AMD tillkännager Carrizo och Carrizo-L

Permalänk
Melding Plague

AMD tillkännager Carrizo och Carrizo-L

Bärbara formfaktorer är åter i skottgluggen när AMD tillkännager Carrizo och Carrizo-L. Förutom sockelkompatibilitet och integrerad sydbrygga utlovas rejäla framsteg i energieffektivitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Skotsk accent - Check
Cheesy manus - Check

Då är det väl bara att köpa då!
Nae men hoppas det går bra med det här, synd att de inte verkar fokusera på den stationära marknaden dock... Ännu mer makt åt Intel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag hoppas AMD kan vara med i leken nu mot Intel!

Permalänk
Inaktiv

Trustzone kan ta sig i röven. Betala för att någon annan ska bestämma över din dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att de nämnda framstegen med Carrizo speglas i framtida generationer stationära CPU'er och GPU'er.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Någon som har någon idé om prestandan i Excavator?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

GCN 3.0? Intressant. Vad hände med 2.0? (är av uppfattningen att R260 och R290 använder GCN1.1)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Någon som har någon idé om prestandan i Excavator?

Enligt någon läcka så verkar det rätt bra. 2,5GHz var jämförbart med 3,1GHz Steamroller om jag inte minns fel. Men frågan är om det var äkta och hur det är över hela registret.

Permalänk
Medlem

Jag har blivit besviken av dom senaste generationerna. Jag utgår från att Carrizo är skit. Nästa dator blir intel.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Jag har blivit besviken av dom senaste generationerna. Jag utgår från att Carrizo är skit. Nästa dator blir intel.

Så tråkigt tänk! Själv hoppas jag på att de får ihop sin skit igen och gör processormarknaden intressantare!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Funderade igår på om jag skulle sälja min nuvarande laptop...
Kanske skulle göra det, spara pengarna så länge, och köpa en ny med Carrizo.
Hmm...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Hoppas verkligen att CPU delen är förbättrad både med Excavator och Puma+ för AMD behöver det verkligen. När det gäller grafiken så lär den säkert ännu en gång vara i toppklass jämfört med konkurrenten.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Puma+ är ju verkligen intressant för laptops. Det är ju onekligen en APU med lite kräm i för en hyfsad prislapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

GCN 3.0? Intressant. Vad hände med 2.0? (är av uppfattningen att R260 och R290 använder GCN1.1)

Sa han inte att det var en ny arkitektur som skulle användas i carrizo alltså är det inte GCN

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Sa han inte att det var en ny arkitektur som skulle användas i carrizo alltså är det inte GCN

Som jag förstår det är det en ny revision av GCN. Såg i och för sig inte videon då jag inte kan spela ljud där jag är just nu
Enligt artikeln står det:

Citat:

Till detta hör en "helt ny grafikarkitektur", som enligt en tidigare läcka går under namnet Graphics Core Next 3.0.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk

AMD har ju verkligensteppat upp sin reklam! ddet känns ju nästan lite proffsigt nu jämfört med den läkiga reklamen dom hade till sina grafikkretsar

tyckte visserligen den var kul men ändå

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

Någon mer än jag som tyckte det stod Chorizo först?

Visa signatur

5900X NH-D15 X570 TOMAHAWK 32GB EVGA G3 750W EVGA 3080 FTW3 Samsung 830 256GB Crucial MX100 512GB Crucial MX300 750GB Crucial MX500 2TB Define C

FreeNAS G3258 Supermicro X10SLM-F 16GB ECC 6x3TB WD Red RAIDz2

Permalänk
Medlem

Det jag undrar mest över är vilket grafikkort den kommer kunna köra dual graphics med på desktop samt hur högt den kommer överklocka.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Har själv inte haft AMD sen Athlon 64 tiden, men kommer dem med något intressant till stationära sidan är jag inte omöjlig - kan det bli AMD vid nästa uppgradering av CPU? (2016-ish) - kom igen nu AMD, blås mig av stolen!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Graphics Core Next 3.0, håller hårt i tummarna =D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Korv!!!!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Nära. Mytologi som det alltid är, men mindre dolt än vad det brukar vara: http://vr-zone.com/articles/mythology-behind-names-kaveri-bee...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Enligt någon läcka så verkar det rätt bra. 2,5GHz var jämförbart med 3,1GHz Steamroller om jag inte minns fel. Men frågan är om det var äkta och hur det är över hela registret.

Borde inte IPCn bli ungefär som Sandy Bridge? Asså om det stämmer hade jag hur gärna som helst sett en sista uppdatering på AM3+ plattformen. Hade bytt direkt.

Edit: Lite matte, Om steamroller är cirka 11% snabbare än Piledriver, och Excavator lägger till 20% IPC över Steamroller (2.5/3.1=0,8=80% så 20% skillnad) så kommer Excavator ha cirka 33% bättre IPC än Piledriver. (100, 11% med steamroller, sen 111x1.2=133)
Prestandavis cirka 9,25 i cinebench då 8350 får 6,96 (6,96x1.33=9,25)

Har jag gjort något fel rätta mig gärna.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Datavetare
Skrivet av LPG:

Borde inte IPCn bli ungefär som Sandy Bridge? Asså om det stämmer hade jag hur gärna som helst sett en sista uppdatering på AM3+ plattformen. Hade bytt direkt.

Edit: Lite matte, Om steamroller är cirka 11% snabbare än Piledriver, och Excavator lägger till 20% IPC över Steamroller (2.5/3.1=0,8=80% så 20% skillnad) så kommer Excavator ha cirka 33% bättre IPC än Piledriver. (100, 11% med steamroller, sen 111x1.2=133)
Prestandavis cirka 9,25 i cinebench då 8350 får 6,96 (6,96x1.33=9,25)

Har jag gjort något fel rätta mig gärna.

Om det är just IPC du vill jämföra måste du titta på program som använder en CPU-tråd. De värden du listar ovan är för Cinebench när alla CPU-trådar används (och Cinebench skalar nära nog perfekt med CPU-kärnor, något ytterst få "vanliga" program gör). IPC är ungefär 40-60% (lite beroende på vad man gör) högre i Sandy Bridge jämfört med Piledriver.

Om det är SweC test av FX-8350 du hämtat siffrorna ovan så är det 53% skillnad i IPC om Cinebench används som måttstock vid samma frekvens på FX-8350 och i7-2600k.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Borde inte IPCn bli ungefär som Sandy Bridge? Asså om det stämmer hade jag hur gärna som helst sett en sista uppdatering på AM3+ plattformen. Hade bytt direkt.

Edit: Lite matte, Om steamroller är cirka 11% snabbare än Piledriver, och Excavator lägger till 20% IPC över Steamroller (2.5/3.1=0,8=80% så 20% skillnad) så kommer Excavator ha cirka 33% bättre IPC än Piledriver. (100, 11% med steamroller, sen 111x1.2=133)
Prestandavis cirka 9,25 i cinebench då 8350 får 6,96 (6,96x1.33=9,25)

Har jag gjort något fel rätta mig gärna.

Kan inte bara jämföra IPC rätt av. I flertrådat är det inga problem att en 8-kärnig Stearmroller skulle kunna mäta sig i IPC i många fall, vilket skulle ge högre totalprestanda än en SB i7 tack vare högre frekvens. Men i fåtrådat är det en annan visa.
Ett exempel är Kaveri med 4 Steamrollerkärnor som är rätt jämbördig med en IB med 2 kärnor och HT i flertrådat. Men får däng i fåtrådat. Många spel är såpass fåtrådade att en i3 ofta presterar rätt likt en i5, så i spel kommer nog en Carrizo fortfarande efter en SB eller IB, även om avståndet minskar. Men i annat kan den tack vare fler kärnor och frekvensövertag vara bättre.

Så kort sagt, i fåtrådat räcker inte 20% IPC-ökning på långa vägar för att nå SBs IPC. Men Excavator kan ha ett frekvensövertag och ett övertag på antalet kärnor för att kompensera upp i flertrådat.

EDIT: Så jävlra rörigt att förklara när det inte bara skalar ojämnt mellan antalet kärnor och applikation, Intel och AMD skalar ju av arkitekturskäl helt annorlunda med antalet kärnor även inom samma program.

Permalänk
Medlem

hoppas dessa kommer kommer kunna visa sig lite mera på prestandafronten än fm2+ gjorde.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Är sugen på att bygga en liten mini-ITX-burk, men kravet är att både CPU och GPU är något starkare än i Kaveri + cTDP så man kan bygga väldigt kompakt. Jag spelar inte så överdrivet mycket längre så min nuvarande är nog till och med lite overkill för mina behov. Men jag vill ändå ha tillräckligt med kraft (kravet är absolut inte att maxa. Jag är nöjd om jag kan köra på Low/Medium i 1920*1080) för de gånger jag känner att jag vill spela.

Misstänker dock att jag kommer vänta till det kommer Zen-baserade APUer.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Prestandamässigt ligger IPC förmodligen efter Nehalem, men är ändå lite närmare mainstreamprestanda än tidigare. Är det ungefär CPU-prestanda i nivå med Clarksfield/Arrandale och de är lite seriösa på bärbara, inte bara att den passar bättre utan att de bygger bra modeller med dem så är det inte helt värdelöst. Puma+ (-L) tävlar mer mot Atom. Prestandachip är ett tag bort. Dessa BGA-kretsar är inte direkt tänkta att sitta i speldatorer heller. Spelar du kommer du alltid vilja ha diskret GPU.

Permalänk
Avstängd

"Processorarkitekturen är Puma+, en upphottad version av Jaguar som återfinns i senaste generationens spelkonsoler."
Spännande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kan inte bara jämföra IPC rätt av. I flertrådat är det inga problem att en 8-kärnig Stearmroller skulle kunna mäta sig i IPC i många fall, vilket skulle ge högre totalprestanda än en SB i7 tack vare högre frekvens. Men i fåtrådat är det en annan visa.
Ett exempel är Kaveri med 4 Steamrollerkärnor som är rätt jämbördig med en IB med 2 kärnor och HT i flertrådat. Men får däng i fåtrådat. Många spel är såpass fåtrådade att en i3 ofta presterar rätt likt en i5, så i spel kommer nog en Carrizo fortfarande efter en SB eller IB, även om avståndet minskar. Men i annat kan den tack vare fler kärnor och frekvensövertag vara bättre.

Så kort sagt, i fåtrådat räcker inte 20% IPC-ökning på långa vägar för att nå SBs IPC. Men Excavator kan ha ett frekvensövertag och ett övertag på antalet kärnor för att kompensera upp i flertrådat.

EDIT: Så jävlra rörigt att förklara när det inte bara skalar ojämnt mellan antalet kärnor och applikation, Intel och AMD skalar ju av arkitekturskäl helt annorlunda med antalet kärnor även inom samma program.

Nu gjorde jag dock bara en snabb uppskattning hur en 8 kärnig Excavator processor skulle kunna prestera. Det du förklarar är sådant jag redan är medveten om.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT