Asus GTX 780 DirectCU II OC och inte OC - SLI, poäng i Firestrike och värmeutveckling.

Permalänk
Medlem

Asus GTX 780 DirectCU II OC och inte OC - SLI, poäng i Firestrike och värmeutveckling.

Min fråga gäller inte enbart grafikkortet men ansåg det vara lämpligast att lägga här då det primärt handlar om det. Nu, till mina funderingar:

Börjar med komponenterna.

ASUS Z97-A ATX

2TB Seagate Desktop SSHD 8GB 7200rpm 64MB

Samsung SSD PRO 850-Series 256GB

Intel Core i7 4790K 4GHz

ASUS GeForce GTX 780 3GB DirectCU II OC och...

ASUS GeForce GTX 780 3GB DirectCU II, utan OC

Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO RÖD

Noctua NH-U9B SE2

EVGA Supernova G2 850W, 80+ Gold, Modulär

NZXT H440W Silent Ultra

Windows 7 Home Premium 64-bit

SLI: Jag får runt 13400 i Firestrike utan att röra något med Afterburner, den vanliga versionen av Firestrike dvs. Är det under all kritik? Tycker att inget borde flaska.

Har jag gjort ett misstag som blandat ett fabriksöverklockat kort med ett som inte är det? Väldigt snålt klockat dock. Drog 10500 med det första kortet jag hade i Firestrike efter lite lagom klockning. 8700 utan att klocka det. Nu pratar jag om OC-kortet.

Jag har dessutom börjat få microlagg i BF4 som dock kan bero på att jag skulle behöva installera om Windows då allt är rätt rörigt i mitt system.

Vilken typ av värmeutveckling är normalt i ett sånt här system? Vad vågar jag köra på en längre tid? Låt oss säga Battlefield 4 i ungefär 3-4 timmar.

Det är så sjukt random med FPSn ibland. Kan dock bero på spelet och servern i sig antar jag.

Har ni några rekommendationer om hur jag bör gå tillväga? Vill lära mig mer plus att det vore skoj att kunna felsöka om ni tycker att det ser problematiskt ut.

Jag har testat en massa program fram och tillbaka. Jag har chansat mycket och trott att jag förstått dom.

Det borde inte vara några hårdvarufel trots intensivt leverne för processorn och grafikkortet/korten. Det andra är nästan helt nytt. Upplever inga större stabilitetsproblem förutom dom förstnämnda microlaggen i Battlefield 4. Usch.

Lägger till mer i kommentarerna om jag kommer på något, är nere i källaren på en promenad och får ont i nacken av att glo net i luren, hehe.

Tack på förhand.

MVH Kungen

Permalänk
Medlem

Vad har du för temp på korten samt vad har du för last på gpu samt cpu under tiden du lirar BF4?
Första grejen att testa är ju att blåsa om burken och se om det fungerar bättre.
Kör själv sli och har inga som helst problem i BF4.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

"microlagg" är vanligt när det kommer till SLI, men det var värre för med SLI då en massa buggar fanns. i regel skall ditt överklockade 780 klocka ner sig till den som inte är överklockad.
ladda ner HWmonitor och kolla så att grafikkorten inte kommer upp till 90 grader C (håll gärna under 80 för säkerhetskull, så att det inte blir för varmt.) det är normalt att det blir olika FPS beroende på vilken server du kör med, det är en skillnad mellan att spela på 32 spelare server och 64 spelare.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Vad har du för temp på korten samt vad har du för last på gpu samt cpu under tiden du lirar BF4?
Första grejen att testa är ju att blåsa om burken och se om det fungerar bättre.
Kör själv sli och har inga som helst problem i BF4.

Skrivet av EvilWord:

"microlagg" är vanligt när det kommer till SLI, men det var värre för med SLI då en massa buggar fanns. i regel skall ditt överklockade 780 klocka ner sig till den som inte är överklockad.
ladda ner HWmonitor och kolla så att grafikkorten inte kommer upp till 90 grader C (håll gärna under 80 för säkerhetskull, så att det inte blir för varmt.) det är normalt att det blir olika FPS beroende på vilken server du kör med, det är en skillnad mellan att spela på 32 spelare server och 64 spelare.

Lasten ligger på 90-100 på alla kärnor och alla trådar. Testade att klocka processorn så den boostade till 4500, vanligtvis 4400 och då va jag uppe i 90 grader när jag spelade. Drog tillbaka till ursprungliga och ligger väl maxat på 80 grader på alla kärnor.

Första grafikkortet drar väl ibland upp till 85 och det andra 75. Är det alldeles för mycket? Igår låg jag bättre till med lite pill hit och dit. Låg konstant på 80 respektive 75. Är det också alldeles för högt? Helt oklockat.

Måste skaffa vattenkylning tror jag. Usch.

När jag kollar i Afterburner så verkar dom köra på olika klockfrekvenser.

Permalänk
Medlem

Har tänkt att blåsa om burken men jag har lånat en polares account och han måste logga in åt mig. Gör det när tillfälle ges.

Laddar Origin ner spelinnehållet åt mig när man loggar in på rätt account?

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande rätt okunnig gällande alla dessa saker. Jag behärskar inte terminologin till fullo, så min definition av microlagg är att det fryser till i 0,2 sekunder lite då och då. Inte alltför ofta. Men man märker att något stannar upp spelupplevelsen en aning. Det är rätt så störande då man inte kan sätta fingret på vad det är som orsakar det. Hoppas ju givetvis på mjukvaruproblem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeoLejon:

Jag är fortfarande rätt okunnig gällande alla dessa saker. Jag behärskar inte terminologin till fullo, så min definition av microlagg är att det fryser till i 0,2 sekunder lite då och då. Inte alltför ofta. Men man märker att något stannar upp spelupplevelsen en aning. Det är rätt så störande då man inte kan sätta fingret på vad det är som orsakar det. Hoppas ju givetvis på mjukvaruproblem.

90-100c på CPU , förstår jag dig rätt?
Isåfall ta bort kylaren, gör rent, applicera ny pasta och dit med den igen .
Min 4790k @4.4ghz blir som Max 52c i bf4, så du har allvarliga problem.
Börja där

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

90-100c på CPU , förstår jag dig rätt?
Isåfall ta bort kylaren, gör rent, applicera ny pasta och dit med den igen .
Min 4790k @4.4ghz blir som Max 52c i bf4, så du har allvarliga problem.
Börja där

Skickades från m.sweclockers.com

Tack. Tror att jag fick med nån liten tub, tror att det är pasta? Måste kolla när jag är hemma. Vart duttar man det då? Finns säkert nån bra guide antar jag.

Det är "workloaden" som ligger på dom siffrorna. Spelade nu och processorn låg runt 79-84 grader under ett par timmar.

Kör du med luft? Har du klockat dina grejer något alls?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

man sätter det mellan processorn och kylaren. var noga med att tvätta bort den gamla pastan med aceton eller kemiskt ren bensin eller liknande medel. sen sätter du ungefär ett riskorn storlek med pasta på processorn.

Det kan skilja en del på hur bra temps du får och makn får. han har en annan processor och kylare. möjligt viss även annan kylpasta, dock ska det inte göra jättestor skillnad.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Utmärkt. Tack all för era kloka ord.

Vad tycker/tror ni om Firestrike-poängen? Är det förväntat eller går det på lågkant?

Det här med olika core-speed, går det att få båda att gå likadant? Som sagt, jag ser i Afterburner att dom går i olika hastighet. Så det pyttelite Överklockade OC-kortet har inte klockat ner sig till det andra kortets hastighet. Är det ett bra tecken?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fick dom att samarbeta i samma hastighet nu iallafall ifall någon annan har nytta av det.

Man kan ju klocka korten separat upptäckte jag, vilket görs med hjälp av MSI Afterburner. OBS, används på egen risk.

Synka inte korten och du har ett val av att välja mellan dom båda korten.