Permalänk

Dra fiber mellan två hus. Tips ?

Tjena sweclockare. Vi har nyligen fått vårt efterlängtade fiber och jag har funderat på att dra en fiberkabel till en lokal som ligger cirka 100m ifrån vårt hus där "main routern " och fiber ingången i huset. Jag har tänkt på det rättså länge och funderar på om det är bäst och dra en kabel eller wifi extender ?. jag är en nybörjare inom detta området så alla tips är vällkomna:). Ett alternativ är att ha en kabel som jag kan dra till lokalen när jag ska använda internet där ute ?. Men jag tror det skulle bli jobbigt i längden. jag skulle också gärna vilja ha tips på router. Ingen extremeuber brutal men en som räcker med till 100/10 lina.

jag har ingen anning vilken sorts kabel som skall användas och om man måste ha ett rör som man ska lägga kabeln i innan man gräver ner den så all hjälpa är välkommen
Jag har ingen speciell budget vid tillfället.
och som sagt det är cirka 100m mellan lokalerna.

All hjälp är välkommen
och ni får gärna komma med tips !

Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusaren:

Tjena sweclockare. Vi har nyligen fått vårt efterlängtade fiber och jag har funderat på att dra en fiberkabel till en lokal som ligger cirka 100m ifrån vårt hus där "main routern " och fiber ingången i huset. Jag har tänkt på det rättså länge och funderar på om det är bäst och dra en kabel eller wifi extender ?. jag är en nybörjare inom detta området så alla tips är vällkomna:). Ett alternativ är att ha en kabel som jag kan dra till lokalen när jag ska använda internet där ute ?. Men jag tror det skulle bli jobbigt i längden. jag skulle också gärna vilja ha tips på router. Ingen extremeuber brutal men en som räcker med till 100/10 lina.

jag har ingen anning vilken sorts kabel som skall användas och om man måste ha ett rör som man ska lägga kabeln i innan man gräver ner den så all hjälpa är välkommen
Jag har ingen speciell budget vid tillfället.
och som sagt det är cirka 100m mellan lokalerna.

All hjälp är välkommen
och ni får gärna komma med tips !

Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel

http://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/natv...
Dra en sån här kabel direkt från routern. Flexrör är kanske det bästa men trägårdsvattenslang duger utmärkt (förutsatt att du inte leder in vatten i den).
Sen kopplar du bara in kabeln i "internet in" på en helt vanlig router

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av oolllee:

http://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/natv...
Dra en sån här kabel direkt från routern. Flexrör är kanske det bästa men trägårdsvattenslang duger utmärkt (förutsatt att du inte leder in vatten i den).
Sen kopplar du bara in kabeln i "internet in" på en helt vanlig router

Det är inte bra med koppar mellan hus. Men vill man göra saker på bönders vis så "går det".

Använd pem plastslang 32 på 100 meter och blås draglina genom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Det är inte bra med koppar mellan hus. Men vill man göra saker på bönders vis så "går det".

Använd pem plastslang 32 på 100 meter och blås draglina genom.

Jodå, leder fint när Blixten tar den

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.