Olika frågor om att bygga egen router.

Permalänk
Medlem

Olika frågor om att bygga egen router.

Tjenare, Jag har lite tråkigt så då kom jag att fundera på vad som är bäst om man ska bygga en router. Har dock inga pengar då jag studerar och inte har någon annan inkomst, så det kommer inte bli ett bygge av det här på ett par år... Men lite funderingar kan man ju ha och desto mer jag lär mig nu, desto mer koll har jag till senare eventuella byggen

1. Vilket os/firmware är rekommenderat? Har sett att många använder pFsense, men finns det bättre eller stabilare? Sen beror det ju på vad man har för hårdvara, men tänk bygga eget typ.
2. Många säger att man man bör köra Intel NICs, vad är fördelen med det gentemot andra NICs? Läste någon stans att dom kunde köra ett paket per kärna samtidigt om jag förstått det rätt, Gäller det då alla Intel NICs, eller är det bara vissa med någon speciell funktion?
3. Om man bygger en router som man vill ska klara Gbit hastigheter gärna upp och ner, vad för komponenter ska man ha då? Klarar man sig på ett Gigabyte J1900N? Någon som vet vilka hastigheter man kommer upp i med ett sådant? Eller bör man bygga med en riktig processor och moderkort, skiljer det mycket att ha en I3a istället för ett J1900N?
4. Jag läste även att om man ska upp emot Gbit hastigheter så krävs det mycket minne, Vad räknas som mycket minne och hur mycket lär man behöva om man tänker att man ska kunna fylla en Gbit-lina år båda håll?

Det är väl frågorna jag kommit på just nu, det kanske dyker upp flera senare. Jag hoppas att någon har tid och lust att svara på mina frågor

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Testa ett par olika distar, du lär dig en hel del och märker bäst själv vilken som fungerar för dina behov.
#14946053

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Så du tycker att pfSense är det bästa? Har du lust att motivera lite?

Skrivet av JenzA:

Testa ett par olika distar, du lär dig en hel del och märker bäst själv vilken som fungerar för dina behov.
#14946053

Ja, det skulle jag ju kunna göra Har dock inte direkt något behov av en router just nu, och inte pengar till en heller för den delen. Så just nu har jag ju inga krav på vad som ska funka, och jag vet inte vad jag kommer behöva senare. Men lite bättre insikt ska jag förhoppningsvis få genom att testa lite. Det var en bra lista du länkade till med många olika att välja på

Permalänk
Medlem

Jag fick inte så många svar på de senaste frågorna, men jag har kommit på andra frågor som jag gärna vill ha svar på.

1. Kommer en klara att köra Gbit hastigheter?
2. Om man inte har Intel nics kommer man då bara köra på en kärna eller fungerar flera kärnor ändå? Och supportar pfSense hyper threading?

Permalänk
Medlem

Det behövs ingen märkvärdig hårdvara för att kunna skyffla gigabit-trafik i ett hemnätverk. Har du dessutom inte gigabit-uplänk ifrån din ISP så är det ännu ett mindre problem. Och jag antar att du kommer placera en switch bakom routern för att kunna koppla in flera enheter i ditt nätverk, och då kommer den interna trafiken endast passera i switchen, så den tar inte ens vägen till routern. Förutsatt att du inte ska hålla på med VLAN och olika subnät i ditt nätverk.

Hemma så har vi gigabit i båda riktningarna ifrån internetleverantören och detsamma i det interna nätet. Kör en microserver ifrån HP som router/NAT (AMD Turion(tm) II Neo N54L Dual-Core / 2GB ram) där jag satt in ett extra nätverkskort. Det är inga bekymmer alls. Långt ifrån. Den kör Debian och använder iptables för brandväggsregler/NAT-delen, dnsmasq för DHCP-utdelning och bind som dns-resolver/intern zonhantering. Det är enklare än vad det låter. Fördelen jag ser med att sätta upp det "mer manuellt" är att jag slipper låsa in mig då servern("routern") även agerar andra funktioner, t ex filserver, webbsserver, teamspeakserver. Jag har förvisso aldrig använt pfSense och det kanske är möjligt att använda det på samma sätt. Är man relativt ny inom linux-världen hade jag nog försökt titta på en helhetslösning som just är gjord för detta ändamål, dvs, som pfsense.

Prestanda börjar nog bli något att bry sig om när användarbasen som nyttjar nätverket ökar. Vilket sällan är ett problem hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Det behövs ingen märkvärdig hårdvara för att kunna skyffla gigabit-trafik i ett hemnätverk. Har du dessutom inte gigabit-uplänk ifrån din ISP så är det ännu ett mindre problem. Och jag antar att du kommer placera en switch bakom routern för att kunna koppla in flera enheter i ditt nätverk, och då kommer den interna trafiken endast passera i switchen, så den tar inte ens vägen till routern. Förutsatt att du inte ska hålla på med VLAN och olika subnät i ditt nätverk.

Hemma så har vi gigabit i båda riktningarna ifrån internetleverantören och detsamma i det interna nätet. Kör en microserver ifrån HP som router/NAT (AMD Turion(tm) II Neo N54L Dual-Core / 2GB ram) där jag satt in ett extra nätverkskort. Det är inga bekymmer alls. Långt ifrån. Den kör Debian och använder iptables för brandväggsregler/NAT-delen, dnsmasq för DHCP-utdelning och bind som dns-resolver/intern zonhantering. Det är enklare än vad det låter. Fördelen jag ser med att sätta upp det "mer manuellt" är att jag slipper låsa in mig då servern("routern") även agerar andra funktioner, t ex filserver, webbsserver, teamspeakserver. Jag har förvisso aldrig använt pfSense och det kanske är möjligt att använda det på samma sätt. Är man relativt ny inom linux-världen hade jag nog försökt titta på en helhetslösning som just är gjord för detta ändamål, dvs, som pfsense.

Prestanda börjar nog bli något att bry sig om när användarbasen som nyttjar nätverket ökar. Vilket sällan är ett problem hemma.

Jag har bara 100/10 uppkoppling just nu, men man hoppas ju på en Gbit-lina snart. Och jag har ju egentligen inget riktigt behov av varken hastigheten eller massa avancerade funktioner. Men jag är lite sugen på att labba lite med en router till att börja med, jag har 2 24ports Gbit switchar som jag tänkte se om jag kunde få att lira via fiber, men det verkade som att det är plug and play på det i princip. I alla fall så var det det på skolans switchar när vi labbade på dem igår.
Sen ska vi ju snart göra varat gymnasiet projekt och då tänkte jag att man kanske kunde bygga och confa en router. Men i mitt funderande på komponenter så stötte jag på lite problem. Jag tänkte på ett q2900 moderkort och ett Intel Pro 1000 dual port nätverkskort, men insåg att nätverkskortet inte passar... Sen kan jag inte hitta något moderkort med integrerad CPU med bra prestanda som har pcie x4 eller högre eller 2 intel NICs..

Skickades från m.sweclockers.com