Bör jag oroa mig för CPU temperaturen?

Permalänk

Bör jag oroa mig för CPU temperaturen?

Hej,

Har införskaffat Far Cry 4 och har märkt att temps blir riktigt höga vid spelande. CPUn ligger på max 72 grader när jag spelat i en timme.
Max volt under spel ligger på 1.312 V .

Vad tycker ni? Jag har datorn i signatur och ser till att den är i bra skick men som sagt temperaturen oroar mig.

Permalänk
Medlem

Nej tror inte du behöver oroa dig, 72 grader är inte farligt högt. Du kan ju försöka sänka spänningen lite om du känner dig osäker men lär inte vara några problem annars.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

Ser ju lite för mycket ut speciellt med en kylare som NH-U12P. 2500K har inte heller samma problem som I5 4670K.

Permalänk

Är det en god idé att applicera pasta? Har inte gjort det sen jag köpte datorn.
Vill också tilläga att max RPM för CPU kylaren ligger på 936 vilket är nog för lågt men går tyvärr inte att ändra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Är det en god idé att applicera pasta? Har inte gjort det sen jag köpte datorn.
Vill också tilläga att max RPM för CPU kylaren ligger på 936 vilket är nog för lågt men går tyvärr inte att ändra på.

Du använder ingen kylpasta alls?

Ja, då är det en god idé. Temperaturerna lär sjunka ganska kraftigt.

Det är en ganska dålig idé att köra utan.

Permalänk
Medlem

Om du menar att applicera ny pasta så kan det vara en bra idé att göra eftersom den kan torka ut och bli dålig efter ett tag, så ta bort den gamla pastan och lägg på lite ny så lär det hjälpa lite med temperaturerna.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk

Jag beställde delarna och butiken byggde ihop datorn. Jag utgick från att de lägger pasta direkt när de bygger ihop datorn. Kan vara så att de inte har gjort.

Permalänk
Medlem

Är det någon känd butik har de säkerligen använt pasta.

Visa signatur

Om jag skitet pengar, hade jag suttet och krystat i just denna stund.
Asus P8Z68-V || i7 2600K 3,4GHz @ 4,3GHz || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Samsung 830 128GB || Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB || Corsair RM850 850W || Fractal Design Define XL || Antec KÜHLER H2O 620 || Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Är det varmt i chassit för övrigt?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Skrivet av HenKenny:

Är det varmt i chassit för övrigt?

Normalt skulle jag säga. Idle temps ligger på 34-35 grader. Ingen damm , brukar hålla rent i datorn .

Vet ni hur man kan öka RPM på kylarn? Ligger konstant under 950 RPM. Är det kablar det handlar om?

Permalänk
Medlem

Vcore är ganska hög 1.312v, är datorn klockad?
Om inte kan du sänka den ganska mycket, och är den klockad ska du helst inte köra med auto volt.

Minns inte vad normal vcore vid stock vid load ska vara riktigt för 2500K, men under 1,2v åtminstone.

Om sign stämmer och du kör 4.5GHz behöver du inte oroa dig dock för vcore, och inte tempen heller, är inte för hög, men visst kan det vara bra att byta kylpasta om det var några år sen datorn byggdes, men med hög load och klockad CPU är 72c helt OK

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Vcore är ganska hög 1.312v, är datorn klockad?
Om inte kan du sänka den ganska mycket, och är den klockad ska du helst inte köra med auto volt.

Minns inte vad normal vcore vid stock vid load ska vara riktigt för 2500K, men under 1,2v åtminstone.

Om sign stämmer och du kör 4.5GHz behöver du inte oroa dig dock för vcore, och inte tempen heller, är inte för hög, men visst kan det vara bra att byta kylpasta om det var några år sen datorn byggdes..

Helt rätt , har klockat datorn till 4.5 Ghz och egentligen ligger jag på 1.28 men det varierar lite grann och kommer som högst upp till 1.312v. Jag kör offset nämligen och inte auto. Testade med auto med då kom jag betydligt högre upp i Vcore.
Som sagt köpte datorn 2011 och har ingen aning om butikspersonalen använde pasta då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Helt rätt , har klockat datorn till 4.5 Ghz och egentligen ligger jag på 1.28 men det varierar lite grann och kommer som högst upp till 1.312v. Jag kör offset nämligen och inte auto. Testade med auto med då kom jag betydligt högre upp i Vcore.
Som sagt köpte datorn 2011 och har ingen aning om butikspersonalen använde pasta då.

Väldigt liten chans att de inte gjort det skulle jag tro, men om den byggdes 2011 och du inte bytt pasta sen dess så skulle det nog vara en bra idé att göra det då pastan som sagt kan hårdna och bli "dålig" efter en tid.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk

Vad behöver jag för material ? Arctic Silver 5 är väl ett bra val . Vad mer behöver jag? Vad rekommenderar ni för att göra avlägsna gamla pastan om det nu finns någon

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Flexiblus:

Vad behöver jag för material ? Arctic Silver 5 är väl ett bra val . Vad mer behöver jag?

Vilken pasta spelar ingen roll. Rekommenderar kemisk ren bensin från ica och billigaste kylpastan från Inet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

hade du inte haft pasta hade du inte ens kunnat spela

Permalänk
Skrivet av jojjeofc:

hade du inte haft pasta hade du inte ens kunnat spela

Lol, är det så? Haha ok då har jag lärt mig nåt nytt i alla fall. Eftersom det är första gången så är jag lite nervös, man ska ju skruva bort kylaren etc. med det ska nog gå.

Permalänk

Du kan använda T-röd eller aceton & kaffefilter för att ta bort den gamla pastan. Ha processorn i moderkortet när du gör det.

Permalänk

Är det inte bättre att köpa något som är ämnad till det här?
http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flexiblus:

Lol, är det så? Haha ok då har jag lärt mig nåt nytt i alla fall. Eftersom det är första gången så är jag lite nervös, man ska ju skruva bort kylaren etc. med det ska nog gå.

Jo du det är så x)
För värmen hade inte överförts till din kylare, alltså hade din processor överhettats och din dator hade stängts av, det är därför du inte kan spela utan kylpasta !!
Om man inte har kylpasta ska man vara glad att man ens kan ha igång dator beroende på processor
Det är inget att vara nervös över, kolla lite videos på yt så går det över!

Quote: Är det inte bättre att köpa något som är ämnad till det här?
http://www.inet.se/produkt/5321164/a...ngskit-for-cpu

Nej det är absolut inte värt pengarna om du redan har tex röd aceton, gripen tror jag den heter eller T-röd som @Melinho2895 föreslog ^^
Det du länkade är bara lönt att köpa om du inte har något av ovanstående hemma ^^

Permalänk

@ jojjeofc Tack för info

Funkar den här till CPU rengöring när man tar bort gammal pasta?
http://www.cooponline.se/Sektioner/Hushall/Rent_Frascht/Ovrig...
https://www.icaekangen24.se/pc-4256-304-bensin-kemiskt-ren.as...

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Flexiblus:

@ jojjeofc Tack för info

Funkar den här till CPU rengöring när man tar bort gammal pasta?
http://www.cooponline.se/Sektioner/Hushall/Rent_Frascht/Ovrig...
https://www.icaekangen24.se/pc-4256-304-bensin-kemiskt-ren.as...

Den duger jättefint till att göra rent med. Ta ett kaffefilter och gör rent både kylaren och själva CPUn från gammal pasta innan du applicerar ny. Så ska det inte vara några problem. Och hade du inte haft pasta så hade datorn stängt av sig eftersom den hade överhettad sig direkt annars.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

@ Xyborg - Det låter bra , det står dock att den här är mycket brandfarligt och det blir ju varmt inne i chassit , tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

Jag hade inte brytt mig om din temp alls faktiskt, inte när den är så klockad. Men klart det kan vara bra att byta pastan istället för att vänta tills det blir problem. Jag kör aceton och vanliga tops för att plocka bort gammal pasta och det har alltid funkat alldeles utmärkt.

Mitt tips bara är att vicka kylaren motsols/medsols lite försiktigt när du plockar bort den då den gamla pastan kan ha klistrat fast ganska ordentligt. Om du bara drar uppåt så kan processorn hänga med och således kan något gå sönder.

Kolla lite youtube innan när folk lägger på ny pasta och monterar kylaren så du är förberedd. Jag kör på tekniken med en liten prick i mitten bara och sedan trycka på kylaren.

Permalänk

Det går fint att använda kemisk bensin, den avdunstar fort och så varmt blir det aldrig så att det blir en brandrisk. Så de är bara att tuta och köra

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Primo Psu: EVGA G2 750W Mb: Asus Sabertooth P67 Cpu: I7 2600K Cpu-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo Gpu: GTX 660 SLI Minne: Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE SSD: Crucial MX100 256gb HDD: Seagate Barracuda 3tb

Permalänk
Medlem

Jag använder personligen aceton. Tops fungerar bra till grovrengöring, den sista finputsningen görs lättast med ett kaffefilter.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Det är ingen fara med dina temperaturer och byta kylpasta är inte heller nödvändigt om de inte använt en pasta från tidigt 80 tal men eftersom din temperaturer är ok så tror jag inte det. If it ain´t broke don´t fix it...

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

@ Xyborg - Det låter bra , det står dock att den här är mycket brandfarligt och det blir ju varmt inne i chassit , tänker jag fel?

så länge du inte tömmer hela flaskan rakt ner på moderkortet utan tar några droppar bensin /t-röd på kaffefiltret så funkar det bra.
sen gnuggar du bara lite tills allt är på pappret.

dra ut strömmen innan du öppnar datorn. ta inte bort processorn utan låt den sitta i sin socket

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Tack alla för alla tips!

Permalänk
Inaktiv

saken är ju att tex aceton avdunstar, so inga problem !