Vilket 970 ska man välja?

Permalänk

Vilket 970 ska man välja?

Tjenare Sweclockers. Tänkte fråga vilket GTX 970 ni tycker att jag ska köpa? Vilket är mest prisvärt? Jag vill ha ett stabilt kort som inte kraschar och presterar bra. Hur mycket det låter är inte så jätteviktigt för mig då jag alltid kör med hörlurar på, men priset är ganska viktigt.

Tack!

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom_Bombadill:

Tjenare Sweclockers. Tänkte fråga vilket GTX 970 ni tycker att jag ska köpa? Vilket är mest prisvärt? Jag vill ha ett stabilt kort som inte kraschar och presterar bra. Hur mycket det låter är inte så jätteviktigt för mig då jag alltid kör med hörlurar på, men priset är ganska viktigt.

Tack!

Jag skulle ha tagit Gigabytes kort.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Jag skulle ha tagit Gigabytes kort.
/Lifooz

Kör på asus gtx 970 eller msi gtx 970.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Kör på asus gtx 970 eller msi gtx 970.

G1 kortet från Gigabyte presterar bättre både i stock och vid OC än Asus och MSI.

Skrivet av Lifooz:

Jag skulle ha tagit Gigabytes kort.
/Lifooz

Detta är något bättre http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809955

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

G1 kortet från Gigabyte presterar bättre både i stock och vid OC än Asus och MSI.

Håller inte med. Hur bra ett 970 presterar överklockat beror mer på vilken GPU man råkat få än på vilken tillverkare det är. Mitt första MSI fick oklockat 500 poäng mer i Graphics score i Fire Strike än mitt andra oklockat. Mitt första fick även betydligt högre poäng klockat trots samma överklockning.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

G1 kortet från Gigabyte, mest prestanda out of the box.

mvh ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Håller inte med. Hur bra ett 970 presterar överklockat beror mer på vilken GPU man råkat få än på vilken tillverkare det är. Mitt första MSI fick oklockat 500 poäng mer i Graphics score i Fire Strike än mitt andra oklockat. Mitt första fick även betydligt högre poäng klockat trots samma överklockning.

Visst beror det på den enskilda gpu'n när det gäller OC, men hittills har jag inte sett något test där G1 varit sämre än MSI och Asus korten, men jag kan ha missat något test iofs.

Men när det gäller stock är G1 bättre eftersom det har betydande högre klock.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Sen om du ska klocka kommer Windforce kylaren på G1 spela ut sin roll, den låter lite mer, men du kommer ha bättre temps än Asus och MSI användare har.
Till en kostnad av någon decibel, coilwhine kommer du med största sannolikhet få i vilket fall

Permalänk
Medlem

Ett annat för 3k dock inte Evga utan Zotac

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809908

Bra recensioner på Inet men vet inget så mycket mer om det?

Dustin: https://www.dustinhome.se/product/5010811734/geforce-gtx-970-...

Inte i lager kommer Nov 27 men gillar storleken på kortet iaf:

http://i.imgur.com/Q0HmIfd.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Kör på asus gtx 970 eller msi gtx 970.

Håller med, har själv ett från ASUS. Stod mellan dessa 2 när jag skulle köpa mitt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K @ 5GHz / ASUS ROG Strix RTX 2080 / ASUS ROG Maximus X Hero / 16GB 3200MHz G.Skill Trident Z RGB / HyperX 3K 240 GB / Seagate Barracuda 4TB / WD Caviar Blue 1 TB / Corsair RM850x / Windows 10 Pro / ASUS VG278HR 1080p 144Hz & 2x Acer K272HL 1080p 60Hz / Oculus Rift

Permalänk
Medlem

Vänta till Fredag i vilket fall. Det kanske dyker upp något 970 på Svarta Fredags-rean?

Själv köpte jag Gigabytes 970 när det var nedsatt på nätpånät för 2990. G1 är snabbare, men också dyrare.

Permalänk
Medlem

Kommer själv köpa Zotac 970 antagligen, en del har klagat om hur Gigabytes Windforce modell kan böjas om den sitter i ett Tower chassi eftersom kylaren väger så mycket så inget som jag vill riskera. Sedan är prestandaskillnaderna inte så stora att jag bryr mig i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

G1 kortet från Gigabyte presterar bättre både i stock och vid OC än Asus och MSI.

Detta är något bättre http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809955

Ja precis, jag känner till den GPU´n men avböjde valet av att länka den i förhållande på pris/prestanda.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Kör på asus gtx 970 eller msi gtx 970.

Asus är automatisk tabu för min del, och MSI har haft spoltjut så det ekat mellan berg och dalar, såå...Nej tack.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeliusCeasar:

Vänta till Fredag i vilket fall. Det kanske dyker upp något 970 på Svarta Fredags-rean?

Själv köpte jag Gigabytes 970 när det var nedsatt på nätpånät för 2990. G1 är snabbare, men också dyrare.

Beror vad du jämför med, det brukar ligga på samma eller 100:- billigare än Asus och MSI.
Sen finns det andra märken som är billigare men har då oftast inte samma specifikationer.

Som jag upplevt det är G1 det kortet som fått minst klagomål på coil whine, dock ingen garanti att man inte får det på sitt ex.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Friterad:

Kommer själv köpa Zotac 970 antagligen, en del har klagat om hur Gigabytes Windforce modell kan böjas om den sitter i ett Tower chassi eftersom kylaren väger så mycket så inget som jag vill riskera. Sedan är prestandaskillnaderna inte så stora att jag bryr mig i alla fall

Då G1 har backplate ser ja inget problem där iaf, och kylaren är inte så tung som du vill påskina. Visst kan det hänga lite med den utan BP men det är det rätt många kort som gör utan att för den skull krevera/gå sönder/keffa.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Beror vad du jämför med, det brukar ligga på samma eller 100:- billigare än Asus och MSI.
Sen finns det andra märken som är billigare men har då oftast inte samma specifikationer.

Som jag upplevt det är G1 det kortet som fått minst klagomål på coil whine, dock ingen garanti att man inte får det på sitt ex.

Nu jämförde jag ju med det kortet jag köpte, som ett exempel ifall det eller andra 970-kort blir billigare på Black Friday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då G1 har backplate ser ja inget problem där iaf, och kylaren är inte så tung som du vill påskina. Visst kan det hänga lite med den utan BP men det är det rätt många kort som gör utan att för den skull krevera/gå sönder/keffa.

Det är inte G1 jag menar, utan den som heter Windforce X3, G1 har också Windforce men med backplate som du säger.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta MSI kort då det är bra temps och fläktarna låter knappt något alls.

Har ett MSI kort idag och älskar kylningen och att ljudnivån är väldigt låg

Tror inte att 970 modellen med MSI är någon skillnad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Då G1 har backplate ser ja inget problem där iaf, och kylaren är inte så tung som du vill påskina. Visst kan det hänga lite med den utan BP men det är det rätt många kort som gör utan att för den skull krevera/gå sönder/keffa.

Skrivet av Friterad:

Det är inte G1 jag menar, utan den som heter Windforce X3, G1 har också Windforce men med backplate som du säger.

Vilket jag ju också kommenterade.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeliusCeasar:

Nu jämförde jag ju med det kortet jag köpte, som ett exempel ifall det eller andra 970-kort blir billigare på Black Friday.

Sry, i röran uppfattade jag det som du köpt ett G1
Tittade själv på det du köpte men avsaknaden av backplate och lägre fabriksklock gjorde att jag valde G1.

Har du testat ditt kort i fire strike?
Hade varit kul att jämföra prestandan, själv fick jag 11757 i grafikpoäng utan någon egen OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Sry, i röran uppfattade jag det som du köpt ett G1
Tittade själv på det du köpte men avsaknaden av backplate och lägre fabriksklock gjorde att jag valde G1.

Har du testat ditt kort i fire strike?
Hade varit kul att jämföra prestandan, själv fick jag 11757 i grafikpoäng utan någon egen OC.

Klockningen på dessa grafikkort verkar inte vara absolut. Själv fick jag över 12K i grafikpoäng med mitt förra MSI när jag inte överklockat det trots att det enligt specifikationerna har lägre klock än Gigabyte G1. Med mitt nuvarande får jag som sagt 500 poäng lägre än med mitt förra. Överklockat fick jag också ungeär 500 poäng mer med mitt förra än med mitt nuvarande trots samma överklockning.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag skulle ha tagit Gigabytes kort.
/Lifooz

Hade du kört på denna över deras Phantom kort?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Asusboy:

Hade du kört på denna över deras Phantom kort?

Det är Gainward som gör Phantom.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är Gainward som gör Phantom.

Just det! Vilket kort av de två hade du valt iaf?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Asusboy:

Just det! Vilket kort av de två hade du valt iaf?

Tja, jag har inte skrivit i den här tråden innan men jag hade nog köpt Gigabytes kort faktiskt. Det verkar ha det mest vettigt genomtänkta PCB:et av alla 970 jag sett, förutom Inno3Ds som har 980-PCB men det är lite för dyrt för att vara värt, utöver att det är högljutt. Gigabyte-kortet verkar dessutom klocka väldigt bra!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

asus för kyla och tystnad, gigabyte för klockning och mest prestanda. Alla har coilwhine. gl hf

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

jag har 4 970 från asus, msi, gigabite, zotax. endast Zotox har ingen coilwind.. resten har. dock är zotax inte lika snabb och tyst som de andra men att slippa CW väger upp det hela.. och tänk på att ett kort med CW kan sluta fungera när som helst. kan dröja ett par dagar, 1 månad eller år. men 1/5 970 har problem med CW. vill slippa det helt..? Installera vattenblock och kör vatten.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell