Permalänk
Medlem

Asus rt-n56u router problem

Hejsan!
Jag tänkte be om tips och råd, då jag kört fast en aning.
Jag har nyligen skaffat mig en ny router (Asus RT-N56U) dock har jag lite problem med att få WAN-porten att reagera.

Jag har fibernät i lägenheten så jag har ett uttag i väggen , så när jag kopplar in det så reagerar inte porten och inga Led-indikeringar tänds ens..
Jag har testat olika kablar, reset av router och även firmwire-uppdatering.
Alldeles nyss var jag tillbaka och fick den utbytt mot en ny då jag trodde det var fel på routern men icke, samma problem även på den nya.

Jag testade då att koppla
Bredbandsuttag -> gammal netgear router -> Router, och nu har routern internet. Men har jo inte köpt en ny for at fortfarende använda dem gamla så er der någon som kan hjälpa`?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumbi:

Hejsan!
Jag tänkte be om tips och råd, då jag kört fast en aning.
Jag har nyligen skaffat mig en ny router (Asus RT-N56U) dock har jag lite problem med att få WAN-porten att reagera.

Jag har fibernät i lägenheten så jag har ett uttag i väggen , så när jag kopplar in det så reagerar inte porten och inga Led-indikeringar tänds ens..
Jag har testat olika kablar, reset av router och även firmwire-uppdatering.
Alldeles nyss var jag tillbaka och fick den utbytt mot en ny då jag trodde det var fel på routern men icke, samma problem även på den nya.

Jag testade då att koppla
Bredbandsuttag -> gammal netgear router -> Router, och nu har routern internet. Men har jo inte köpt en ny for at fortfarende använda dem gamla så er der någon som kan hjälpa`?

Mest troligt har din internetleverantör ett MAC-lås som just nu är låst till din gamla router. Antingen kopplar du ur allt och väntar (hur länge beror på operatör och inställning), eller så kollar du vad din gamla router har för MAC-adress och klonar denna på din nya router.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med tele2 och dom säger at dom inte har mac lås.. vet vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Kommer du in I configen till routern? surfa in på: 192.168.1.1

Har du några andra led's som lyser på routern? Lyser power led med fast sken, någon av wifi led'sen som lyser?

Vilken firmware har du på den?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Kommer du in I configen till routern? surfa in på: 192.168.1.1 >>> Ja, om jeg kopplar routeren til min gamla router så gör jag annars inte.

Har du några andra led's som lyser på routern? Lyser power led med fast sken, någon av wifi led'sen som lyser? >>> Den enda lampa som inte lyser den som skal vise at den er online och ja power lampan lyser med fast sken.

Firmwaren er den nyaste.

Permalänk
Medlem

Asus routrar har 192.168.2.1

Hittar routern ingen koppling i menyerna??

Visa signatur

Stationär: InWin 301c | Msi Z97i ACK | i7-4770k@4,5 | Sapphire Rx 5700 Xt Pulse | Corsair Vengeance 16gb | Samsung 850 Evo | Seasonic Focus platinum
Bärbar/släpbar: Asus G75

Permalänk
Medlem

Min har 192.168.1.1... Nej den hittar inte koppling

Permalänk

Kolla vad din gamla netgear router har för wan inställningar inklusive mac adress och ev. autentisering och lägg in samma inställningar på asus routern.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumbi:

Kommer du in I configen till routern? surfa in på: 192.168.1.1 >>> Ja, om jeg kopplar routeren til min gamla router så gör jag annars inte.

Har du några andra led's som lyser på routern? Lyser power led med fast sken, någon av wifi led'sen som lyser? >>> Den enda lampa som inte lyser den som skal vise at den er online och ja power lampan lyser med fast sken.

Firmwaren er den nyaste.

Va? Så om du kör väggen -> asus router -> din dator så kommer du inte åt configen? (192.168.1.1)

http://www.sweclockers.com/forum/146-asus/1330658-rt-n56u-pro...
Testa ladda in näst senaste firmwaren 3.0.0.4.374.5656

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Ingenting händer, jag måste körea väggen > netgear > asus > dator för at logga in på routern..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Kolla vad din gamla netgear router har för wan inställningar inklusive mac adress och ev. autentisering och lägg in samma inställningar på asus routern.

Tror ni at det skulle kunne funka?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rumbi:

Ingenting händer, jag måste körea väggen > netgear > asus > dator för at logga in på routern..

Mycket skumt, har du lyckats lägga enheterna på olika nät genom statisk adressering nånstans ?
Kan du prova att stänga av allt och koppla isär, bara koppla datorn mot en lanport på Asusen (inget annat anslutet) starta Asusen och låta den boota klart, dvs vänta nån minut, starta datorn och kör ipconfig /all ock posta svaret?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur man koplla dem på olika nät, jag vet inte ens va statisk adressering er.

Men borde det inte funka utan problem når tele2 säger at dom inte har mac lås?

Det konstiga är ju at den funkar når jag kör Bredbandsuttag -> gammal netgear router -> Asus..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rumbi:

Jag vet inte hur man koplla dem på olika nät, jag vet inte ens va statisk adressering er.

Men borde det inte funka utan problem når tele2 säger at dom inte har mac lås?

Det konstiga är ju at den funkar når jag kör Bredbandsuttag -> gammal netgear router -> Asus..

Det skulle kunna vara nån statisk adressering som ställer till det, Asusen byter ju nät på wanporten när du kopplar den efter Netgearen och ev kan det påverka, det är mycket underlihgt att du inte kan logga in i den annars när du inte har dubbla routrar inkopplade, kan du öppna en kommandotolk på datorn och köra
ipconfig /all | Clip
Du får inget synligt svar men kan klistra in det i en post här på forumet med
ctrl + v

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rumbi:

Jag vet inte hur man koplla dem på olika nät, jag vet inte ens va statisk adressering er.

Men borde det inte funka utan problem når tele2 säger at dom inte har mac lås?

Det konstiga är ju at den funkar når jag kör Bredbandsuttag -> gammal netgear router -> Asus..

Gör som du blivit tipsad om tidigare, koppla din dator till en LAN-port i Asusen och låt bli att koppla WAN till något. Kan du inte komma åt routern då så är det något knas med din dator.

Asus har ett program som låter dig hitta din router. Du hittar det här under Utilities efter att du valt ditt OS.
http://www.asus.com/se/Networking/RTN56U/HelpDesk_Download/

Ladda ner och installera programmet, koppla enligt ovan och kör sedan programmet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
SpelClockers

låter som du har fast ip eller så har din operatör mac låsning mot porten

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk

Det här var ett intressant problem :D. Du borde ha fått en dhcp adress av asus routern har du kollat så du inte har ett fast ip på datorn som ligger på ett annat nät än det nät asus routern använder?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jag köpte exakt samma router och hade exakt samma problem. Allt funkade prima, råkade sedan dra ur strömmen av misstag och sedan vägrade den hoppa igång igen. Fråga mig inte hur den fungerade tidigare men tydligen så är det glapp i fiberuttaget så jag drog lite löst åt vänster (Lär ju variera, men still) och så hoppade routern igång.
Kanske inte är ditt fel, men jag känner mig tvungen att kommentera då det är så snarlika situationer.

Permalänk
Medlem

Problemer er löst nu. Det som jag gjorde var at jag köpte en ny netgear router och då funkade det direkt.. Så prøvade jag at koppla in asus routern igen og då funkade allting perfekt.. Mycke konstigt men vigtigst av alt så funka det.. Lämnade sen den nya netgear routeren tilbaks til förhandlaren