Nzxt S340 + Nzxt Kraken X61 + Sapphire 280X Toxic CF = Värmeproblem?

Permalänk
Medlem

Nzxt S340 + Nzxt Kraken X61 + Sapphire 280X Toxic CF = Värmeproblem?

Håller på att färdigställer en trevlig dator för att driva min nya fina BenQ BL3200PT och väntar bara på processorkylaren, Nzxt X61. Jag är dock lite oroad, just nu kör jag med en CM 212 Evo och det funkar helt ok men de två grafikkorten gör att det blir väldigt varmt i lådan, jag har inte monterat några fläktar i fronten eftersom jag ska montera den nya kylaren där och enda sättet för att hindra Gpu 1 lägger ner pga värmen om jag tex spelar BF4 har varit att klocka ner och ändra fläktprofilerna på grafikkorten samt att jag har monterat en 80mm fläkt i bakkant på korten som blåser bort luften emellan dem. Nu undrar jag dock hur det blir när jag monterar den nya kylaren? Fläktarna monterade på radiatorn kommer ju att dra in luft i chassit som kommer att bli varm när den passerar genom radiatorn. Känns som att det kommer att bli ännu varmare i chassit då, eller tänker jag fel?

Sen en annan fråga, jag har ett FX990 Sabretooth R2 moderkort med gott om pwm-kontakter så jag köpte två Noctua redux pwm och installerade men när jag försöker att styra dessa via thermal radar i AI Suite så dyker bara den ena fläkten upp där. Någon som vet vad det kan bero på?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Ja luften du drar in kommer värmas upp, men har du dålig ventilation nu kommer du troligtvis få lägre temperaturer i chassit än du har nu då du får mer luft genom det. Vad har du för ventilation nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Ja luften du drar in kommer värmas upp, men har du dålig ventilation nu kommer du troligtvis få lägre temperaturer i chassit än du har nu då du får mer luft genom det. Vad har du för ventilation nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, googlade runt lite mera och det verkar vara så. Just nu har jag bara 140mm redux i taket och en 120 mm i bakkant (samt 80mm som är fäst på grafikkorten). Man kan se hur det ser ut här:

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det blir bättre sen när du aktivt sugen in luft framifrån genom radiatorn. Se till så att dina två redux utblåsfläktar jobbar på bra när det blir varmt bara. Även fast ett moderkort har 4-pins kontakter behöver det inte alltid betyda att de är "riktiga" pwm, finns många moderkort som har nån form av billigare variant på en eller flera av dem.

Om nu en av dem funkar så skulle jag köpa en:
http://www.inet.se/produkt/8600974/adapter-splittkabel-for-4-...
Och koppla in på den headern som går att styra på moderkortet och sen sätta fast fläktarna på den, då kan du nog gömma kablarna bättre och göra det snyggare på köpet.

Lycka till!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Jag tror att det blir bättre sen när du aktivt sugen in luft framifrån genom radiatorn. Se till så att dina två redux utblåsfläktar jobbar på bra när det blir varmt bara. Även fast ett moderkort har 4-pins kontakter behöver det inte alltid betyda att de är "riktiga" pwm, finns många moderkort som har nån form av billigare variant på en eller flera av dem.

Om nu en av dem funkar så skulle jag köpa en:
http://www.inet.se/produkt/8600974/adapter-splittkabel-for-4-...
Och koppla in på den headern som går att styra på moderkortet och sen sätta fast fläktarna på den, då kan du nog gömma kablarna bättre och göra det snyggare på köpet.

Lycka till!

Ok, tack! Jag har faktiskt en sådan kabel liggandes hemma. Det som är märkligt är dock att pwm-kontakterna syns i Thermal Radar så jag ska få ut info därifrån och fläkten går att styra via bios, så någon slags connection finns det. Börjar undra om det är fläkten som är pajj. Jag vill gärna få upp fläkten i programmet så att jag manuellt kan dra upp den till 100% när jag ska spela. Kan iofs sätta mig och lägga upp fläktprofiler i bios också... Ja, ja vi får se hur jag gör.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Ja har du i nuläget bara utsugsfläktar så kommer det säkerligen bli svalare i chassiet. Möjligt att du kan ta bort den lilla 80mm fläkten med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas på det. Tack för svaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Avstängd

Med ett NZXT S340 så behöver du montera fläktar i fronten. Du kan då få riktigt bra resultat. Innan jag skaffade kraken x61 så körde jag två 140mm fd fläktar i fronten och orginal fläktarna bak och topp med en Evo . Riktigt bra och svalt. Ett par grader svalare än FD4. Även så med kraken x61.

Citat:

samt 80mm som är fäst på grafikkorten

hur tänker du då? suger inte in sval luft från någonstans och låter säkert en hel del.., kör istället två 140mm i fronten.