Permalänk
Medlem

2 Routers i samma nätverk

Hej,

Jag har fiber hemma med 250 mb/s och den router som Telia skickade kan bara "ge ut" 50 mb/s via wifi, så jag köpte en annan router (Asus RT-N56U Gigabit Router) så att jag kunde få ut full "kraft" men den får inte kontakt med internet. Jag har kopplat den till själva huvudmodemet (fibercentralen) men den får inte någon internet anslutning.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ställ huvudmodemet i brygg-läge så ska det fungera

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Ska jag använda Asus med statisk Ip då också?

Permalänk
Medlem

MAC-lås? Låt den nya routern vara inkopplad över natten så ska du se att det kommer igång.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Vad jag vet kan man inte koppla en router direkt till en router. Däremot kan man, precis som Raffe säger, bryggkoppla routern som Telia skickade så att den bara fungerar som ett modem.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara telia som kan brygga den?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Skrivet av svalle:

Det är väl bara telia som kan brygga den?

Det är möjligt, vet inte om man kan göra det själv.

Permalänk
Medlem

Alltså, den nya routern är inte ihopkopplad med den gamla, utan den båda är i "fibercentralen" som sitter i väggen. Det var tänkt som två olika nätverk för att ja skulle slippa koppla ihop dom

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Davvvva:

Alltså, den nya routern är inte ihopkopplad med den gamla, utan den båda är i "fibercentralen" som sitter i väggen. Det var tänkt som två olika nätverk för att ja skulle slippa koppla ihop dom

Telia ger dig bara en publik ip, om du inte ska ha telefon eller tv är det bara att koppla in din egen router direkt till fiberswitchen ( i rätt port) men det fungerar alltså inte med 2 enheter, ska du ha tele och tv måste det konfas, vilka tjänster har du valt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det låter som om antingen får du inte ha någon annan router än telias direktkopplad (och då skall du ringa och be dom brygga den) eller så är det som Lemon säger, det är en spärr på nätverkskortets mac-address som du antingen får vänta ut eller gå in på routern och göra en "release" på ip-adressen. Om inte det är några alternativ så kan routern vara i ett annat läge kallat "access point" där den ... ja, är en accesspunkt för trådlöst nät.

Om du surfar in på routern 192.168.1.1 och går till menyn administration (nere till vänster) så finns en flik med operation mode, välj där access point (AP) mode - en bild där visar hur det fungerar. Det skulle (också) lösa problemet för dig.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Telia ger dig bara en publik ip, om du inte ska ha telefon eller tv är det bara att koppla in din egen router direkt till fiberswitchen ( i rätt port) men det fungerar alltså inte med 2 enheter, ska du ha tele och tv måste det konfas, vilka tjänster har du valt ?

Det är just det som är problemet, jag har telefon, tv, och bredband via telia fiber så routern går inte att byta ut

Permalänk

Då får du brygga telia routern, då kan man ändå ha tv å telefon ikopplat i den

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Davvvva:

Det är just det som är problemet, jag har telefon, tv, och bredband via telia fiber så routern går inte att byta ut

Jo den går att byta om du verkligen vill men du måste konfa själv och skaffa en telefoniadapter.
Det enklaste är däremot att brygga smarten och koppla in en egen router efteråt eller så ansluter du en accesspunkt om det är wifi du behöver, bryggning sköter Telias kundtjänst om det är bara att ringa dem så ordnar de det direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Perfekt, Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Du har väl en "fiber-dosa" fäst nånstans på väggen, den har 3-4 internetingångar? Elle rär det en enda ingång där routern kopplas in och tv/telefon kopplas till routern?

Själv har jag det förstnämnda, en fiber-dosa med 4 portar. Första porten är för internet, port 2 för tv, port 3 för telefoni och port 4 avaktiverad för tillfället.
Om du har flera portar, kolla i manualen för dosan om vilken port du använder för internet. Sen får du helt enkelt koppla en andra router i första routern för att förlänga/skaffa två nätverk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Slapinator:

Du har väl en "fiber-dosa" fäst nånstans på väggen, den har 3-4 internetingångar? Elle rär det en enda ingång där routern kopplas in och tv/telefon kopplas till routern?

Själv har jag det förstnämnda, en fiber-dosa med 4 portar. Första porten är för internet, port 2 för tv, port 3 för telefoni och port 4 avaktiverad för tillfället.
Om du har flera portar, kolla i manualen för dosan om vilken port du använder för internet. Sen får du helt enkelt koppla en andra router i första routern för att förlänga/skaffa två nätverk.

Telia konfar inte så, de kör en trunk in i smarten och den delar sedan upp vlanen och fungerar dessutom som telefoniadapter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.