Permalänk
Medlem

comhem bredbands hjälp

Fick mitt modem ifrån comhem igår som är en compal CH7284e. Den har ju bara två lan portar tyvärr och jag tycker inte den är bra alls. När jag loggar in för att av aktivera NAT så jag kan brygga och koppla in min egna router på den. Då får jag mycket sämre uppkopplings hastighet genom min egna router då jag har bryggat den. Någon som kan hjälpa mig med den biten?

Sen min ASUS USB-N53 kan ej hitta 5ghz nätet på compal modemet alls. Alla andra enheter kan jag koppla upp mig på 5ghz nätet. Så vad kan va felet. För den klarar av min egna router på 5ghz nätet.

Sen har jag annars funderat på om det går att köpa en sånhär

http://www.ebay.com/itm/75ohm-Coax-Cable-to-Cat5-RJ45-Extende...

Och koppla direkt ifrån uttaget till min egna router så att jag kan slänga comhems skit router åt he*vete

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Fick mitt modem ifrån comhem igår som är en compal CH7284e. Den har ju bara två lan portar tyvärr och jag tycker inte den är bra alls. När jag loggar in för att av aktivera NAT så jag kan brygga och koppla in min egna router på den. Då får jag mycket sämre uppkopplings hastighet genom min egna router då jag har bryggat den. Någon som kan hjälpa mig med den biten?

Vad har du för hastighet och vad har du för router?

Skrivet av Sparco:

Sen min ASUS USB-N53 kan ej hitta 5ghz nätet på compal modemet alls. Alla andra enheter kan jag koppla upp mig på 5ghz nätet. Så vad kan va felet. För den klarar av min egna router på 5ghz nätet.

Är din egna router på samma ställe som modemet?

Skrivet av Sparco:

Sen har jag annars funderat på om det går att köpa en sånhär

http://www.ebay.com/itm/75ohm-Coax-Cable-to-Cat5-RJ45-Extende...

Och koppla direkt ifrån uttaget till min egna router så att jag kan slänga comhems skit router åt he*vete

Det kommer inte att fungera alls. Du måste alltid ha modemet.

Permalänk
Medlem

när jag kopplar in till lan med datorn då får jag 500mbit sen om jag kör trådlöst mot routern så får jag typ 340mbit. Och då är detta ifrån min macbook till compal modemet. Men när jag bryggar och kopplar in min netgear WNDR3700 då kommer jag bara upp i 130mbit trådlöst. Dock har jag ej testat med LAN ifrån min netgear.

Jag mitt modem ligger jämte min router men min router är nu inte ens inkopplad så det kan tyvärr inte störa ut 5ghz nätet för min stationära pc där jag använder min ASUS USB-N53 på

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem

Verkar som problemet ligger i din egna router, vad är det för någon? Har du stängt av WiFi i Comhems router/modem? Om inte det hjälper är ett annat alternativ att använda din egna router som switch för att få fler portar vilket jag förstår är anledningen till att du vill skippa comhems router till att börja med.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Medlem

Nä jag vill använda min egna router för att den är bättre än comhems egna nämligen. Men får väll bli en asus router snart så man kan få max hastighet

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Nä jag vill använda min egna router för att den är bättre än comhems egna nämligen. Men får väll bli en asus router snart så man kan få max hastighet

Fast i din beskrivning verkar det som comhems router är den snabbare (340 vs 130)? Svårt att hjälpa dig om man inte vet vilken router du har.

Edit: Ah såg nu, netgear WNDR3700

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Medlem

netgear WNDR3700 är min egna router

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

netgear WNDR3700 är min egna router

Comhem routern har snabbare WiFi än Netgear routern. Därav skillnad i hastighet. Antar du har en någorlunda ny Macbook som stödjer 802.11AC vilket Comhems router har? Netgear routern har bara stöd för 802.11N.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Medlem

Jo men ändå så bör man tycka man ska komma upp i mer än 130 mbit trådlöst med 802.11N.

Men sen till min andra fråga. Jag får verkligen inte min Asus USB-N53 allas att hitta mitt 5ghz nät på comhem modemet och det stör mig ganska hårt

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Jo men ändå så bör man tycka man ska komma upp i mer än 130 mbit trådlöst med 802.11N.

Men sen till min andra fråga. Jag får verkligen inte min Asus USB-N53 allas att hitta mitt 5ghz nät på comhem modemet och det stör mig ganska hårt

Beror helt på störningar och frekvensbredd osv.

300Mpbs är bara en teoretisk hastighet, bor du dessutom i lägenhet är det svårt att hitta en lucka bland alla andra trådlsa nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Jo men ändå så bör man tycka man ska komma upp i mer än 130 mbit trådlöst med 802.11N.

Men sen till min andra fråga. Jag får verkligen inte min Asus USB-N53 allas att hitta mitt 5ghz nät på comhem modemet och det stör mig ganska hårt

130Mbit/s är en "bra" hastighet med 802.11N, 300 eller 600 Mbit/s med mimo är endast teoretiska och går inte att uppnå i verkligheten. Anledningen din Asus USB-N53 inte kan ansluta till 5Ghz är troligen problem med drivrutinerna, stickan använder Ralink RT-3572 chip. Du hittar nya drivrutiner här: http://www.mediatek.com/en/downloads/usb/

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk
Medlem

har redan uppdaterat med dom nyaste drivrutinerna men mitt 5ghz nät dyker fortfarande inte upp. Alla andra enheter här hemma kan jag koppla upp på 5ghz utan min stationära dator med asus usb-n53 kort i

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sparco:

Men sen till min andra fråga. Jag får verkligen inte min Asus USB-N53 allas att hitta mitt 5ghz nät på comhem modemet och det stör mig ganska hårt

5GHz bandet är "fullt av frekvenshål" har du valt fel lands frekvensplan så kommer olika kanaler inte att vara tillgängliga och har du tex valt fel lands drivrurin till Asusdongeln så kan den kanske inte nå den kanal du valt på routern.
Kolla så att både routern och dongeln använder rätt kanaler/driver/firmware eller vad som nu kan skilja som skulle kunna påverka detta.
Du skall alltså följa Europa/EU hos alla enheter.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

den kan hitta min egna router Netgear WNDR3700 5ghz nät utan problem men när jag stänger av min Netgear och vill köra med comhems egna då får jag bara upp 2.4ghz bandet. Medans alla andra enheter jag har som stödjer 5ghz hittar direkt min comhem modem/router

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sparco:

den kan hitta min egna router Netgear WNDR3700 5ghz nät utan problem men när jag stänger av min Netgear och vill köra med comhems egna då får jag bara upp 2.4ghz bandet. Medans alla andra enheter jag har som stödjer 5ghz hittar direkt min comhem modem/router

Och du kör dem på samma kanal med samma inställningar ?
Annars säger det inte mycket att jämföra på det sättet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ja jag tog till och med kontakt med asus support och dom visste inte heller vad felet kan va så dom sa att jag skulle in o byta ut den

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sparco:

ja jag tog till och med kontakt med asus support och dom visste inte heller vad felet kan va så dom sa att jag skulle in o byta ut den

Den fungerar ok på 2,4 GHz ? Har du provat att byta ssid och köra utan kryptering ? Du är säker på att strömmen räcker från usbporten du ansluter till ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

sparco för det första du kör en äldre netgear router som aldrig kommer klara mer än 350Mbit wan to lan hastighet och med detta menar ja trådat ethernet kabel på en 500Mbit lina och du försöker få ut max hastighet ur ett wlan via detta med N wlan så kommer du aldrig nå särskilt mycket högre hastighet än vad du skulle få med trådburet 100Mbit kabel så ska du få ut mer köp en snabbare router och dra kabel istället. Ja glömde säga att ja har samma router och den stryper min hastighet på min 250/100 lina med cirka 30-50Mbit om ja försöker maxa åt båda hållen det är en bra och stabil router men så hög hastighet så är den för klen och det som skrev tidigare så har ditt comhem modem AC wlan med det så når du högre hastigheter till apple maskinen.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Jo men ändå så bör man tycka man ska komma upp i mer än 130 mbit trådlöst med 802.11N.

Men sen till min andra fråga. Jag får verkligen inte min Asus USB-N53 allas att hitta mitt 5ghz nät på comhem modemet och det stör mig ganska hårt

Nja 130mbit på N-standarden är hyffsat.

Om andra enheter hittar 5ghznätet på compalmodemet:
Testa ändra frekvensbredd och mellan alla olika kanaler för 5ghzbandet på compalmodemet så bör du se det på din Asus USB-N53 om det inte är nått fel på kortet/drivarna. Har för mig vissa kortkretsar inte hittar höga eller om det var de låga kanalerna.

Låter spontant som att du bör köpa en bättre 5ghzrouter om du inte tycker compal duger, varför den inte duger framgår inte, den är bättre än din Netgear förutom antalet Lanportar.. Sedan får du slå av NAT på compal.

Är det bara fler LANportar som stör så räcker det med en switch bakom men slå i så fall inte av NAT i compalmodemet om du kommer ansluta fler än 4 enheter bakom.

Eller så nedgraderar du till en vettig hastighet typ 100/50 så blir inte netgearen en flaskhals, över 100/50 är overkill för 90% av användarna. Speciellt om man inte är en hel familj som hdstreamar samtidigt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

nä kopplar jag in med kabel i mitt compal så får jag ut 500mbit men vill komma högre upp med wlan ämligen. Och när jag hade bredbands bolaget 100/10 så kom jag upp i 124 trådlöst med min netgear nämligen. Så om jag ska koppla in en ny router då ska jag alltså inte stänga av NAT för funderar som sagt på en asus ac router för jag ska köpa ett ac kort till den stationära imon

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sparco:

nä kopplar jag in med kabel i mitt compal så får jag ut 500mbit men vill komma högre upp med wlan ämligen. Och när jag hade bredbands bolaget 100/10 så kom jag upp i 124 trådlöst med min netgear nämligen. Så om jag ska koppla in en ny router då ska jag alltså inte stänga av NAT för funderar som sagt på en asus ac router för jag ska köpa ett ac kort till den stationära imon

Men men ... ??? Du tror att du får högre bandbredd med wifi än kabel ? I så fall är det nått som med avsikt begränsar farten, du kommer inte att få högre bandbredd med wifi, den kan bli exakt likadan men inte högre.
Det skulle även kunna bero på mätfel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

vet ej för jag kom upp i högre även när jag laddade ner filer.. Men skit samma hoppas det nya ac kortet kommer hjälpa lite så jag iaf kommer upp i 300-400mbit

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem

Kollar du enbart på vad ditt wlan kort syncar mot routern som hastighet? För i så fall bör du ju få veta att synchastigheten och den riktiga hastigheten som du får ut har inte mycket gemensamt med AC nätverkskort så kommer du nå lite högre hastigheter än med N wlanet men inte jättemycket snabbare men om du bara går efter vad som står i nätverkskortet när den ansluter så kommer du nog bli nöjd

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Köpte en AC adapter och kunde ej hitta mitt 5ghz när jag skulle söka av.. Bytte lite kanaler och då dök den upp men får ej så bra hastighet med den.. Får 213 mbit med den nya AC adaptern ifrån asus till mitt compal modem. Men min MacBook PRO som inte har ac får högre hastighet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sparco:

Köpte en AC adapter och kunde ej hitta mitt 5ghz när jag skulle söka av.. Bytte lite kanaler och då dök den upp men får ej så bra hastighet med den.. Får 213 mbit med den nya AC adaptern ifrån asus till mitt compal modem. Men min MacBook PRO som inte har ac får högre hastighet

Skickades från m.sweclockers.com

Adapter ? Innebär det att du skaffat en usb dongel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

aa exakt ett usb nätverkskort

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sparco:

aa exakt ett usb nätverkskort

Usbdonglar har många fel, de brukar ha kassa antenner och de kan begränsas av usbbussen både när det gäller ström och hastighet så de brukar inte ge så bra hastighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.