Vad kommer krävas för oculus rift ?

Permalänk
Medlem

Vad kommer krävas för oculus rift ?

Tjenare, jag planera lite inför ett framtida bygge, det var ett tag sedan jag byggde en dator så är inte helt inne på vad som kommer behövas.
som titeln antyder så är egentligen det "ända" kravet att den ska klara av att hantera Oculus rift CV1 när den nu släpps, på högsta inställningar. kommer förmodligen köra elite dangerous, EVE Valkyrie när det släpps. tänkte nog köra med ett intel 2011-v3 moderkort, (så man är lite lite framtidssäker när pci-e ssd släpps till vättiga priser) jag vill inte betala hur mycket som helst. på grafikkort kan jag tänka mig att lägga kanske 4000kr är det bästa att köra på 2 billigare kort eller köra ett kort för 4000? vilken processor är den billigaste som skulle fungera för det jag ska använda den tilll och vilken skulle vara snäppet vassare (vill inte ligga på gränsen )

hoppas att jag inte har förvirrat alla nu med alla mina frågor, har en förmåga att göra det. men hoppas på att få några bra svar
ha en fortsatt trevlig helg alla

Permalänk
Medlem

2st GTX970 SLi och 4820k

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Oj krävs det så mycket grafik för att driva det bra ? 6000 minst för grafiken ? iof så kommer nog dom gå ner till 4000 när jag ska köpa det i vår men ändå
det var nog lite fel socket på processorn, 2011-3 var den som jag tänkte mig, funderade kanske på E5-1620v3 eller E5-2609v3 villken fungerar bäst till spel ?
det är ju 4 mot 6 kärnor men högra klock på den andra, vad kommer detta göra för skillnad ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrabban:

Oj krävs det så mycket grafik för att driva det bra ? 6000 minst för grafiken ? iof så kommer nog dom gå ner till 4000 när jag ska köpa det i vår men ändå
det var nog lite fel socket på processorn, 2011-3 var den som jag tänkte mig, funderade kanske på E5-1620v3 eller E5-2609v3 villken fungerar bäst till spel ?
det är ju 4 mot 6 kärnor men högra klock på den andra, vad kommer detta göra för skillnad ?

Varför har du valt xeon processorer? Kör på denna istället:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2782208

Permalänk
Medlem

hehe jadu jag vet inte, för att dom var lite billigare ;P vad är det för skillnad på dom "vanliga" och xeon ?
men jo den verkar ju ganska trevlig men kommer en sli GTX 970 räcka med och den processorn ? visst lite ddr4 minnen får ju vara med också men är man all set ? eller finns det bättre combo av grafikkort ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrabban:

hehe jadu jag vet inte, för att dom var lite billigare ;P vad är det för skillnad på dom "vanliga" och xeon ?
men jo den verkar ju ganska trevlig men kommer en sli GTX 970 räcka med och den processorn ? visst lite ddr4 minnen får ju vara med också men är man all set ? eller finns det bättre combo av grafikkort ?

Ddr4-minnen ska du inte köpa. Det är svindyrt och ger i princip ingen prestandaökning i en speldator.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Ddr4-minnen ska du inte köpa. Det är svindyrt och ger i princip ingen prestandaökning i en speldator.

fast om han ska köra 2011-3 så har han inget val.... och det är självklart den socketen man ska gå på nu ifall man ska köpa ny extreme serie

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrabban:

hehe jadu jag vet inte, för att dom var lite billigare ;P vad är det för skillnad på dom "vanliga" och xeon ?
men jo den verkar ju ganska trevlig men kommer en sli GTX 970 räcka med och den processorn ? visst lite ddr4 minnen får ju vara med också men är man all set ? eller finns det bättre combo av grafikkort ?

Xeon är ämnad åt servrar och liknande och man betalar extra för olika funktioner som inte behövs i en vanlig "entusiastdator". Xeon går oftast inte heller att överklockas. GTX 970 SLI är ett bra val, ska utan problem klara kommande Oculus Rift om de inte tokhöjer upplösningen. Bättre kombo finns givetvis men då kostar det såklart mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrabban:

den ska klara av att hantera Oculus rift CV1 när den nu släpps, på högsta inställningar

Oculus + högsta inställningar är inte något att förvänta sig att nå för mycket. Med CV1 kommer kraven antagligen vara att alltid ha över 90fps och rendera två kamera vinklar på ca 1584*1408 upplösning per vinkel (för att kompensera för distortion). Helt enkelt kräver det mycket av grafikkortet.

Men om du ska köpa en dator nu och vill göra den såpass redo för VR som du kan är antagligen 2*980 bästa, men är så lite skillnad på 970 och 980 att 970 defenetivt är bästa köpet per peng.

Permalänk
Medlem

Då ska vi se, faktum är att Xeon processorn (dock kanske inte den du valde har inte koll på specifika modeller) är ett lite billigare/lite bättre alternativ i många fall än motsvarande i5/i7 processorer om man köper de i USA. Tror dock inte detta gäller i Sverige med den efterforskning jag gjort.

Jag har däremot gjort väldigt mycket efterforskning av vad man ska ha till en CV1 Oculus Rift och ska försöka förklara det viktigaste.

Köp absolut inte något innan den kommer ut om du inte måste, vänta gärna på skylake men än hellre nya billigare grafikkort! Om du kan vänta de 6+ månaderna det kommer ta kan du spara mycket pengar! Det som finns ute nu är knappt tillräckligt för att köra många spel på ett tillräckligt sätt. Du kommer behöva köra minst 1440*1440p *2 med overdraw (motorn måste driva ännu större upplösning än det man ser) med 90 fps STABILT, alltså inga framedrops, allt under 90 fps kommer vara katastrof.

Innan va jag fast vid att jag måste ha en i7a, däremot efter att ha läst diverse tester och skillnader i spel vid höga upplösningar insåg jag att den extra tusenlappen är värdelös och ger absolut ingen merprestanda som är värd något, samma sak gäller 6 kärnor. En i5a är bättre helt enkelt, sträva isf istället efter att delida den och köra högre frekvens om du har sådan kunskap.

Grafikkort, köp absolut ingen äldre version, du måste i princip i dagsläget köpa Nvidia 970/980, saken är den att du måste i princip sträva efter att kunna köra två grafikkort i framtiden. Nvidia säger att de har mjukvaru/hårdvarustöd för två graffikkort till Oculus och att de kommer rendera ett öga/halva skärmen vardera. Detta är ännu ej implementerat mjukvarumässigt, de säger dock att det kommer och då till 970/980 men än sålänge finns det inte ute även om det fanns med på deras slides. AMD ska också ha stöd för detta i kommande grafikkort, sen får vi se hur bra det är. Således kan du inte köpa något annat än 970/980 för sli i dagsläget, så mitt svar är köp ett så bra grafikkort du kan 5000kr och skippa i7an.

Man måste ha mycket grafikminne till de höga upplösningarna, om det någon gång skulle krävas 6gb minne på grafikkortet så är det nu, se till att köpa en sådan modell. Är osäker hur det är med SLI om det kommer så att säga fördubblas eller ej eller om bara ena används, speciellt när de får stöd för separat rendering.

DDR4 är i dagsläget inte värt kislet det är tryckt på om du köper datorn för specifikt spelande på Oculus, allt du kan undvara bör gå till grafikkort alternativt ett till grafikkort efter ett tag.

Försök verkligen undvika att köpa datorn i dagsläget, vänta på vad AMD kan ha att visa och gärna broadwell/skylake, kan vara viktigt om man kör 2x 980 men jag vet uppriktigt inte. Personligen ska jag vänta så länge det bara går, och kommer investera i det mest prisvärda 1 grafikkortslösningen för att sedan skaffa ett till när det krävs.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla bra svar
Jag kommer att köpa datorn efter att Oculus har släppts, innan det så kommer jag inte ha användning för den så bättre att vänta och spara massa som någon sa.
jag tror att jag inte kommer att skicka efter något från usa om jag inte tjänar närmare 1000kr ink frakt o tull, moms. kan man det ?
när det gäller grafikkort. så låter det på alla att man minst ska ha 2st 970 kort. finns det något ensamt grafik kort som kommer kunna klara av det själv ?
som Lolle skrev så kan det kanske vara bra att försöka hitta ett sånt kort om ca 6 månader för en bra peng och sen slänga in ett till kort senare när det krävs. vad tjänar man mest på ?

hur stor skillnad kommer broadwell/skylake göra ?

Permalänk
Medlem

Nej att skicka från USA är inte värt, är just i fallet att köpa Xeon istället för i5-i7 om du BOTT i USA hade det varit värt att köpa Xeon då det finns modeller som är lite lite billigare än motsvarande i5-i7 och är således mer prisvärda. Finns inga pengar att tjäna på att skicka därifrån, däremot kan du kanske kolla ebay från Storbritannien eller liknande för i5-i7 om du är villig att ta den risken.

Man behöver inte minst 2st 970, en kan kanske räcka halvt som halvt vid releasen men då är det bättre att köpa en 980 imo och sen en till senare om man har pengarna till det. Kommer om man vill ha stabila 90fps vara problem att verkligen få de sista fpsen i vissa fall. Man ska givetvis inte betala för mycket extra för marginell skillnad, då är SLI ofta att föredra.

Så som du säger, vänta 6 månader och köp typ det dyraste du har råd med, 1st och sen en till senare. Broadwell/skylake kan vara bra om just processorn sätter stopp i vissa spel om du kör 2x 980 eller vad som nu är bäst om 6 månader framåt. Är lättare att kunna bara köpa ett grafikkort till än att behöva uppgradera allt så att säga.

Permalänk
Medlem

ahaaa, då ska jag inte tänka tanken USA då jo har man tur så kan man hitta saker där riktigt billigt, har hittat saker där som jag kunnat testa hemma och sen sälja och fortfarande få ut samma som jag betalt eller få tillbaka mer

om 90FPS är det man ska ha för att det ska vara optimalt så ska den klara 90FPS från dag 1 oavsett vad :P, man får kanske dra ner lite på grafiken i början tills man köpt ett kort till ?
nä vill inte lägga 2000kr för att få 5% mer (om det nu skulle vara så) bättre att tänka lite sunt iaf

Lolle, vad kommer du att spela på Oculus eller vad ser du fram emot ? har du kanske en DK2 hemma ?

Permalänk
Medlem

Nej har ingen DK2 eller ens testat, ser potentialen och tror absolut inte det är överhypat när CV1 kommer men innan CV1 har många problem som jag inte skulle stå ut med en längre tid.

Har inga specifika spel i åtanke men tror att min vanliga spelkarriär helt enkelt kommer tas över av detta trots avsaknad av spel och om det är någon gång grafiken, i många men absolut inte alla fall kommer påverka mig så är det med Oculus. Har en gammal sämre dator atm och har aldrig brytt mig om grafiken fram tills nu, men det är dags. Kanske tror för mycket på det men jag läser allt jag kan dagligen.

Permalänk
Medlem

menar du att CV1 har problem eller menar du att innan dom kommer dit ?
nä har inte tänkt super mycket på grafik innan det här heller. men känns som att oculus eller VR över huvud taget kan förändra spelvärlden ganska mycket eller iaf introducera en ny typ av spelstil. jag försöker hålla mig uppdaterad men tycker det är lite tunt med rykten runt oculus, tips på sidor där man kan läsa lite ? förutom deras sida och engadget.
kommer du köra luft eller vatten kylt ?

Permalänk
Medlem

I teorin borde ju inte ett spel vara mer tungdrivet i VR förutsatt att det är samma upplösning som det är på en vanlig skärm, så utgå efter prestandatest i diverse upplösningar om spelet du vill spela. Eller har jag fel?

Med det sagt så vet vi ju inte i dagsläget vilken upplösning Rift kommer hamna på slutgiltigen, men utgår man från 4k så lär man vara rätt säker.

Permalänk
Medlem

Menar att allt innan cv1 har för stora brister inom vissa områden om man inte är utvecklare. Läser dagligen på oculus reddit där finns allt man behöver veta.

Ninja, läs mitt första inlägg alt lapos inlägg. Behövs rendera 1440x1440 ggr två plus extra utöver detta i grafikmotorn kanske 100-500 pixlar extra i vardera riktning beroende vad utvecklarna valt för båda ögonen för att man ska kunna röra huvet och se runt utan för hög ms. Så ritften är extremt krävande gentemot allt annat.

Edit: finns dock vissa besparingar man kan göra med att rendera två ögon och inte två olika bilder vad jag vet. Frågan är dock om detta ens är möjligt med sli som renderar två olika halvor alt två olika ögon.

Permalänk
Medlem

åå tackar för tipset om reddit. ska läsa där varje dag fram tills att den kommer hoppas bara inte att det kommer en CV2 inom 1 år
ja vet jag kan köra 3st 980 kort så kommer jag inte ha problem ;P hur mycket kan man räkna att 980 kommer att gå ner i pris på 6-7 månader ?
Lolle: ska du köra luft eller vatten kylning till din dator`?

Permalänk
Medlem

Tror bara max 2 kort kommer fungera ett tag framöver då varje renderar en halva/ett öga. Kanske 33%? Luft blir det, tänkte köra m-atx i ett mindre chassi.

Permalänk
Medlem

jo det räcker nog ganska långt med 2 kort. 33% luft? och 66% vatten ?
jaså har du bestämmt dig för villket chassi än då ?