4g frekvens och köpa repeater? Bor på landet...

Permalänk
Medlem

4g frekvens och köpa repeater? Bor på landet...

Hejsan. Bor på landet och har extremt dålig mottagning.. Det enda som funkar är Tele2 + 4g vilket jag har idag.
ADSL är också bara att glömma via telejack. Har nu mobilen stående på ett ställe och delar wifi till datorn.

(Har en stapel på mobilen på 4g-mottagning)
Får ut ca 2-3mbit/s går att spela online men ibland laggar det till rätt mycket..

Gick upp med mobilen på taket för skoj skull och får då ut ca 8-9mbit/s vilket skulle räcka gott å väl att spela online med:)

Funderar nu på att beställa hem en 4g repeater ifrån ebay för att förbättra mottagningen?
*Antenn som sätts på taket sedan mottagaren i huset nära datorn
*Detta ska då ge bättre mottagning i huset? + till min mobil som jag delar wifi med?

Tänkte testa köpa nån sånhär modell?
http://www.ebay.com/itm/GSM-1800MHz-2-3-4G-Cell-phone-signal-...

Då till mina frågor...
*Hur tar jag reda på vilken frekvens jag ligger på i 4g-mobilen?
*måste jag köpa en repeater med just den fregvensen mobilen har?
*Tror ni denna lösning kommer funka och ge förbättring?

Mvh...

Visa signatur

|| Aorus x570 Elite || Ryzen9 5900X || XFX 6900XT Merc 319 Limited Black Edition|| 32GB 3600mhz HyperX || NZXT Kraken x53 || Corsair RM1000W || 2x 1TB Kingston KC2500 M.2 Raid0 || Phanteks P400A || Huawei GT MateView GT 34" 1440p 165hz Freesync HDR || Xtrfy M4 RGB Black || Razer Nari 7.1 Headset|| ASUS ROG Claymore Core ||

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste ha tillstånd från PTS för att använda en sådan repeater. Får du tillstånd kan du även ta reda på de nödvändiga uppgifterna samt få tips om vilken modell du ska köpa.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

*Hur tar jag reda på vilken frekvens jag ligger på i 4g-mobilen?

Du kan kontakta din operatör för att få reda på vilka frekvenser som används där du bor.

*måste jag köpa en repeater med just den fregvensen mobilen har?

De svenska mobiloperatörerna har en hel del krav på den utrustning som får användas i deras nät. Den utrustning du refererar till är inte tillåten och du kommer inte att få tillstånd att använda denna. De billigaste repeatersystemen som är godkända och som fungerar, kostar från ca 5000 kr + moms och uppåt. Men det är instegsmodeller. Ska du ha en "ordentlig" repeater så börjar priset på 10000 kronor+moms och uppåt. Sedan tillkommer antenner och kablage.

Den enhet du refererar till är som de flesta andra billiga repeaters. Det är en bredbandig enhet som förstärker alla operatörers nät på angivna frekvenser. Detta är absolut förbjudet och en felaktigt installerad repeater av sådan modell kan i värsta fall sänka en operatörs nät där du bor. Detta inkluderar möjligheten att koppla fram SOS-samtal.

När du hittat en repeater du önskar använda så skickar du in datablad för denna till aktuell operatör. Operatörerna har färdiga blanketter för detta och det är kostnadsfritt. Du ska uppge fastighet, kartposition, monteringshöjd/plats med mera. Operatören gör sedan en bedömning om du får tillstånd att använda enheten.

Du kan inte börja med att söka tillstånd och sedan därifrån väja en utrustning. Du måste först ha en utrustning som du specifikt får tillståndet för. Tillståndet gäller alltså för plats, syfte och utifrån den utrustning du vill använda. Operatörerna rekommenderar ingen utrustning i förväg utan behandlar bara tillståndsansökan när den skickas in.

Att anmäla repeaterinnehav till PTS är inte någonting du behöver göra.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Bättre och billigare att köpa en Dovado, och ett 4G-modem samt två antenner som du sätter upp på taket. På så sätt får du ju ett eget nätverk och en billigare lösning som kommer fungera bättre i längden - som du dessutom kan ta med. Det funkar också att köpa en router med inbyggt modem, kolla med din operatör vad de har för något där.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk

Om det är enbart för att få bättre täckning för mobilt bredband så är ju en separat router med 4G-modem en billigare (men inte per automatik bättre) lösning. Jag kanske missförstod det första inlägget gällande täckningen, att det även skulle vara dåligt på telefonin.

Med routerlösningen och antenner för denna, så kvarstår tyvärr den dåliga täckningen på mobiltelefonen. Om detta nu var fallet.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Köp en 4G-router (eller router med 4G-sticka) och ett par antenner och montera mot masten/basstation istället om det är internet till datorn (mobilt bredband) du vill ha. Mobilen kan du ju köra via WiFi hemma. Så länge du har GSM eller 3G så kan du ju ringa på mobilen, ingen använder VoLTE i Sverige än och din telefon lär inte stödja det.

Eftersom det är MiMo krävs två antenner eller en MiMo-anpassad antenn. Och att modem/router har anslutning för två antenner då. Finns antenner du kan köra direkt på väggen eller som måste monteras på maströr, och maströr kan du ha både på väggen och taket. Externa antenner är mer eller mindre nödvändigt för att du ska få bra täckning. Det handlar ju inte om högst möjliga hastighet på 2600MHz LTE utan om en stabil uppkoppling.