Permalänk
Medlem

Gpu slots på moderkort

Hej! jag undrar på hur många gpu kan jag ha på min sabertooth z77. om det så att man kan ha 3st göre någon skillnad om man har två eller tre? spelar sli någon roll då? funderar på vattten avlopp

Permalänk
Medlem

Z77 är nog inte så mycket annorlunda än det jag har nu och då kan man ha två st grafikkort av samma sort. Sli eller CrossFireX är den teknik nvidia och AMD kallar för att köra fler gpuer. Det gör juh skillnad men inte alltid värt om man kanske kan köpa ett kort som är bättre än två.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem

Två snabbare en ett och tre ännu snabbare men finns vissa problem med dom nya och gamla spelen som det inte finns stöd för... Men annars kör fler mer kraft mer fps!

EDIT: Ska tilläga att grafik minnet inte dubbleras för att man har två kort vs ett utan är som det med mins minne vid sli och crossfire.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felek:

Z77 är nog inte så mycket annorlunda än det jag har nu och då kan man ha två st grafikkort av samma sort. Sli eller CrossFireX är den teknik nvidia och AMD kallar för att köra fler gpuer. Det gör juh skillnad men inte alltid värt om man kanske kan köpa ett kort som är bättre än två.

Skrivet av jacobtr:

Två snabbare en ett och tre ännu snabbare men finns vissa problem med dom nya och gamla spelen som det inte finns stöd för... Men annars kör fler mer kraft mer fps!

EDIT: Ska tilläga att grafik minnet inte dubbleras för att man har två kort vs ett utan är som det med mins minne vid sli och crossfire.

okej då vet jag men vadå kan man köra 3 gpuer på sabertooth z77 elr ej? och vad är skillnaden mellan sli och CrossFireX och vilken rekommenderas?

jag köpte precis två evga geforce gtx 970 så

Permalänk
Rekordmedlem

Menar du hur många kort du kan ha så är det så många som får plats, däremot kan du inte koppla ihop mer än 4 kort.
SLI är Nvidias system för hopkoppling av kort och Crossfire är AMDs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du hur många kort du kan ha så är det så många som får plats, däremot kan du inte koppla ihop mer än 4 kort.
SLI är Nvidias system för hopkoppling av kort och Crossfire är AMDs.

grejen att det ser ut att vara 3 slots på moderkortet, men är inte säker på om man kan använda alla tre, drf frågar jag hur många gåre på sabertooth z77 för vet ej något om det. kolla bilden http://www.asus.com/websites/global/products/wMYmwl5uuG2ml3jJ...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zatacka:

grejen att det ser ut att vara 3 slots på moderkortet, men är inte säker på om man kan använda alla tre, drf frågar jag hur många gåre på sabertooth z77 för vet ej något om det. kolla bilden http://www.asus.com/websites/global/products/wMYmwl5uuG2ml3jJ...

2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 eller dubbla x8) *2
1 x PCIe 2.0 x16 (x4-läge, svart ) *3
3 x PCIe 2.0 x1
Du kan alltså ha 2 kort i "full fart" men 6 stycken totalt om de får plats. I praktiken om du menar en speldator så blir det 2 grafikkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du hur många kort du kan ha så är det så många som får plats, däremot kan du inte koppla ihop mer än 4 kort.
SLI är Nvidias system för hopkoppling av kort och Crossfire är AMDs.

Skrivet av mrqaffe:

2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 eller dubbla x8) *2
1 x PCIe 2.0 x16 (x4-läge, svart ) *3
3 x PCIe 2.0 x1
Du kan alltså ha 2 kort i "full fart" men 6 stycken totalt om de får plats. I praktiken om du menar en speldator så blir det 2 grafikkort.

okej då blire två grafikkort. och då blir sli, vad är den bästa SLI då jag ska vattenkyla?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zatacka:

okej då blire två grafikkort. och då blir sli, vad är den bästa SLI då jag ska vattenkyla?

GTX 980 lär väl vara det som passar bäst, men jag undrar om vattenkylning är så bra om du behöver fråga om såna här saker, mycket kan nog gå fel om du inte läser på rejält innan du bygger.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

GTX 980 lär väl vara det som passar bäst, men jag undrar om vattenkylning är så bra om du behöver fråga om såna här saker, mycket kan nog gå fel om du inte läser på rejält innan du bygger.

jag har köpt 970 faktiskt inte 980.. vad finns det för bra sli du känner till?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zatacka:

jag har köpt 970 faktiskt inte 980.. vad finns det för bra sli du känner till?

Bra sli ? Vad menar du nu ? Endera är det sli eller inte, om det är prisvärt eller inte får du själv bedöma, snabbare är det iallafall, läs tester:
http://www.sweclockers.com/recension/19332-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bra sli ? Vad menar du nu ? Endera är det sli eller inte, om det är prisvärt eller inte får du själv bedöma, snabbare är det iallafall, läs tester:
http://www.sweclockers.com/recension/19332-nvidia-geforce-gtx...

okej kan du ge mig en länk där jag kan köpa sli till de två korten? jag vet ej hur man hittar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zatacka:

okej kan du ge mig en länk där jag kan köpa sli till de två korten? jag vet ej hur man hittar

Köpa sli ? Du köper 2 grafikkort och en slibrygga fick du nog med moderkortet. Köp ett likadant grafikkort som det du redan har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Köpa sli ? Du köper 2 grafikkort och en slibrygga fick du nog med moderkortet. Köp ett likadant grafikkort som det du redan har.

Fick faktiskt inte med någon, för jag köpte separat och nu kan man inte kontakta de till på måndag, så tänkte dra och köpa något nu eller beställa från nätet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zatacka:

Fick faktiskt inte med någon, för jag köpte separat och nu kan man inte kontakta de till på måndag, så tänkte dra och köpa något nu eller beställa från nätet

Beställ en sli brygga där du köper grafikkortet i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Själva sli är en funktion som ditt moderkort har. Inget man köper. Däremot måste du köpa en sli brygga. Kan du köpa billigt på tradera eller här på sweclockers marknad.

Sli: funktion i moderkortet som stödjer två stycken NVIDIA grafikkort exempelvis två st 970.

CrossFireX: funktion i moderkortet som stödjer två stycken AMD grafikkort exempelvis r9 290.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felek:

Själva sli är en funktion som ditt moderkort har. Inget man köper. Däremot måste du köpa en sli brygga. Kan du köpa billigt på tradera eller här på sweclockers marknad.

Sli: funktion i moderkortet som stödjer två stycken NVIDIA grafikkort exempelvis två st 970.

CrossFireX: funktion i moderkortet som stödjer två stycken AMD grafikkort exempelvis r9 290.

jaha då förstår jag, men finns det någon fin brygga i utseende du känner till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

jaha då förstår jag, men finns det någon fin brygga i utseende du känner till?

Tror man får leta på ebay för att hitta en som är snygg. Jag skulle i ditt fall köpa billiga normala och kolla så att allt fungerar. För sen måste en fast brygga ha den rätta measurements(glömde det svenska ordet). Den måste juh passa grafikkorten på avståndet mellan dem.

Har du kollat så du har tillräckligt med watt i nätagget?

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felek:

Tror man får leta på ebay för att hitta en som är snygg. Jag skulle i ditt fall köpa billiga normala och kolla så att allt fungerar. För sen måste en fast brygga ha den rätta measurements(glömde det svenska ordet). Den måste juh passa grafikkorten på avståndet mellan dem.

Har du kollat så du har tillräckligt med watt i nätagget?

du menar mått, nej det har jag faktiskt ej kollat, jag har en Ax760 hybrid och det borde nog räcka eller?

Permalänk

http://www.sweclockers.com/nyhet/19369-nvidia-gor-diodbelysta...
Där har du snygga bryggor tyvärr finns de inte i lager men som tidigare sagts, ebay ?

Permalänk

Ska du vattenkyla grafikkorten så måste du köpa vattenblock till de en pump en reservoar + anslutningar + slang + radiatorer+ fläktar och en brygga mellan grafikkorten kylmedel. Ska du vattenkyla cpu med måste den också ha ett block.

Det kan gå på allt mellan 3-5000kr eller mer beroende på vad och var du köper grejorna.

Sedan ska du själv plocka isär grafikkorten= ta bort Orginal kylaren skruva på blocken. Och du köp referens kort av 970 det är lättare att hitta block till dem.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

du menar mått, nej det har jag faktiskt ej kollat, jag har en Ax760 hybrid och det borde nog räcka eller?

Ja det räcker. Har ett evga 850w och har två st elmonster 290 så det är lugnt.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem

Har du köpt moderkortet nytt så finns det SLIbrygga i lådan till det. Om du köpt datorn färdigbyggd så får du höra av dig till de som levererade den, det ska följa med. Har du köpt moderkort/dator privat så är det bara att leta på annonsmarkanaden här på Swec och finns det ingen här så lägg in en annons själv.

Med tanke på din fråga så skulle jag nog råda dig att vänta med vattenkylning till du bekantat dig med datorns insida lite mer. Det är knappt värt besväret ändå...