Less på Telia "smart" modem, vill ha nytt!

Permalänk
Avstängd

Less på Telia "smart" modem, vill ha nytt!

Router: Asus N66 med Merlin Firmware

Modem: Technicolor TG799vn v2

Internet: VDSL2

Dom senaste månaderna har jag och min familj haft jävligt mycket problem med Telia, deras "smart" modem/router samt deras tjänster (har en telefon och två TV-boxar). Ingenting fungerar som det ska längre även fast jag har bryggat skiten. Och det är därför jag starkt överväger att byta ut deras jävla modem med något som inte är "smart" och som bara agerar som modem.

Självklart så kommer jag behöva ett modem som fungerar till både bredband såväl som TV-boxarna och telefonen. Finns det något (bryr mig inte om hur mycket det kostar) som är kompatibelt med VDSL2, Telia internet och min router samt TV-boxarna och telefon?

Permalänk
Medlem

Är du säker på att modemet är problemet? Är ju trots allt dsl vi pratar om...

Permalänk
Medlem

Ja jösses...
Vad har du gjort för felsökning för att komma till slutsatsen att det är modemet det är fel på?

Men för att svara på din fråga så är VDSL2 en standard. Och det innebär att du kan byta ut ditt nuvarande modem mot vilket annat modem som helst så länge det stöder dsl-standards.

Sedan kan du behöva lite konf av modemet med det är inget större problem.
Internet kommer taggat med 835, tv med 845 och voip med 855.
Konfa upp dessa i tre olika bryggrupper och knyt valfria interface till respektive bryggrupp. För att voip ska fungera bra måste du se till att den trafiken scheduleras med högst prio uppströms men det stödjer de flesta modem så det är nog inget problem.

Efter som du kör voip måste du få till en lösning även för det. Tidigare tror jag att Telia hade separata voip-adaptrar så kolla om du kan få en sådan av dem. Funkar inte det så tror jag tyvärr att du måste byta leverantör för telefonin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Är du säker på att modemet är problemet? Är ju trots allt dsl vi pratar om...

Skrivet av madtop:

Ja jösses...
Vad har du gjort för felsökning för att komma till slutsatsen att det är modemet det är fel på?

Det är så här: Vi har haft ständiga problem med Telia och deras produkter/tjänster. TV-sändningar hackar, fryser eller så kan man helt enkelt inte se på något program. Bandbredden (även i bryggat tillstånd) hackar, fryser eller åter igen så kan man helt enkelt inte använda det. Värt att nämna är att hastigheten sjunker efter en viss stund. Telefonin har vi inte märkt något särskilt av då vi inte använder den så mycket. Vill också tillägga att vi tydligen har ett "otroligt" bra kopparnät. Enligt Telia så har vi cirka 70:10 Mbit/s (äkta hastighet med ethernet till router är rundt 50:10 Mbit/s) så där ska det "tydligen" inte vara några problem.

Det är nämligen så att modemet (i bryggat tillstånd) fungerar utan problem i cirka 24h (huvudlampan lyser blått vilket betyder at allt fungerar utan problem) men sedan byter huvudlampan färg. Den blir röd och internet blir genast trögt och man kan knappt använda vare sig internet eller TV. Eftersom vi redan har bytit smart modem/router en gång förra veckan så tror jag att antingen ligger felet i Telias databas och att något gammalt spöke ligger och, tja, spökar. Kanske en genomrensing av deras register/databas (vette fan, jag är inte så kunnig innom IT) och därmed få en bot på alltihop. Eller så är det deras jävla hårdvara (smart modem/router) som inte vill fungera korrekt oavsett vad.

P.S. Har redan haft flera tekniker och kollat (dom kan ju ingenting) samt fått hårdvaran utbytt ett antal gånger. Ingenting har hjälpt.

Permalänk
Medlem

Kör på denna själv mycket bättre än Telias egna.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/adsl-modem/zyxel-modem-for-vdsl2-p95491
OBS! Krävs router om du inte redan kör med bryggan.

Ska gå att få IP telefoni via någon dosa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FearKill:

Kör på denna själv mycket bättre än Telias egna.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/adsl-modem/zyxel-modem-for-vdsl2-p95491
OBS! Krävs router om du inte redan kör med bryggan.

Ska gå att få IP telefoni via någon dosa.

Den där såg rätt bra ut. Vilken dosa är det jag behöver för IP-telefoni? Och hur är det man lägger in en konfigurationsfil? Och kan man använda 2 TV-boxar med det här modemet? Jag såg bara en port för IPTV.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dolkgabriel:

Enligt Telia så har vi cirka 70:10 Mbit/s (äkta hastighet med ethernet till router är rundt 50:10 Mbit/s)

Om du har 2 tv boxar via vdsl så låter det som om 50mbit skulle vara en bra fart, du måste räkna av kapaciteten för 2 x tv och det som återstår går till datatrafiken, det kanske är just pga 2 x tv utan att ha fiber som det strular. Jag tror inte det är modemet som inte funkar utan att ledningen in till bostaden inte är bra nog, visste inte ens att man kunde teckna 2 tvboxar utan att ha fiberanslutning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Om du har 2 tv boxar via vdsl så låter det som om 50mbit skulle vara en bra fart, du måste räkna av kapaciteten för 2 x tv och det som återstår går till datatrafiken, det kanske är just pga 2 x tv utan att ha fiber som det strular. Jag tror inte det är modemet som inte funkar utan att ledningen in till bostaden inte är bra nog, visste inte ens att man kunde teckna 2 tvboxar utan att ha fiberanslutning.

Då skulle vi ha haft problem jämt, eller hur? Men det har vi inte. Det har varit perioder där det har fungerat felfritt i flera veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Då skulle vi ha haft problem jämt, eller hur? Men det har vi inte. Det har varit perioder där det har fungerat felfritt i flera veckor.

Absolut inte, snarast tvärtom.
Störningar på dsl uppträder oftast intermittent.

Du kan själv kolla hur mycket störningar du har på din dsl genom att logga in på "smart" och läsa av värdena.
Gör du det får vi svart på vitt om det är kopparn som strular.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av madtop:

Absolut inte, snarast tvärtom.
Störningar på dsl uppträder oftast intermittent.

Du kan själv kolla hur mycket störningar du har på din dsl genom att logga in på "smart" och läsa av värdena.
Gör du det får vi svart på vitt om det är kopparn som strular.

Jaha, är det dom värdena. Dom har redan inspekterats förut, både av Telia och andra forum (när jag haft problem) och dom är det inga fel på. Det är en väldigt bra uppkoppling som det här huset har. Det som strular är Telia sin skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Det som strular är Telia sin skit.

Jaha, då så. Då är det bara att köpa ett nytt modem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av madtop:

Jaha, då så. Då är det bara att köpa ett nytt modem.

Jo, ja. Ska prove med Zyxel sitt modem i några dagar. Om det fungerar utan problem så kan man med gott samvete säga att det är Telia sin hårdvara som suger pung. Om det inte löser problemen så är det fel hos deras databas/register/server eller något sånt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dolkgabriel:

Jo, ja. Ska prove med Zyxel sitt modem i några dagar. Om det fungerar utan problem så kan man med gott samvete säga att det är Telia sin hårdvara som suger pung. Om det inte löser problemen så är det fel hos deras databas/register/server eller något sånt.

Mycket strul är ledningsrelaterat och det drabbar alla operatörer och hårdvaran på liknade sätt, oftast så är det alltså Skanovas problem nästan oavsett vad man som kund väljer eftersom man oftast inte kan välja bort Skanovas kabel vid dsl anslutning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du kollat om du har senaste mjukvaran på "smart"-lådan? Senaste version verkar vara 10.5.1.Q

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Mycket strul är ledningsrelaterat och det drabbar alla operatörer och hårdvaran på liknade sätt, oftast så är det alltså Skanovas problem nästan oavsett vad man som kund väljer eftersom man oftast inte kan välja bort Skanovas kabel vid dsl anslutning.

Men vad är det du försöker säga? Ska jag be dom skicka ut folk som ska kolla på ledningen i huset då eller?

Skrivet av GreveFrog:

Har du kollat om du har senaste mjukvaran på "smart"-lådan? Senaste version verkar vara 10.5.1.Q

Ja.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dolkgabriel:

Men vad är det du försöker säga? Ska jag be dom skicka ut folk som ska kolla på ledningen i huset då eller?

Det kan bli så i slutänden, de brukar iofs börja med fjärrmätning och kanske över en lite längre tid om det är tidsberoende problem, en del har ju haft problem med att tex värmesystem och belysning har stört ut bredbandet och de problemen hänger ihop med temp och tid som dina också verkar göra.
Det är inte omöjligt att modemdelen i smarten är trasig, men det finns andra saker som kan ge de symptom du beskriver också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Eftersom vi redan har bytit smart modem/router en gång förra veckan .

Skrivet av mrqaffe:

Det är inte omöjligt att modemdelen i smarten är trasig, men det finns andra saker som kan ge de symptom du beskriver också.

Verkar osannolikt att TS råkat ut för två trasiga modem.
Jag tror med på trasig koppar (avbrott/obalans) eller störningar i form av impulsbrus. Alternativt ett trasigt linjekort i dslam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Men vad är det du försöker säga? Ska jag be dom skicka ut folk som ska kolla på ledningen i huset då eller?

Jag har ingen aning om vad ditt problem men visst kan det komma ut folk och kolla på ledningarna.

Hos föräldrarna har dom vart ute flera gånger och undersökt ledningar, dock hittar alla felen på olika ställen och åtgärdar på olika sätt och det har aldrig hjälpt hitills.

Nu kör dom en 4G anslutning istället då adsl aldrig slutar strular och ingen tekniker verkar kunna åtgärda det, om det beror på inkompetent personal eller annat vet jag inte.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Verkar osannolikt att TS råkat ut för två trasiga modem.
Jag tror med på trasig koppar (avbrott/obalans) eller störningar i form av impulsbrus. Alternativt ett trasigt linjekort i dslam.

Två trasiga modem är inte omöjligt. Dessa modem är ju trots allt oftast använda tidigare. Men annars håller jag med om att det är troligare med andra fel.

TS, kan du logga in i modem och ta en printscreen på modemets FEC/CRC sida?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Två trasiga modem är inte omöjligt. Dessa modem är ju trots allt oftast använda tidigare. Men annars håller jag med om att det är troligare med andra fel.

TS, kan du logga in i modem och ta en printscreen på modemets FEC/CRC sida?

Nej, då den är bryggad och internet/router/WiFi delen är helt avstängd.

Permalänk
Medlem

Skulle göra fler tester.. har du sökt efter packet loss?

När modemet här hemma lyser rött så funkar det fint utan några problem, Lyser rött just nu och jag har varken packet loss eller nedsatt hastighet. dock har jag varken telefoni eller TV via modemet

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch