Sitter på en Intel i5 2500K dags att uppgradera?

Permalänk
Medlem

Sitter på en Intel i5 2500K dags att uppgradera?

Hej!

Sitter just nu på en i5:a 2500K som jag har fläskat ur 4.7 ghz daglig körning. Jag känner dock att har jag flera streams igång på twitch och kanske ett youtubeklipp samt CSGO så blir det ju segt. Är detta något som en nyare processor skulle rädda mig ifrån? Är jättetacksam för svar/hjälp.
Förövrigt så kommer jag isf fortfarande hålla mig till intel, men som sagt, tacksam för alla svar!

MVH

Eavo

Permalänk
Avstängd

Hur mkt ramminne har du?

Permalänk
Medlem

CSGO känns segt vid en enda twitchstream typ även om man fortfarande har 300+ fps.

Har du hårdvaruacceleration påslagen i din webbläsare?

Permalänk
Medlem

Låter som minnes problem, kolla användandet när du börjar känna att de går segt.

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem

jag sitter på 8 gb sorry glömde skriva det! Jag har haft koll under tiden och det är ju inte så att minnet tar slut direkt. Jag tänkte mest ifall fler kärnor på cpu eller mer cache kanske skulle göra susen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

jag sitter på 8 gb sorry glömde skriva det! Jag har haft koll under tiden och det är ju inte så att minnet tar slut direkt. Jag tänkte mest ifall fler kärnor på cpu eller mer cache kanske skulle göra susen?

Tips, öppna upp aktivitetshanteraren när du har alla grejorna igång samtidigt och kolla cpu och minnes-utnyttjande och om det belastar samtliga kärnor.

Du skulle också kunna slänga ett öga på disk-aktivitet. Kanske är det mycket skrivningar som orsakar segheterna?

Hur som ett bra ställe att börja på. Sen kan du börja fundera på vad som behöver uppgraderas.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C