PC i klädkammare. För varmt? (begränsat utrymme)

Permalänk
Medlem

PC i klädkammare. För varmt? (begränsat utrymme)

Tjena!

Som rubriken lyder så står min pc i klädkammaren i nya lägenheten. Har satt en bordsskiva på kortsidan i klädkammaren samt ställt datorn på en hylla som sitter ganska långt upp ovanför skivan. Nu till min fråga.... Jag har ca 40 cm på varje sida av datorn fritt, men ovanför burken är det ca 4-5 cm enbart... Jag har 2 fläktar i övre delen på chassiet som pumpar ut varmluft hela tiden och det blir väldigt varmt. Vad tror ni? Kommer det fungera i längden? Kan man leda om fläktarna uppe i chassiet eller skulle hela luftcirkulationen i chassiet vara åt helvete då? Håller koll på tempsen via mjukvara och än så länge är det ingen fara..

mvh

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

Det är inte optimalt, men jag har svårt att se att det skulle vara några enorma problem, du har ju trots allt 5cm runt fläktarna, på alla sidor vilket ger en ganska stor yta. Luft flyttas hyffsat lätt. Har du stressat datorn i 5-10 min utan problem har du ändå nått termisk balans, så att köra datorn längre skall inte innebära högre temperatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Det är inte optimalt, men jag har svårt att se att det skulle vara några enorma problem, du har ju trots allt 5cm runt fläktarna, på alla sidor vilket ger en ganska stor yta. Luft flyttas hyffsat lätt. Har du stressat datorn i 5-10 min utan problem har du ändå nått termisk balans, så att köra datorn längre skall inte innebära högre temperatur

Hej!

Jag har haft datorn igång i över 24 timmar utan några problem. Cpu går aldrig över 60 grader i load (lätt överklockad) och gpun ligger stabilt på 75 ca, i load då... Blir lite nojjig när jag sätter handen över burken efter några timmars spelande, då är det riktigt hett. Men då kanske jag ska sluta oroa mig

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk
Medlem

Datorn står alltså i ett tajt utrymme med mycket begränsat tillgång till frisk luft?

Om det nu är 60´c på CPU och 75´c på GPU så är det bra.. men resten av datorn står i 40-50´c luft? Det är inte vidare bra på lång sikt för hållbarheten på komponenterna. Har du någon termometer du kan mäta hur varm luften är utanför chassit, eller kanske vid insug och utsug?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Datorn står alltså i ett tajt utrymme med mycket begränsat tillgång till frisk luft?

Om det nu är 60´c på CPU och 75´c på GPU så är det bra.. men resten av datorn står i 40-50´c luft? Det är inte vidare bra på lång sikt för hållbarheten på komponenterna. Har du någon termometer du kan mäta hur varm luften är utanför chassit, eller kanske vid insug och utsug?

Har tyvärr inget att mäta med men mellan tumme och pekfinger så, ca 25 grader i luften (uppe vid taket). Kan tänka mig att det kanske går upp emot 30 en riktigt varm sommardag.

Visa signatur

Äsch då!

Permalänk

Det är lungt. Elektronik tål myyyyyyyycket mer värme än vad man kan tro. Och livslängden är mycket längre än vad du kommer att vilja använda datorn också. Oroa dig inte, funkar det bra nu så kommer det att fortsätta göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Har tyvärr inget att mäta med men mellan tumme och pekfinger så, ca 25 grader i luften (uppe vid taket). Kan tänka mig att det kanske går upp emot 30 en riktigt varm sommardag.

Det kommer inte att vara något problem.

Skrivet av Obligatorisk:

Det är lungt. Elektronik tål myyyyyyyycket mer värme än vad man kan tro. Och livslängden är mycket längre än vad du kommer att vilja använda datorn också. Oroa dig inte, funkar det bra nu så kommer det att fortsätta göra det.

Det må tåla mycket och hålla länge men man ska alltid vara försiktig med temperatur. Hårddiskar bland annat gillar inte riktigt att det är 50´c omkring dem i luften när de ska jobba.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Den där garderoben blir ett fint torkskåp, nu kan du hänga in blöta kläder och de torkar direkt i garderoben Optimalt är om du kan montera fläktar och få in ny luft i garderoben t ex undertill och ha t ex ett luftublås upptill. Jag har förstört två hårddiskar pga av montering av dator i trångt utrymme där det blev dålig luftcirkulation.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Hej!

Jag har haft datorn igång i över 24 timmar utan några problem. Cpu går aldrig över 60 grader i load (lätt överklockad) och gpun ligger stabilt på 75 ca, i load då... Blir lite nojjig när jag sätter handen över burken efter några timmars spelande, då är det riktigt hett. Men då kanske jag ska sluta oroa mig

Då skall du absolut inte oroa dig mer, då är det chill skall du se. Att det blir varm över utblåsen är inte så konstigt, är ändå ett par 100W som utvecklas i den. Men sålänge kylningen pallar med det är det bara att köra. Vi är ganska dåliga på att uppskatta temperaturer, särskilt när det strömmar (samma effekt som gör att du fryser mer i blåst). Vill du uppskatta hur varmt det är, lägg handen på gallret över. Är det mysigt varm är det ca 30-35 grader. Börjar det bli "varmt" runt 40-45 kanske. Börjar det göra ont är du runt 60 grader (vilket du garanterat ej är, då kommer du känna det genom bordsskivan efter ett tag, samt över benen. Belive me, I tried

Permalänk
Medlem

Skulle snarare oroa mig för missfärgningar i taket.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scj:

Hej!

Jag har haft datorn igång i över 24 timmar utan några problem. Cpu går aldrig över 60 grader i load (lätt överklockad) och gpun ligger stabilt på 75 ca, i load då... Blir lite nojjig när jag sätter handen över burken efter några timmars spelande, då är det riktigt hett. Men då kanske jag ska sluta oroa mig

Är själva burken varm tyder det på att du har dåligt luftflöde...behöver inte ha nånting med klädkammaren att göra.
Det du behöver göra är att se till att varmluften transporteras efektivt ut ur burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Det må tåla mycket och hålla länge men man ska alltid vara försiktig med temperatur. Hårddiskar bland annat gillar inte riktigt att det är 50´c omkring dem i luften när de ska jobba.

Hmm, ja det är standard tänket. Men det finns en del statistik som gjorts på senare tid som säger att temperaturen inte spelar lika stor roll som den gjorde förut.

Här är Swec artikel och länken till själva rapporten.
http://www.sweclockers.com/nyhet/18749-backblaze-undersoker-s...
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-temperature-does-it...

EDIT. Temperaturerna i rapporten handlar förvisso inte om några 50 grader, med tanke på att plast lätt börjar svikta vid hög temperatur så ska man väl helst inte hålla en så hög temperatur på sin hårddisk. Dock har jag aldrig sett en hårddisk som gått så varmt någonsin i mina dagar. Svårt att tro att man håller några 50 grader i ett chassi med ventilation.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Det kommer inte att vara något problem.

Det må tåla mycket och hålla länge men man ska alltid vara försiktig med temperatur. Hårddiskar bland annat gillar inte riktigt att det är 50´c omkring dem i luften när de ska jobba.

Angående hårdiskar så beror det på... Såg ett test om det och då trivdes vissa hårdiskar med högre temp men andra inte! (Var någon stor lagringsföretag med flera hundra eller tusrn diskar )

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Jag har min arbetstation som är överklockad till 5GHz i en hurts utan problem, det jag gjort är att montera ett par ventilationsgaller i frontluckan av hurtsen sedan har jag sågat upp baksidan till precis samma mått som bakstycket på chassit så den står och spottar ut all varmluft där samt anslutningar till kablage är lätttillgängligt, sänkte ljudnivån en del att ha den stående i ett skåp/hurts och snyggade till en del med då man slipper titta på den
(PS började med att ha fläktar i ventilations gallren samt en kanal för luften som strömmar ut ur toppen men märkte att i mitt fal behövdes det inte så det räckte med hålen för ventilations galler och utskuren beksida i samma mått som chassit).

Så vad jag kan rekommendera är att ta fram sticksågen sedan göra hål för 125x125mm eller 150x150mm luftgaller lite snygt någonstans, både 125 och 150mm gallren kan man montera en 120 eller 140mm fläkt i då innermåtten är precis lagom ifall det skulle behövas, långsam stor fläkt gör säkert lite nytta

Nu vet jag itne hur din garderob ser ut med ett par i toppen och ett par i botten gör nog stor skillnad med lilla ökade ventilationen och värmeutsläppet som blir

Kostar 19,90:- resp 24,90:- på biltema så inget man kan klaga på

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Det kan väl bara bli ett problem ifall luften runt datorn blir lika varm som luften inne i datorn? Och att luften skulle bli så varm är nog inte troligt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Se till att du har från/till-luft till utrymmet, gärna med fläkt. Särskilt om du har dörren stängd när du sitter där inne. Vi vet ju inte hur utrymmet ser ut för så detaljerat har det inte beskrivits. En dator värmer t.ex. mer än en handdukstork i ett litet badrum och det kan bli varmt av dessa. Kroppsvärme ger ett tillskott också. Det är tillräckligt för att det ska bli varmare än normalt, då du får mer än det ordinarie uppvärmningsbehovet tillgodosett. Själva datorn kan behöva lite utrymme ovanför/bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Hmm, ja det är standard tänket. Men det finns en del statistik som gjorts på senare tid som säger att temperaturen inte spelar lika stor roll som den gjorde förut.

Här är Swec artikel och länken till själva rapporten.
http://www.sweclockers.com/nyhet/18749-backblaze-undersoker-s...
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-temperature-does-it...

EDIT. Temperaturerna i rapporten handlar förvisso inte om några 50 grader, med tanke på att plast lätt börjar svikta vid hög temperatur så ska man väl helst inte hålla en så hög temperatur på sin hårddisk. Dock har jag aldrig sett en hårddisk som gått så varmt någonsin i mina dagar. Svårt att tro att man håller några 50 grader i ett chassi med ventilation.

Skrivet av jacobtr:

Angående hårdiskar så beror det på... Såg ett test om det och då trivdes vissa hårdiskar med högre temp men andra inte! (Var någon stor lagringsföretag med flera hundra eller tusrn diskar )

Har läst om det där också på flera forum och sånt. Det är oftast temperaturer <30´c som de talar om. Det jag är rädd för är temperaturer omkring hårddisken på en bra bit över 40´c.

T.ex för nåt år sen så stoppade en kompis in ett GTX 580 (+i5 2500k) i ett Silencio 550 med standardfläkt/ar. Utblås temperaturen på den burken blev en bit över 50´c när han körde en runda BF4. (GPU temp och CPU temp såg vettiga ut)
Han fick köra med sidan av på burkens tills han fick hem nya fläktar. Det luktade plast och var nog varmare i chassit än vad det borde vara. Det är sånt jag är rädd för. .

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Mycket kommentarer, tankar och idéer. Kul!
Jag hade tänka att underlätta lite för luftflödet i helgen. Sänker hyllan 10-20 centimeter och bildar då helt andra utrymmen för varmluften att fördas genom. Jag har aldrig stängt till klädkammaren när datorn är igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Äsch då!