Z97 vs X99. Prestanda jämförelse i spel.

Permalänk

Z97 vs X99. Prestanda jämförelse i spel.

Tanken är att (möjligen) köpa ett X99 system om prestandan i spel är betydligt bättre.

En fråga till er som har ett X99 system. Det handlar endast om prestanda i spel!

Har som avsikt att ha en duel med en kille på ett gaming forum, 4790k (5.1Ghz) vs 5820k ( 4.5Ghz). Vi har tillsammans tänkt jämföra prestanda på ett antal spel för skojs skull. Min motivering till varför jag kommer ha bättre prestanda är att dom flesta spelen inte använder sig utav fler än 4 cores om ens det. Spel som använder sig utav 4 cores+ flitigt är ytterst få. BF4 etc, ett fåtal helt enkelt.

Han påstår att eftersom han har fler cores så arbetar applikationen bättre. Självfallet gör det de, men inte på spel anser jag.

Dom flesta spelen använder ett core mycket och andra mindre, därför tror jag att jag kommer få bättre fps eftersom jag har bättre single core performance.

Båda har Gtx 780 sli.

Dela gärna med er utav era erfarenheter och tankar kring detta.

Tack!

Permalänk
Medlem

Så länge processorn inte flaskar grafikkortet gör inte en starkare prolle någon skillnad. Bakgrundsprogram kan köras på snabbare med två extra kärnor dock.
Här är bra video som förklarar hur fler kärnor gör bättre jobb med spel samt annat samtidigt: https://www.youtube.com/watch?v=-GgDZKGA89I

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Inofficiell ambassadör

http://www.sweclockers.com/recension/19191-intel-core-i7-5960...

Tadaa! Finns i dagsläget i princip inget spel som tjänar på fler än 4 kärnor. Stark singeltrådsprestanda med hög frekvens och IPC är kung.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Har sett tester i BF4 dör sexkärnigt lönar sig. Men det var med många fps.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Xyborg:

http://www.sweclockers.com/recension/19191-intel-core-i7-5960...

Tadaa! Finns i dagsläget i princip inget spel som tjänar på fler än 4 kärnor. Stark singeltrådsprestanda med hög frekvens och IPC är kung.

Ja sen får man ju kolla på flera test helst.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag kan inte läsa dom undre testen med dom övre är ju helt irrelevant då 4790K inte är med. En 4790K i 5Ghz lär ha fått likvärdiga siffor där.

Permalänk

Har läst mycket om det här nu och det verkar som dom flesta håller med om att single core performance är viktigast. Det blir väl fler spel som kommer nyttja mer än 4 cores flitigt i framtiden.

Tack för ert svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Jag kan inte läsa dom undre testen med dom övre är ju helt irrelevant då 4790K inte är med. En 4790K i 5Ghz lär ha fått likvärdiga siffor där.

Högerklicka och kopiera bildens url då...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Högerklicka och kopiera bildens url då...

Tack! x99 var bättre i BF4 multiplayer. Multiplayer är väll endå det viktiga.