Permalänk
Medlem

Tryckfråga i slutet custombygge

I ett slutet custombygge så har jag enbart ett stigarrör för påfyllning och avluftning. T-korset sitter precis innan pumpen och avluftning fungerade smärtfritt.
Anledningen till valet att köra utan resarvoir är pga platsbrist då hela burken är fylld med radiatorer. Som det är nu ligger jag efter med antal fläktar så temp på grafikkorten ligger mellan 55-65 grader under drift.

När vattnet blir varmt så expanderar givetvis vattnet och nivån på stigarröret om jag nu skulle proppa igen röret så kommer tryckförhållandet i loopen att öka.
Någon som har erfarenhet av nämda exempel?

Jag ska givetvis fylla på med fläktar men som det är nu är burken mer eller mindre knäpptyst o liiite mer oväsen kan jag väl leva med sen gillar väl inte pumpen att gå för varmt heller.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Sålänge det finns luft kvar kommer trycket inte öka så det är någon fara. Antar du är rädd att loopen skall spricka av tryckökningen? Jag har en tank med en bubbla på ngn enstaka cm^3 och den är helt tät. Inga problem där ändå.

Permalänk
Medlem

vatten expanderar väl inte nämnvärt i normala temperaturer, kokning/fruset undantaget.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smygolf:

I ett slutet custombygge så har jag enbart ett stigarrör för påfyllning och avluftning. T-korset sitter precis innan pumpen och avluftning fungerade smärtfritt.
Anledningen till valet att köra utan resarvoir är pga platsbrist då hela burken är fylld med radiatorer. Som det är nu ligger jag efter med antal fläktar så temp på grafikkorten ligger mellan 55-65 grader under drift.

När vattnet blir varmt så expanderar givetvis vattnet och nivån på stigarröret om jag nu skulle proppa igen röret så kommer tryckförhållandet i loopen att öka.
Någon som har erfarenhet av nämda exempel?

Jag ska givetvis fylla på med fläktar men som det är nu är burken mer eller mindre knäpptyst o liiite mer oväsen kan jag väl leva med sen gillar väl inte pumpen att gå för varmt heller.

Skrivet av frankof:

vatten expanderar väl inte nämnvärt i normala temperaturer, kokning/fruset undantaget.

Vatten expanderar med en faktor 1.04 vid en ökning från 20°C till 100°C, och så varmt blir ju inte vattnet i en loop

Från 20°C till 35°C, som kanske är en mer trolig situation, expanderar vattnet med en faktor 1.01.

En liter rumstempererat vatten blir alltså 1 cl mer.
Inget att oroa sig för, med andra ord.

Källa.

Permalänk
Medlem

Dels risken för att något släpper/spricker men även pumpen som får jobba. En liten ballong borde ju fungera så jag kan sluta systemet
Nivån stiger ungefär 18cm i slangen som har ett innermått på 10cm när tempen går upp mot 55 grader på korten.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Dels risken för att något släpper/spricker men även pumpen som får jobba. En liten ballong borde ju fungera så jag kan sluta systemet
Nivån stiger ungefär 18cm i slangen som har ett innermått på 10cm när tempen går upp mot 55 grader på korten.

Pumpen behöver inte jobba mer när trycket ökar. En pump höjer trycket från ett insugstryck till ett utloppstryck som är x bar högre. Hur höga dessa är är irrelevant för pumpen. Det låter som du har väldigt mycket vatten i loopen för att få den att svälla med 14 cm^3, ditt vatten är troligtvis ca 40 grader, dvs 15-20 grader över rumstemperatur.

Hur mycket luftpelare är det kvar i slangen?

Permalänk
Medlem

Det har du ju rätt i, sånt ska jag ju veta

Där är ungefär 3,5 dl vatten o stigarröret går från botten där pumpen är och hela vägen upp o lite förbi chassit så ungefär 50cm långt.
Slangen går inte spikrakt upp men skulle den har gjort det så har jag ungefär 12-13cm luftpelare under drift. (55-60c)

Då jag klockar korten ganska hårt plus avsaknad av ett par fläktar så ligger jag på 33c vid idle (efter att spelat eller benchat) och då är jag ungefär 15cm lägre.
Drar jag igång burken utan att röra något så ligger jag på 22c och stiger saaakta upp till 30 så det behövs helt klart fler fläktar!

*edit*
Jag ligger bara nån cm över högsta punkt så jag kan inte tappa ut något nämnvärt.
2 x vattenblock till Gtx 580
2 x 240 rad - Frontmonterade
1 x 120 rad - Aktermonterad
Och jag kan korta av slangarna med 10-15 ungefär

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Frågar du mig så låter det som att du absolut inte behöver mer fläktar, lägre än 30 är sjukt svårt/ onödigt. (Antar du menar GPU/CPU temperaturen). Höjer du vattenpelaren med 18cm pga värmeexpansion och har ca 12cm kvar kommer du, som mest, ha runt 2.5 bar om allt är tätt/stelt, vilket det inte är, så räkna med mindre. Det skall alltså inte vara någon fara alls att täppa igen det, 2 bar fixar en kraftigare pump vid utloppet ändå, och saker går inte sönder ändå som det är nu

Permalänk
Medlem

Idle tempen är helt ok men kan jag få ner driftstemp lite så bliver jag glad.
Den lilla radiatorn har push/pull och dom större har enbart push så där finns utrymmer för fler.
Kommer testa ballong i helgen o se vad som händer, det är som du skriver inga omvälvande tryck så tanken kom.

Jag slår också ett slag för slutna customlösningar

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??