GPU-temp hoppar till 0 i GPU-Z? (GTX 580)

Permalänk
Medlem

GPU-temp hoppar till 0 i GPU-Z? (GTX 580)

Hej alla,

Har haft lite strul med att grafiken kraschat i spel. Har inte spelat något krävande tidigare, men nu när jag har spelat lite Euro Truck Simulator 2 och Farming Simulator 15 så har spelet, eller snarare spelets grafik, låst sig. Yttrar sig som att jag ser skrivbordet, men hör ljud i spelet och att det reagerar på musrörelser/knapptryckningar. Dock omöjligt att "tabba" tillbaka in i spelet. Har nu även uppdaterat grafikkortsdrivrutinerna, men det verkar inte hjälpa.

Började fundera på om det var grafikkortsfläkten så jag drog igång GPU-Z. Det som är lite udda är att gpu-tempen hoppar till 0 med några sekunders mellanrum (vid spelande).
Max-temp jag fått är 86 grader, vilket jag har för mig inte är högre än vanligt.

Varför hoppar tempen till 0? Är kortet på väg att ge upp?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Ser ut som det bara är givaren som strular. Fan speed är ju stadig.

Visa signatur

-:- Processor: AMD FX-9590 -:- Grafikkort: MSI Radeon R9 380 Gaming 4GB Crossfire -:- Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z, Socket-AM3+ -:- Internminne: HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB -:- Nätagg: Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär -:- Chassi: NZXT H440 Vit -:-

Tillbehör: Corsair Gaming M65 RGB FPS, Logitech Illuminated Keyboard K740, Noctua NH-D15 CPU Kylare, 2*BenQ 24" LED GL2450E, WD MY CLOUD EX2 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SEELM:

Ser ut som det bara är givaren som strular. Fan speed är ju stadig.

Jo, frågan är dock vad som får givaren att paja. Min första tanke är elfel. En tempgivare i sig tycker jag inte borde kunna gå sönder av sig själv.

Har börjat fundera på om mitt nätagg börjar bli lite gammalt och slitet. Det har jag haft i många år. Så många år att jag faktiskt inte kommer ihåg när jag köpte det. Fick det antagligen med mitt Sonata 3-chassi, köpt kanske 2008?

Nu blev det lite Off topic, men kan man på något vis övervaka/logga nätagget under last för att se hur friskt det är?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Jo, frågan är dock vad som får givaren att paja. Min första tanke är elfel. En tempgivare i sig tycker jag inte borde kunna gå sönder av sig själv.

Har börjat fundera på om mitt nätagg börjar bli lite gammalt och slitet. Det har jag haft i många år. Så många år att jag faktiskt inte kommer ihåg när jag köpte det. Fick det antagligen med mitt Sonata 3-chassi, köpt kanske 2008?

Nu blev det lite Off topic, men kan man på något vis övervaka/logga nätagget under last för att se hur friskt det är?

Ladda ner CPUID, Där får du upp allt mer eller mindre.

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Men hade du haft ett dåligt nätagg så hade det synts i grafiken, vilket jag antar funkar som vanligt?

Visa signatur

-:- Processor: AMD FX-9590 -:- Grafikkort: MSI Radeon R9 380 Gaming 4GB Crossfire -:- Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z, Socket-AM3+ -:- Internminne: HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB -:- Nätagg: Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär -:- Chassi: NZXT H440 Vit -:-

Tillbehör: Corsair Gaming M65 RGB FPS, Logitech Illuminated Keyboard K740, Noctua NH-D15 CPU Kylare, 2*BenQ 24" LED GL2450E, WD MY CLOUD EX2 4TB.

Permalänk
Medlem

Även GPU och VRAM hastighet ligger på 0 så någon typ av givarfel är det ju. Rycker det i spelet när dessa dippar inträffar?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB