Permalänk
Medlem

Hemgrupp på Android, går det ?

Hej
Jag har tre stationära datorer som är hopkopplade i en Hemgrupp ( Win 7 pro på alla tre ) via TP kabel.
Det ända jag hittills använt på det trådlösa är min telefon Samsung Galaxy S III LTE GT-i9305

Nu funderar jag på att skaffa en liten smidig surfplatta.
Då kommer jag till frågan, går det att hämta filer från mina stationära datorer till den trådlösa surfplattan
Eller måste jag ha windovs på surfplattan

Den som jag funderar på är en Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 SM-T320 16GB eller samma fast 10,5 tum

Köpte en billig Toshiba Satellite Pro NB10-A-111 i går för 995 kr, en tillfällig drive, normalpris 1995kr
Men den går mig på nerverna!
Win 8.... fattar inte ett skit, tror ni att man kan få byta ner sig till Win 7 på Microsoft ?

Det är ganska kass bild på skärmen, den är slö den är ful och det är ingen surfplatta
Jag har inte lyckats göra något med den.

Kan undra om någon vet hur man nollställer "datorn" till fabriksinställningar ?
Nu har jag varit tvungen att logga in på Microsoft med namn och emejl lösenord mm

Jag vill få bort allt detta så att jag kan lämna tillbaka skiten

Det var ett rent impulsköp

Jag har sedan tidigare bestämt mig för en OLED (AMOLED) (Samsung) surfplatta

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Ja, bara dela ut mappar/filer i win och använd filhanterare i Android (ex ES Filexplorer) och överföra till plattan.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

fattar nada

Jag begriper inte hur det skall gå till
Vet att jag provat för länge sedan, men jag lyckades inte då heller

Jag behöver en noggrann instruktion

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

hej

Jag vill få bort allt detta så att jag kan lämna tillbaka skiten

hur skall jag göra för att rensa bort det jag skrivit in i datorn ?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Det är enkelt och inget oroa sig för.
Hum, ja det säger du, jag begriper inte ett skit.

Har lagt in appen på min android, men hur kommer jag åt filerna i min hemgrupp ?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hawk:

Det är enkelt och inget oroa sig för.
Hum, ja det säger du, jag begriper inte ett skit.

Har lagt in appen på min android, men hur kommer jag åt filerna i min hemgrupp ?

Det står ju i länken han gav dig...

Citat:

...tap the menu button (it looks a bit like a phone in front of a globe), tap Network, and tap LAN. Tap the Scan button and ES File Explorer will scan your network for Windows computers sharing files. It lists your computers by their local IP addresses, so tap the IP address of your Windows PC.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Du överdriver med fetandet, tänk igenom om du ska fråga flera frågor istället. Det blir ju kaos av det och du verkar bara förvirrad.

Windows 8.X är inga problem att använda, det är i stort sett som Windows 7 SP1. Dvs om du inte redan gått med i hemgruppen så gör du det under kontrollpanelen, under nätverksinställningar eller sök på hemgrupp direkt. Uppdatera till Windows 8.1 om den inte kör det från början så slipper du se så mycket av startskärmen. Nästan allt går att ställa in som vanligt i vanliga Windowsprogram.

Du kan inte byta till Windows 7 eftersom Windows 7 inte säljs sedan mer än ett år tillbaka. Om du redan har Windows 7 (retail) så kan du möjligen. Det beror i sin tur på tillverkaren. Drivrutiner för hårdvaran de byggt in måste finnas. Alla bärbara går inte att nedgradera. Microsoft ger dig inget gratis Windows 7. Företag kan nedgradera eftersom nedgraderingsrättigheter följer med 8.X Pro OEM och media får de från volymlicens. Det finns ingen möjlighet för privatpersoner att använda detta på en maskin som kom med vanliga hemanvändarvarianten av 8.X.

Vill du återställa datorn får du göra enligt instruktionerna från tillverkaren. Det är de som lägger in egna lösningar för detta. Normalt sett kan du trycka på någon F-knapp under boot för att komma in i återställningsmiljön.

Det finns många sätt att komma åt SMB/CIFS-utdelningar på Android, men det är inte inbyggt hos de flesta tillverkare. ES File Explorer fungerar bra för detta, och du behöver en utökad filhanterare för att hantera massor filer i vilket fall. SMB för annat än Microsoft har funnits väldigt länge och Microsoft har släppt specifikationerna. Apple använder det också i OS X även om inte i iOS (där får du installera ett tredjepartsprogram). Stöd finns också inbyggt i Linux-kerneln även om Android normalt sett inte använder det.

Ska du dela ut filer från Android är det bäst att använda andra verktyg än SMB förmodligen. Enklast är att köra filsynktjänster i molnet.

Tänk på att ditt trådlösa nät och dit trådade nät kanske inte är samma och är två olika LAN. Samtidigt som du säkert valt att bara dela dina nätverkskataloger eller tillåta discovery med hemnätverket. Det går att ställa in under Windows Firewall. Eller så ställer du in i routern så det är samma nät. Du kommer inte hitta något när du trycker på scan om du inte är i samma nät.

Permalänk
Avstängd

Svaren ovan var inte så uttömmande direkt men det är inte så komplicerat. Gå till Kontrollpanelen, Nätverk och delningscenter, Avancerade delningsinställningar och aktivera fil- och skrivardelning. (Detta är för Windows 8 men det ser väldigt likt ut på sjuan vad jag kommer ihåg). Sen är det bara att högerklicka på mappen du vill dela ut, välja egenskaper, gå till fliken Delning och välj att dela den med Alla (endast läsrättigheter är nog en bra idé).

Permalänk
Medlem

Strunta i Win-8

Hej
Frågan gäller enbart anslutning till stationära datorer från en Android-enhet

Jag kom så långt att jag hittade LAN och så scannade jag, då kom min dator som var påslagen upp (HAWK-DATOR)

Men så kom fönstret upp som ville ha användarnamn och lösenord !!!!

Ända jag kom att tänka på, var den lappen som sitter på min router.
Skrev in detta, men det hjälpte inte.
Har inte en aning om vad det är för något jag skall skriva där.
se bilder.

Kan någon hjälpa mig, det skulle betyda mycket om jag lyckades

.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Din Windows-delning har inget med ditt WiFi att göra utan är lösenordet du valt på din dator, t.ex. kontot du valt har åtkomst. I annat fall får du dela ut till "alla" och enbart köra läs-rättigheter på de resurser som du delar ut.

Vi har svarat på båda dina frågor. Stressa inte så förstår du nog hur du ska göra med utdelningar.

Permalänk
Medlem

Har aldrig lösenord på mina datorer

Skrivet av Petterk:

Din Windows-delning har inget med ditt WiFi att göra utan är lösenordet du valt på din dator, t.ex. kontot du valt har åtkomst. I annat fall får du dela ut till "alla" och enbart köra läs-rättigheter på de resurser som du delar ut.

Vi har svarat på båda dina frågor. Stressa inte så förstår du nog hur du ska göra med utdelningar.

Hej
Som titeln, Har aldrig lösenord på mina datorer.
Vad skall jag skriva, har provat med 0000 (funkade inte) och alla tänkbara lösenord, emejl, hemgrupp mm.

Användarnamn har jag bara "Hawk-Dator", Min andra dator som är avstängd just nu heter "Hawk-Dator-1 " den tredje datorn heter "Hawk-Dator-2" men det är omöjligt att komma in i datorn via ES på Androiden

Har en "Hemgrupp på alla tre och där kan jag dela filer så mycket som helst, dom är alla anslutna med kabel via routern
Jag har ett lösenord för hemgruppen som fungerar på dessa tre datorer.

Hur i he'''''e skall jag bär mig åt
Måste jag skaffa ett lösenord på datorn ?

.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Du kan använda utan konto, logga in som anonymous/anonym. Men du måste i kontrollpanelen/explorer t.ex. se till att katalogerna du vill kunna läsa delas så "alla" har läsrättigheter då. Sen har du ett lösenord, det är bara blankt, det går också att logga in med. Men främst behöver du se över inställningarna för utdelning. Vill du ha ett lösenord för din androidenhet och bestämma vad den kan läsa/skriva så kan du skapa ett sånt konto på datorn. Har du utöver detta brandväggsregler som stoppar behöver du ändra dessa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hawk:

Har aldrig lösenord på mina datorer.

Jo om du har aktiverat närtverksdelning har du det som förval och hade du konfigurerat bort det hade du nog kommit ihåg att du gjort det vetat om det ?

Lösenordsskyddad delning är aktiverad som standard för datorer i arbetsgrupper. När lösenordsskyddad delning är aktiverad kan personer som använder andra datorer i nätverket endast få åtkomst till dina delade filer eller skrivare om de har ett användarkonto på din dator.
Det finns två sätt att aktivera fil- och skrivardelning:
Skapa identiska användarkonton på alla datorer i arbetsgruppen (rekommenderas). Mer information finns i Skapa ett användarkonto.
Inaktivera lösenordsskyddad delning.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/cant-connect-oth...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ni förstår nog inte mitt problem
Det är detta fönster jag aldrig kommer igenom, därför att inte har något användarnamn eller lösenord...

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hawk:

Ni förstår nog inte mitt problem
Det är detta fönster jag aldrig kommer igenom, därför att inte har något användarnamn eller lösenord...

http://msts.heidling.se/Uppladdningar-2014/hawk-dator_ES-LAN....

du skall logga in med samma uppgifter som du använder på din dator, man kan ändra så att man inte behöver det i delningsinställningar i Windows.

lite mer info finner du här: http://windows.microsoft.com/en-us/windows/share-files-with-s...

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hawk:

Ni förstår nog inte mitt problem
Det är detta fönster jag aldrig kommer igenom, därför att inte har något användarnamn eller lösenord...

http://msts.heidling.se/Uppladdningar-2014/hawk-dator_ES-LAN....

Jo det har du om du använder hemgrupp, du kanske har ställt in så att datorn loggar in automatisk men nån form av användarkonto har du, det går inte att använda hemgrupp annars, manuell delning går att använda utan skydd om man manuellt väljer det men inte hemgrupper.
Starta en kommandoprompt i datorn och kör
echo %username%
Nog får du ett svar och inte en tom rad ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan säga att jag känner igen det där. Kanske inte hjälper så mycket men jag hade filtillgång på min dator från androidluren med es fileexlporer tidigare och det fungerade hur bra som helst.
Installerade sedan om winblows och efter det hade jag svårt att upprätta samma anslutning i es explorer igen mot datorn. Fastnade på samma ställe om TS. Fel inloggningsuppgifter... Vilket det inte var och jag har inte heller lösenord till min heminloggning.

Själv orkade jag inte pilla mer med det. Men är tämligen övertygad om att det som andra säger är en inställning i windows.

Värt att tillägga är att jag inte använt mig av windows hemgruppslösning utanutan endast använt fil/skrivardelning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna inaktivera "Lösenordsskyddad delning" under fliken "Alla nätverk" och då krävs det ingen användarkonto för att komma åt dessa filer.
Dessa inställningar hittar du i "Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverks- och delningscenter\Avancerade delningsinställningar".

Permalänk
Medlem

Det syns klart och tydligt att han har ett konto som heter Hawk och har blankt lösenord. Du loggar alltså in med ett tomt lösenord, men det finns fortfarande ett konto. Du kan också trycka på anonym och logga in, men då måste du inaktivera lösenordsskyddad delning. Bara gruppen "Alla" har rättigheter till mapparna då.

Sitter det trådbundna nätet i samma router och nät som det trådlösa för den delen? Annars måste du ändra brandsväggsregler också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det har du om du använder hemgrupp, du kanske har ställt in så att datorn loggar in automatisk men nån form av användarkonto har du, det går inte att använda hemgrupp annars, manuell delning går att använda utan skydd om man manuellt väljer det men inte hemgrupper.
Starta en kommandoprompt i datorn och kör
echo %username%
Nog får du ett svar och inte en tom rad ?

Hej
Jag skrev in din text(klistrade) i sökrutan ovanför startknappen och detta var vad som hittades

Starta en kommandoprompt i datorn och kör det vet jag inte hur man gör

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Jag skrev in din text(klistrade) i sökrutan ovanför startknappen och detta var vad som hittades

Starta en kommandoprompt i datorn och kör det vet jag inte hur man gör

http://msts.heidling.se/Uppladdningar-2014/sokresultat.jpg

Du skall skriva det i cmd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Rekordmedlem

Ja jag skrev fel
i en kommandotolk som sagt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

tryck på windows tangenten samtidigt som du trycker på R och skriv sedan CMD i fönstret som kommer upp.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Inget svar har hjälpt

Tack för era försök, men tyvärr, så kommer jag inte förbi detta fönster

Jag ger nu upp, det får vara med surfplatta....

Jag är glad att jag kan dela filer på mina vanliga win.7 datorer

Den där skit-dotorn lyckades jag återställa till fabriksinställningar, men det tog 6 timmar !!!!

[URL="http://webshop.datanova.se/ItemInfo?itemId=721387584&itemName...",+Win8.1;BLSHOP-1415010826066=1kble380au4lp"]http://webshop.datanova.se/ItemInfo?itemId=721387584&itemName...[/URL]

.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hawk:

Tack för era försök, men tyvärr, så kommer jag inte förbi detta fönster

http://msts.heidling.se/Uppladdningar-2014/hawk-dator_ES-LAN....

Jag ger nu upp, det får vara med surfplatta....

Jag är glad att jag kan dela filer på mina vanliga win.7 datorer

Den där skit-dotorn lyckades jag återställa till fabriksinställningar, men det tog 6 timmar !!!!

[URL="http://webshop.datanova.se/ItemInfo?itemId=721387584&itemName...",+Win8.1;BLSHOP-1415010826066=1kble380au4lp"]http://webshop.datanova.se/ItemInfo?itemId=721387584&itemName...[/URL]

.

Du kan ju skapa en separatanvändare bara för delningen i datorn då om det är så svårt att logga in med dina egna uppgifter elerl skapa en utdelning manuellt utan säkerhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju skapa en separatanvändare bara för delningen i datorn då om det är så svårt att logga in med dina egna uppgifter elerl skapa en utdelning manuellt utan säkerhet.

ingen ide att försöka ens, det går inte...

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hawk:

ingen ide att försöka ens, det går inte...

Jo det går men det är ju upp till dig om du vill ösa det eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.