Permalänk

Hjälp med Cisco Wireless AP

Hej, jag har en Cisco wireless Access Point modell: AIR-LAP1131AG-E-K9.
Den har hittills funkat perfekt, men nu börjar den jävlas med mig. Den är på och lyser grönt (vilket betyder att inget är connectat till den), men jag kan inte connecta något till den. Jag har försökt med min Iphone, mitt ps3 och min laptop, men den bara lyser sådär retligt grönt. Ibland kan det gå att connecta till den, men efter några sekunder försvinner den igen från listan över nätverk, och man blir disconnectad.

Någon som har erfarenhet av Cisco Wireless AP's? Skulle vara jättetacksam. Obs. Jag är inte bra på nätverk, så tydliga instruktioner är att föredra.

Denna bild lyser lampan blått, vilket betyder att något är connectat till den, gammal bild, hade ingen ny.

Bild på nätverksswitcehn som dän är kopplad till

Permalänk
Medlem

Ja du,
anledningen att du inte får några snabba svar är på grund av din setup skulle jag tro...
Du verkar ha en WDS-version av 1130-serien.
"L" i "AIR-LAP1131AG-E-K9" indikerar att den styrs av din "splitter" som agerar WDS (wireless distribution system), dvs det är den som skickar ut konfigurationen till din access punkt. kort sagt din setup är ganska avancerad för att ge ett kort och enkelt svar, testa att starta om din "splitter" och efter det "din access punkt, och hoppas på att det löser allt.
Annars är det inga lätta instruktioner...

// bC

Permalänk
Skrivet av ^bC^:

Ja du,
anledningen att du inte får några snabba svar är på grund av din setup skulle jag tro...
Du verkar ha en WDS-version av 1130-serien.
"L" i "AIR-LAP1131AG-E-K9" indikerar att den styrs av din "splitter" som agerar WDS (wireless distribution system), dvs det är den som skickar ut konfigurationen till din access punkt. kort sagt din setup är ganska avancerad för att ge ett kort och enkelt svar, testa att starta om din "splitter" och efter det "din access punkt, och hoppas på att det löser allt.
Annars är det inga lätta instruktioner...

// bC

Ok, jag ska prova detta, splittern funkar att dela ut till min stationära dator, men värt att prova iaf.

Heh, jag har inte satt upp det själv, lite därför jag inte kan så mycket om det, en utav farsans kompisar gav mig denna utrustning, färdigkonfigruerad, men jag får inte tag på honom

Permalänk
Medlem
Skrivet av vick3sson:

Ok, jag ska prova detta, splittern funkar att dela ut till min stationära dator, men värt att prova iaf.

Heh, jag har inte satt upp det själv, lite därför jag inte kan så mycket om det, en utav farsans kompisar gav mig denna utrustning, färdigkonfigruerad, men jag får inte tag på honom

1. Starta om Controllern.
2. Logga on på den och kolla om AP:n är online
3. Skapa ett nytt SSID och kolla om du får samma prolem.

Har ett liknande system på jobbet, och de är inte helt lätta att felsöka om man inte vet vad man gör. Jag kan de enklaste grejerna, men ska man in i CLI och mecka så får man läsa på lite.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

1. Starta om Controllern.
2. Logga on på den och kolla om AP:n är online
3. Skapa ett nytt SSID och kolla om du får samma prolem.

Har ett liknande system på jobbet, och de är inte helt lätta att felsöka om man inte vet vad man gör. Jag kan de enklaste grejerna, men ska man in i CLI och mecka så får man läsa på lite.

Hahah, aa som sagt så är jag inte bra på nätverk, och fattar inte hur man ska göra.
1. Vilken är Controllern?
2. Hur loggar man in på Controllern?
3. Hur skapar jag ett nytt SSID

Sorry, det kanske är jävligt lätt egentligen, men jag har aldrig gjort något sånt här förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vick3sson:

Hahah, aa som sagt så är jag inte bra på nätverk, och fattar inte hur man ska göra.
1. Vilken är Controllern?
2. Hur loggar man in på Controllern?
3. Hur skapar jag ett nytt SSID

Sorry, det kanske är jävligt lätt egentligen, men jag har aldrig gjort något sånt här förut.

1. Controllern är den stora svarta boxen på bilden.
2. Du surfar in till IP-adressen (som är din default gateway) om du kör CMD i windows, och skriver IPconfig så ser du den. Du måste dock vera användarnamn och lösenord.

Men du kanske helt enkelt ska vänta till du fått tag i killen som satt upp det. Prova med att starta om i alla fall
Varför kör du en sån komplicerad wifi-lösning hemma? Speciellt om du ändå bara har 1st ap. köp en vanlig router.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

1. Controllern är den stora svarta boxen på bilden.
2. Du surfar in till IP-adressen (som är din default gateway) om du kör CMD i windows, och skriver IPconfig så ser du den. Du måste dock vera användarnamn och lösenord.

Men du kanske helt enkelt ska vänta till du fått tag i killen som satt upp det. Prova med att starta om i alla fall
Varför kör du en sån komplicerad wifi-lösning hemma? Speciellt om du ändå bara har 1st ap. köp en vanlig router.

Wifi signalen från routern räckte inte till mitt rum, därför är en 30m kabel dragen till switchen och gör så jag för wireless internet på mitt rum, men också nätverk till min stationära dator, som inte har ett trådlöst nätverkskort.

Tack för hjälpen, jag ska prova allt, och ta reda på lösenord och sånt

Permalänk
Medlem

Det på bilden är inte controllern, det är bara en switch

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk