Funkar de med en switch för att dela fiber?

Permalänk
Medlem

Funkar de med en switch för att dela fiber?

Hej
Ska hjälp svärfar ä lite med att koppla fiber, men hans elektriker som har varit där å
Dragit nätverk, har gjort bort sig lite

Han har satt cat5e uttag i hela huset å en vit stor låda, men är full med utag för rj45, men han måste dra en kabel mellan den stora vita å in i router för att få nätverk å
Internet i de uttaget; ( alltså den stora vita lådan är inte en aktiv.

Går de att lösa igenom att bara köpa en switch å koppla fiberomvadlarren till routern, router till swih å den dra kablar från varje port i switch till den valda uttaget? Förstår switchen att dela upp 1 kabel till alla andra utag?

Permalänk
Medlem

Fiber -> Fiberconverter -> Router -> Switch -> (Patchpanel) -> Uttag

Patchpanel är såklart frivillgt men den snyggaste lösningen

EDIT: Läste lite bättre nu och det kanske redan är patchpanel eller liknande lösning i det vita skåpet så patchpanel lär du inte behöva

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Fiber -> Fiberconverter -> Router -> Switch -> (Patchpanel) -> Uttag

Patchpanel är såklart frivillgt men den snyggaste lösningen

EDIT: Läste lite bättre nu och det kanske redan är patchpanel eller liknande lösning i det vita skåpet så patchpanel lär du inte behöva

Och det går med vilken som? Switch?

Läste att en switch inte kan dela ut internet, men de kansce är dom gammla?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

Och det går med vilken som? Switch?

Läste att en switch inte kan dela ut internet, men de kansce är dom gammla?:)

Beror på om du får flera ip-adresser från internetleverantören.

Om du bara får en adress så behöver du en Router.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

Och det går med vilken som? Switch?

Läste att en switch inte kan dela ut internet, men de kansce är dom gammla?:)

Precis som tidigare sagt, oftast har man bara en IP-adress från leverantören. Kopplar man utan router kan med andra ord bara en dator av de som är kopplade till Switchen komma åt nätet. En router separerar ditt nät från internet och delar ut ip-adresser till alla datorer i switch.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att nämna.

Om du har en gammal router som du inte använder så kan den fungera som switch, bara koppla den "1:a" routern till en lanport i den "2:a" routern. Exempel Router 1 Lan1 > routern 2 Lan1. Då blir routern en switch, se bara till att du inte använder WAN porten på den "2:a" routern. Vill du även aktivera wifi på den "2:a" routern så kan du använda dig av något som kallas cascading. Googla på det så är det bara att följa en guide.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Kan vara värt att nämna.

Om du har en gammal router som du inte använder så kan den fungera som switch, bara koppla den "1:a" routern till en lanport i den "2:a" routern. Exempel Router 1 Lan1 > routern 2 Lan1. Då blir routern en switch, se bara till att du inte använder WAN porten på den "2:a" routern. Vill du även aktivera wifi på den "2:a" routern så kan du använda dig av något som kallas cascading. Googla på det så är det bara att följa en guide.

DHCP lär man bli tvungen att stänga av också kan jag tänka.

Permalänk
Medlem

Det elektrikern satt dit är en patchpanel.

Om sakerna som är kopplade till de olika uttagen ska kommunicera med varandra så måste kablarna till patchpanelen anslutas till en router som skapar ett privat nätverk:
Konverter -> Router -> Switch (inbyggd i routern eller fristående kopplad till routern beroende på hur många uttag i huset) -> Patchpanel

Annars, om de olika enheterna bara ska ha internetaccess och inte prata med varandra alls, så kan du sätta in en switch:
Konverter -> Switch -> Patchpanel

Sista alternativet fungerar bara om man får flera riktiga IP addresser från internetleverantören. Inte helt vanligt, därför man vanligtvis använder en router som skickar ut privata IP addresser.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Elektrikern har INTE gjort bort sig utan han har installerat väldigt snyggt! Det är precis så det skall vara (med patch panel altså).

Permalänk
Medlem

Hemma så har kopplat följande

Fiberomvadlarren------ router------ switch----- patchpanel

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av berne:

Hemma så har kopplat följande

Fiberomvadlarren------ router------ switch----- patchpanel

Det är normal koppling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är normal koppling.

Bra då tänker ja rätt:)

Tips på en switch? Helst mer än 8portst gigabit är ju bra att ha, inte för stor då den ska sitta i ett skåp som är va 20-30cm djupt

Permalänk
Medlem

Fungerar det med bara en Switch? Visst. Nästan alla fiberleverantörer ger dig 2-5 IP's så vitt jag vet. Men 2-5 IP's täcker bara en enhet vardera. Du behöver något som ger dig din externa IP, och sen NAT'ar alla interna enheter. En router är den vanliga lösningen. Dedikerad brandväggsburk är en annan bra lösning. I båda fallen kommer du behöva en switch för att koppla på alla portarna. "JAG" hade köpt en vettig switch, och kört på ett snik-PC bygge för att köra en dedikerad brandväggsmjukvara, typ Smoothwall, PFsense, osv. Typ ASRock E350M1 + minne + NIC + chassi med ström. Helst en HD med, men det går även med USB stickor och SD / CF kort med hjälp av diverse adaptrar. Det hela skulle kosta runt en tusing, kanske 1500, beroende på hur petig man är med vilket chassi man vill ha. Mer flexibelt, bättre prestanda, och mer pålitligt än en färdig köpt router, men även dyrare i drift. Och sen tillkommer en switch med lika många portar som patchpanelen, eller fler... Har patchpanelen 8'a portar eller färre skulle jag överväga en "vanlig" router med 8-10 portar, men annars hade jag helt klart satsat på ett dedikerat system, och en ordentlig switch.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av berne:

Bra då tänker ja rätt:)

Tips på en switch? Helst mer än 8portst gigabit är ju bra att ha, inte för stor då den ska sitta i ett skåp som är va 20-30cm djupt

Du kanske ska använda 1 switch + routern eller 2 switchar i stället för en större om du måste koppla in alla uttagen? Du har ju ha 4 portar på routern, dvs 3 tillgängliga när du kopplat in switchen så en 8 portare med routern ger ju 10 portarr mot patchpanelen och tar upp minst plats om du ska koppla in allt.
Netgear GS är små billiga och bra standarswitchar som kanske passar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67134

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske ska använda 1 switch + routern eller 2 switchar i stället för en större om du måste koppla in alla uttagen? Du har ju ha 4 portar på routern, dvs 3 tillgängliga när du kopplat in switchen så en 8 portare med routern ger ju 10 portarr mot patchpanelen och tar upp minst plats om du ska koppla in allt.
Netgear GS är små billiga och bra standarswitchar som kanske passar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67142
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67134

tror den första blir jättebra, då han har inte alla aktiva eller vad man ska säga, han anväder inte alla, utan i router så kommer 3st tas, en för tv, å en för nät, å en för tele.

men å andra sidan så finns de ju även 4 portar på fiberomvadlaren.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av berne:

tror den första blir jättebra, då han har inte alla aktiva eller vad man ska säga, han anväder inte alla, utan i router så kommer 3st tas, en för tv, å en för nät, å en för tele.

men å andra sidan så finns de ju även 4 portar på fiberomvadlaren.

Är du säker på att du ska använda lanportar i routern för tv och tele ? Det låter inte helt vanligt att göra så Telia tex tar bara en port till tv men tele är inbyggt i smarten och ibland så separera man näten i switchen mellan fiberkonvertern och routern, då går det endast data via routern och tv och telefon ansluts i switchen, det beror på vad du väljer för operatörer men att det "förbrukas" 3 routerlanportar är ovanlig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera HP 14xx eller 18xx serien som den här smarta 8-portaren:
https://www.dustinhome.se/product/5010657672/1810-8g-v2

Jag sitter själv på en HP 1410-24G och en pfsense maskin innan den och är extremt nöjd, varför jag valde en smart switch till dig var dock för att ha möjlighet att använda IPTV eller IPTelefoni så slipper han använda operatörens skitutrustning då han kan själv sätta vlan ID's i switchen och dra TV och tilgin adaptern därifrån.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag kan rekommendera HP 14xx eller 18xx serien som den här smarta 8-portaren:
https://www.dustinhome.se/product/5010657672/1810-8g-v2

Jag sitter själv på en HP 1410-24G och en pfsense maskin innan den och är extremt nöjd, varför jag valde en smart switch till dig var dock att om han införskaffar IPTV eller IPTelefoni så slipper han använda operatörens skitutrustning då han kan själv sätta vlan ID's i switchen och dra TV och tilgin adaptern därifrån.

ska kika på de,

https://www.dustin.se/product/5010080422/natverkskontakt#spec...

rätt bra att dom skriver hur många de? hehehe

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av som99:

Jag kan rekommendera HP 14xx eller 18xx serien som den här smarta 8-portaren:
https://www.dustinhome.se/product/5010657672/1810-8g-v2

Jag sitter själv på en HP 1410-24G och en pfsense maskin innan den och är extremt nöjd, varför jag valde en smart switch till dig var dock att om han införskaffar IPTV eller IPTelefoni så slipper han använda operatörens skitutrustning då han kan själv sätta vlan ID's i switchen och dra TV och tilgin adaptern därifrån.

Jo förvisso kan det vara bra rent tekniskt men i just det här fallet verkar det som delarna ska monteras in i ett mediaskåp och vara lätthanterat, det kanske blir en för avancerad, dyr eller fysiskt stor lösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

ska kika på de,

https://www.dustin.se/product/5010080422/natverkskontakt#spec...

rätt bra att dom skriver hur många de? hehehe

Ser ut att endast vara en Hittar en liknande på en annan sida där står det 20st, behöver du många finns det mycket billigare ställen att köpa på
Brukar kosta 3-6kr styck annars.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo förvisso kan det vara bra rent tekniskt men i just det här fallet verkar det som delarna ska monteras in i ett mediaskåp och vara lätthanterat, det kanske blir en för avancerad, dyr eller fysiskt stor lösning.

Jo sant vet inte vilken budget det skall ligga på och hur stort det får bli men dock är en lösning jag helt klart tycker är värt pengarna men självklart har alla olika krav och prioriteringar.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Biltema, Clasohlsson eller Kjell & Co för krimpkontakter. Men jag hade försökt undvika dem om alls möjligt. Köp kablar i stället, det är en engångskostnad, och spar i längden en del huvudvärk. Och det kommer från en med ett "riktigt" verktyg med spärr så man verkligen måste trycka ihop handtagen hela vägen innan det går att släppa kontakten igen, osv. Det blir aldrig lika bra som en gjuten kabel.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Biltema, Clasohlsson eller Kjell & Co för krimpkontakter. Men jag hade försökt undvika dem om alls möjligt. Köp kablar i stället, det är en engångskostnad, och spar i längden en del huvudvärk. Och det kommer från en med ett "riktigt" verktyg med spärr så man verkligen måste trycka ihop handtagen hela vägen innan det går att släppa kontakten igen, osv. Det blir aldrig lika bra som en gjuten kabel.
B!

problemet är att ska man dra kablar som är ca 40m, med rj45 kontaker på, så blir det jobbigt med att komma igenom håll i väggar osv, måste borra så satans stora för för att den ska gå igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av berne:

problemet är att ska man dra kablar som är ca 40m, med rj45 kontaker på, så blir det jobbigt med att komma igenom håll i väggar osv, måste borra så satans stora för för att den ska gå igenom.

Sätt en (vägg)kontakt i båda ändarna. Precis som elektrikern.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av berne:

problemet är att ska man dra kablar som är ca 40m, med rj45 kontaker på, så blir det jobbigt med att komma igenom håll i väggar osv, måste borra så satans stora för för att den ska gå igenom.

Du bör aldrig dra patchkabel på det sättet utan använd installationskabel och vägguttag i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör aldrig dra patchkabel på det sättet utan använd installationskabel och vägguttag i stället.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Sätt en (vägg)kontakt i båda ändarna. Precis som elektrikern.
B!

det är går inte, installationskabel är det jag använder, lika så här hemma, fast där har jag uttag i varje rum.

det här ska vara i en affär, till typ en service dator, för att anmäla inkommande paket å utleveranser.
så det blir svårt att dra en kabel snyggt, och få med ett vägguttag, därför blir det en enda lång kabel

Permalänk
Medlem

I en affär mer så än i ett hem, är det definitivt fasta uttag, och inte krimpad kabel som gäller. Du får så klart göra hur du vill, men det är inget jag rekommenderar. Hade du bott i närheten hade du fått alla kontakter du behöver, och låna verktyget för att göra jobbet. Jag har en flock kontakter som aldrig kommer användas, just för att det är skit, och ett värdelöst sätt att göra det på.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.