Permalänk
Medlem

970 flaskhals???

Hej

Är sugen på att köpa ett 970 men har hört att med mitt moderkort så kan det flaskhalsas??? är detta sant?
https://www.komplett.se/msi-b85m-e45-socket-1150/794115

jag har också i7 4770, och 8 gb ram

Permalänk
Medlem

Nej då.

En stock i7-4770 klarar ett 970 utan problem, ditt moderkort har även ett pci-express 3.0. Så det är inga problem att köra ett 970 för dig som det ser ut nu.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6Ghz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Nej, ett 970 har inga problem att drivas fult ut med en 4770. Det som ditt moderkort kan ställa till med är att du inte kan överklocka processorn. Det kan vara ett problem om du tänkt köra med ett ännu kraftigare grafikkort i framtiden, eftersom processorn då kan flaska (alltså hålla tillbaka) ett väldigt kraftigt grafikkort. . Men för ett 970 - ungefär lika starkt som ett 780 - så kommer det inte vara några problem alls.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Hej

Är sugen på att köpa ett 970 men har hört att med mitt moderkort så kan det flaskhalsas??? är detta sant?
https://www.komplett.se/msi-b85m-e45-socket-1150/794115

jag har också i7 4770, och 8 gb ram

"1 x PCIe 3.0 x16 "
Ser inget problem som skulle innebära att kortet skulle flaska.

Det folk menar är nog snarare att du inte kan överklocka processorn på det kortet och att
processorn då till slut kommer flaska ett för starkt grafikkort.

Permalänk
Medlem

så är processorn för svag??? eller är det om några år???

Permalänk
Medlem

Alltså om ett 2500k inte hade flaskat ett 970 tror jag knappast att ett 4770 men den senaste arkitekturen skulle kunna flaska!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

så är processorn för svag??? eller är det om några år???

Nej oroa dig inte. Du kommer ha en stark dator utan någon större flaskhals Köp på!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Foxmaner:

Hej

Är sugen på att köpa ett 970 men har hört att med mitt moderkort så kan det flaskhalsas??? är detta sant?
https://www.komplett.se/msi-b85m-e45-socket-1150/794115

jag har också i7 4770, och 8 gb ram

Du menar alltså på allvar att den iss senaste CPU:n på marknaden skulle flaska ett ensamt grafikkort?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du menar alltså på allvar att den iss senaste CPU:n på marknaden skulle flaska ett ensamt grafikkort?

det är ju det dom säger.....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Foxmaner:

det är ju det dom säger.....

Vem är dem? Det kan vara lite flask om du ska ha två eller fler grafikkort men ett är inget problem med denna CPU.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

det är ju det dom säger.....

Känns som att du får länka något från "dom" Du ska inte ha några problem nämligen

Permalänk
Medlem

ok. Men frågan var igentligen moderkortet som jag har hört att det kan flaska

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Foxmaner:

ok. Men frågan var igentligen moderkortet som jag har hört att det kan flaska

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nej flaskning kommer inte att bli ett problem med den processorn och moderkortet. Visst det kan flaska lite på vissa kartor i BF4 men fps kommer ändå att vara hög så det är inget problem.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

ok. Men frågan var igentligen moderkortet som jag har hört att det kan flaska

Moderkort i sig kan inte "flaska", det sköter ju inga beräkningar
Jag har själv ett sämre moderkort med pci-e 2.0 och har inga problem.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att kunna läsa den utan förstoringsglas framför skärmen

edit:
Så ja, nu blev det bättre när det kom en länk quoten

Permalänk
Medlem

ok för jag var inte så rädd för cpu:n då den är väldigt bra (enligt mig) men det var just moderkortet. skönt att höra att det inte kommer flaska

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Nej flaskning kommer inte att bli ett problem med den processorn och moderkortet. Visst det kan flaska lite på vissa kartor i BF4 men fps kommer ändå att vara hög så det är inget problem.

vad är det då som kommer att flaska???

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Foxmaner:

vad är det då som kommer att flaska???

Detta är inte flaskning utan är systemet som i ditt fall bra overall, är det isf spelet som är för krävande i vissa situationer, men det är inte samma sak som bottlenecking.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

vad är det då som kommer att flaska???

Antingen är det grafikkortet som flaskar eller så är det processorn som flaskar. Det man oftast menar med att det inte flaskar är att det är grafikkortet som flaskar. Detta är vad man normalt vill ska vara fallet. I ditt fall kommer grafikkortat att flaska för det mesta men vid vissa tillfällen kan processorn flaska lite.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Detta är inte flaskning utan är systemet som i ditt fall bra overall, är det isf spelet som är för krävande i vissa situationer, men det är inte samma sak som bottlenecking.

Det är det väl? Bottleneck/flaskning eller vilken term man väljer är ju att ena komponenten drar ner totala möjliga prestandan. I stort sätt sker flaskning hela tiden då det alltid kommer vara någon komponent som flaskar på något sätt hur än man vrider på det.

Slänger man in 2500k och byter mot 4770k och får bättre prestanda i ett spel eller program så flaskar ju den komponenten i just det programmet/spelet.

Slänger man in 5960X istället för en 4770k och får bättre prestanda så gäller det fortfarande då grafikkortet kan sträcka på sina ben mer och leverera högre framerate i ett spel exempelvis.

Likaså kan väl en 5960X flaska i andra fall där en Xeon/Opteron/Sparc på 20-200 kärnor gör jobbet bättre. Dock så blir ju inte att den flaskar grafikkortet i desa fall.

Kontentan blir, hur mycket x komponent flaskar (drar ner möjliga prestanda) och i vilket fall/användningsområde och inte om den gör det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Hej

Är sugen på att köpa ett 970 men har hört att med mitt moderkort så kan det flaskhalsas??? är detta sant?
https://www.komplett.se/msi-b85m-e45-socket-1150/794115

jag har också i7 4770, och 8 gb ram

sålänge ditt moderkort har PCI-E 2.0 x8 kommer det inte flaska ihop med ett single GTX 970, däremot kan du inte överklocka processorn på B85 chipsetet men du har en rätt kraftfull i7a så inget och oroa sig över

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Commander:

Det är det väl? Bottleneck/flaskning eller vilken term man väljer är ju att ena komponenten drar ner totala möjliga prestandan. I stort sätt sker flaskning hela tiden då det alltid kommer vara någon komponent som flaskar på något sätt hur än man vrider på det.

Slänger man in 2500k och byter mot 4770k och får bättre prestanda i ett spel eller program så flaskar ju den komponenten i just det programmet/spelet.

Slänger man in 5960X istället för en 4770k och får bättre prestanda så gäller det fortfarande då grafikkortet kan sträcka på sina ben mer och leverera högre framerate i ett spel exempelvis.

Likaså kan väl en 5960X flaska i andra fall där en Xeon/Opteron/Sparc på 20-200 kärnor gör jobbet bättre. Dock så blir ju inte att den flaskar grafikkortet i desa fall.

Kontentan blir, hur mycket x komponent flaskar (drar ner möjliga prestanda) och i vilket fall/användningsområde och inte om den gör det.

Naturligt kan man hårdra detta till vansinne, men vad som är vad är ju upp till mitt eller ditt tycke. Det lär ju finnas värre flaskningar än TS kommande burk. Men kan vi iaf säga att hans burk är någorlunda i balans?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Naturligt kan man hårdra detta till vansinne, men vad som är vad är ju upp till mitt eller ditt tycke. Det lär ju finnas värre flaskningar än TS kommande burk. Men kan vi iaf säga att hans burk är någorlunda i balans?

Oja

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Det är det väl? Bottleneck/flaskning eller vilken term man väljer är ju att ena komponenten drar ner totala möjliga prestandan. I stort sätt sker flaskning hela tiden då det alltid kommer vara någon komponent som flaskar på något sätt hur än man vrider på det.

Slänger man in 2500k och byter mot 4770k och får bättre prestanda i ett spel eller program så flaskar ju den komponenten i just det programmet/spelet.

Fel.

Det är skillnad på om en komponent förhöjer prestandan med sin prestanda eller om den rakt av förhindrar prestanda från andra komponenter så de inte nyttjas fullt ut.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Fel.

Det är skillnad på om en komponent förhöjer prestandan med sin prestanda eller om den rakt av förhindrar prestanda från andra komponenter så de inte nyttjas fullt ut.

Du missförstår vad jag skrev och det med all rätt då jag skrev fel i den meningen nu när jag läser det.

"Slänger man in 2500k och byter mot 4770k och får bättre prestanda i ett spel eller program så flaskar ju den komponenten i just det programmet/spelet. "

bör vara:

Slänger man in 2500k och byter mot 4770k och får bättre prestanda i ett spel eller program så flaskar ju 2500k i just det programmet/spelet.

Men läser du hela inlägget så bör du förstå vad jag försöker komma till d.v.s. att en komponent alltid flaskar och frågan är bara hur mycket denna gör detta vilket jag skrev som sammanfattning:

Kontentan blir, hur mycket x komponent flaskar (drar ner möjliga prestanda) och i vilket fall/användningsområde och inte om den gör det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

vad är det då som kommer att flaska???

Jag är lite osäker nu, men har du klart för dig vad som menas med att flaska?

För det som nämns i tråden är att ditt moderkort inte kommer flaska alls. Vilket var din fråga.

När det kommer till CPU/GPU så kommer ju någon av dessa komponenter (i ett idealt fall) att köra på 100% medan den andra inte belastas lika hårt, den komponenten som körs till 100% flaskar då den andra komponenten.

I ditt fall är du då rädd att din CPU ska flaska din GPU, vilket kommer hända i vissa fall, men det är absolut inget att oroa sig för. Det man är ute efter att bygga bort är en dålig balansering mellan CPU och GPU, mao att du har en väldigt bra GPU och en bra mycket sämre CPU. Det som folk ovan säger är annars att du med ditt moderkort inte kommer kunna överklocka din CPU (vilket du annars skulle kunna göra för att öka prestandan på din CPU).

TLDR; Din rigg kommer bli fint balanserad med ett 970, kör hårt :-).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Du missförstår vad jag skrev och det med all rätt då jag skrev fel i den meningen nu när jag läser det.

"Slänger man in 2500k och byter mot 4770k och får bättre prestanda i ett spel eller program så flaskar ju den komponenten i just det programmet/spelet. "

bör vara:

Slänger man in 2500k och byter mot 4770k och får bättre prestanda i ett spel eller program så flaskar ju 2500k i just det programmet/spelet.

Men läser du hela inlägget så bör du förstå vad jag försöker komma till d.v.s. att en komponent alltid flaskar och frågan är bara hur mycket denna gör detta vilket jag skrev som sammanfattning:

Kontentan blir, hur mycket x komponent flaskar (drar ner möjliga prestanda) och i vilket fall/användningsområde och inte om den gör det.

Nej det är fel att säga att det då flaskar.

Om du med cpu 1 och grafikkort ett har bägge kan ha bägge på 100% load så är det ingen flaskning.
Om du med cpu 2 och grafikkort 1 får högre prestanda, så är det endast bättre prestanda, föregående konfiguration flaksar inte eftersom bägge komponenterna var på 100%.
Om du med cpu 3 och grafikkort 1 får 100% cpu load men endast 70% load på grafikkort, då flaskar cpu 3.

Dvs, så länge inget begränsar dina komponenter så flaskar det inte.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Nej det är fel att säga att det då flaskar.

Om du med cpu 1 och grafikkort ett har bägge kan ha bägge på 100% load så är det ingen flaskning.
Om du med cpu 2 och grafikkort 1 får högre prestanda, så är det endast bättre prestanda, föregående konfiguration flaksar inte eftersom bägge komponenterna var på 100%.
Om du med cpu 3 och grafikkort 1 får 100% cpu load men endast 70% load på grafikkort, då flaskar cpu 3.

Dvs, så länge inget begränsar dina komponenter så flaskar det inte.

Jo men om CPU 2 ger mer prestanda då flaskade CPU 1. Om det var bandbredden från RAM eller kanske PCIe eller något annat som sänkte prestandan. Thus skapade en bottleneck för systemet.

Från Wikipedia:
In engineering, it refers to a phenomenon where the performance or capacity of an entire system is limited by a single or small number of components or resources.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Jo men om CPU 2 ger mer prestanda då flaskade CPU 1. Om det var bandbredden från RAM eller kanske PCIe eller något annat som sänkte prestandan.

Från Wikipedia:
In engineering, it refers to a phenomenon where the performance or capacity of an entire system is limited by a single or small number of components or resources.

Precis, limited. I fall 1 och 2 är inte någon komponent begränsad. De andra komponenterna går i dessa fall på full fart, då är de inte begränsade. I fall 3 däremot, där gpu inte når full potential, där är cpu flaskhals.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!