Permalänk

Bredband - Jag blir galen

Tjena.

Setat med Tre's mobila bredband (kontant) och deras E5172 sedan förra julen. Innan dess har jag använt både Comviq's bredband (kontant) med USB sticka, och Tre's bredband (kontant) med USB sticka. Comviqs internet dög till att göra saker som att Googla, eller (om man hade tid) gå in på sin Hotmail.
Tre's USB bredband fungerade lite bättre, och hade runt 1-2 mbit/s (medveten om skillnaden mellan bit/byte), men detta hade extrema problem med värmen. Byggde en hemmagjord anordning bestående av två bordsfläktar och en påse fylld med isbitar som höll det lilla USB modemet i acceptabel temperatur, men när jag en gång glömde att byta ut isen så bokstavligt talat grillades det stackars SIM kortet och såg ut som en mycket bränd bit bacon (får väl vara glad att inte mitt hem brann ner också). Kan vara värt att nämna att detta var det tredje USB modemet jag fått från Tre, då det första ramlade i bitar, och det andra inte ville fungera alls. Det jag har nu fungerar mycket bättre då jag på nattetid kan göra saker som att kolla på YouTube eller under sällsynta tillfällen, spela onlinespel. Mellan tidpunkterna 09:00 och 03:00 så är internethastigheten oftast (inte sett någon gång då det inte är det) runt 0.0-0.5 mbit/s, men kan oftast inte googla eller göra någonting. Överdriver inte när jag säger att det är som att bokstavligt talat inte ha internet. 03:00 till 09:00 så funkar internetet fingemang med circa 2mbit/s till 6mbit/s. Självklart så försvinner anslutningen med någon timmes mellanrum, men man kan ju inte be om allt. Kan också vara värt att nämna att jag har 5/5 staplar 3G anslutning, så det är inte något fel med det.
Som ni antagligen märkt så ser jag inte positivt på Tre, men det tippade över för mig när jag idag fick meddelandet om att datamängden var slut för månaden. (599:- 60GB / 1månad / 4G / Upp Till 64Mbit/s) och jag i routerns inställningar såg att jag endast laddat ner 6.8GB sedan den tionde, då jag köpte månadens påfyllning.

Vad ska jag ta mig till? Jag blir helt galen. Försökt med:

* Extern Antenn (även fast jag har 80%-100% connection)
* Firmware (alla alternativ som funnits)
* Flyttat routern runt i hela huset, även utomhus (för test, jag är inte dum)
* Ethernet kablar, circa 4-5 stycken testade, även Wifi på 6 olika datorer (varav två tillhör kompisar)
* Talat med Tre själva, vilka ger mig goda råd som att starta om Routern eller datorn
* Omstart, ominstallation, etc. av Router. Olika inställningar, MTU värden, Med eller Utan extern antenn, eller både och. Allt.
* Omformatering av 2 utav 6 nämnda datorer.
* Annat SIM-Kort

Jag bor LITE avigt till, circa 15-20 minuter bil från Hedemora (Dalarna).
Vad finns det helt enkelt jag kan göra? Alla jag känner skrattar åt mig då jag berättar att jag inte har tillgång till internet under vardagar (utom Skype som av någon mirakulös anledning fungerar perfekt) om jag inte stannar uppe till tidigt på morgonen nästa dag. Hur får jag en acceptabel anslutning som en normal människa? Jag bor i Sverige, inte ensam på någon okänd plats i 60-talets Ryssland.

Tack i förväg.

Visa signatur

Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 750Ti
Processor: i7 - 4790K
Moderkort: MSI Z97 Gaming 5
Elagg: 450W någonting..
RAM: Eh.. Har 8GB iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haraldost:

Tjena

Jag bor LITE avigt till, circa 15-20 minuter bil från Hedemora (Dalarna). Jag bor i Sverige, inte ensam på någon okänd plats i 60-talets Ryssland.

Tack i förväg.

20 minuter från från världsmetropolen Hedemora placerar dig i urskogen.
Det blir nog tufft att få bra uppkoppling mitt i en granskog.

Har du möjlighet till adsl så är det ett bättre alternativ.
Annars kanske du kan fundera på en bra riktantenn som du placerar utomhus.

Permalänk
Avstängd

Nu tycker jag att du ska sluta larva dig.
Res en hög mast nära dig. Sedan en bra 4G riktantenn, du bygger ett litet teknikskjul under masten. Jag rekar en mast på minst 7-8 meter. Du bör ha fri sikt över granarna.
Sedan är det bara att gräva ner fiberkabel mellan teknikboden och huset. Sedan är du hemma.

Permalänk
Medlem

Prata med andra operatörer och be att få låna modem och simkort från dem och provkör.

Permalänk
Avstängd

Läs denna om mobilt bredband. Jag skulle aldrig köra utan extern antenn. Då blir man galen.
http://www.communica.se/poynting/Antenner-mobilt-bredband-Com...

Permalänk

Om jag ska ge ett snabbt svar, problemet är inte min anslutning då jag har fem utav fem möjliga staplar, och får (med samma anslutnings styrka) mycket snabbare internet på tidig morgon, då minimalt med folk använder nätet, så det spelat ingen roll om jag använder extern antenn då det är Tre's hamsterhjulsdrivna mast som inte stödjer mer än ett fåtal människor..

Visa signatur

Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 750Ti
Processor: i7 - 4790K
Moderkort: MSI Z97 Gaming 5
Elagg: 450W någonting..
RAM: Eh.. Har 8GB iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Prata med andra operatörer och be att få låna modem och simkort från dem och provkör.

Verkar som en bra ide.

Permalänk
Medlem

4G med tele2 är riktigt bra tycker jag, får 30Mbit/s i sommarstugan som ligger ett par mil från Västervik. Dock med extern antenn på taket.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd
Skrivet av haraldost:

Om jag ska ge ett snabbt svar, problemet är inte min anslutning då jag har fem utav fem möjliga staplar, och får (med samma anslutnings styrka) mycket snabbare internet på tidig morgon, då minimalt med folk använder nätet, så det spelat ingen roll om jag använder extern antenn då det är Tre's hamsterhjulsdrivna mast som inte stödjer mer än ett fåtal människor..

Tycker det hela verkar lite märkligt. Men enligt mig så funkar allt trådlöst extremt dåligt. Det låter som att du bor ödsligt, eller avsides. Så att det inte går att få ADSL?

Men om det skulle stämma, så borde du vara ganska ensam om det trådlösa nätet. Eller har alla andra grannar samma som du dvs Tre och 3G?
Sedan så verkar det som att det finns en massa olika band. Så att även om du får 5/5 på något 3G band, så kanske det inte är det mest optimala. Utan det är på det högsta bandet man ska ligga. Och det är mest känsligt.
Där kan man på 4G får högst hastigheter och lägst latens.

Så jag skulle nog bygga en hög mast på taket till stugan, samt installera en riktantenn. Samt ett bra 4G modem.
Det finns att köpa modem som inte är låsta till någon leverantör Sedan är det bara att rikta och dona. Kolla olika leverantörer, med kontantkort. Samt låsa modemet till ett visst frekvensband.

Rent spontat utan att veta något om trådlöstbredband, så är nog en känslig del, upplänken till stationen.

Permalänk
Avstängd

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

En bra antenn verkar vara poynting.

http://www.lohelectronics.se/mobilt-bredband/3g4g-routrar/tel...
"Denna produkt är låst till Tele2 men fungerar även för Comviqs kunder. Kan låsas upp."

Permalänk

Tack för tipsen, ska kika närmare på antennen. Kan vara något att fixa innan snön kommer!! *Drömmer om en vinter med internet*

Visa signatur

Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 750Ti
Processor: i7 - 4790K
Moderkort: MSI Z97 Gaming 5
Elagg: 450W någonting..
RAM: Eh.. Har 8GB iaf.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju börja med att skaffa ett seriöst modem/3-4G router och skippa allt vad donglar heter, det är ändå det första steget på väggen om du ev ska montera en riktantenn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Huawei E5172 är inte en dongel.

Visa signatur

Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 750Ti
Processor: i7 - 4790K
Moderkort: MSI Z97 Gaming 5
Elagg: 450W någonting..
RAM: Eh.. Har 8GB iaf.