Samsung erkänner prestandaproblem med ursprungliga SSD 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Sämsta idiotlänkarna jag sett...använd imgur eller nåt istället

Ok sorry, fixat nu. Förr i tiden kunde man länka direkt till bilden på speedyshare, men men... jag är lite outdated.
Nu lade jag upp på imgur!

Visa signatur

Haswell i5 4670K - Gigabyte G1 Sniper - 16GB DDR3 - Fractal Design R4 - MSI GTX 770 2GB Twin Frozr - Corsair 750W - Asus VG248 144hz G-Sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dvdson:

Ok sorry, fixat nu. Förr i tiden kunde man länka direkt till bilden på speedyshare, men men... jag är lite outdated.
Nu lade jag upp på imgur!

Brabra....ber om ursäkt för min ton i förra inlägget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Brabra....ber om ursäkt för min ton i förra inlägget..

Inga problem, men du har ingen comment på mitt resultat efter fixen? Är det acceptabelt tror du?

Visa signatur

Haswell i5 4670K - Gigabyte G1 Sniper - 16GB DDR3 - Fractal Design R4 - MSI GTX 770 2GB Twin Frozr - Corsair 750W - Asus VG248 144hz G-Sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dvdson:

Inga problem, men du har ingen comment på mitt resultat efter fixen? Är det acceptabelt tror du?

Ja, tror det är acceptabelt. Hoppas det iaf, för mina bilder såg ungefär likadana ut..

Permalänk
Medlem

fortfarande ingen fix för vanliga 840!?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Läste att folk ringt samsung support och frågat. Tydligen vet dom inget om att samsung erkänt problemet. Men å andra sidan är samsung support inhyrt och har noll kontakt med samsung så ungifär lika hjälpsamt som att bikta sig i kyrkan.

Personligen tror jag inte samsung tänker fixa problemet för det är för lite 840 ägare som ens vet om problemet, och media har slutat bry sig. Men det är 3 års garanti så får se, när man är inne på 2:a året så ska jag nog fundera på att testa en RMA.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att det var en EVO jag ägde och ikväll hade jag tänkt köra fixen, upptäcker till min förskräckelse att det är en Basic. Och med tanke på hur längesen det var som Samsung enligt Sweclockers erkände problemet så känns det som att en fix bara är att glömma. Kvalité och bra service Samsung!

Skrivet av pa1983:

Läste att folk ringt samsung support och frågat. Tydligen vet dom inget om att samsung erkänt problemet. Men å andra sidan är samsung support inhyrt och har noll kontakt med samsung så ungifär lika hjälpsamt som att bikta sig i kyrkan.

Personligen tror jag inte samsung tänker fixa problemet för det är för lite 840 ägare som ens vet om problemet, och media har slutat bry sig. Men det är 3 års garanti så får se, när man är inne på 2:a året så ska jag nog fundera på att testa en RMA.

Finns det någon mening med att göra en RMA egentligen? Den nya disken kommer ju att bli lika dålig med tiden så länge det inte kommer en fix. Pengarna tillbaka kan man ju glömma.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Du får ju en 840 EVO i så fall om RMA beviljas av ÅF. Finns inga nya 840.

Kan ju hoppas, jag mailade Inet om detta problemet, får se vad de svarar.

EDIT: Inet godkänner inte RMA då Samsung enligt dem inte godtar RMA på en basic som lider av felet i artikeln.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Jo ÅF skyller på samsung. Lite dåligt tycker jag. Trots allt fabrikationsfel så bör inte vara problem egentligen så länge man kan bevisa felet. Inet är bra oftast men tyvärr upplever jag deras support som lite grinigt i bland.
Dustin mm verkar fullständigt skita i sådant om man bara skickar med SMART data eller nåt som bevis. Eller som dustin sa till mig när jag hade en HDD med en pending sector. Vi kollar inte på skiten. Skicka in den så slänger vi den så får du en ny Det är att lita på kunderna när dom upplever problem med produkten.

Käns som man borde vara flera som får dra det till högre instans på nåt vis för att sedan kanske gå direkt till samsung och kräva ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jo ÅF skyller på samsung. Lite dåligt tycker jag. Trots allt fabrikationsfel så bör inte vara problem egentligen så länge man kan bevisa felet. Inet är bra oftast men tyvärr upplever jag deras support som lite grinigt i bland.
Dustin mm verkar fullständigt skita i sådant om man bara skickar med SMART data eller nåt som bevis. Eller som dustin sa till mig när jag hade en HDD med en pending sector. Vi kollar inte på skiten. Skicka in den så slänger vi den så får du en ny Det är att lita på kunderna när dom upplever problem med produkten.

Käns som man borde vara flera som får dra det till högre instans på nåt vis för att sedan kanske gå direkt till samsung och kräva ersättning.

Det roliga i det hela med Inet är att jag mailade deras support och personen som svarade påstod att man kan fixa sin Basic med Restoration Tool för EVO. Jag frågade teknikerna i affären där jag köpte min disk om det, och han sa så klart nej, vilket också var min erfarenhet efter att ha testat.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Är det förresten någon som testat att åberopa konsumentköpslagen för att få en dålig 840 utbytt?

Utan att på något sätt utge mig för att vara expert på konsumenträtt så betraktar i alla fall jag detta som ett solklart tillverkningsfel, och vad det gäller bevisbördan, så finns det ju sjukt mycket material som konstaterar felet på nätet. Stämmer det dessutom att Samsung dessutom gått ut med ett erkännande att 840 lider av samma problematik som EVO-varianten - har inte gjort någon research i ämnet - så blir bevisföringen något av en ickefråga.

Vore intressant om någon som haft sin 840 mindre än två år gjorde ett försök.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Påstods ju att samsung i Tyskland gjorde ett uttalande. Jag läste den artiklen på en tysk web sida och kollade nyligen igen i deras kommentarsfält och skribenten postade långt bak i tråden att dom inte fått någon mer information från samsung sedan dess. Så ja om sidan i fråga är ärliga eller bara hittat på vet jag inte men dom verkar i alla fall skriva och svara på medlemmars kommentarer på ett trovärdigt vis.

Kan ju finnas flera förklaringar. Samsung vet om att 840 har problem och någon på samsung i Tyskland har medgivit något dom inte fick. Kan också vara så att någon på samsung trodde både 840 och 840 EVO var bekräftade högre upp i kedjan hos samsung och trodde det var ok för chefen att säga så till media.

Det jag vet av egen erfarenhet var att Dustin var dom ända som hjälpte mig komma i DIREKT kontakt med Samsung då dom kunde vidarekoppla mig till en där som dom påstod var världens bästa kille (dock ej ge mig numret till han). Verkade vara deras support avdelning för företag (kostar nog en del hehe) men den anställda på Samsung gjorde ett undantag i detta fallet sa han pga felets allvarlighet och spridningen då vi hade en låg diskussion och jag upplevde att han personligen tog det på största allvar. Han skulle be en kollega som jobbade på samsungs SSD avdelning, utveckligsavdelnigen att ringa mig samma dag då denna individ kunde produkterna i fråga.
Dock det jag märkte med denna instans av Samsungs Support var att han vägrade ge en numer till sig eller någon annan som kunde svara på frågor om problemet så ja Samsung verkar inte gilla insyn alls.
Värt att tänka på att Samsungs support för privatpersoner är inhyrt företag och frågar du det supporten om dom kan kontakta samsung för att få klarhet i något så är svaret att dom inte har NÅGON kontakt med Samsung. Dom jobbar bara som support för dom och kan dom inte hjälpa dig så kan du bara glömma hjälp helt enkelt. Så mer till för att ge sken av att samsung bryr sig om sina kunder än något annat. Dom säger att dom skickar information till samsung om man mailar dom men när jag pratat med dom på telefon och frågar så säger dom att så ej är fallet egentligen. För hjälp med tex SSD får man ringa deras utrikiska nummer på engelska (dom kan koppla en dit tex via vanliga supporten). Pratat med den supporten också och dom har heller inte nån bra kontakt med samsung men dom kan hjälpa en att "kanske" vidarebefordra mail till samsung om problem med SSD enheter. Var igen garanti men dom kunde försöka. Så då får man en mail av dom man kan skicka till så KANSKE någon vidarebefordrar det. Så rena helvetet som sagt att få kontakt med samsung och inte något inhyrt företag.

Intrycket jag fått är att samsungs ledning snabbt valde att lägga locket på när folk började ringa ner supportet och media började ställa frågor till sina kontakter lägre upp i samsungs hierarkin.
En sa till mig på overclock.net när han ringde supporten att killen han fick prata med precis hade haft 3 personer före med samma fråga om 840/840 EVO.

Själv haft kontakt med media, skribenter som har kontakt på samsung men även dessa har upplevt att samsung lägger locket på och inte ens kommenterar saken.
840 ej EVO verkar Samsung vägra kommentera över huvud taget. Inte ens ljuga och säga att den inte har felet. En skribent sa till mig att han inte trodde samsung skulle kommentera det så säger lite om vad skribenter och media tycker om samsung när det gäller pressrelationer.

Ända man vet säkert är att samsung lagt locket på för att just försvåra för användarna att kräva ersättning och dom som inte vet om felet helst inte ska upplysas om det heller.

Tyvärr verkar samsung vinna med 840 och blåsa alla användare.
Också synd att Inet tex vägrar ersätta en. Polaren och jag satt och diskuterade ÅF i dag, vilka vi köper ifrån och vilka vi ansåg mest aktuella och tyvärr erbjuder man inte kundvänligt support så tappar man kunder oavset snabb leverans, bra priser, fri frakt. Man vill inte stå där med 3-4K värt av skrot och igen trygghet alls.
Skillnaden är tyvärr som natt och dag mellan vissa ÅF.
Dustin för mig bytte ut en hårddisk efter garantin gick ut inga frågor ställda. Skickade med SMART data som visade skicket den var i.
Sa precis som det var och dom beviljade RMA och fick en ny samma vecka och fick välja modell också.
Det ända dom frågade över mail efter RMA var godkänd var om modellen jag valt var den jag ville ha bara för att vara säkra sedan skickade dom en ny.
Vet vid ett annat tillfälle då sa dom till mig att dom kollar inte ens på en disk. Sa i princip, har du problem med den skicka in den så slänger vi den så får du en ny. Dom tom skickade ut retursedel innan jag ens felsökt färdigt i fall jag ville skicka in en produkt om jag fan den defekt. Dom tyckte det vara lika bra så kunde jag använda den om jag ville inom 10 dagar eller nåt gratis. Sådant får ju kunde att känna att företaget tror på en och att dom står bakom sina kunder när saker skiter sig. Då kan man koncentrera sig på att lösa problemet, felsöka etc utan att fundera på hur man ska bete sig för att få igenom en RMA man känner sig berättigad till. Ska inte behöva taktiktänka en massa, ren ärlighet ska räcka. Sedan om företaget vill felsöka produkten är upp till dom men fel på skiten är fel på skiten och har kunde inte orsakat felet ska RMA beviljas.

Så nej tyvärr tycker jag grineri från ÅF i sådana här fall är rent ut sagt kasst då man tappar kunder.
Är det så illa ställt med kassan så man inte har råd att ta smällen när det skiter sig där kunde har rätt så ska man inte ha företag i Sverige.
Jag gör inta många RMA ärenden på 10 år, 1% av mina grejor kanske och ALDRIG varit nekad RMA sedan 1996 då jag bara skickar in saker jag VET gått sönder utan att jag är orsaken till felet. Därav aldrig nekats RMA. Men tyvärr med 840 så blåljuger ju både ÅF som nekar RMA och Samsung.

Tyvärr upplever jag att företag tror att mjukvarufel det räknas inte av sveriges lagar utan bara hårdvara. Väldigt tydligt bland företag. Köp en bit mjukvara och försök lämna tillbaks den om skiten är så buggig att den inte fungerar. Har försökt och fan inte lätt. Försökte göra RMA på en produkt för drivrutinerna var så USLA så skiten ej kunde användas men beviljades ej då mjukvara inte räknas tyckte dom. Däremot jagar företag folk som piratkopierar och då vill dom ha mer i skadestånd än vad fysiska produkter någonsin kunnat kosta då är de helt plötsligt andra bullar när dom anser sig drabbade av orättvisor på mjukvarufronten. Totalt orimligt men folk verkar acceptera detta.

Tyvärr har kunden allt mindre att säga till om i dag det är säkert.

Samsung köper jag aldrig mer. Polaren sa det samma i dag när vi som sagt hade en diskussion om företag och ÅF. Finns tillräckligt att välja på för konsumenterna så man kan dissa dom som är kundovänliga helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Samsung kan ju bara lägga in lite flytt av filer som är 1 år gamla, så är detta ur världen.
Ingen märker någon skillnad och prestandan blir stabil. Alla nöjda.

Seså.

Permalänk
Medlem

Någon som har en lösning på problemet? Har börjat uppleva problem för andra gången nu. De försvann när jag formaterade om disken men är tillbaka nu igen.

Visa signatur

Arbetsdator: NZXT H2 WHITE | CORSAIR AX 850W | ASUS M4A89GTD PRO USB3 | AMD PHENOM II X6 1100T BE 9MB | NOCTUA NH-D14 | CORSAIR 16GB XMS3 | MSI GTX 560Ti 1GB HAWK | SAMSUNG 840 120 GB | WD Caviar Black 1TB | D-link DWA-556
HTPC: Antec Sonata II | Forton 350W | ASUS M5A78L-M LX 760G AM3+ | AMD PHENOM II X4 | Zalman 9500 | 8GB XMS3 | PowerColor HD 4350 512 MB | Barracuda 3TB | Pinnacle PCTV Stereo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bag:

Någon som har en lösning på problemet? Har börjat uppleva problem för andra gången nu. De försvann när jag formaterade om disken men är tillbaka nu igen.

Inget, vad jag vet. Jag använder DiskFresh.