Permalänk
Medlem

Moderkort dött?

Nu är det så här att jag har ett Asus Ranger VII som jag gissar är dött, men vill inte ge upp riktigt än utifall det är något jag ej testat ännu.

Problemet hände tidigare idag då jag skrev på ett dokument i open office och helt plötsligt så dog datorn och när jag trycker på powerknappen så händer NADA, helt dött. Däremot så lyser den röda "tråden" som skiljer av ljudkortet från övriga moderkortet och så lyser även START knappen men varken den eller chassits powerknapp funkar.

Det jag har provat än så länge är att jag provat med 2 olika PSUs men med samma resultat, jag har även provat båda PSUerna i en annan dator där de funkade båda två, så PSUn verkar frisk.

provat att ta ut batteriet + resettat CMOS ej någon lycka där heller.

Provat med 1 ramminne i och samma sak där.

Har även provat att ta ut grafikkortet men det funkade såklart inte heller.

Så innan jag skickar den på garanti så letar jag efter flera tips.

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ragshnak:

Nu är det så här att jag har ett Asus Ranger VII som jag gissar är dött, men vill inte ge upp riktigt än utifall det är något jag ej testat ännu.

Problemet hände tidigare idag då jag skrev på ett dokument i open office och helt plötsligt så dog datorn och när jag trycker på powerknappen så händer NADA, helt dött. Däremot så lyser den röda "tråden" som skiljer av ljudkortet från övriga moderkortet och så lyser även START knappen men varken den eller chassits powerknapp funkar.

Det jag har provat än så länge är att jag provat med 2 olika PSUs men med samma resultat, jag har även provat båda PSUerna i en annan dator där de funkade båda två, så PSUn verkar frisk.

provat att ta ut batteriet + resettat CMOS ej någon lycka där heller.

Provat med 1 ramminne i och samma sak där.

Har även provat att ta ut grafikkortet men det funkade såklart inte heller.

Så innan jag skickar den på garanti så letar jag efter flera tips.

Det du testat pekar på att kortet inte är friskt så det är bara att skicka tillbaka och få ett som funkar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jo, det får nog bli så, tackar iaf!

Visa signatur

5900X | ASUS Strix 3080 | ASUS Crosshair Dark Hero | 32 GB DDR4 G.Skill Trident Z RGB 3200mhz | Phanteks Enthoo 719 |

Permalänk
Skrivet av Ragshnak:

Nu är det så här att jag har ett Asus Ranger VII som jag gissar är dött, men vill inte ge upp riktigt än utifall det är något jag ej testat ännu.

Problemet hände tidigare idag då jag skrev på ett dokument i open office och helt plötsligt så dog datorn och när jag trycker på powerknappen så händer NADA, helt dött. Däremot så lyser den röda "tråden" som skiljer av ljudkortet från övriga moderkortet och så lyser även START knappen men varken den eller chassits powerknapp funkar.

Det jag har provat än så länge är att jag provat med 2 olika PSUs men med samma resultat, jag har även provat båda PSUerna i en annan dator där de funkade båda två, så PSUn verkar frisk.

provat att ta ut batteriet + resettat CMOS ej någon lycka där heller.

Provat med 1 ramminne i och samma sak där.

Har även provat att ta ut grafikkortet men det funkade såklart inte heller.

Så innan jag skickar den på garanti så letar jag efter flera tips.

Vad för agg har du?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Skulle också tippa på moderkort, du verkar ha testat de mesta förutom just cpun. Men känns inte så sannolikt att de är cpun.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Det kan hända att moderkortet har fått en ESD stöt sen tidigare. Den ESD stöten kanske har gjort sitt.