Problem med internet och TV efter routerbyte

Permalänk

Problem med internet och TV efter routerbyte

Hej,

Jag har i 2 år haft 10/10 fiberuppkoppling hos Comhem, med en gammal netgear router, och det har fungerat utmärkt hela tiden.
Men för ca 2 månader sedan så beställde jag några tv-kanaler från dem, och var då tvungen till att ha en router vid namnet Technicolor TG389, och sen dess har en rad problem uppstått med mitt internet.

1. Det är helt omöjligt att se på tv, pga att bild och ljud hackar ut av bara helvete.
2. Internet är långsamt.
3. Internet är nere väldigt ofta.
4. Det går inte att patcha spel.
5. Det går inte att se på Netflix, utan så fort jag ska se på en film så stannar det på 25%
6. Det går inte att ladda ner diverse installasjonsfiler genom Chrome, Firefox och Explorer.
7. Jag får aldrig någon som helst värdig hastighet till min PS4.

Jag har prövat enklare grejer som att koppla datorn rätt i mediaboxen, installerat om routern, kopplat ut allt. Dock utan vidare resultat.

Idioterna på Comhem försöker istället för att hjälpa mig försöka sälja på mig en högre hastighet som om det plötsligt skulle vara någon skillnad på den jag i flera år kunnat lana flera pers på. Det enda Comhem har gjort är att ha lagt mitt besvär på kö, men nu har jag väntat i 2 månader och börjar bli riktigt sne.

Vad kan detta vara? Kan det vara flera spöken?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyskaparn:

Hej,

Jag har i 2 år haft 10/10 fiberuppkoppling hos Comhem, med en gammal netgear router, och det har fungerat utmärkt hela tiden.
Men för ca 2 månader sedan så beställde jag några tv-kanaler från dem, och var då tvungen till att ha en router vid namnet Technicolor TG389, och sen dess har en rad problem uppstått med mitt internet.

1. Det är helt omöjligt att se på tv, pga att bild och ljud hackar ut av bara helvete.
2. Internet är långsamt.
3. Internet är nere väldigt ofta.
4. Det går inte att patcha spel.
5. Det går inte att se på Netflix, utan så fort jag ska se på en film så stannar det på 25%
6. Det går inte att ladda ner diverse installasjonsfiler genom Chrome, Firefox och Explorer.
7. Jag får aldrig någon som helst värdig hastighet till min PS4.

Jag har prövat enklare grejer som att koppla datorn rätt i mediaboxen, installerat om routern, kopplat ut allt. Dock utan vidare resultat.

Idioterna på Comhem försöker istället för att hjälpa mig försöka sälja på mig en högre hastighet som om det plötsligt skulle vara någon skillnad på den jag i flera år kunnat lana flera pers på. Det enda Comhem har gjort är att ha lagt mitt besvär på kö, men nu har jag väntat i 2 månader och börjar bli riktigt sne.

Vad kan detta vara? Kan det vara flera spöken?

Mvh

Kan väldigt lite om deras LAN/fiber men be dem brygga Thompsonenhetens ena port och kör den direkt till din netgearrouter och sedan får tvboxen gå via thompson. Då borde väl bredbandet fungera som innan. Tvproblemet låter som fel i nätet hos comhem eller nätägaren... Vad är det för box? Deras motorola tar väl sisådär 10mbit av din lina, tivoboxen med flera tuners uppemot 30mbit så det kan ju slöa ner endel. I deras egna lan och koax ligger tv sepparerat från bredbandet och tar inte bandbredd av varandra, i öppna nät som tex itux snor tv en viss bit av bredbandet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gissar att det är routern du fått som inte funkar som den ska. Om Comhem vill sälja på dig högre hastighet så kontra bara med att det ju inte kan bli aktuellt så länge du har dessa problemen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tv-boxen heter Arris.

Hur kan det vara routern ifall internet fungerar dåligt när jag kopplar bort den?

Permalänk

Mest troligt är det mediaboxen som håler på att ge upp hade samma besvär skälv inan den dog helt.

Permalänk
Medlem

Bor du i uppsala med omnejd? Är det öppen fiber så du kan välja olika leverantörer? Läst att nån nätägare i uppsala har rejäla problem i en annan tråd nämligen där både comhem och tex banhof levererar.

Om du har testat utan din thompson och har samma fel tycker jag väl att du borde få felanmäla så en tekniker kan kolla på det.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kopplat in en egen router efter den som Comhem gett dig ?
I så fall är det nog det som är problemet, du ska inte ha 2 seriekopplade routrar eftersom det ger adresseringsproblem och paketförluster.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag bor i Göteborg. Nej jag har inte kopplat på någon anna n router.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Skyskaparn:

Jag bor i Göteborg. Nej jag har inte kopplat på någon anna n router.

Ok, då låter det väldigt underligt att det ska strula om du har fiber, att lägga till tv borde inte märkas nått, å andra sidan så är 10/10 en rätt udda hastighet på fiber har du coax sista biten eftersom du har Comhem?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok, då låter det väldigt underligt att det ska strula om du har fiber, att lägga till tv borde inte märkas nått, å andra sidan så är 10/10 en rätt udda hastighet på fiber har du coax sista biten eftersom du har Comhem?

Nja det är någon slags LAN/Fiber hela vägen om han har Arris-box och nått från Thompson. 10/10? Fick för mig att ämnesskaparen hade 100/10, ja 10/10 tillsammans med tv kanske inte är helt optimalt om nu boxen tar 4-6mbit på en SDkanal och mer på en HDkanal? Vet inte om det verkligen gör det på "låghastighetstjänsterna" eller om det bara är för tjänsterna vid 100mbit då kanske inte alla switchar har mer än 100mbitlänk, vet att så var fallet i "framtiden". Här valde alltså framtiden själv att bygga ett fibernät påsidan om comhem's koax som klarar 500mbit och sedan snålade dom in på switcharna så maxhastigheten blir 100mbit med bredband eller då lägre om man även bakar in tv...

Fungerar bredbandet bra om boxen är urkopplad? Och fungerar boxen bra om ingen nyttjar bredbandet? Om så är fallet verkar tjänsterna ta bandbredd av varandra och då skadar det nog inte med 100/10 istället för 10/10. Har dom ingen inverkan på varandra är det förmodligen nått fel med mediaboxen i väggen eller switchen i källaren.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Phunky:

verkar tjänsterna ta bandbredd av varandra och då skadar det nog inte med 100/10 istället för 10/10. Har dom ingen inverkan på varandra är det förmodligen nått fel med mediaboxen i väggen eller switchen i källaren.

Man brukar väl inte dra av bandbredd för tv såvida man inte har maxat anslutningen och är tvungen ? 10/10 via fiber är knappast maxat, i sämsta fall är det ju 100Mbit delar och då finns ju 90Mbit kvar till tv och det räcker med bra marginal, men det kan ju vara nått fel på hårdvara eller konf. (Och även om tvn skulle dras bort från 100Mbit så borde det inte bli nått större problem heller)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyskaparn:

Hej,

Jag har i 2 år haft 10/10 fiberuppkoppling hos Comhem, med en gammal netgear router, och det har fungerat utmärkt hela tiden.
Men för ca 2 månader sedan så beställde jag några tv-kanaler från dem, och var då tvungen till att ha en router vid namnet Technicolor TG389, och sen dess har en rad problem uppstått med mitt internet.

1. Det är helt omöjligt att se på tv, pga att bild och ljud hackar ut av bara helvete.
2. Internet är långsamt.
3. Internet är nere väldigt ofta.
4. Det går inte att patcha spel.
5. Det går inte att se på Netflix, utan så fort jag ska se på en film så stannar det på 25%
6. Det går inte att ladda ner diverse installasjonsfiler genom Chrome, Firefox och Explorer.
7. Jag får aldrig någon som helst värdig hastighet till min PS4.

Jag har prövat enklare grejer som att koppla datorn rätt i mediaboxen, installerat om routern, kopplat ut allt. Dock utan vidare resultat.

Idioterna på Comhem försöker istället för att hjälpa mig försöka sälja på mig en högre hastighet som om det plötsligt skulle vara någon skillnad på den jag i flera år kunnat lana flera pers på. Det enda Comhem har gjort är att ha lagt mitt besvär på kö, men nu har jag väntat i 2 månader och börjar bli riktigt sne.

Vad kan detta vara? Kan det vara flera spöken?

Mvh

Skulle tro att ditt spöke heter Technicolor TG389, finns hur mycket på nätet som helst om att dessa modem/routers ställer till problem för användarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man brukar väl inte dra av bandbredd för tv såvida man inte har maxat anslutningen och är tvungen ? 10/10 via fiber är knappast maxat, i sämsta fall är det ju 100Mbit delar och då finns ju 90Mbit kvar till tv och det räcker med bra marginal, men det kan ju vara nått fel på hårdvara eller konf. (Och även om tvn skulle dras bort från 100Mbit så borde det inte bli nått större problem heller)

Det beror ju helt på om tvn går över bredbandet eller om det ligger som en separat tjänst, kan man boka bara tv i ditt när eller krävs det bredband för att få teckna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zormac:

Det beror ju helt på om tvn går över bredbandet eller om det ligger som en separat tjänst, kan man boka bara tv i ditt när eller krävs det bredband för att få teckna?

Det var inte mitt nät men Comhem är ju landets största kabeltvleverantör så de kan nog leverera bara kabeltv utan internetaccess på alla ställen de finns.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Skulle tro att ditt spöke heter Technicolor TG389, finns hur mycket på nätet som helst om att dessa modem/routers ställer till problem för användarna.

Läs TS inlägg en gång till.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Läs TS inlägg en gång till.

Jaha och vad menar du jag missat?
Som jag förstår TS har problemen kommit när han fick byta till Technicolor TG389.

Permalänk
Medlem

Borde du inte ha fått gratis uppgradering till 50 Mbit/s?
https://www.comhem.se/bredband/uppgradering

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jaha och vad menar du jag missat?
Som jag förstår TS har problemen kommit när han fick byta till Technicolor TG389.

"Jag har prövat enklare grejer som att koppla datorn rätt i mediaboxen, installerat om routern, kopplat ut allt. Dock utan vidare resultat."

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

"Jag har prövat enklare grejer som att koppla datorn rätt i mediaboxen, installerat om routern, kopplat ut allt. Dock utan vidare resultat."

Ok, nu trodde jag Technicolor TG389 var själv mediaboxen med inbyggd router.

Hoppas inte din dag blev förstörd av mitt misstag, eller jag kanske gjorde din dag så du fick tillfälle att anmärka för något annat har du inte tillfört

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var inte mitt nät men Comhem är ju landets största kabeltvleverantör så de kan nog leverera bara kabeltv utan internetaccess på alla ställen de finns.

Fast nu var det ju inte kabeltv vi pratade om utan ip-tv. Många typer av ip-tv går just över bredbandet, därav namnet.
Vissa har en specifik bredbandstjänst för detta vilket ingår i abonnemanget medans andra måste använda bandbredd från sin vanliga uppkoppling.