AMD: "Surfplattor ingen prioritet"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Surfplattor ingen prioritet"

Efter flera försök kastar AMD in handduken och överger tillsvidare marknaden för surfplattor. Istället lägger bolaget all energi på traditionella bärbara datorer och på sikt hybrider.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det tycker jag är bra att AMD gör

Visa signatur

En dator

Permalänk

Detta var inte helt oväntat! Om nu AMD kommer lägga allt krut på bärbara datorer och hybrider hoppas jag på betydligt mer designvinster inom det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

Bra bra bra. Fokusera på saker de kan vinna.

Permalänk

Tja en and cpu skulle vara ju att äga om dom kan få fram en prestanda cpu

Permalänk
Medlem

Tror dock inte detta påverkar konkurrens nämnvärt. Det är trots allt hårt mellan Qualcomm, Intel och Apple på den fronten. Dessutom är nvidia på gång med K1 (Shield och Nexus 9) och i de billigaste sitter ofta nån ARM baserad Kina plattform.

Tagit bort flamebait i citat
Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Fast har AMD nått vettigt för dom bärbara? visst finns det prestanda som räcker till för sådana men vore ju bra om dom kunde gå lika länge på batteri som Inteldito

Intel dominerar totalt bland bärbara när man kommer över mellanklass....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tåget har gått. BRa de fokuserar på det de kan ha en chans på. Dock illa att de har sumpat i princip alla nya marknader och aldrig satsade ens på bärbart x86/laptops.

Diskuteras även i denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1333462-aer-amd-pa-...

Tagit bort citat
Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

AMD jobbar på en ny arkitektur på desktop-cpuer och det tar lång tid, fram tills dess får de se till o tjäna pengar på det som fungerar bra.

AMDs nuvarande serie har inte fungerat som förväntat, precis som Intel gjorde en flopp med P4 generationen när den kom och inte klockade upp som förväntat.. skillnaden är att Intel är så stora att de kunde leva vidare med en kass processor tills de släppte bättre. (samt massa annat fuffens som alltid kommer på tal när detta nämns)
AMD får kämpa hårdare då de är väldigt mycket mindre.

Just nu gör AMD helt rätt som satsar på färre saker istället för fler, de måste koncentrera sin kapacitet. Detta i kombination med nya grejor under utveckling samt att förra VDn nog har rensat i leden kan leda till bättre framtid, förhoppningsvis.

Tagit bort citat pga. flamebait
Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Surfplattor känns verkligen ointressant tycker jag själv, med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv

En Microsoft Surface Pro med en AMD APU med rejäl grafikprestanda. Det vore något

Permalänk
Medlem

Kommer nog aldrig skaffa en surfplatta. Köper hellre en laptop.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Jag tillhör väl dem som kommer behöva uppgradera snart då min atombaserade Vivotab Smart segar lite för mycket om man gör mer än en sak.

Samtidigt duger den till det mesta tidsfördrivet av "casual" natur. Så får väl se

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ggustavsson:

Fast har AMD nått vettigt för dom bärbara? visst finns det prestanda som räcker till för sådana men vore ju bra om dom kunde gå lika länge på batteri som Inteldito

Intel dominerar totalt bland bärbara när man kommer över mellanklass....

De har något för bärbara, tyvärr riktar dessa produkter mot ett marknadssegment som på senare tid nästan upphört att existera. Där de har vettiga produkter för bärbara är TDP 25-35W utan dGPU. Tittar man på prisjakt ser man att modeller med dessa CPUer (som i Intel fallet är de som har "M" på slutet) knappt existerar bland de 100 mest populära modellerna.

"U" modellerna, 15W TDP, är överlägset populärast med några modeller för "high-end", HQ/MQ/H modeller med TDP på 30-45W insprängd högt upp på topp 100. Problemet med de senare är att AMD överhuvudtaget inte kan konkurrera med CPU-kraften i de modellerna och de har typiskt också dGPU så APU är chanslös där.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

... i de billigaste sitter ofta nån ARM baserad Kina plattform.

MediaTek? Har en octa fr dom i min thl5000.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Citat:

Välidgt lyckad.

Finns flera orsaker till raset. Dels gjorde dom en rätt misslyckad lansering av FX. A serien har hållit liv i företaget och gpu marknaden. Senast så har dom tack vare apu:er kunnat slå sig in på konsolmarknaden (även om det inte ger hög avkastning), så ger den en stabil inkomst.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Finns flera orsaker till raset. Dels gjorde dom en rätt misslyckad lansering av FX. A serien har hållit liv i företaget och gpu marknaden. Senast så har dom tack vare apu:er kunnat slå sig in på konsolmarknaden (även om det inte ger hög avkastning), så ger den en stabil inkomst.

Nej.

Citat:

För segmentet Computing and Graphics, som innefattar processorer, styrkretsar och grafikkort för konsumenter såväl som professionellt bruk, gick intäkterna ned med 6 procent från förra kvartalet och 16 procent på årsbasis.

AMD var till och med tvugna att sänka priserna för A-serien efter det.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

De har något för bärbara, tyvärr riktar dessa produkter mot ett marknadssegment som på senare tid nästan upphört att existera. Där de har vettiga produkter för bärbara är TDP 25-35W utan dGPU. Tittar man på prisjakt ser man att modeller med dessa CPUer (som i Intel fallet är de som har "M" på slutet) knappt existerar bland de 100 mest populära modellerna.

"U" modellerna, 15W TDP, är överlägset populärast med några modeller för "high-end", HQ/MQ/H modeller med TDP på 30-45W insprängd högt upp på topp 100. Problemet med de senare är att AMD överhuvudtaget inte kan konkurrera med CPU-kraften i de modellerna och de har typiskt också dGPU så APU är chanslös där.

Vad jag förstått det som är datortillverkarna mindre brydda över hur långt efter AMD ligger prestandamässigt, i synnerhet nere vid ~15 W TDP (eller i AMD:s fall 17–19 W). Problemet är att de sedan Intels lansering av Haswell ligger så enormt efter på samtliga punkter, då framförallt batteritid. Innan dess hade de i alla fall några intressanta designvinster motsvarande "Ultrabook" som även låg bra till prismässigt. Asus Vivobook U38N och Samsung 535U3C är två bra exempel jag kommer på på rak arm.

Det AMD behöver i dagsläget är inte bättre prestanda i bärbara formfaktorer. Vad tillverkarna efterfrågar är en plattform som erbjuder batteritid liknande det Intel levererar med Haswell (och snart även Broadwell, U-serien släpps Q1 2015). Klarar AMD av att leverera på den punkten tror jag definitivt att de kommer bli vanligare inom bärbart igen, och med det menar jag att det faktiskt går att hitta annat än ointressanta dussinmodeller.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jacob:

Vad jag förstått det som är datortillverkarna mindre brydda över hur långt efter AMD ligger prestandamässigt, i synnerhet nere vid ~15 W TDP (eller i AMD:s fall 17–19 W). Problemet är att de sedan Intels lansering av Haswell ligger så enormt efter på samtliga punkter, då framförallt batteritid. Innan dess hade de i alla fall några intressanta designvinster motsvarande "Ultrabook" som även låg bra till prismässigt. Asus Vivobook U38N och Samsung 535U3C är två bra exempel jag kommer på på rak arm.

Det AMD behöver i dagsläget är inte bättre prestanda i bärbara formfaktorer. Vad tillverkarna efterfrågar är en plattform som erbjuder batteritid liknande det Intel levererar med Haswell (och snart även Broadwell, U-serien släpps Q1 2015). Klarar AMD av att leverera på den punkten tror jag definitivt att de kommer bli vanligare inom bärbart igen, och med det menar jag att det faktiskt går att hitta annat än ointressanta dussinmodeller.

Batteritid är en sak, men har inte problemet också varit att vid <20W så presterar inte GPU-delen på AMDs APUer speciellt mycket bättre än HD4000/HD4400 med motsvarande effekt och CPU-delen hamnar väldigt långt efter?

Något hum om priser på AMDs 17-19W modeller, de listar bara priser för APUer för stationära på hemsidan (om jag kollad på rätt ställe)? Intels 15W modeller ligger över $200, faktiskt väldigt liten prisskillnad mellan i3 och i5, en 15W TDP CPU utan turbo-boost känns inte speciellt lockande...

För var de "Ultrabooks" som körde med APUer speciellt billiga? De vägde runt 1.5kg och kom med 1366x768 skärm, med de specifikationerna finns det väldigt många i3-baserade "U"-modeller som är billigare (om man som referens använder lägsta pris som t.ex. U38N och 535U3C någon gång sålts för enligt prisjakts statistik). För samma pris eller möjligen någon enstaka 100-lapp till hittar man i5-baserade "U"-modeller. Verkar som 5000-6000 är gränsen för vad man kan tillverka en tunn laptop med TDP <20W CPU för.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Batteritid är en sak, men har inte problemet också varit att vid <20W så presterar inte GPU-delen på AMDs APUer speciellt mycket bättre än HD4000/HD4400 med motsvarande effekt och CPU-delen hamnar väldigt långt efter?

Något hum om priser på AMDs 17-19W modeller, de listar bara priser för APUer för stationära på hemsidan (om jag kollad på rätt ställe)? Intels 15W modeller ligger över $200, faktiskt väldigt liten prisskillnad mellan i3 och i5, en 15W TDP CPU utan turbo-boost känns inte speciellt lockande...

För var de "Ultrabooks" som körde med APUer speciellt billiga? De vägde runt 1.5kg och kom med 1366x768 skärm, med de specifikationerna finns det väldigt många i3-baserade "U"-modeller som är billigare (om man som referens använder lägsta pris som t.ex. U38N och 535U3C någon gång sålts för enligt prisjakts statistik). För samma pris eller möjligen någon enstaka 100-lapp till hittar man i5-baserade "U"-modeller. Verkar som 5000-6000 är gränsen för vad man kan tillverka en tunn laptop med TDP <20W CPU för.

ASUS U38N med 1080p touch kostade till en början ~9000 kronor. Den hade ingen SSD och medioker prestanda. Jag köpte den dock ett år senare för 5500 kronor och satte in en SSD.

Kan bekräfta att prestandan är allt annat än imponerande. Datorn som helhet är dock ganska trevlig.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Batteritid är en sak, men har inte problemet också varit att vid <20W så presterar inte GPU-delen på AMDs APUer speciellt mycket bättre än HD4000/HD4400 med motsvarande effekt och CPU-delen hamnar väldigt långt efter?

Något hum om priser på AMDs 17-19W modeller, de listar bara priser för APUer för stationära på hemsidan (om jag kollad på rätt ställe)? Intels 15W modeller ligger över $200, faktiskt väldigt liten prisskillnad mellan i3 och i5, en 15W TDP CPU utan turbo-boost känns inte speciellt lockande...

För var de "Ultrabooks" som körde med APUer speciellt billiga? De vägde runt 1.5kg och kom med 1366x768 skärm, med de specifikationerna finns det väldigt många i3-baserade "U"-modeller som är billigare (om man som referens använder lägsta pris som t.ex. U38N och 535U3C någon gång sålts för enligt prisjakts statistik). För samma pris eller möjligen någon enstaka 100-lapp till hittar man i5-baserade "U"-modeller. Verkar som 5000-6000 är gränsen för vad man kan tillverka en tunn laptop med TDP <20W CPU för.

Kikade snabbt på Prisjakt. Gillar att modeller utan dedikerad GPU kostar mer än de som har, övrigt exakt samma specifikationer. Fortfarande är AMDs marknad överfylld med 15,6'' skärmar med 1366x768 upplösning när Intel har flera skärmstorlekar kring samma prisklass. Tycker AMD ska börja ställa krav, annars ser trenden ut att AMDs urval blir allt mindre intressanta.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

Batteritid är en sak, men har inte problemet också varit att vid <20W så presterar inte GPU-delen på AMDs APUer speciellt mycket bättre än HD4000/HD4400 med motsvarande effekt och CPU-delen hamnar väldigt långt efter?

Något hum om priser på AMDs 17-19W modeller, de listar bara priser för APUer för stationära på hemsidan (om jag kollad på rätt ställe)? Intels 15W modeller ligger över $200, faktiskt väldigt liten prisskillnad mellan i3 och i5, en 15W TDP CPU utan turbo-boost känns inte speciellt lockande...

AMD ligger långt efter prestandamässigt vid låga TDP-värden, situationen är dock bättre mot tidigare med Kaveri. AMD går aldrig ut med vad deras mobila processorer kostar, men jag förutsätter att de ligger på en nivå där de kan kan konkurrera prismässigt. Vill minnas att A10-4600M (toppmodellen för den generationen) enligt någon artikel/rykte/something hade ett pris på $126 innan särskilda OEM-rabatter och kickbacks (någonting Intel är väldigt, väldigt duktiga på, varför priserna som finns på Intels webbsida helt enkelt inte stämmer för de stora tillverkarna).

Bortsett från det akademiska värdet är prestandan inte elefanten i rummet med AMD:s utbud. Problemet är att batteritiden med en AMD-baserad datorer ligger oerhört långt efter Intel Haswell. Om de kan matcha Intels processorer på batteritid eller i alla fall inte ligger så sjukt långt efter bör de få vettiga och intressanta designvinster i mellanklassen. Högre prestanda är självklart välkommet, men är i dagsläget inte alls lika kritiskt som möjligheten till längre drifttid.

Skrivet av Yoshman:

För var de "Ultrabooks" som körde med APUer speciellt billiga? De vägde runt 1.5kg och kom med 1366x768 skärm, med de specifikationerna finns det väldigt många i3-baserade "U"-modeller som är billigare (om man som referens använder lägsta pris som t.ex. U38N och 535U3C någon gång sålts för enligt prisjakts statistik). För samma pris eller möjligen någon enstaka 100-lapp till hittar man i5-baserade "U"-modeller. Verkar som 5000-6000 är gränsen för vad man kan tillverka en tunn laptop med TDP <20W CPU för.

Tänk på att punkter som 1366x768 pixlar fortfarande var standard inom Ultrabook-segmentet när AMD:s processorer användes för "Ultrabook", även i prisklassen ~10 000 kronor var skruttiga och lågupplösta TN-paneler fortfarande vanliga. Asus Zenbook-serien var länge ett stort undantag med både IPS och 1080p. Samtidigt pushade Intel inte alls för Core i3-processorer (det tog flera månader efter lanseringen av Ivy Bridge innan Intel ersatte Core i3-modeller på 17 W baserade på Sandy Bridge) utan ansåg att Core i5 var någon form av minimum för en Ultrabook.

Det blir även skevt att jämföra dåvarande priser mot vad man kan få idag, då även dåliga Ultrabook fortfarande kostade väldigt mycket. Det här minns jag då jag under perioden (slutet av 2012) med eld och lykta sökte modeller till en roundup av ultraportabla datorer under 7 000 kronor. Överlag vill jag minnas att de alternativa modellerna med AMD låg i alla fall ~1 000 kronor under en motsvarande Intel-baserad med samma chassidesign. Nämnvärt är även att OEM:erna sparade in på saker som SSD-cache (Ultrabook-krav).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort s.k. flamebait/trollning enligt §1.5
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Dom behöver en ny arkitektur... innan dom får det är det ju menlöst att försöka.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770