Permalänk

Hjälp! köp av fläkt/annan kylning

Hej!

Fick tipset att göra en tråd här eftersom det verkar vara det bästa forumet för datorrelaterade frågor

Har fått en gammal jobbdator av bror min som prestandamässigt bör fungera helt okej. Problemet med den här burken tycks vara kylning. Den har ju ett grafikkort som är relativt kraftfullt men det kanske inte är gjort för att fungera till spel?

Fläktj*veln på grafikkortet går alltid i 9000 km/h, låter som ett jumbojet i mitt lilla rum här. När jag går in på SpeedFan så visar den vid spelande en GPU-temperatur på runt 90c - är inte det lite FÖR varmt? Verkar så i varje fall, för nu har datorn börjat stänga ner sig sporadiskt så fort jag går in och börjar spela under mer än 5 minuter. Inne på SpeedFan så ser jag bara aktivitet på "Fan 1"; det är alltså den som låter. Betyder det att jag bara har en enda fläkt? Den enda fläkt jag hör är den som sitter i grafikkortet självt, och är inte det lite för lite kylning för en sån här dator? Varför är den då byggd så här från början kan man undra....

Här är lite info om datorn

Dell Precision T5500
Windows 7 Pro 64-bit
Intel Xeon 3.6 ghz (4 cpu)
12gb RAM
Nvidia Quadro 4000

Om det är nån annan info som behövs tar jag fram den direkt, jag gissar bara

Här är en film på en likadan dator (likadant chassi osv): https://www.youtube.com/watch?v=7YfKmMptByU - där man kan se hur mycket skit den är fylld med. Men om man googlar på "Dell Precision T5500" får man väl upp all övrig info som är exakt som min. Det är ju en standardiserad dator från Dell.

Frågan är, ska jag köpa en ny fläkt - och i sådant fall - vilken? Eller finns det något annat sätt att lösa problemet på? Tar hellre konkreta tips på en exakt fläkt till exempel för jag är inte så insatt i hur hårdvaran fungerar alls. Vill bara kunna spela på datorn.. det har ju fungerat tidigare.

All hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

För det första är inte Quadro kort gjorda för att spela på, så det är bättre om du köper ett nytt grafikkort. Sedan kan du alltid öppna upp datorn och blåsa ur med tryckluft på burk, och se om det hjälper.

Permalänk
Hjälpsam

Steg 1, tryckluft på sprayflaska. Öppna datorn, plocka ur grafikkort, blås ren kylfläns och fläkt (var försiktig med fläkarna så de inte spinner upp i för hög hastighet). Blås rent allehanda andra ytor och processorkylflänsen.

Se om det hjälper till att börja med

Steg2, skulle vara att sälja Quadro kortet och köpa ett spelgrafikkort för pengarna istället.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Haellgren:

För det första är inte Quadro kort gjorda för att spela på, så det är bättre om du köper ett nytt grafikkort. Sedan kan du alltid öppna upp datorn och blåsa ur med tryckluft på burk, och se om det hjälper.

Är en fattig student så har inte så mycket val. Jag spelar CS:GO på 800x600, lite dota2 och så bara. Kan köra med låga inställningar, sånt skiter jag i.

Det är alltså så att alla spel kräver så mycket mer än vad grafikkortet faktiskt är skapat till att underhålla? Alla grafik- och CAD program som det är menar att klara utan problem?

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Steg 1, tryckluft på sprayflaska. Öppna datorn, plocka ur grafikkort, blås ren kylfläns och fläkt (var försiktig med fläkarna så de inte spinner upp i för hög hastighet). Blås rent allehanda andra ytor och processorkylflänsen.

Se om det hjälper till att börja med

Steg2, skulle vara att sälja Quadro kortet och köpa ett spelgrafikkort för pengarna istället.

Ska testa att "rengöra" så mycket jag kan. Grejen är att det fungerade ju när jag hade en extern bordsfläkt som stod och blåste rätt in i burken. Men det är ju inte hållbart i längden när det borde gå att lösa på något annat sätt. Men som jag skrev i svaret ovan - är quadro 4000 verkligen så värdelöst även för såna mindre krävande spel som jag lirar?

Permalänk

Ska nog tillägga att jag inte har någon "sida" till datorn just nu. Det locket är på annan ort och jag antar att det inte blir något riktigt luftflöde för kylningen då? Dock så verkade det fungera sämre när jag hade sidan på.. då hann jag knappt starta ett spel innan det knep.

Permalänk
Skrivet av magic_man:

Är en fattig student så har inte så mycket val. Jag spelar CS:GO på 800x600, lite dota2 och så bara. Kan köra med låga inställningar, sånt skiter jag i.

Det är alltså så att alla spel kräver så mycket mer än vad grafikkortet faktiskt är skapat till att underhålla? Alla grafik- och CAD program som det är menar att klara utan problem?

Har det ens kontakter för en skräm?

Oftast har dom andra beräkningsenheter än vad en spel kort har.

Skrivet av magic_man:

Ska nog tillägga att jag inte har någon "sida" till datorn just nu. Det locket är på annan ort och jag antar att det inte blir något riktigt luftflöde för kylningen då? Dock så verkade det fungera sämre när jag hade sidan på.. då hann jag knappt starta ett spel innan det knep.

Nej inte mycket. Låter som det är för mycket damm eller dålig kylning i lådan.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har det ens kontakter för en skräm?

Oftast har dom andra beräkningsenheter än vad en spel kort har.

Kontakter har de nog. Men är avsedda för CAD och annat arbetsrelaterat.

Du kanske tänker på Tesla-korten, de har ofta inga kontakter.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av magic_man:

Ska testa att "rengöra" så mycket jag kan. Grejen är att det fungerade ju när jag hade en extern bordsfläkt som stod och blåste rätt in i burken. Men det är ju inte hållbart i längden när det borde gå att lösa på något annat sätt. Men som jag skrev i svaret ovan - är quadro 4000 verkligen så värdelöst även för såna mindre krävande spel som jag lirar?

Quadro 4000 är samma grafkkrets som man hittar i några av nVidia 6800-serien grafikkort. Väldigt förenklat Quadro vs spelkort, Quadro är optimerade för 100% korrekt beräkning på varje pixel, och det tar extra tid. Spelgrafikkort är oprimerade för att visa så snabbt som möjligt, quick and dirty, om det är lite fel färgton på enskilda pixlar så spelar det inte någon roll för spelupplevelsen. Mao du får avsevärt lägre FPS med ett Quadrokort än med motsvarande spelkort.

nVidia 6800 GS/Ultra/XT är inte så vass i sig längre för spel, och du får mindre effekt från den.

Även om Quadro 4000 är gammalt så går det för ca 1000kr på eBay. Städa ur den fint och sälj den begagnad, använd pengarna till att köpa ett spelgrafikkort för den summan så kommer du få en ordentlig prestandaökning.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI