AMD ingår partnerskap med Asmedia för framtida styrkretsar

Permalänk
Melding Plague

AMD ingår partnerskap med Asmedia för framtida styrkretsar

Processormakaren AMD och Asmedia har ingått ett partnerskap, som enligt branschrykten innebär att utvecklingen av styrkretsar helt överlåts till den Asus-ägda kretstillverkaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

De kan ev. spara en hel del pengar på att outsourca sin CPU avdelning. Kommer bli intressant vad detta leder till. Marknaden behöver ett starkt AMD för att få Intel att ta tummen ur (ej barnvänligt ord) och börja jobba 100% igen. För just nu känns det som att Intel bara jobbar till 50%. Tuffare konkurrens leder till bättre innovationer och framförallt bättre pris.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Trevligt! Goda nyheter om AMD på sista tiden.

Permalänk
Hjälpsam

Hoppas bara att det inte drabbar andra tillverkare av AMD moderkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Lär väl inte vara så mycket kvar i de styrkretsarna när det mesta är i CPUn ändå eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hoppas bara att det inte drabbar andra tillverkare av AMD moderkort.

Min tanke också. Så länge ASMedia inte tar oskäliga priser för kretsarna för andra tillverkare så borde det vara lugnt.
Men det behövs en rejäl uppfräschning till nästa plattform. AM3+ är förlegat nu. Det är dags att gå vidare.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomaseron:

Min tanke också. Så länge ASMedia inte tar oskäliga priser för kretsarna för andra tillverkare så borde det vara lugnt.
Men det behövs en rejäl uppfräschning till nästa plattform. AM3+ är förlegat nu. Det är dags att gå vidare.

Det har AMD gjort med FM2+. AM3+ är så gott som pensionerad. Den kommer aldrig att ersättas. FX-serien är nedlagd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket bra. Jag har alltid upplevt att ASmedia levererar toppklass

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det har AMD gjort med FM2+. AM3+ är så gott som pensionerad. Den kommer aldrig att ersättas. FX-serien är nedlagd.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det vet jag. Men jag vet också att det finns folk som önskar att Zen är kompatibel med AM3+.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

Bra! Lägg ut så mycket som möjligt och fokusera på kärnverksamheten.
Om man har för många järn i elden så slocknar den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomaseron:

Jo, det vet jag. Men jag vet också att det finns folk som önskar att Zen är kompatibel med AM3+.

Min förhoppning är att Zen kan konkurrera mot Intels prestandasegment. Sedan är jag tveksam till om det överhuvudtaget vore önskvärt att Zen blir kompatibel med AM3+

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Min förhoppning är att Zen kan konkurrera mot Intels prestandasegment. Sedan är jag tveksam till om det överhuvudtaget vore önskvärt att Zen blir kompatibel med AM3+

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det hoppas jag också.
Hehe, nä, det bästa lär vara en ny plattform, förhoppningsvis med stöd för DDR4, men det är väl ganska sannolikt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

Hoppas det inte blir ostabila kretsar. Dom var ju trevligt när AMD sköter både processorn och styrkretsen då vet man att dom passar.

Jag har dåliga minnen från Via Technology.
Jag hoppas Asmedias kretstsar är bättre än Via Technology.

Ruggar tillbaka när jag tänker på VIA KT133 kretsen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Det har AMD gjort med FM2+. AM3+ är så gott som pensionerad. Den kommer aldrig att ersättas. FX-serien är nedlagd.

Skickades från m.sweclockers.com

Man ska aldrig säga aldrig. Vem vet vad Zen t.ex. innehåller? Kanske blir en ny FX-serie? Eller helt enkelt en ersättare för AM3+? Att säga att den aldrig kommer att ersättas är som att riskera att skjuta sig själv i foten. Självfallet kommer inte Zen att vara kompatibel med AM3+ eftersom det bara skulle måla in AMD i ett hörn däremot kan Zen vara en ersättare för FX-serien och AM3+.

Skrivet av rektor:

Hoppas det inte blir ostabila kretsar. Dom var ju trevligt när AMD sköter både processorn och styrkretsen då vet man att dom passar.

Jag har dåliga minnen från Via Technology.
Jag hoppas Asmedias kretstsar är bättre än Via Technology.

Ruggar tillbaka när jag tänker på VIA KT133 kretsen.

Har några av mina USB 3.0 portar från VIA och måste säga att de beter sig skumt av och till. Bla. kan de få för sig att sluta fungera under ett par dagar. Är något vajsing med deras drivrutiner.. Fungerar felfritt på USB portarna från Intel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen på AMD till 2016, synd bara att det är så himla långt bort

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Min förhoppning är att Zen kan konkurrera mot Intels prestandasegment. Sedan är jag tveksam till om det överhuvudtaget vore önskvärt att Zen blir kompatibel med AM3+

Skickades från m.sweclockers.com

Själv skulle jag vara positivt överraskad om AMDs zen skulle ligga en generations prestandamässigt efter intels prestandasegment

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk

Kan bli riktigt bra detta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Själv skulle jag vara positivt överraskad om AMDs zen skulle ligga en generations prestandamässigt efter intels prestandasegment

Kanske för att det är så svårt för Intel själva att höja ribban så att det är ungefär lika i generation efter generation.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jesusbarnet:

Själv skulle jag vara positivt överraskad om AMDs zen skulle ligga en generations prestandamässigt efter intels prestandasegment

Haha ja men det är inga större problem med tanke på de knappa skillnaderna mellan varje generationsskifte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jesusbarnet:

Själv skulle jag vara positivt överraskad om AMDs zen skulle ligga en generations prestandamässigt efter intels prestandasegment

Sedan *Booom* AMD lanserar en produkt som går upp i 10 GHz, Klockar som en gud, presterar som ett monster och är tyst som en vindpust i öknen. Hela marknaden säger Wow. Nu blir AMD nästa Intel och Intel halkar efter.

Vadå? Är ju hur realistiskt som helst ju.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Sedan *Booom* AMD lanserar en produkt som går upp i 10 GHz, Klockar som en gud, presterar som ett monster och är tyst som en vindpust i öknen. Hela marknaden säger Wow. Nu blir AMD nästa Intel och Intel halkar efter.

Vadå? Är ju hur realistiskt som helst ju.

Samt ska den ska ha 64 kärnor och varje kärna är lika stark som 5960x.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasted Hobbit:

Samt ska den ska ha 64 kärnor och varje kärna är lika stark som 5960x.

Exakt. Och så sex logiska kärnor på varje kärna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Exakt. Och så sex logiska kärnor på varje kärna.

Samt så energi effektiv så den kyler alla andra komponenter i datorn och den är kompatibelt med allt! Även ångmaskiner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Sedan *Booom* AMD lanserar en produkt som går upp i 10 GHz, Klockar som en gud, presterar som ett monster och är tyst som en vindpust i öknen. Hela marknaden säger Wow. Nu blir AMD nästa Intel och Intel halkar efter.

Vadå? Är ju hur realistiskt som helst ju.

Det verkar ju vara den logiken som används när det kommer till amd allt annat är en besvikelse enligt sweclockers forum medlemmar
du glömde bara en sak och det är att det ska vara billigare än intel som ger den klassiska paradoxen billigast och bäst

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Föredetting

Nästa steg är väl att outsourca CPU-utveckling till Intel. (Haha, ni kan inte rösta ner mig.)

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

Nästa steg är väl att outsourca CPU-utveckling till Intel. (Haha, ni kan inte rösta ner mig.)

The power of christ compelse thee!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds