Permalänk
Medlem

Jag tror jag har för lite minne.

Köpte mig en begagnad dator, den används främst för photoshop och lightroom
men även en del till spel, fast bildbehandling är prio.

Spel och sånt flyter jättebra på max men när jag bildbehandlar så tycker jag att
det går lite segare än jag trott ibland när jag kör tunga filter och sånt.

Moderkortet är ett http://www.asus.com/se/Motherboards/MAXIMUS_VI_HERO/

Om jag fattat bilden rätt kan jag köpa 4st minnen och stoppa i(?)

Kollade vad som satt i nu, det var 2st 4gb DDR3-1600 clock 800Mhz

Vad ska jag stoppa i för att få lite mer fart? Klarar moderkortet snabbare minnen, och hur mycket kan/bör jag stoppa i?

Maxbudget ca. 2k om det krävs för att få mer flyt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iamasil:

Köpte mig en begagnad dator, den används främst för photoshop och lightroom
men även en del till spel, fast bildbehandling är prio.

Spel och sånt flyter jättebra på max men när jag bildbehandlar så tycker jag att
det går lite segare än jag trott ibland när jag kör tunga filter och sånt.

Moderkortet är ett http://www.asus.com/se/Motherboards/MAXIMUS_VI_HERO/

Om jag fattat bilden rätt kan jag köpa 4st minnen och stoppa i(?)

Kollade vad som satt i nu, det var 2st 4gb DDR3-1600 clock 800Mhz

Vad ska jag stoppa i för att få lite mer fart? Klarar moderkortet snabbare minnen, och hur mycket kan/bör jag stoppa i?

Maxbudget ca. 2k om det krävs för att få mer flyt.

Vilken cpu har du?

Sen räcker det om du köper 2 likadana minnen till så du får 16gb totalt.
Att det står 800MHz beror på att det DDR (Dual Data Rate), men det är viktigt att du aktiverar XMP i bios så att dom kör i 1600MHz och inte 1333 som är standard.

Permalänk
Medlem

Ok tack för svar.

Jag har en i5-4670k 3400MHz

Jag funderar på 32gb nu när jag tänkt efter, köpa en minnessticka nu och en till nästa månad.

Jag såg även att det fanns 2400MHz minnen, är det värt att skaffa sådana och klarar mitt moderkort att köra sådana?

Och ju lägre CL desto bättre, har jag fattar rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iamasil:

Ok tack för svar.

Jag har en i5-4670k 3400MHz

Jag funderar på 32gb nu när jag tänkt efter, köpa en minnessticka nu och en till nästa månad.

Jag såg även att det fanns 2400MHz minnen, är det värt att skaffa sådana och klarar mitt moderkort att köra sådana?

Och ju lägre CL desto bättre, har jag fattar rätt?

Ja ditt moderkort bör klara 2400 minne, MEN man skall inte blanda olika minnestyper.
Visst är det bra med så CL som möjligt, men det spelar ingen större roll i sammanhanget ändå.

I ditt fall är det viktigare med mängden minne än snabbheten på minnena.
Skalla du ha 32gb bör du byta ut båda stickorna du har och då blir det betydligt dyrare.

Permalänk
Medlem

Ok jag beställer dessa https://www.dustinhome.se/product/5010746069/vengeance-pro-se...

det blir bra va eller har någon några invändningar?

Sen köper jag samma pack igen nästa månad så det blir 32gb.

Kommer redigera film framöver, så mer minne känns smart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iamasil:

Ok jag beställer dessa https://www.dustinhome.se/product/5010746069/vengeance-pro-se...

det blir bra va eller har någon några invändningar?

Sen köper jag samma pack igen nästa månad så det blir 32gb.

Kommer redigera film framöver, så mer minne känns smart.

Kör på det.
Du kan ju sälja dina gamla minnen här

Permalänk
Medlem
Skrivet av iamasil:

Ok jag beställer dessa https://www.dustinhome.se/product/5010746069/vengeance-pro-se...

det blir bra va eller har någon några invändningar?

Sen köper jag samma pack igen nästa månad så det blir 32gb.

Kommer redigera film framöver, så mer minne känns smart.

Vilka har du nu?
Länka gärna..

Edit:
Det du skall tänka på är att kanske inte ha för höga minne om du vill byta kylare sedan och använder alla minnesplatserna.

T.ex. någon av dessa, CL 9 eller 10 spelar ingen roll eftersom du inte kommer märka någon skillnad.
https://www.dustinhome.se/product/5010784209/hyperx-fury-blac...
https://www.dustinhome.se/product/5010660050/hyperx-pnp

Permalänk
Medlem

Kanske borde klocka upp cpu lite med. Vad har du för processorkylare?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iamasil:

Ok jag beställer dessa https://www.dustinhome.se/product/5010746069/vengeance-pro-se...

det blir bra va eller har någon några invändningar?

Sen köper jag samma pack igen nästa månad så det blir 32gb.

Kommer redigera film framöver, så mer minne känns smart.

Kolla först så minnena får plats. Så dom inte tar i CPU-kylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Kanske borde klocka upp cpu lite med. Vad har du för processorkylare?

Tycker du? Är det inte krångligt, och kan den inte gå sönder?

Jag kan egentligen ingenting om datorer vill inte paja den, köpte denna av mitt ex. men rätt smart så förstår om
någon förklarar haha

Kollade kylare det står cooler master på den, stor grej med fläkt på.

Citat:

Kolla först så minnena får plats. Så dom inte tar i CPU-kylaren

Öppnade och kikade, dom som sitter i just nu sitter på plats 1 och 3 och det är väl just plats ett som kan vara den krångliga?
Mao. bara tuta och köra med plats 2 och 4

OM jag skulle köpa 2x4 istället så jag landar på 16 totalt måste jag då ha EXAKT samma minnen som sitter i? Eller går det med vilka som helst?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av iamasil:

Tycker du? Är det inte krångligt, och kan den inte gå sönder?

Jag kan egentligen ingenting om datorer vill inte paja den, köpte denna av mitt ex. men rätt smart så förstår om
någon förklarar haha

Kollade kylare det står cooler master på den, stor grej med fläkt på.

Öppnade och kikade, dom som sitter i just nu sitter på plats 1 och 3 och det är väl just plats ett som kan vara den krångliga?
Mao. bara tuta och köra med plats 2 och 4

OM jag skulle köpa 2x4 istället så jag landar på 16 totalt måste jag då ha EXAKT samma minnen som sitter i? Eller går det med vilka som helst?

kolla även så att ditt windows stödjer mer än 16GB om du tänker köpa till 16GB till. har du windows home premium så kan du bara ha 16 GB ram och mer än det kommer inte användas. (Dvs om du har windows 7)

källa och lite mer info: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366...

och du ska ha så lika minnen som möjligt.

och du kan göra sönder din processor om du inte vet vad du håller på med när du överklockar, men moderkortet KAN ha egen funktion som klockar upp den till 4.2 GHz automatiskt utan att du behöver pilla runt i BIOS.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

kolla även så att ditt windows stödjer mer än 16GB om du tänker köpa till 16GB till. har du windows home premium så kan du bara ha 16 GB ram och mer än det kommer inte användas. (Dvs om du har windows 7)

källa och lite mer info: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366...

och du ska ha så lika minnen som möjligt.

och du kan göra sönder din processor om du inte vet vad du håller på med när du överklockar, men moderkortet KAN ha egen funktion som klockar upp den till 4.2 GHz automatiskt utan att du behöver pilla runt i BIOS.

Ja jag kör windows 7, gud vad allt ska vara krångligt. Men antar att det enklaste och billigaste blir att köpa två st 4GB och köra med 16GB då.
Det kanske räcker. Och ja jag tittade i BIOS och det stog något om 4.2GHz Turbo mode. Är det något som slås på automatiskt när det behövs då menar du?

Börjar bli lite fundersam om mit ex lurade mig. Men kollade upp när jag skulle köpa och det verkade vara en bra dator. Hmhm :/

Permalänk
Medlem

Ontopic så räcker nog 16 GB. Blir bra mycket skillnad mot 8.

Överklockar tror jag inte du behöver om du inte märker av någon flaskning (4.2 ghz knappen kan du ju alltid testa).

Redigerat bort svar på trams
Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ontopic så räcker nog 16 GB. Blir bra mycket skillnad mot 8.

Överklockar tror jag inte du behöver om du inte märker av någon flaskning (4.2 ghz knappen kan du ju alltid testa).

Det är en knapp alltså, vart sitter den? Pratar vi om en fysisk knapp eller någon inställning i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iamasil:

Det är en knapp alltså, vart sitter den? Pratar vi om en fysisk knapp eller någon inställning i BIOS?

Det är i UEFI du överklockar. Bios används bara på äldre moderkort än Haswell/ Z87 chipset.
Förresten är dessa ramminnen värda en titt.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av iamasil:

Ja jag kör windows 7, gud vad allt ska vara krångligt. Men antar att det enklaste och billigaste blir att köpa två st 4GB och köra med 16GB då.
Det kanske räcker. Och ja jag tittade i BIOS och det stog något om 4.2GHz Turbo mode. Är det något som slås på automatiskt när det behövs då menar du?

Börjar bli lite fundersam om mit ex lurade mig. Men kollade upp när jag skulle köpa och det verkade vara en bra dator. Hmhm :/

Jodå det är bra grejor, tror inte du behöver vara orolig.

Skrivet av iamasil:

Det är en knapp alltså, vart sitter den? Pratar vi om en fysisk knapp eller någon inställning i BIOS?

Nä det är ingen knapp, datorn går automatiskt upp i den hastigheten när den behöver det.
Du behöver heller inte överklocka ytterligare.

Dom sakerna du håller på med (photoshop och lightroom) kräver mycket minne, det är därför mängden är viktigare än hastigheten på minne, 16GB borde dock räcka.

Permalänk
Medlem

Denna tråden har verkligen blivit krånglig för en nybörjare ser jag.
Jag tror din processor går upp till 4,2ghz av sig själv när det behövs. Vilket räcjer gott och väl. Ramminne hade jag med tyckt 16gb räcker som någon sa tidigare. Kör på två lika minnen som du har.
Du behöver windows x64 för att kunna använda mer raminne. Ingen verkar nämnt det än utan nån sa vara win7. Du behöver win7 x64 vilket du ser om du har i systemhanteraren eller något. Högerklicka på den här datorn och väl typ egenskaper.
Däremot hade nog en SSD hjälpt med hastigheter på alla sätt med. Du har inte nämnt om du har det. Vet du?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Denna tråden har verkligen blivit krånglig för en nybörjare ser jag.
Jag tror din processor går upp till 4,2ghz av sig själv när det behövs. Vilket räcjer gott och väl. Ramminne hade jag med tyckt 16gb räcker som någon sa tidigare. Kör på två lika minnen som du har.
Du behöver windows x64 för att kunna använda mer raminne. Ingen verkar nämnt det än utan nån sa vara win7. Du behöver win7 x64 vilket du ser om du har i systemhanteraren eller något. Högerklicka på den här datorn och väl typ egenskaper.
Däremot hade nog en SSD hjälpt med hastigheter på alla sätt med. Du har inte nämnt om du har det. Vet du?

Men nu krånglar du ju till det lite mer

Eftersom han redan har 8gb ram är det ganska självklart att han redan har ett x64 OS, gränsen för ett x86 går på 4gb.
Men sen har win7 andra gränser i sitt x64 beroende på vilken version man har.
Home basic max 8gb
Home premium max 16gb
Pro, Enterprise, Ultimate 192gb
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Men nu krånglar du ju till det lite mer.

Eftersom han redan har 8gb ram är det ganska självklart att han redan har ett x64 OS, gränsen för ett x86 går på 4gb.
Men sen har win7 andra gränser i sitt x64 beroende på vilken version man har.
Home basic max 8gb
Home premium max 16gb
Pro, Enterprise, Ultimate 192gb
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366...

givetvis. Glömde att han redan gått över gränsen för x64 ( är väl 3gb)
Glöm den delen bara dubbla ramstickorna.

det där med olika versioner visste jag inte. Alltid använt ultimate själv och kör med 32gb.
Hur som helst har han allt han borde veta nu med 2 senaste posterna förutom om han inte har SSD och vill fundera på att skaffa det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

givetvis. Glömde att han redan gått över gränsen för x64 ( är väl 3gb)
Glöm den delen bara dubbla ramstickorna.

det där med olika versioner visste jag inte. Alltid använt ultimate själv och kör med 32gb.
Hur som helst har han allt han borde veta nu med 2 senaste posterna förutom om han inte har SSD och vill fundera på att skaffa det.

Som du kan se på länken anger dom 4gb för x86, men det är sanning med modifikation, mängden minne som anges är den totala mängden minne som kan adresseras vilket inkluderar minnet på grafikkortet.

Nu kommer jag inte ihåg om förhållandet mellan ram och grafikkortets minnesmängd är konstant eller rörligt så att det förändras med mängden minne på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Som du kan se på länken anger dom 4gb för x86, men det är sanning med modifikation, mängden minne som anges är den totala mängden minne som kan adresseras vilket inkluderar minnet på grafikkortet.

Nu kommer jag inte ihåg om förhållandet mellan ram och grafikkortets minnesmängd är konstant eller rörligt så att det förändras med mängden minne på grafikkortet.

Japp men nu börjar vi röra om för mycket här

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Denna tråden har verkligen blivit krånglig för en nybörjare ser jag.
Jag tror din processor går upp till 4,2ghz av sig själv när det behövs. Vilket räcjer gott och väl. Ramminne hade jag med tyckt 16gb räcker som någon sa tidigare. Kör på två lika minnen som du har.
Du behöver windows x64 för att kunna använda mer raminne. Ingen verkar nämnt det än utan nån sa vara win7. Du behöver win7 x64 vilket du ser om du har i systemhanteraren eller något. Högerklicka på den här datorn och väl typ egenskaper.
Däremot hade nog en SSD hjälpt med hastigheter på alla sätt med. Du har inte nämnt om du har det. Vet du?

Ok jag har kollat nu det är windows x64 jag har så då kan jag ha mer minne alltså, fast nu har många sagt att 16 räcker så jag tänker testa det

OM det skulle bli för lite med 16 sen när jag börjar med film kan jag då sätta dom större minnena i slot 2 och 4, läste någonstans att man skulle ha
dom största i slot 1 och 3 men som det såg ut måste jag plocka bort kylaren för att byta ut det som sitter i slot 1 såg iallafall väldigt trångt och läskigt ut.

SSD har jag. Och läste även igår att photoshop kan använda sig av grafikkortet, jag har ett NVIDIA GeForce GTX 780 3072 MBytes of GDDR5 SDRAM
som jag ska försöka få photoshop att använda sig av idag är det kortet ok för photoshop? Då har jag ju 3GB där med.

Tack alla förresten, verkligen hjälpt mig massor börjar förstå lite nu

Permalänk
Medlem

Glöm inte kolla mcallans post om vilken version av operativsystemet du har med. Home basic eller ultimate osv.
helst vill du ha 4 likadana ramstickor så det där du läst om olika berende på storlekar i olika slots, glöm det. Du ska bara kolla så de får plata i slotsen nörmast din kylare sen köpa 2 likadana som matchar och trycka i de andra slotsen. Sen har du SSD occh ett bra grafikkort. Du borde ha allt hårdvarumässigt som krävs. Om det fortfarande inte flyter bra nog så är drt dags att kolla på mjukvaru tweaks och optimera mera. Finns ett par enkla guider om det men börja med att fixa ram.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Glöm inte kolla mcallans post om vilken version av operativsystemet du har med. Home basic eller ultimate osv.
helst vill du ha 4 likadana ramstickor så det där du läst om olika berende på storlekar i olika slots, glöm det. Du ska bara kolla så de får plata i slotsen nörmast din kylare sen köpa 2 likadana som matchar och trycka i de andra slotsen. Sen har du SSD occh ett bra grafikkort. Du borde ha allt hårdvarumässigt som krävs. Om det fortfarande inte flyter bra nog så är drt dags att kolla på mjukvaru tweaks och optimera mera. Finns ett par enkla guider om det men börja med att fixa ram.

Microsoft Windows 7 Ultimate (x64) Build 7601 står det så det verkar inte vara några problem. Men jag fick inte med någon skiva av honom så
jag tror det är en piratkopia så skulle iallafall köpe ett. Vilket windows rekommenderar du? Min vän har sagt att windows 8 är krångligt att använda.

Det måste vara minnet för det kommer efter ett tag när jag använder med filter och iblnd klagar på att det inte finns nog med ram, det är därför jag varit lite orolig att 16Gb skulle vara för lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iamasil:

Microsoft Windows 7 Ultimate (x64) Build 7601 står det så det verkar inte vara några problem. Men jag fick inte med någon skiva av honom så
jag tror det är en piratkopia så skulle iallafall köpe ett. Vilket windows rekommenderar du? Min vän har sagt att windows 8 är krångligt att använda.

Det måste vara minnet för det kommer efter ett tag när jag använder med filter och iblnd klagar på att det inte finns nog med ram, det är därför jag varit lite orolig att 16Gb skulle vara för lite.

Vet inte varför du tror det är piratkopierat men kan du köra windows update och det står aktiverat längst ner på sidan ( där du kollsr windows versionen) så brukar det vara lungt. Windows måste inte komma med cd skiva numera.

om du är bekväm med det dör windows så skulle jag inte hoppa till win8. Det finns för och nackdelar med allt och det finns de som kommer säga att win8 är vad du borde köra och andra som avråder. Men du verkar inte vara en väldigt avancerad användare så varför ge sig in i ett operativssystem byte som du inte behöver. Win7 funkar utmärkt.

dessutom kommer nya windows snart så hoppar du till win8 nu bör du förbreda dig för ytterligare ett byte till snart.
jag tycker varjefall stanna där du är bekväm nu tills misslyckandet win8 inte är enda alternativet. Nösta windows kommer vara myckey mycket bättre.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Vet inte varför du tror det är piratkopierat men kan du köra windows update och det står aktiverat längst ner på sidan ( där du kollsr windows versionen) så brukar det vara lungt. Windows måste inte komma med cd skiva numera.

om du är bekväm med det dör windows så skulle jag inte hoppa till win8. Det finns för och nackdelar med allt och det finns de som kommer säga att win8 är vad du borde köra och andra som avråder. Men du verkar inte vara en väldigt avancerad användare så varför ge sig in i ett operativssystem byte som du inte behöver. Win7 funkar utmärkt.

dessutom kommer nya windows snart så hoppar du till win8 nu bör du förbreda dig för ytterligare ett byte till snart.
jag tycker varjefall stanna där du är bekväm nu tills misslyckandet win8 inte är enda alternativet. Nösta windows kommer vara myckey mycket bättre.

Ok tack. Ja det står activated. Vad bra!