Hjälp av få tillgång till switch via console

Permalänk

Hjälp av få tillgång till switch via console

Hej!
Jo det är så att jag sitter här på natten och kom på att jag har en äldre 3Com Superstack 4266t switch där jag måste komma in i CLI för att kunna blåsa hela skiten. Finns ingen hardware reset knapp på den och så kan jag inte komma in i den för att göra just detta genom internet porten på den.

Införskaffade mig då en Seriell to Ethernet kabel:

som jag nu har kopplat in seriell i switchen och satt in ethernet änden in i datorn och försökt få en connection i PuTTy och i Tera Term med inställningarna,

38400 baud rate
no parity
8 data bits
1 stop bit

och

19,200 baud rate
no parity
8 data bits
1 stop bit

Får självklart unable to open port.. Då slog det mig att jag kanske behöver någon adapter av något slag? Men vilken? Läst lite om någon seriell nollmodemkabel som behövs på dessa switchar men inte förstått mig på. Vad för exakta grejer behöver jag köpa på mig?
Har gjort detta 2 gånger med routrar men det var så länge sedan så jag glömt av.

Tack

Permalänk
Medlem

http://www.aten.com/products/productItem.php?model_no=UC232A

jag har en sådan, sedan är det bara kolla i enhetshanteraren vilken COM port den kör och öppna med "Serial" connection i putty

du behöver endast den om du inte har en serial kontakt i din dator

enligt manualen är det följande inställningar som du ska köra:

19,200 baud

8 data bits

no parity

1 stop bit

no hardware flow control

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR_FREDDY50:

jag nu har kopplat in seriell i switchen och satt in ethernet änden in i datorn

Normalt så kopplas sladden in tvärtom, switchen/routern har en consoleport med RJ45 och din dator har en DB9.
Är säker på att din dator har en serieport med RJ45 uttag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR_FREDDY50:

Hej!
Jo det är så att jag sitter här på natten och kom på att jag har en äldre 3Com Superstack 4266t switch där jag måste komma in i CLI för att kunna blåsa hela skiten. Finns ingen hardware reset knapp på den och så kan jag inte komma in i den för att göra just detta genom internet porten på den.

Införskaffade mig då en Seriell to Ethernet kabel: https://learningnetwork.cisco.com/servlet/JiveServlet/showIma...
som jag nu har kopplat in seriell i switchen och satt in ethernet änden in i datorn och försökt få en connection i PuTTy och i Tera Term med inställningarna,

38400 baud rate
no parity
8 data bits
1 stop bit

och

19,200 baud rate
no parity
8 data bits
1 stop bit

Får självklart unable to open port.. Då slog det mig att jag kanske behöver någon adapter av något slag? Men vilken? Läst lite om någon seriell nollmodemkabel som behövs på dessa switchar men inte förstått mig på. Vad för exakta grejer behöver jag köpa på mig?
Har gjort detta 2 gånger med routrar men det var så länge sedan så jag glömt av.

Tack

Du har satt kabeln åt fel håll, du ska ha seriell i datorn och ethernet i consoleporten. Har du en nyare dator så är det inte säkert att du har en com port på moderkortet. Då kan det finnas en intern port som du måste köpa en kabel med en com port som man kan sätta bak i en av slotsen. On du inte har sådan så kan du köpa ett PCI/pcie kort.

(Reserverar mig för att ha helt fel och någon får gärna rätta mig. Detta är i alla fall så vi har gjort i skolan. Detta kan ju va helt fel, men det har funkat i alla fall)

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: madtop kom med bättre svar

Permalänk
Rekordmedlem

Det där är en Cisco konsolkabel.
3comswitchen verkar ju ha en vanlig DB9, RS 232 serieport om jag fick upp rätt bild när jag sökte på den, i så fall ska du ha en vanlig seriekabel till datorn och det faktum att du verkar ha koppla Ciscokabeln baklänges tyder ju på att det är en DB 9 på switchen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Du har satt kabeln åt fel håll, du ska ha seriell i datorn och ethernet i consoleporten. Har du en nyare dator så är det inte säkert att du har en com port på moderkortet. Då kan det finnas en intern port som du måste köpa en kabel med en com port som man kan sätta bak i en av slotsen. On du inte har sådan så kan du köpa ett PCI/pcie kort.

(Reserverar mig för att ha helt fel och någon får gärna rätta mig. Detta är i alla fall så vi har gjort i skolan. Detta kan ju va helt fel, men det har funkat i alla fall)

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: madtop kom med bättre svar

Precis, kabeln åt fel håll. Eller också köper du en USB-serial adapter. Den har en 9 polig dsub i änden där du kopplar in dig med en nollmodemkabel eller någon liknande!

Permalänk
Medlem

Eftersom du får "unable to open serial port" är det putty som inte hittar den valda com-porten i datorn. I ditt fall verkar du inte ha någon comport eftersom du försöker använda en Cisco konsoll-kabel och koppla i datorns nätverksport.

Du behöver en USB->seriell omvandlare, eller rota fram en gammal dator. Sedan en nollmodemskabel mellan switchen och com-porten.

Kolla i enhetshanteraren vilken com-port din USB-seriell adapter fått och ställ in i putty. Har du en dator med com-port på moderkort är det i princip alltid com1 som gäller.

Permalänk

Tack för svaren!

Så det jag behöver köpa istället är
1x sån här http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...
1x sån här http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Om jag köper detta och kopplar in, går in i enhetshanteraren och ser vilken com-port den ligger på och ställer in det med de inställningarna ovan som står i manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR_FREDDY50:

Tack för svaren!

Så det jag behöver köpa istället är
1x sån här http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...
1x sån här http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Om jag köper detta och kopplar in, går in i enhetshanteraren och ser vilken com-port den ligger på och ställer in det med de inställningarna ovan som står i manualen.

Jo det borde fungera. Eventuellt behövs en drivrutin för usb-serielladaptern också.

Permalänk

Tack ni alla!

Ska försöka att börja om och göra rätt från början.

EDIT: Det funkade med dem kablarna!