Asus Strix Gtx 970 underpresterar i Unigine Valley

Permalänk

Asus Strix Gtx 970 underpresterar i Unigine Valley

Som sagt så underpresterar mitt kort rätt så hårt. Det bästa resultatet jag har fått av minst 10 gånger försök är 1900. I sweclockers mätning får de upp till nästan 2400.

Jag har uppdaterat alla drivrutiner så jag fattar inte vad som är problemet.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad är resten av ditt system

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Vad är resten av ditt system

jag har en i7 4790k, 8gb Ram och en Rm750 nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenniMBXD:

Som sagt så underpresterar mitt kort rätt så hårt. Det bästa resultatet jag har fått av minst 10 gånger försök är 1900. I sweclockers mätning får de upp till nästan 2400.

Jag har uppdaterat alla drivrutiner så jag fattar inte vad som är problemet.

Tack på förhand!

Hur är tempen på kortet? Antingen så får det kanske dåligt luft för att ventilationen i chassit är kasst eller så är kylaren felmonterad ifrån fabrik.
Kortet underklockar nämligen sig självt när det blir för varmt för att inte riskera skador.
Om det skulle vara så att temperaturen är väldigt hög så ta hänsyn till det jag skrev ovan och isåfall kontakta stället du köpte kortet på.

Permalänk
Skrivet av R4UWR:

Hur är tempen på kortet? Antingen så får det kanske dåligt luft för att ventilationen i chassit är kasst eller så är kylaren felmonterad ifrån fabrik.
Kortet underklockar nämligen sig självt när det blir för varmt för att inte riskera skador.
Om det skulle vara så att temperaturen är väldigt hög så ta hänsyn till det jag skrev ovan och isåfall kontakta stället du köpte kortet på.

Temperaturerna är på runt 60 grader. Är det för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenniMBXD:

Temperaturerna är på runt 60 grader. Är det för mycket?

absolut inte. kika på vilka frekvenser kortet ligger på när du kör valley.

Permalänk
Medlem

Blev lite paff själv, lär ju vara någon funktion på kortet, fick även jag 1900 som mest.
Klockade lite i ASUS tweak eller vad det heter, fick upp det till 2900 med LÄTT klockning

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Skrivet av Kimpur:

Blev lite paff själv, lär ju vara någon funktion på kortet, fick även jag 1900 som mest.
Klockade lite i ASUS tweak eller vad det heter, fick upp det till 2900 med LÄTT klockning

Och hur gjorde du den lätta klockningen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenniMBXD:

Och hur gjorde du den lätta klockningen då?

Skrev ju det i svaret sök på ASUS GPU Tweak.. ett program som e lätt o förstå msi afterburner ska nog funka också

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag hade ganska precis samma problem som dig.. Ladda hem programmet GPU-Z och se så att det står "PCI-E 3.0x16 @ x16 2.0" under "Bus interface".

Jag fick hem ett defekt kort som av någon anledning bara kördes i PCI-E x1 läge, det stod alltså "PCI-E 3.0x16 @ x1 2.0".. Detta gjorde att jag också fick ganska precis 1900-2000p i valley! kolla detta:)

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Skrivet av sweezy:

Jag hade ganska precis samma problem som dig.. Ladda hem programmet GPU-Z och se så att det står "PCI-E 3.0x16 @ x16 2.0" under "Bus interface".

Jag fick hem ett defekt kort som av någon anledning bara kördes i PCI-E x1 läge, det stod alltså "PCI-E 3.0x16 @ x1 2.0".. Detta gjorde att jag också fick ganska precis 1900-2000p i valley! kolla detta:)

Va du tvungen att byta ut kortet eller räckte det med att du ändrade en inställning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Va du tvungen att byta ut kortet eller räckte det med att du ändrade en inställning?

Skickades från m.sweclockers.com

Var tyvärr tvungen att byta ut kortet.. Köpte mig ett GTX 980 istället..

Men det var efter jag hade testat absolut allt.. bytt PCI portar, gjort rent portarna, uppdaterat mitt BIOS, installerat 5 olika drivers, testat mina gamla grafikkort osv...

Så har man det problemet så skulle jag rekommendera att testa ovanstående saker först, och endast ifall problemet kvarstår byta ut sitt kort..

Oddsen att kortet skulle vara pajj som för mig är nog rätt små.

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Skrivet av sweezy:

Jag hade ganska precis samma problem som dig.. Ladda hem programmet GPU-Z och se så att det står "PCI-E 3.0x16 @ x16 2.0" under "Bus interface".

Jag fick hem ett defekt kort som av någon anledning bara kördes i PCI-E x1 läge, det stod alltså "PCI-E 3.0x16 @ x1 2.0".. Detta gjorde att jag också fick ganska precis 1900-2000p i valley! kolla detta:)

Detta står på min http://imgur.com/6ghXhV1

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenniMBXD:

Då verkar du inte ha samma problem som mig.. Har du kollat så att kortet inte klockar ner sig när du spelar?

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Skrivet av sweezy:

Då verkar du inte ha samma problem som mig.. Har du kollat så att kortet inte klockar ner sig när du spelar?

Och hur gör man det?

Förlåt, jag är ny på sånt här

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenniMBXD:

Och hur gör man det?

Förlåt, jag är ny på sånt här

Ingen fara ingen fara! Alla har vi varit där någon gång!

Ladda ner MSI afterburner (http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm),
bara installera det och kör igång programmet.

Där kan du överklocka kortet (inget du behöver ge dig på än),
men du har också grafer till höger som övervakar ALLT (Volt, temperatur, fläkthastighet, GPU hastighet, Minnes hastighet osv)

Där kan du se så att graferna för GPU (Core clock) och Memory clock ligger så högt som de ska vara (cirka 1200MHz respektive 3500MHz tror jag) medans du spelar.

Se om du får igång det och se så att allt stämmer! O det är bara att skriva igen om det inte hjälper eller om du behöver hjälp med något annat!

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk

Har fortfarande inte kunnat fixa detta. har någon annan några förslag?

Permalänk
Medlem

Alltså, du klarar att installera ett program och starta det?

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Alltså, du klarar att installera ett program och starta det?

Nej, hur gör man det? -_-
Jag menar mer att jag inte vill överklocka kortet plus att min första fråga var "varför underpresterar kortet" då sweclockers fick 2400 poäng på en icke överklockad gtx 970 medan jag får som max runt 1900

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenniMBXD:
Skrivet av BenniMBXD:

Nej, hur gör man det? -_-
Jag menar mer att jag inte vill överklocka kortet plus att min första fråga var "varför underpresterar kortet" då sweclockers fick 2400 poäng på en icke överklockad gtx 970 medan jag får som max runt 1900

Sakta i backarna. Det står ju på din GPU-Z att du kör kortet i PCI Express 1.1. Tog du detta screenshot under tiden som du belastade kortet? I så fall så går det inte ur strömsparläge (PCI-E 1.1).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenniMBXD:

Nej, hur gör man det? -_-
Jag menar mer att jag inte vill överklocka kortet plus att min första fråga var "varför underpresterar kortet" då sweclockers fick 2400 poäng på en icke överklockad gtx 970 medan jag får som max runt 1900

Varför vänder du dig inte till återförsäljaren?

Asus har till och med en egen del på forumet om du orkar...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Den överklockning du kan göra i dom programmen dom nämner är helt ofarlig då Geforce korten har massa spärrar som gör det omöjligt att skada dom om man inte typ misshandlarkorten fysiskt. gör som dom beskriver och säg vad som händer.

Samma spärrar som skyddar kortet vid överklockning går också in och begränsar kortets prestanda om det blir för varmt därför kan 2 identiska kort prestera helt olika i olika datorer likt det du beskriver om värdena i din dator vs sweclockers test.

Överklocknings programmen som MSI afterburner och Asus Tweak låter dig övervaka temperaturen på kortet under testet, vilket vi behöver veta för att kunna hjälpa dig vidare med detta problem. Så klarar du inte att installera dessa program blir det svårt att felsöka.

Permalänk
Skrivet av Gublo:

Sakta i backarna. Det står ju på din GPU-Z att du kör kortet i PCI Express 1.1. Tog du detta screenshot under tiden som du belastade kortet? I så fall så går det inte ur strömsparläge (PCI-E 1.1).

Nej,jag tror inte att jag belastade kortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kolla så du kör samma inställningar samt upplösning som swec gjorde, ladda hem nåt annat 3dmark osv å kolla om de blir rätt score där.. eller kolla i ett spel som tex swec kör för å se om de stämmer bättre... har ej nvidia men finns de inte nå settings i nvidia panelen som kanske är fel ?`tex kanutjämning osv

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Skrivet av Gublo:

Sakta i backarna. Det står ju på din GPU-Z att du kör kortet i PCI Express 1.1. Tog du detta screenshot under tiden som du belastade kortet? I så fall så går det inte ur strömsparläge (PCI-E 1.1).

Den är på 1.1 när den inte är belastad och 3.0 när den är belastad

Permalänk

Nu gjorde jag ett test på 3dmark firestrike och fick grafikpoäng 11500 vilket är runt 400 mer än vad sweclockers fick.
Men varför det inte går bra i unigine valley vet jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenniMBXD:

Nu gjorde jag ett test på 3dmark firestrike och fick grafikpoäng 11500 vilket är runt 400 mer än vad sweclockers fick.
Men varför det inte går bra i unigine valley vet jag inte

Kolla så inte adaptive vsync är på

Permalänk
Skrivet av Irdeto:

Kolla så inte adaptive vsync är på

Vsync är inte på

Permalänk
Medlem

2402 fick jag med mitt strix på unigine valley, så antar att det är godkänt exemplar, hittar inte firestrike resultatet nu men. Att det står pcie- 1.1 i gpu-z är för att kortet inte belastas i windows, så fort man lägger igång något krävande så sparkar den igång 3.0 eller whatever. att gå på maxload i windows är ju totalt onödigt och slöseri på allt.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenniMBXD:

Nej,jag tror inte att jag belastade kortet

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.youtube.com/watch?v=_piVqjXjSzs

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless