nackdelarna men i fallet med åttan så var nackdelarna så stora att de va inte intressant.

Sedan ur min ytterst personliga åsikt så känns de skönt att kunna ge MS fingret och på tydligaste sätt visa att vi accepterar inte förändringarna. Vi vill ha ett desktop OS i första hand och inte som idag en mix av allt som MS tycker är intressant. Tredjepartslösningar som kan fixa detta är som sagt inte intressanta. Fast detta är bara mina åsikter och var inte orsaken till att vi valde bort åttan.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

när kan man uppdatera till win 9? eller går det redan? orkar inte kolla all kommentarer

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwikman:

när kan man uppdatera till win 9? eller går det redan? orkar inte kolla all kommentarer

Det var väl bara ett fake-rykte? Win 9 verkar inte bli av utan det kommer ett Windows 10 hösten/vintern 2015.

Och det är inte gratis! Haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

De borde veta att man inte skrotar ett vinnande koncept. XP var länge världens överlägset mest använda operativsystem och, om man bortser från dataålderns första år har det använts av procentuellt mest användare genom tiderna. 7an har tagit oerhörd tid att få skaplig och många har bitit i ett surt äpple att uppgradera p.g.a. att de blev tvingade (dålig support). Om M$ istället hade valt att fortsätta förbättra XP (och behållt konceptet) så hade det haft stöd för ett stort antal kärnor, x64 hade kunnat introducerats i full skala mycket tidigare, det hade varit säkrare och mer lättanvänt och varit ett vettigt alternativ till andra OS. Dessutom hade de behållt sina användare.

Håller inte helt med dig. Men inte pga XP var dåligt, utan pga det gamla NT systemet övergavs redan runt 2005, dvs ca 10 år sedan. Vi snackar alltså inte OSet, utan grunden, kärnan, till OSet. På samma sätt som OSX och Linux byter kärnor, byter Microsoft ibland sin.
XP har haft enorma brister och problem redan där i, då denna kärna inte är skriven för multitasking, Internet, eller något alls av delarna i en modern dator. Det skulle med andra ord behövas flera år av jobb (igen) för att skriva om denna gamla kärna så att den börjar fungera bättre.
XP är lappat... något otroligt. Den bygger på NTs grund från 1900-talet, där nätverk normalt hanterades av 3:e part mjukvara, då MS versioner inte var något att ha. XP Pre SP2 startade ju nätverket efter uppstart, för att sen (när den hunnit laddas) startade brandväggen. Där i mellan så räckte det med ett infekterat paket, så var datorn infekterad, innan du ens hunnit startat datorn...
De har fått lappat allt från minneshantering, multitrådning till Sata och tom IDE UDMA, då XPs grund bara stöder PIO... Det går inte att lägga till allt en modern dator behöver, tex UEFI, GPT partitioner (för 2TB+ diskar), 32GB+ RAM osv... XP64 är ett halvfärdigt vrak, bara för minnet.
Detta ger problem på problem på buggar på säkerhetsbrister. Du kan laga en sak rätt många gånger, men det kommer en dag då det är dags att skrota det.

Jag hade gärna sett XP fortsätta, ingen tvekan om det, men endast pga kompabiliteten med större system, inte för hemanvändaren. Men jag förstår fullständigt varför de överger en kärna de inte utvecklar längre och inte tjänar ett dugg $$$ på att supporta. De får ingen inkomst för det... är slut poängen.

Du får det att låta som om man borde fortsätta göra CRT TV... för konceptet fungerar ju. Eller analog TV i ren bemärkelse.
Notera att vårt land har bytt till digital TV (som krävde nya TV, eller dyra avkodare och månadskostnad) fortare än MS bytte OS, och försökte hjälpa över alla. Nu ska vi snart byta radio på samma sätt, som kommer göra alla gamla bilar värdelösa på detta sätt.
Tycker båda dessa byten är sk!t, men tider förändras och tekniken kräver mer och mer förändringar.

Skrivet av Erwya:

När du talar om att det är lappat: kör du hellre ett olappat windows? Körde själv inte ens XP i början innan sp2 kom. Folk jag talat med kör heller inte 7 utan sp1. Snarare är det när det är "lappat" upp till en viss grad som det börjat bli användbart, eller hur?

Jag byggde en ca 15kkr dator med SLC 32GB SSD, 300GB WD Raptor, 4870 CF, Q9550 8GB 1600 LL RAM, och installerade XP på den.
Bredvid den satte jag en test maskin med Windows 7 Beta, när det kom. Typ E8500, 4850, enkel 200GB HDD och 4GB RAM.

Denna "extra skrot maskin" med Windows 7 blev min nya huvudmaskin innan det ens blev RTM, då den fungerande så otroligt mycket bättre än XP gjorde på den andra. Redan då visste jag att XP var död, det handlade bara om att folk skulle testa det för att förstå varför.
3 mån efter Win 7 RTM släpptes hade jag knappt använt den dyra 15kkr maskinen mer än några 100 timmar. Det slutade med att mina 4870 knappt användes och denna västing byggdes om med 5870 och en annan SSD med en Windows 7 Ultimate Retail ca 3 mån efter RTM släpptes. Var rätt bortkastad XP licens, samt dyra grafikkort osv... Korten sitter i en släktings dator än idag dock, och XP licensen sålde jag vidare för länge sedan.

Kort sagt... jag skrotade XP redan när Windows 7 var i beta stadiet, då det var skillnaden mellan en dator man skulle jobba på för att få den fungera (XP), mot en dator man kunde jobba med och ha kul med (7:an).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag byggde en ca 15kkr dator med SLC 32GB SSD, 300GB WD Raptor, 4870 CF, Q9550 8GB 1600 LL RAM, och installerade XP på den.
Bredvid den satte jag en test maskin med Windows 7 Beta, när det kom. Typ E8500, 4850, enkel 200GB HDD och 4GB RAM.

Denna "extra skrot maskin" med Windows 7 blev min nya huvudmaskin innan det ens blev RTM, då den fungerande så otroligt mycket bättre än XP gjorde på den andra. Redan då visste jag att XP var död, det handlade bara om att folk skulle testa det för att förstå varför.
3 mån efter Win 7 RTM släpptes hade jag knappt använt den dyra 15kkr maskinen mer än några 100 timmar. Det slutade med att mina 4870 knappt användes och denna västing byggdes om med 5870 och en annan SSD med en Windows 7 Ultimate Retail ca 3 mån efter RTM släpptes. Var rätt bortkastad XP licens, samt dyra grafikkort osv... Korten sitter i en släktings dator än idag dock, och XP licensen sålde jag vidare för länge sedan.

Kort sagt... jag skrotade XP redan när Windows 7 var i beta stadiet, då det var skillnaden mellan en dator man skulle jobba på för att få den fungera (XP), mot en dator man kunde jobba med och ha kul med (7:an).

Kollade du upp att din SSD hade nog med genomflöde? Kollade själv på SSD redan på den tiden men blev gravt missnöjd över att de var lika dåliga som USB-minnen. Hela datorns problem kan ha berott på den, även fast du tänkte steget före och valde SLC.

Men att köra XP på HDD är heller ingen höjdare. Den behöver en SSD för att fungera normalt då den läser in ett så stort antal filer för att utföra saker. Men då har inte XP stöd för SSD så då är vi tillbaka på ruta 1 efter ett halvår...

Felet är att de slutade utveckla det, och även det som du påpekar, dess kärna. Om de utvecklat kärnan hade den kunnat bli mycket bättre. Den hade också kunnat optimeras med tiden och bli bättre. Alltså inte nödvändigtvis osäkrare och instabilare.

En intressant sak i bilden är att Vista bygger på Server 2003! (Hur kunde Vista bli så misslyckad?) XP och Server 2003 har mycket gemensamt men framförallt så kommer deras kärna gemensamt från Windows 2000 medan XP dessutom fick flertalet bitar av ME inkluderad i sin kod. (Kan det vara MEs bitar som spökar?) Problemet låg nog inte ursprungligen i kärnan; man hade kunnat tagit kärnan från 2003 och lagt den till grund för XPs fortsatta utveckling. Men man valde att lägga ned XP och bygga vidare på misslyckade Vista.

När man tar det i beaktning, inser man inte att den kärnan som ligger till grund för 10 idag är samma lapptäcke från NT-tiden? Dagens Windows bygger i rak följd på varandra. De bygger på samma kärna som Vista vilar på och är inte det en kärna full i lappar och småbitar så säg.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kabex:

XP är ganska föråldrat nu, och många funktioner saknas eller är krångligare i XP jämfört med W7.

Nu är den föråldrad ja, men krånglig är den definitivt inte. För gemene man saknas inget i XP.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk

Snabb fråga, gäller detta fortfarande? Tänkte tipsa detta till en polare som ska bygga en ny dator. Han vill ha windows 10 men gillar tyvärr inte windows 8! Skulle vara snopet ifall detta bara var något de sa..

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Erwya:

Kollade du upp att din SSD hade nog med genomflöde? Kollade själv på SSD redan på den tiden men blev gravt missnöjd över att de var lika dåliga som USB-minnen. Hela datorns problem kan ha berott på den, även fast du tänkte steget före och valde SLC.

Men att köra XP på HDD är heller ingen höjdare. Den behöver en SSD för att fungera normalt då den läser in ett så stort antal filer för att utföra saker. Men då har inte XP stöd för SSD så då är vi tillbaka på ruta 1 efter ett halvår...

Felet är att de slutade utveckla det, och även det som du påpekar, dess kärna. Om de utvecklat kärnan hade den kunnat bli mycket bättre. Den hade också kunnat optimeras med tiden och bli bättre. Alltså inte nödvändigtvis osäkrare och instabilare.

Dold text

En intressant sak i bilden är att Vista bygger på Server 2003! (Hur kunde Vista bli så misslyckad?) XP och Server 2003 har mycket gemensamt men framförallt så kommer deras kärna gemensamt från Windows 2000 medan XP dessutom fick flertalet bitar av ME inkluderad i sin kod. (Kan det vara MEs bitar som spökar?) Problemet låg nog inte ursprungligen i kärnan; man hade kunnat tagit kärnan från 2003 och lagt den till grund för XPs fortsatta utveckling. Men man valde att lägga ned XP och bygga vidare på misslyckade Vista.

När man tar det i beaktning, inser man inte att den kärnan som ligger till grund för 10 idag är samma lapptäcke från NT-tiden? Dagens Windows bygger i rak följd på varandra. De bygger på samma kärna som Vista vilar på och är inte det en kärna full i lappar och småbitar så säg.

Vista var inte misslyckad, annat än att det sålde dåligt och fick oförtjänt mycket skäll.
Eftersom mycket var ändrat, dröjde det ett halvår innan drivrutinerna blev riktigt bra, inget konstigt med det.
Vista hade en mycket högre säkerhet, detta gjorde att program inte fick installera sig hur som helst, vilket gjorde att en del äldre program inte fungerade.
Vistas högre säkerhet, gjorde också att en del fulhack som tidigare fungerat slutade fungera.

UAC skälldes det mycket på, men att köra utan UAC är vansinnigt och jag tror knappast någon gör det i dag.
DX10 som kom med Vista kodades det få spel till, vilket kändes som ett misslyckande.

Spel gick till en början snabbare på XP, delvis pga av att drivrutinerna för Vista inte längre gick i Kernelmode, men efter något år blev saken omvänd.
När grafikdrivrutinerna kraschade i XP krävdes en reboot, i Vista startades de bara om, det är också busenkelt att uppdatera rutinerna i Vista jämför med XP.

Med Vista infördes också en 64 bitars version som var nästa lika kompatibel som 32 bitars var med äldre program.
Min gamla HTPC hade Vista snurrade på finfint till i Våras då jag uppgraderade, snabb bot (för en hårddisk), rapp respons, inga krascher.

Det är ingen större skillnad på ett fullt patchat Vista och Windows 7, orsaken till att Windows 7 blev en succé, var att Vista jämnat vägen för det, drivrutiner som fungerar på Vista fungerar vanligtvis, på Windows 7, likaså program, användare har börjat förstå nyttan av säkerhet.
DX10 och DX11 spel börja bli vanligare osv.

Vista har ett oförtjänt dåligt rykte, Windows 95 som ofta hyllas, var däremot ett riktigt skitdåligt OS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |