Köpråd router. Stort behov av tips på router. Please...

Permalänk
Medlem

Köpråd router. Stort behov av tips på router. Please...

Hej.
Jag fick i helgen mycket bra köpråd här på forumet beträffande laptop. Jag följde råden och laptopen är nu inköpt. Tack för råden.

Nu är jag i stort behov av köpråd beträffande router. Jag är helt grön på det området. Därför uppskattar jag om någon av er kan ge ett köpråd.

Laptopen jag köpte (Lenovo u330p) har ingen kabelanslutning för internet så jag är tvungen att köpa en ny router. I nuläget använder jag en äldre D-Link 100 som inte är trådlös. Den har fungerat bra eftersom jag kopplat upp min stationära PC och tjejens laptop via kablar.

Jag kikade på prisjakt på routrar men känner mig helt vilse med alla begreppen Ethernet, IEE802.11N, VoIP etc... Rena grekiskan för mig,

Läget är följande:

Jag har bredband via via datauttaget (Tele2). 100 Mbit/s.

Datorer som använder internet:
1. Min stationära PC. Tänkte koppla den via kabel till den trådlösa routern. Surfar, spelar BF.
2. Tjejens laptop. Surfar. Används mest i samma rum som routern skall vara. Kopplar via kabel för det mesta. Dock kommer hon att använda laptopen ibland i köket, och då trådlöst.
3. Min nyinköpta laptop. Kan ej kopplas via kabel till routern. Kommer att användas för en del surfning i hemmet (inget spelande), men inget mera. För det mesta i samma rum som routern, men också ibland i intilliggande rum.

Största kravet på en bra uppkoppling har min stationära PC, som ska kopplas via kabel. Den trådlösa routerns trådlösa funktion blir i huvudsak för de 2 laptoparna.

Jag har ingen aning om vilken hastighet som behövs på routern. Frågade Netonnet där jag köpte laptopen. Killen där visste inte mycket. Dock var han snabb på att rekommendera en router på drygt 2000 kr.

Budget: svårt att säga. Min D-Link 100 har fungerat bra trots att den bara kostade ca 300 kr. Budget för den trådlösa routern, säg 1200 kr som riktmärke. Skulle en lämplig router vara något billigare så är det bara trevligt.

Om gärna Asus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Boppo:

Hej.
Jag fick i helgen mycket bra köpråd här på forumet beträffande laptop. Jag följde råden och laptopen är nu inköpt. Tack för råden.

Nu är jag i stort behov av köpråd beträffande router. Jag är helt grön på det området. Därför uppskattar jag om någon av er kan ge ett köpråd.

Laptopen jag köpte (Lenovo u330p) har ingen kabelanslutning för internet så jag är tvungen att köpa en ny router. I nuläget använder jag en äldre D-Link 100 som inte är trådlös. Den har fungerat bra eftersom jag kopplat upp min stationära PC och tjejens laptop via kablar.

Jag kikade på prisjakt på routrar men känner mig helt vilse med alla begreppen Ethernet, IEE802.11N, VoIP etc... Rena grekiskan för mig,

Läget är följande:

Jag har bredband via via datauttaget (Tele2). 100 Mbit/s.

Datorer som använder internet:
1. Min stationära PC. Tänkte koppla den via kabel till den trådlösa routern. Surfar, spelar BF.
2. Tjejens laptop. Surfar. Används mest i samma rum som routern skall vara. Kopplar via kabel för det mesta. Dock kommer hon att använda laptopen ibland i köket, och då trådlöst.
3. Min nyinköpta laptop. Kan ej kopplas via kabel till routern. Kommer att användas för en del surfning i hemmet (inget spelande), men inget mera. För det mesta i samma rum som routern, men också ibland i intilliggande rum.

Största kravet på en bra uppkoppling har min stationära PC, som ska kopplas via kabel. Den trådlösa routerns trådlösa funktion blir i huvudsak för de 2 laptoparna.

Jag har ingen aning om vilken hastighet som behövs på routern. Frågade Netonnet där jag köpte laptopen. Killen där visste inte mycket. Dock var han snabb på att rekommendera en router på drygt 2000 kr.

Budget: svårt att säga. Min D-Link 100 har fungerat bra trots att den bara kostade ca 300 kr. Budget för den trådlösa routern, säg 1000 kr som riktmärke. Skulle en lämplig router vara något billigare så är det bara trevligt.

Om gärna Asus.

Personligen skulle jag nog rekommenderat en Asus router då dom gör riktigt bra saker för en rätt billig peng.

Jag skulle rekommendera en Asus RT-AC56U den kostar ca 900 kr och funkar utmärkt.
Den har som namnet säger stöd för AC standarden för trådlöst nätverk.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Skrivet av bl0m1:

Personligen skulle jag nog rekommenderat en Asus router då dom gör riktigt bra saker för en rätt billig peng.

Jag skulle rekommendera en Asus RT-AC56U den kostar ca 900 kr och funkar utmärkt.
Den har som namnet säger stöd för AC standarden för trådlöst nätverk.

Tror väl dock knappast att Lenovo IdeaPad U330p som personen i fråga just köpt har stöd för den nya ac standarden?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mats_epost:

Tror väl dock knappast att Lenovo IdeaPad U330p som personen i fråga just köpt har stöd för den nya ac standarden?

Nej det har den inte, dock så finns det inte idag så mycket som kan utmana den routern, det finns ju föregångaren, den funkar bra den med dock så börjar den ju redan kännas lite utdaterad.

Sedan att ha stöd för AC standarden är ju en bra sak för framtiden då det börjar hitta in i lite enheter.
Jag gissar att TS kommer uppdatera sin telefon/dator eller nåt i framtiden.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Inaktiv

Mitt tips är en MikroTik RouterBOARD RB2011UiAS-2HnD.
Du lär inte bli besviken, och inte heller sur när du om 3mån upptäcker att D-Link, Asus och alla dom andra plastiga och mediokra routrarna har bakdörrar på vid gavel.
/J

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips.
Det lutar åt ASUS RT-N66U
949 kr
http://www.proshop.se/Natverk-Router/ASUS-RT-N66U-Dual-Band-N...
Verkar det vara ett bra val?

Förvisso ingen AC standard, men det känns som överkurs i nuläget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Boppo:

Tack för alla tips.
Det lutar åt ASUS RT-N66U
949 kr
http://www.proshop.se/Natverk-Router/ASUS-RT-N66U-Dual-Band-N...
Verkar det vara ett bra val?

Förvisso ingen AC standard, men det känns som överkurs i nuläget.

Det är en bra router, är du säker på att du skall köpa den på proshop?, jag har inte haft det så roligt när jag har haft garantiärenden hos dom, det skall alltid krångla och va allmänt jobbigt. (har haft bekanta som har haft samma problem)
AC är väl inte idag så populärt men det kommer ju i fler och fler enheter.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Kör själv n66u och är helnöjd (kör med Merlin firmware). Skulle jag köpa router idag skulle jag nog köpa en ac68u alt ac87u. Om man har enheter som stöder ac så vill man gärna ha en router som gör det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så skulle antagligen en trådlös router för 400-600 kr fungera lika bra för dig som en Asus för 1000:- eftersom din flickvän kommer använda det ibland i köket. Men om du vill lägga ut 500kr mer för en "bäst i test" Asus router så är det ditt val.

Permalänk

money no problem.

Jag vänder lite på steken, jag är på jakt efter en bra & stabil router, där pengar inte spelar någon roll.
Jag kommer att få fiber inkopplat i början på dec, jag bor i ett 2 våningshus med källare & vind.
Switch & router kommer att sitta i källaren, men jag vill helst köra allt trådlöst från källaren.
I dagsläget har jag telia digital tv som har funkat kanon bra, jag har 1 lina in i tv boxen & min andra tv kör jag trådlöst med ruckus har oxå funkat kanon.
Vi har 4 paddor & 4 iphones & 3 laptops + 1 stationär där allt funkar idag. ( adsl via telejacket )
Men telia kan i inte erbjuda mig 100 fiber idag, därför måste jag byta. ( annars kan jag bara tillägga att jag varit mycket nöjd med telia )

Permalänk
Medlem

Använt denna nu i snart 3år. Riktig stabil. Bra räckvidd igenom väggar.

http://www.proshop.se/Natverk-Router/ASUS-RT-N65U-2342333.htm...

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk

Är det inte så att om du har externa antenner så blir det ännu bättre?

Permalänk
Medlem

Har en asus rt66u och den fungerar perfekt .... Köp

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk

N66an är kanonbra.har en själv. Men dra upp en kabel från källaren och sätt routern på ovanvåningen så har du kanon täckning i hela huset.

Skickades från m.sweclockers.com