Apple söker utvecklare för virtuell verklighet

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Kanske.. men i detta läget ser jag väldigt lite Apple skulle kunna göra för att förbättra VR utöver vad teamet på Oculus redan kunnat åstadkomma.
På gaming fronten lär de knappast lägga någon fokus på. Och på sociala biten så är det inte jätte mycket de kan göra heller.
Däremot kan jag se dom göra intressanta saker på mjukvaru fronten. Men känner man Apple så kommer de naturligtvis låsa in skiten så det enbart funkar med deras hårdvara..
Samt stämma alla andra som använder VR. Och försöka marknadsföra skiten som om de uppfann hela tekniken.

Dock ser jag svårt hur Apple kommer ha en chans att tävla på VR mjukvara när Oculus indie team redan haft en så pass stort försprång. Samt att Facebook redan gett sig in på det hela. Och på biofronten så har Sony varit igång med det länge. Och tror inte att Apple vill försöka göra nått som är en "budget" variant i det syftet.

Glöm inte att Oculus även har John Carmack sedan en viss tid tillbaka som redan hade experimenterat med VR sedan långt innan på sin egen tid.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

De patenterade en sak MED rundade hörn, det var inte hörnen i sig de patenterade, men vägra se helheten och gör din egen tolkning för all del.

Inte en sak, Rektangulära saker med skärm och runda hörn, rätt generellt patent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag har full koll på det, men det är ni som har gjort rejäla feltolkningar av vad de egentligen gör, de har för det första ALDRIG påstått att de har "uppfunnit" något, de har ALDRIG stuckit under stolen att de tagit en befintlig produkt och spunnit vidare på den för att få till den som de vill och passar in i deras ekosystem, precis som ALLA andra företag gör för att de ska passa in i deras produktlinje.

Så då lägger du t.o.m upp något som fakta som du egentligen inte ens känner till, då har du fastnat i något du en gång hört någon prata om som är 20 år gammalt och lägger upp det som att ett helt företag som totalt floppat med en produkt på över 40 år är totalt misslyckat? Konstigt att de lyckats blivit världens högst värderade företag på att bara misslyckas med sina produkter.

Apple har ju varit konkurs en gång redan, men Mircosoft räddade dom, så visst har dom misslyckats här och där.

On-topic:

Hur kan Apple får patent på "ett par bildskärms-försedda glasögon för mobila enheter" när det redan finns flera VR-headsets/glasögon?
T.ex. Samsung och Oculus.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Skrivet av Felparkerad:

Apple har ju varit konkurs en gång redan, men Mircosoft räddade dom, så visst har dom misslyckats här och där.

On-topic:

Hur kan Apple får patent på "ett par bildskärms-försedda glasögon för mobila enheter" när det redan finns flera VR-headsets/glasögon?
T.ex. Samsung och Oculus.

Patent är inte baserat på vem som utvecklar det först, Det handlar om den som lämnar in en patent ansökan först, så frågan är om det ens finns patent på det än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Vietnam var ett skämt, mer eller mindre.

Din sista kommentar kommer du ångra att du la en vacker dag.
Ungefär lika som när den där personen skrattade åt att en dator skulle finnas i varje hem på 80talet. You will see!

VR kommer bli en del av vardagen för alla personer mer eller mindre.

Fasen vad taskig du är... nu ger du dig på 92 477 857 vietnameser och hävdar att deras land är ett skämt? Det är lågt... nästan lägre än Glocalnet.

För övrigt är Internet bara en fluga.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

De patenterade en sak MED rundade hörn, det var inte hörnen i sig de patenterade, men vägra se helheten och gör din egen tolkning för all del.

Åh? Men av deras stämningsansökningar att döma tycker de ju inte att andra saker får ha rundade hörn, så har de då inte i praktiken tagit patent på just "saker med rundade hörn"? Det var ju just den väldigt generella detaljen de tog patent på. Hur i allsin dar skulle annars S2, som knappast försöker vara en iPhone, varit föremål för stämningen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felparkerad:

Apple har ju varit konkurs en gång redan, men Mircosoft räddade dom, så visst har dom misslyckats här och där.

On-topic:

Hur kan Apple får patent på "ett par bildskärms-försedda glasögon för mobila enheter" när det redan finns flera VR-headsets/glasögon?
T.ex. Samsung och Oculus.

Apple har aldrig gått i konkurs som Microsoft räddat dem ur, de var nära en konkurs i mitten av 90-talet då de trillade rejält när de kickade Steve Jobs -85 men sedan han kom tillbaka -96 och städade upp ett företag som var helt vilse och lyckades vända de röda siffrorna så har det bara gått rakt upp då det var han som stod för visionerna om hur det skulle bli.
Apple Pippin var inte hans beslut över huvud taget, den gjordes året innan han kom tillbaks till Apple, så ska man följa deras framgångar så ska man följa Jobs.

Skrivet av Ozzed:

Åh? Men av deras stämningsansökningar att döma tycker de ju inte att andra saker får ha rundade hörn, så har de då inte i praktiken tagit patent på just "saker med rundade hörn"? Det var ju just den väldigt generella detaljen de tog patent på. Hur i allsin dar skulle annars S2, som knappast försöker vara en iPhone, varit föremål för stämningen?

Har du full inblick på hela händelse förloppet under hela processen och vad som startade den eller vet du bara det media skriver och spekulerar runt det som alla andra? Vi har långt ifrån hela bakgrundshistorien till vad som satte igång det hela, det enda som framgåtts är att de började med en licenskostnad på något som Apple hade mjukvarupatent på (och som andra betalar licens för t.ex Microsoft) som Samsung vägrade betala och då de vägrade så blev det en stämning, sen blev det inte bättre av att de kopierade iPhone rakt av i stort sett till sin Galaxy S från där är tydligen allt som människor gnager sig fast i men vi vet inte hela händelseförloppet innan då det skett bakom lyckta dörrar, så var inte så snabb på att döma då du inte vet helheten.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ParasiteX:

Kanske.. men i detta läget ser jag väldigt lite Apple skulle kunna göra för att förbättra VR utöver vad teamet på Oculus redan kunnat åstadkomma.
På gaming fronten lär de knappast lägga någon fokus på. Och på sociala biten så är det inte jätte mycket de kan göra heller.
Däremot kan jag se dom göra intressanta saker på mjukvaru fronten. Men känner man Apple så kommer de naturligtvis låsa in skiten så det enbart funkar med deras hårdvara..
Samt stämma alla andra som använder VR. Och försöka marknadsföra skiten som om de uppfann hela tekniken.

Dock ser jag svårt hur Apple kommer ha en chans att tävla på VR mjukvara när Oculus indie team redan haft en så pass stort försprång. Samt att Facebook redan gett sig in på det hela. Och på biofronten så har Sony varit igång med det länge. Och tror inte att Apple vill försöka göra nått som är en "budget" variant i det syftet.

Anledningen varför Apples produkter eller mjukvaran funkar så bra är just för att dom låser den. Önska att Google gjorde likadant med Android då skulle det funka mycket bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Otroligt att folk fortfarande orkar skriva dessa mossiga kommentarer. Det är väl bevistat många gånger om att andra företag inte är det minsta bättre på den punkten...

För att det har varit deras strategi rent historiskt. Därför kul att trolla med smutset.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hulle:

Fasen vad taskig du är... nu ger du dig på 92 477 857 vietnameser och hävdar att deras land är ett skämt? Det är lågt... nästan lägre än Glocalnet.

För övrigt är Internet bara en fluga.

/hulle.

Just därför jag ska träffa en av mina tjejer imorrn just en Vietnames. I win

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag har full koll på det, men det är ni som har gjort rejäla feltolkningar av vad de egentligen gör, de har för det första ALDRIG påstått att de har "uppfunnit" något, de har ALDRIG stuckit under stolen att de tagit en befintlig produkt och spunnit vidare på den för att få till den som de vill och passar in i deras ekosystem, precis som ALLA andra företag gör för att de ska passa in i deras produktlinje.

Följande är ett direkt citat från Steve Jobs: "We have invented a new technology called 'multi-touch' which is phenomenal."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CreX:

För att det har varit deras strategi rent historiskt. Därför kul att trolla med smutset.

Klart det varit så, 1976 satte sig Steve Jobs, Steve Wozniak och Ronald G. Wayne sig ner och funderade på vad de skulle göra och kom på den snillrika idén att de skulle starta ett företag som stämmer allt och alla.
Tror du på det där själv? De stämmer inte andra mer än vad andra företag gör bara för att media inte skriver lika mycket om de andra.

Skrivet av Evil Peter:

Följande är ett direkt citat från Steve Jobs: "We have invented a new technology called 'multi-touch' which is phenomenal."

Som sagt, de har tagit en befintlig produkt och jobbat vidare på.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Har du full inblick på hela händelse förloppet under hela processen och vad som startade den eller vet du bara det media skriver och spekulerar runt det som alla andra?

Jag anser mig ha sett tillräckligt. Om du tittar på patentet jag länkade till så ser du nog också. Alla tv-apparater, fönster, glasdörrar, speglar med mera liknar mer eller mindre figurskissen på bilden. Alltså tycker jag det är rätt uppenbart att apple försöker knipa åt sig så breda patent som möjligt (gärna på något som redan finns och används av andra), för att sedan kunna stämma brallorna av folk.

Sedan angående S och iPhone så räcker det att man använder telefonerna i 30 sekunder för att fatta att det är helt olika mobiler, om det nu mot förmodan inte skulle räcka med att titta på dem.

Hur man kan få detta till att samsung "imiterar" iphone är så häpnadsväckande så jag vet inte vad. Jag ser klart skillnad, och då skall tilläggas att jag är gravt synskadad (ser 0.3 på bästa ögat med glasögon, gränsen för körkort går vid 0.5)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Just därför jag ska träffa en av mina tjejer imorrn just en Vietnames. I win

You sir, win the internets!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

alla apple fanboys när det kommer , "shit apple är så innovativa, de är först i väääärlden med Virtual reality!!!!!"

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur man kan få detta till att samsung "imiterar" iphone är så häpnadsväckande så jag vet inte vad. Jag ser klart skillnad, och då skall tilläggas att jag är gravt synskadad (ser 0.3 på bästa ögat med glasögon, gränsen för körkort går vid 0.5)

Att Samsung var "starkt inspirerade" av iPhone har de ju mer eller mindre erkänt i "Crisis of design"-memo:t ju. Finns ju många fina kommentarer där: http://allthingsd.com/20120806/iphone-caused-crisis-of-design...

Permalänk
Medlem

Yay, ska dom in och förstöra utvecklingen av VR headset nu också. Lite mer pengar till advokater och få dumt folk att tro konstiga saker är bra.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Klart det varit så, 1976 satte sig Steve Jobs, Steve Wozniak och Ronald G. Wayne sig ner och funderade på vad de skulle göra och kom på den snillrika idén att de skulle starta ett företag som stämmer allt och alla.
Tror du på det där själv? De stämmer inte andra mer än vad andra företag gör bara för att media inte skriver lika mycket om de andra.

Som sagt, de har tagit en befintlig produkt och jobbat vidare på.

Nu är ju Multi touch grejen en sak som har funnits långt innan de första surfplattorna lanserades samt att han inte säger att de har spunnit vidare och har en ny variant av multi touch utan att de har en ny teknologi. Det blir ju då åtminstone en halv lögn. Det är lite som att jag fixar ett ny typ av dubb till däck som är riktigt trevligt och bättre än det dem andra har men sedan säger att jag har en ny teknologi som heter dubb däck.