Permalänk
Medlem

ms-7798, boota via tangentbordet

Tja, någon som vet ifall det är möjligt att boota sin dator via tangentbordet om man har ett MSI MS-7798? Isåfall, how to do?
Har varit inne och kikat i BIOS men verkar inte hitta något alternativ för det.

Boot-knappen på mitt chassi tvingar en nämligen att trycka på den minst 350 gånger innan den vill starta....... :[

Permalänk
Medlem
Skrivet av luykas:

Tja, någon som vet ifall det är möjligt att boota sin dator via tangentbordet om man har ett MSI MS-7798? Isåfall, how to do?
Har varit inne och kikat i BIOS men verkar inte hitta något alternativ för det.

Boot-knappen på mitt chassi tvingar en nämligen att trycka på den minst 350 gånger innan den vill starta....... :[

Finns en funktion i BIos som heter "Wake on Keyboard" Finns på de flesta moderkort. sen på vissa kan du assigna vilken key du vill ha till det.

Permalänk

Enklast är att byta plats på reset och power switch på moderkortet och starta datorn med resetknappen istället.

Inte säkert att du kan boota med tangentbord, eventuellt bara starta från resume.

Testa med att först sätta JUSB_PW2 till 5VSB (manual s. 1-27)
Prova sedan med vad som finns i inställningarna:
Resume from S3 by USB device eller
Resume from S3/4/5 by PS/2... (manual s. 2-9)

Visa signatur

AMD #1: Asus TUF X570-PLUS|Ryzen 9 5900X|1x Asus TUF RX5700XT OC 8GB
AMD #2: Gigabyte B550M Aorus Elite|Ryzen 7 3700X|1x Gigabyte RX5600XT Gaming OC 6GB
Intel #1: Asus TUF Z690-PLUS|Core i5-12600KF|1x Asus TUF RTX 3060 OC 12GB
Intel #2: Asus P8Z77-V|Core i5-3570K@4.5|2x Asus GTX 780 OC 3GB SLi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eisenschwein:

Enklast är att byta plats på reset och power switch på moderkortet och starta datorn med resetknappen istället.

Inte säkert att du kan boota med tangentbord, eventuellt bara starta från resume.

Testa med att först sätta JUSB_PW2 till 5VSB (manual s. 1-27)
Prova sedan med vad som finns i inställningarna:
Resume from S3 by USB device eller
Resume from S3/4/5 by PS/2... (manual s. 2-9)

Tack för svaret!
Har du någon koll på hur man byter power/reset-funktion på mitt moderkort?

Har aktiverat följande "Resume from S3 by USB" och "Resume from S3/4/5 by PS/2" i BIOS.
Om jag sätter JUSB_PW2 till 5VSB, vad detta nu innebär, kommer det tillåta mig att alltid boota datorn via mitt tangentbord alternativt mus? Även om strömkabel varit urpluggad eller nätagg avstängt?

Permalänk
Skrivet av luykas:

Tack för svaret!
Har du någon koll på hur man byter power/reset-funktion på mitt moderkort?

Manual s. 1-22.
Lossa på den kabeln som sitter på power switch JFP2: 6.8 och ta kabeln som sitter på reset JFP: 5.7 och sätt den på JFP2: 6.8

Skrivet av luykas:

Har aktiverat följande "Resume from S3 by USB" och "Resume from S3/4/5 by PS/2" i BIOS.
Om jag sätter JUSB_PW2 till 5VSB, vad detta nu innebär, kommer det tillåta mig att alltid boota datorn via mitt tangentbord alternativt mus? Även om strömkabel varit urpluggad eller nätagg avstängt?

Med JUSB_PW2 till 5VSB, då har du alltid spänning till USB på baksidan när nätagget är på, eventuellt även till PS/2-kontakterna.

Frågan är om det finns fler inställningar under "Resume from ...." där du sätter något tangentbordskommando.

Gamla ASUS-kort gick alltid att starta med space-tangenten

Visa signatur

AMD #1: Asus TUF X570-PLUS|Ryzen 9 5900X|1x Asus TUF RX5700XT OC 8GB
AMD #2: Gigabyte B550M Aorus Elite|Ryzen 7 3700X|1x Gigabyte RX5600XT Gaming OC 6GB
Intel #1: Asus TUF Z690-PLUS|Core i5-12600KF|1x Asus TUF RTX 3060 OC 12GB
Intel #2: Asus P8Z77-V|Core i5-3570K@4.5|2x Asus GTX 780 OC 3GB SLi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eisenschwein:

Manual s. 1-22.
Lossa på den kabeln som sitter på power switch JFP2: 6.8 och ta kabeln som sitter på reset JFP: 5.7 och sätt den på JFP2: 6.8

Med JUSB_PW2 till 5VSB, då har du alltid spänning till USB på baksidan när nätagget är på, eventuellt även till PS/2-kontakterna.

Frågan är om det finns fler inställningar under "Resume from ...." där du sätter något tangentbordskommando.

Gamla ASUS-kort gick alltid att starta med space-tangenten

Har fått tillräckligt med information för att veta hur jag ska åtgärda problemet när startknappen gett upp helt. Jag har googlat problemet i flera timmar utan att få fram lika betydelsefull information som den du gav mig på en kvart. Tack som fan för hjälpen!