Vad skall jag göra med min Cisco 1812 och Cisco 1841 ?

Permalänk
Medlem

Vad skall jag göra med min Cisco 1812 och Cisco 1841 ?

Greetings

Jag har fått 2 routrar/gateways från jobbet nyligen, och undrar egentligen vad jag kan göra med dem, om jag kan ha nytta av någon av dom?

I mitt hem idag så har jag en DIR-655 router och en virtuell OpenVPN server, så egentligen klarar jag mig på det jag har. En liten grej kan väll vara att OpenVPN bara tillåter 2 anslutningar varav jag använder då jag hostar en VPS till en kompis. Så det är egentligen ingen begränsning just nu, men om jag vill ge någon till person åtkomst blir det ju ett problem.

Någon som har någon erfarenhet av Cisco 1812 ? Vad kan jag göra med den?

(Ber om ursäkt för ganska så luddiga frågor)

/Nix

Permalänk
Medlem

Vad har du för internet uppkoppling? Ingen av dom verkar klara av att skyffla en 100mbit lina.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wisdom:

Vad har du för internet uppkoppling? Ingen av dom verkar klara av att skyffla en 100mbit lina.

Tjena, jag börjar med att tacka för svar, tack!

Jag har 100/100 fiber, så om det stämmer så vill jag inte använda dem. Är du säker? känns väldigt konstigt då 100mbit blev introducerat bra långt innan routern tillverkades.

EDIT
Cisco 1812 Security Router ------ Security Routing ------- 10/100BASE-T Interfaces with ISDN S/T Backup Port
http://www.cisco.com/c/en/us/products/collateral/routers/1800...

Permalänk
Medlem

Cisco 1812 o 1841 är routrar. Vissa har en liten switch-modul också. Dom är ganska duktiga på att köra routing, du har flera protokoll att välja på; EIGRP, BGP etc. För ett litet kontor så kan du sätta upp ett LAN, olika VLAN (beroende på hur många portar du har kanske ganska begränsat) och access listor etc. Du kan också köra en brandvägg i den, men då behöver du låsa upp den med en licens om den inte är på redan.. kostar! Finns väldigt mycket guider och kommando-referenser på internet, den kör ju Cisco IOS. Som router är den mycket mer än en enkel D-link eller Netgear modem/router/brandvägg.. Men inte så lätt sätta upp heller. Det mesta körs från CLI genom terminal (tera term typ)..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Cisco 1812 o 1841 är routrar. Vissa har en liten switch-modul också. Dom är ganska duktiga på att köra routing, du har flera protokoll att välja på; EIGRP, BGP etc. För ett litet kontor så kan du sätta upp ett LAN, olika VLAN (beroende på hur många portar du har kanske ganska begränsat) och access listor etc. Du kan också köra en brandvägg i den, men då behöver du låsa upp den med en licens om den inte är på redan.. kostar! Finns väldigt mycket guider och kommando-referenser på internet, den kör ju Cisco IOS. Som router är den mycket mer än en enkel D-link eller Netgear modem/router/brandvägg.. Men inte så lätt sätta upp heller. Det mesta körs från CLI genom terminal (tera term typ)..

Tack för svar!
Okej, ja att sitta och skriva kommandon i ett cli är nog inga problem Den licens du pratar om, hur tittar jag om jag redan har den? Det sitter ett CF kort i den just nu. Och jag kan tala om att telia en gång i tiden har ägt denna router och dom har inte tagit igen den mellan att jag äger den och den var i drift.. Så jag antar att licensen borde vara kvar? Finns det någon begränsning just med att Telia har ägt den? har dom någon egen firmware eller något?

EDIT
När jag säger "Den" så menar jag 1812 routern. 1841 verkar lite gammal så den kan vi nog utesluta

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)