Behöver hjälp med routrar och utökning

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med routrar och utökning

Tja alla Sweclockers!
Jag har nämligen flyttat ut till en bod på gården (bor hemma med föräldrar och syskon) och då så behöver jag internet där i boden. Så då behöver jag vi alltså inskaffa oss en till router som är i boden och koppla den till den andra som är i huset. Och detta gör man med en vanlig internet sladd. Eller har jag fått allt om bakfoten?

I alla fall om jag har rätt så behöver vi köpa en router. Jag tror våran hastighet är 100 Mbit/s (bredbandsbolaget, ifall det spelar någon roll) och då undrar jag vad som är prisvärt? Känner inte direkt för att gå till en affär utan att veta vad man behöver. (Så att man inte blir på lurad att köpa den dyraste routern xD).

Permalänk
Medlem

Du behöver inte en router. Det räcker med att dra en Cat5 kabel direkt till nätverkskortet i din dator. Eller till en gigabit switch emellan om du har fler prylar som ska kopplas på nätverket.

Men beskriv lite mer i detalj vad som ska ske ute i boden. Vilka enheter ska kopplas, hur många, hur ska de kopplas, hur ska de användas. Hur långt är det från bbb routern till boden? OSV

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Rekordmedlem

Det enklaste och stabilaste är troligen att montera upp en riktig radiolänk mellan husen, tex med 2 st Ubiquiti Nanostation https://www.dustinhome.se/product/5010517427/nanostation-m5-5...
Det kan kanske även funka att använda riktantenn i "din ände" som pekar på routern i huset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dra inga sladdar ut till boden bara, det är bara dumt.
Fixa radiolänk istället precis som mrqaffe föreslår.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att dra ut nätverkskabel ut i boden är det de bästa. Sedan om du har flera prylar där ute behöver du en switch (enklast möjliga fungerar). Behöver du trådlöst köper du till en accesspunkt och kopplar till switchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Dra inga sladdar ut till boden bara, det är bara dumt.

Skrivet av jocke92:

Har du möjlighet att dra ut nätverkskabel ut i boden är det de bästa..

Kan inte vara lätt för TS att tolka svaren...

Jag skulle väl vilja säga så här:
Det bästa är att dra sladd (helst fiber), det enklaste är att köra på en homeplug (om det funkar), mitt i mellan är en radiolänk.
För att hitta en lösning som passar just TS så måste man väga in faktorer som "pris" för att lägga kabel, avskrivningstid, avstånd mellan husen, möjlighet att placera antenner osv...

Vi vet för lite av förutsättningarna och TS krav (bandbredd, jitter osv) för att egentligen komma med några råd.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av madtop:

Kan inte vara lätt för TS att tolka svaren...

Jag skulle väl vilja säga så här:
Det bästa är att dra sladd (helst fiber), det enklaste är att köra på en homeplug (om det funkar), mitt i mellan är en radiolänk.
För att hitta en lösning som passar just TS så måste man väga in faktorer som "pris" för att lägga kabel, avskrivningstid, avstånd mellan husen, möjlighet att placera antenner osv...

Vi vet för lite av förutsättningarna och TS krav (bandbredd, jitter osv) för att egentligen komma med några råd.

Det är en oerhört viktig skillnad på att dra fiber eller kabel, fibern innebär inga elektriska risker eftersom den ger galvanisk isolation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker lite synd om TS i den här situationen. En säger dra en Cat5, andra fiber, tredje radiolänk, fjärde homeplug och han vet nog inte vad något av dessa är. Han vill bara ha "internet" i boden. Och jag är för lat för att skriva ihop något vettigt just nu...

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Jag tycker lite synd om TS i den här situationen. En säger dra en Cat5, andra fiber, tredje radiolänk, fjärde homeplug och han vet nog inte vad något av dessa är. Han vill bara ha "internet" i boden. Och jag är för lat för att skriva ihop något vettigt just nu...

Alla dom förslagen är valida lösningar med tanke på vilken info (dålig) vi har fått. Så TS har en del alternativ som kan läsas på nu.

Permalänk
Medlem

Det är precis som ggwp sa. Men i alla fall, jag vet inte riktigt vad ni behöver för info. Men boden är ungefär 4 meter från huset/lägenheten. Altså inte så långt borta. Och jag gissar på att boden kanske är max 10 meter från rautern.

I boden behöver jag internet till En PC, laptop, PS4 och xbox360. Självklart kan jag tänka mig att byta kabel mellan enheterna. Men att kunna ha internet på 2st av dem samtidigt skulle vara najs.

Jag hoppas att det hjälper för att göra situationen tydligare för er.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av McDudes:

Det är precis som ggwp sa. Men i alla fall, jag vet inte riktigt vad ni behöver för info. Men boden är ungefär 4 meter från huset/lägenheten. Altså inte så långt borta. Och jag gissar på att boden kanske är max 10 meter från rautern.

I boden behöver jag internet till En PC, laptop, PS4 och xbox360. Självklart kan jag tänka mig att byta kabel mellan enheterna. Men att kunna ha internet på 2st av dem samtidigt skulle vara najs.

Jag hoppas att det hjälper för att göra situationen tydligare för er.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det enkelt. Dra en nätverkskabel (Cat5e 15 meter) från en switchport på din nuvarande router i huset till boden som du kopplar in i switchen på en ny trådlös router. Stäng av DHCP i routern. Dra en nätverkskabel till PC, PS4 och xbox360 från switchen i den nya routern i boden. Då räcker precis de 4 switchportarna som sitter i de flesta trådlösa routrar. Aktivera WiFi och skapa ett SSID som heter "BODEN" för att koppla upp laptop, telefon och annat. Då har du "internet" och LAN på alla enheter samtidigt.

Se till att den nya routern får en ip adress på samma subnet som den första routern men utanför DHCP området.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Då är det enkelt. Dra en nätverkskabel (Cat5e 15 meter) från en switchport på din nuvarande router i huset till boden som du kopplar in i switchen på en ny trådlös router. Stäng av DHCP i routern. Dra en nätverkskabel till PC, PS4 och xbox360 från switchen i den nya routern i boden. Då räcker precis de 4 switchportarna som sitter i de flesta trådlösa routrar. Aktivera WiFi och skapa ett SSID som heter "BODEN" för att koppla upp laptop, telefon och annat. Då har du "internet" och LAN på alla enheter samtidigt.

Se till att den nya routern får en ip adress på samma subnet som den första routern men utanför DHCP området.

Tack för hjälpen. Finns det någon router som du rekomenderar då? De skiljer ju så mycket i pris och jag vet inte riktigt vad som är skilnaden mellan alla typer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Då är det enkelt. Dra en nätverkskabel (Cat5e 15 meter) från en switchport på din nuvarande router i huset till boden som du kopplar in i switchen på en ny trådlös router. Stäng av DHCP i routern. Dra en nätverkskabel till PC, PS4 och xbox360 från switchen i den nya routern i boden. Då räcker precis de 4 switchportarna som sitter i de flesta trådlösa routrar. Aktivera WiFi och skapa ett SSID som heter "BODEN" för att koppla upp laptop, telefon och annat. Då har du "internet" och LAN på alla enheter samtidigt.

Se till att den nya routern får en ip adress på samma subnet som den första routern men utanför DHCP området.

Du glömde säga att TS ska ansluta till LAN-interface på den nya routern. Dvs router - kabel - LAN-interface nya router.

Skrivet av McDudes:

Tack för hjälpen. Finns det någon router som du rekomenderar då? De skiljer ju så mycket i pris och jag vet inte riktigt vad som är skilnaden mellan alla typer.

Eftersom du INTE ska använda "routern" som en router utan endast som en switch och accesspunkt så kan du i princip ta vilken budgetrouter som helst. Bestäm vilken wifi-standard du vill ha (N/AC/2,4/5) och köp därefter någon till bra pris. Personligen hade jag skaffat billigast möjliga.

Permalänk
Medlem

Känns som om du borde ha täckning trådlöst från din router ut i boden. Har du möjlighet att dra en nätverkskabel över och sätt en switch. Annars en accesspunkt som går att köra i klientläge, men då får du inte ut max av din 100mbits lina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Känns som om du borde ha täckning trådlöst från din router ut i boden. Har du möjlighet att dra en nätverkskabel över och sätt en switch. Annars en accesspunkt som går att köra i klientläge, men då får du inte ut max av din 100mbits lina.

Jag har wifi täckning men den är skit och blir disconnected av oc till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av McDudes:

Tack för hjälpen. Finns det någon router som du rekomenderar då? De skiljer ju så mycket i pris och jag vet inte riktigt vad som är skilnaden mellan alla typer.

"Boden" låter som ett litet ställe så det räcker med vilken router som helst i princip - även 10/100 jag tror inte du behöver gigabit switch. Är du i sthlm kan du få en gammal av mig.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av McDudes:

Jag har wifi täckning men den är skit och blir disconnected av oc till.

Skickades från m.sweclockers.com

Tegel/bettongvilla? Många väggar emellan, även om det bara är 10m? Vad har ni för router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Tegel/bettongvilla? Många väggar emellan, även om det bara är 10m? Vad har ni för router?

Jupp lägenhetens ytter väggar är av betång och boden har tegel väggar. (Bor i norrköping)

Skickades från m.sweclockers.com